zorgverzekering

Beleggingen in clusterbommen, zoals onze pensioenfondsen? Oorlog is alleen maar mogelijk door taxatie. Het is nl. desastreus voor de economie, maar via belastingen wordt het economische risico afgewenteld op de burger. En taxatie is collectivistisch, net als...de zorg.

Mike

 
Aan mensen met chronische aandoeningen word inderdaad grof geld verdiend, maar het is de zorgverzekeraar die het betaald en de farmaceutische industrie die het geld verdiend.

Als ze al die kosten enkel moesten betalen dan werd er al lang wat gedaan om die zorgkosten terug te dringen en iets aan al die chronische ziekten te doen. Dat is gewoon een zakelijke overweging. Zorgverzekeraars bepalen echter in steeds grotere mate wat een arts met een patiënt mag doen, welke medicijnen waarvoor mogen worden voorgeschreven (de rest wordt gewoon niet meer vergoed) en hoe het genezingstraject er uitziet. Er komt dus steeds minder speelruimte om oplossingen te vinden in plaats van meer en geldstromen worden duidelijk bewust gestuurd.
 
De bestuurders van de zorgverzekeringen verdienen DIK boven de Balkenende norm, toch?
Er is een hele lijst te vinden, daar hoort ook VGZ bij.
 
Straatdokters krijgen steeds vaker daklozen zonder zorgverzekering op het spreekuur. Zij kunnen niet bij reguliere zorginstanties terecht.

Dat meldt Nieuwsuur zaterdag op basis van een enquête van de Nederlandse Straatdokters Groep. Zonder zorgverzekering zijn daklozen verstoken van onderzoek, behandeling of medicijnen. Ziekenhuizen mogen ze alleen behandelen in acute of levensbedreigende situaties.

Volgens de straatdokters is het aantal onverzekerde daklozen groeiende. Steeds meer mensen lopen dus ziek rond op straat. Een van de straatdokters spreekt van een 'schandaal'.

Andere instanties bevestigen de toename. Zo krijgt de GGD in Rotterdam steeds meer onverzekerde daklozen over de vloer. De Inspectie voor de Gezondheidszorg laat weten het signaal van de straatdokters verontrustend te vinden.

Straatdokters zijn huisartsen en verpleegkundigen die zich inzetten voor de medische zorg aan dak- en thuislozen. http://www.nu.nl/gezondheid/4072440/steeds-meer-daklozen-zonder-zorgverzekering.html via http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/260615.html

Wat een propaganda: onverzekerde mensen zijn DUS ziek.

 
@Mark,

Dus dan stel ik je toch ook maar even de volgende vragen:
wat vind je ervan dat zorgverzekeringsmaatschappijen
-behandelingen vergoeden die mensen vergiftigen / verminken (snijden met littekens) / verbranden (straling) op basis van diagnoses die geen diagnoses zijn?

Dat vind ik natuurlijk niet goed! Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat er veel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Men heeft het bij chronische ziekten meestal over syndromen tegenwoordig: groepen symptomen, waarbij men zegt de oorzaak niet te kennen en dan vervolgens komt men met behandelingen die (dus ook) niet genezend kunnen werken. Een ziekte kan pas ziekte heten als men de oorzaak kent, en men kan pas behandelen als men de oorzaak kent van hetgeen iemand mankeert. Al het andere zijn hoogstens doekjes voor het bloeden als het dat al is, maar daar gaat dus wel het grote geld heen.

En dit zeg jij tegen mij? Ik heb nu 5 jaar fibromyalgie, 8 jaar trage schildklier/hashimoto, candida, MCS en electronische overgevoeligheden. Ik ben bij elke behandelaar, zowel regulier als alternatief, geweest. Ik weet precies hoe het in elkaar steekt. En ik val nu ook in herhaling, maar ik heb al vaker aangegeven dat er in NL geen aandacht word besteed aan de oorzaak en dat preventie ook ver te zoeken is.
Elk bezoek van de afgelopen 5 jaar aan een reguliere arts resulteerde in een grote teleurstelling. Na het ongeluk 5 jaar geleden heb ik 1 jaar in het systeem geloofd, ik geloofde echt dat de (huis)arts daar zat om mij te helpen, om samen te brainstormen over de achterliggende oorzaak. Niets was minder waar. Alleen maar frustratie! En die frustratie kwam er ook zeker uit,
mijn uitgesproken mening heeft geresulteerd dat ik 3x van huisarts moest wisselen. Na 1 jaar kwam ik tot het besef dat de reguliere geneeskunde mij niet verder ging helpen, met daarnaast het belangrijke besef dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn klachten. Het was naïef om te denken dat ik mijn gezondheidsprobleem bij de reguliere artsen kon leggen.
Ik heb de afgelopen jaren veel mensen met chronische aandoeningen ontmoet. Tot mijn verbazing kan ik niets anders stellen dat vele geen eigen verantwoording nemen. Ze blijven de verantwoordelijkheid bij de reguliere arts leggen, ze willen niet veranderen.
De andere kant van het verhaal is wel dat ik ook mooie dingen heb gezien. Ik heb 3 jaar geleden een 8 weken durende programma in het Sint Maartenskliniek gevolgd, speciaal voor mensen met Fibromyalgie. Daar heb ik mensen in 8 weken echt zien opbloeien. Zij hadden veel baat bij de multidisciplinaire behandeling. Lost het de Fibromyalgie op? Nee. Is de kwaliteit van leven hiermee verhoogd, en kan men beter omgaan met de aandoening. Absoluut! Na de behandeling hebben vele minder medicijnen nodig, mooi resultaat lijkt me.

Alethea, in jouw geval 28 jaar de deur plat gelopen bij allerlei zorgverleners alvorens een plausibele diagnose te hebben. Dan vraag ik mij toch af of jij niet te lang de verantwoordelijkheid bij iemand anders hebt neergelegd?

alternatieve¨ behandelwijzen achterstellen ten opzichte van de reguliere in hun vergoedingen?

Niet goed natuurlijk! Maar ook over de alternatieve hoek kan veel gezegd worden. Daar gebeuren ook veel dingen die niet door de beugel kunnen. En jullie weten allemaal dat dit zo is!

hoi Johan, van mij hoef je het niet op te nemen voor zorgverzekeringsmaatschappijen.

Het is niet mijn bedoeling om volledig voor de zorgverzekeraar op te komen.
Wel was het mijn intentie om onwaarheden die jullie op dit forum rondslingeren te weerleggen.

Ik reageerde in dit draadje omdat er werd verteld dat de zorgverzekeraars een winstoogmerk hebben. Dit is niet waar. Ik heb jullie uitgelegd waarom dit niet is. Ook heb ik uitgelegd dat de opbouw van de wettelijke reserves door de Nederlandse Bank word opgelegd. De opbouw van de wettelijke reserves is de harde eis van de Nederlandse Bank om minimaal 3 maanden aan zorgkosten in de kas te hebben. Hier heeft de zorgverzekeraar niks over te zeggen. Want moet je eens voorstellen dat een zorgverzekeraar failliet gaat, je verwacht dan wel dat alles vergoed blijft toch? Dat jouw operatie doorgaat toch? Daarom is wettelijk afgesproken dat er minimaal 3 maanden in kas moet zijn.

Daarnaast heb ik meerdere malen aangegeven dat we het in Nederland goed hebben vwb de zorg zelf. De mensen die zorg nodig hebben worden goed geholpen. Ook in 2014 is Nederland opnieuw gekozen tot de beste zorgverzekeringsstelsel in Europa. Als jij acute zorg nodig hebt , een operatie, dan mag je blij zijn dat je in Nederland woont.
De andere kant, de aanpak van (chronische)aandoeningen is ondermaats; preventie is er niet, er word niet genoeg aandacht besteed aan de oorzaak en er word te snel/veel medicijnen verstrekt wat alleen symptoombestrijding is. Niet goed voor elkaar. En dit ligt niet alleen bij de zorgverzekeraar, maar grotendeels bij de farmaceutische industrie en de volgzame burger.

Daarnaast heb ik jullie ook meegedeeld dat er ook goede dingen gebeuren. Een vrij actueel onderwerp is dat de zorgverzekeraar meer en meer invloed krijgen op de kwaliteit van de zorg door specifieke afspraken met zorgverleners mbt zorginkoop te maken, met daarnaast het niet afsluiten van contracten met zorgaanbieders die geen goede kwaliteit leveren (en die tevens ook te duur zijn). Het gaat hier om medisch-inhoudelijke kwaliteit die naar mijn mening een goede ontwikkeling is. De zorgverzekering kan zorgverleners die slechte kwaliteit leveren hiermee onder druk zetten. De zorgverzekeraar stelt eisen hierover aan de zorgverlener en anders word er geen contract mee afgesloten. Door geen contract te sluiten met zorgaanbieders die geen goede kwaliteit leveren stimuleer je verzekerden om naar een aanbieder te gaan met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Hiermee heb ik denk ik voldoende hierover gezegd. Nogmaals, het is niet de bedoeling om alles wat met de zorgverzekeraar gebeurd of is gebeurd, te weerleggen. Om deze reden laat ik deze discussie ook voor wat het is. Hopelijk hebben jullie de feiten kunnen waarderen.
 
Niet goed natuurlijk! Maar ook over de alternatieve hoek kan veel gezegd worden. Daar gebeuren ook veel dingen die niet door de beugel kunnen. En jullie weten allemaal dat dit zo is!

hoi Johan, in de alternatieve hoek zoals die nu georganiseerd is, is de gemiddelde schade die je daar oploopt: dat het niets geholpen heeft.
In de reguliere hoek ligt dat anders: veel medicijnen en behandelingen aldaar hebben effecten die schadelijk zijn en er wordt ook veel schade aangericht.
Verzekeringsmaatschappijen verdelen de verplicht te betalen zorgverzekeringsgelden van mensen die betalen en zoals verzekeringsmaatschappijen dat nu doen, beinvloeden ze keuzes van mensen door financiele druk die ze anders mogelijk niet genomen zouden hebben.
Dit lijk je niet te ontkennen, maar dat is volgens mij nou juist wel heel kwalijk. Het maakt mij verder niet uit dat je een zoals dat hier genoemd wordt soldaat bent. Volgens worden we allemaal op sneaky dan wel totalitaire wijze medeplichtig gemaakt aan een systeem dat ons op meerdere punten tegenwerkt en meer van die dingen. Daar ontkomt bijna niemand aan. Ik vind het te prijzen dat je uberhaupt bezig bent met of dingen wel of niet kunnen en dat je moeite doet om jezelf en je visie hier op dit forum uit te leggen, wat je niet eens hoeft te doen.
Dan nog dit: Typisch dat bij jou door je chronische ziekte juist het besef is doorgedrongen dat je uiteindelijk ook weer niets hebt aan de reguliere gezondheidszorg, terwijl het premiegeld dat je voor je zorgverzekering betaalt daar toch wel hoofdzakelijk naartoe gaat. Je vindt eigen verantwoordelijkheid belangrijk, en dat staat buiten kijf: of we willen of niet: dat is het enige dat echt zoden aan de dijk zet voor beterschap. Maar ondertussen betalen we ons nog wel scheel aan premies aan verzekeringsmaatschappijen voor behandelingen voor chronisch zieken die daar niet van doordrongen zijn en die wel gebruik maken van behandelingen die hen vaker wel dan niet verder van huis helpen.
 
Ik heb nu 5 jaar fibromyalgie, 8 jaar trage schildklier/hashimoto, candida, MCS en electronische overgevoeligheden.

En nog kortzichtigheid erbij ook.



Ook in 2014 is Nederland opnieuw gekozen tot de beste zorgverzekeringsstelsel in Europa.

Zeker al de derde keer dat je dit vermeldt. Joepie, Nederland valt in de prijzen! Obama heeft ook een Nobelprijs. Voor de vrede, terwijl hij in meer oorlogen verwikkeld zit dan welke president dan ook! Kijk eens hoeveel onderscheidingen Sepp Blatter heeft gekregen:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_honours_received_by_Sepp_Blatter

je begrijpt dus wel dat ik minstens zo trots ben als jij op deze geweldige prestatie! :roll:

Mike
 
@Mark,

hoi Johan, in de alternatieve hoek zoals die nu georganiseerd is, is de gemiddelde schade die je daar oploopt: dat het niets geholpen heeft.
In de reguliere hoek ligt dat anders: veel medicijnen en behandelingen aldaar hebben effecten die schadelijk zijn en er wordt ook veel schade aangericht.


Daar ben ik het volledig mee eens.
Ik ben zelf anti-medicijn. Maar goed, en nu kom ik weer met de andere kant van het verhaal (die jullie niet willen horen), maar elke chronische zieke heeft een periode gekend waarbij er helse pijnen aanwezig waren. Ik kan persoonlijk beamen dat het op dat moment toch wel fijn is dat er pijnstillers bestaan die jouw pijn even wegnemen, die ervoor zorgen dat jij überhaupt de dag nog wil beleven.
Het blijft natuurlijk symptoombestrijding, niks word opgelost, en vaak ga je er nog verder van achteruit. Maar op dat moment tijdens zo'n hel periode ziet de chronische zieke dat toch zeker anders!

Verzekeringsmaatschappijen verdelen de verplicht te betalen zorgverzekeringsgelden van mensen die betalen en zoals verzekeringsmaatschappijen dat nu doen, beinvloeden ze keuzes van mensen door financiele druk die ze anders mogelijk niet genomen zouden hebben.
Dit lijk je niet te ontkennen, maar dat is volgens mij nou juist wel heel kwalijk.

Iedereen in Nederland is inderdaad verplicht om een zorgverzekering af te sluiten, dit is vanuit de overheid vastgesteld. Ik weet even niet wat je precies bedoeld hoe de zorgverzekeraar dan de keuze van de mensen hiermee beïnvloed. Dmv de zorgpolissen?

Het maakt mij verder niet uit dat je een zoals dat hier genoemd wordt soldaat bent. Volgens worden we allemaal op sneaky dan wel totalitaire wijze medeplichtig gemaakt aan een systeem dat ons op meerdere punten tegenwerkt en meer van die dingen. Daar ontkomt bijna niemand aan. Ik vind het te prijzen dat je uberhaupt bezig bent met of dingen wel of niet kunnen en dat je moeite doet om jezelf en je visie hier op dit forum uit te leggen, wat je niet eens hoeft te doen.

Dankje en ik hoef het inderdaad niet te doen. En ik merk ook dat een afwijkende mening of inzicht op dit forum niet geaccepteerd word. Dat vind ik persoonlijk wel jammer, want dan krijg je vaak de andere kant van het verhaal niet te zien.

Dan nog dit: Typisch dat bij jou door je chronische ziekte juist het besef is doorgedrongen dat je uiteindelijk ook weer niets hebt aan de reguliere gezondheidszorg, terwijl het premiegeld dat je voor je zorgverzekering betaalt daar toch wel hoofdzakelijk naartoe gaat.

Je vindt eigen verantwoordelijkheid belangrijk, en dat staat buiten kijf: of we willen of niet: dat is het enige dat echt zoden aan de dijk zet voor beterschap. Maar ondertussen betalen we ons nog wel scheel aan premies aan verzekeringsmaatschappijen voor behandelingen voor chronisch zieken die daar niet van doordrongen zijn en die wel gebruik maken van behandelingen die hen vaker wel dan niet verder van huis helpen.

Maar zo makkelijk ligt dit niet Mark, mensen met chronische ziektes zijn gebrand naar een oplossing. Ze willen perse gebruik maken van alle zorg die er beschikbaar is, daar hebben ze natuurlijk ook recht op. Dat ze vervolgens worden afgeleverd aan behandelingen van zorgverleners die niet werken of medicijnen van de farmaceut die niets oplossen, daar hebben ze ook niet om gevraagd en het leidt uiteindelijk altijd naar een deceptie. En dit kun je van te voren wel vertellen, maar daar wordt vaak niet naar geluisterd. Een vicieuze cirkel!
 
@Mike,

En nog kortzichtigheid erbij ook.

En nog zoveel meer! Ik ben ook niet perfect, maar wel te alle tijde mezelf. ;-)
 
Iedereen in Nederland is inderdaad verplicht om een zorgverzekering af te sluiten, dit is vanuit de overheid vastgesteld. Ik weet even niet wat je precies bedoeld hoe de zorgverzekeraar dan de keuze van de mensen hiermee beïnvloed. Dmv de zorgpolissen?

hoi Johan, dat de overheid verplichte zorgverzekeringen afdwingt wil nog niet zeggen dat het goed is. Mogelijk zeg je dan: maar dat gaat buiten de verzekeringsmaatschappijen om. Echter: we leven in een samenleving waarin grote bedrijven het voor het grote deel steeds meer voor het zeggen hebben: dus die bepalen het overheidsbeleid voor een groot deel achter de schermen.
Inderdaad, ik val in herhaling volgens mij, worden "zorg"keuzes van mensen beinvloedt door de huidige polissen. De verplichte basisverzekeringen gaan alleen over reguliere zorg, niet over "alternatieve' zorg.
 
En ik merk ook dat een afwijkende mening of inzicht op dit forum niet geaccepteerd word. Dat vind ik persoonlijk wel jammer, want dan krijg je vaak de andere kant van het verhaal niet te zien.

Dat is niet waar, maar zodra mijn bullshit-radar begint uit te slaan grijp ik meteen in. Niet d.m.v. censuur maar door het weerspreken van onzinnige drogredenaties, zoals jij die hanteert.

Er zijn maar twee 'taboes' op dit forum:

- Ik tolereer geen anti-Poetinretoriek.
- Ik tolereer geen pro-Israelretoriek.

De redenen hiervoor zijn heel simpel:

- We horen al genoeg in de reguliere media over hoe verkeerd Poetin is en hoe goed Israel is en dit forum probeert een alternatief gezichtspunt te geven.
- De wereldvrede staat op het spel en ik kan het me niet permitteren om langdurig met iemand te lopen bakkelijen over deze standpunten.

Waar we het hier in dit draadje over hebben heeft weinig te maken met wereldvrede, maar wel met persoonlijke therapievrijheid. Daar mag jij een afwijkend standpunt over hebben en dat heb je ook, dus geen probleem...

Mike
 
Johan, je richt bepaalde reacties aan mij, maar de berichten waar je op reageert, zijn van lievergezond.

Dan witte da...

Mark
 
Alethea, in jouw geval 28 jaar de deur plat gelopen bij allerlei zorgverleners alvorens een plausibele diagnose te hebben. Dan vraag ik mij toch af of jij niet te lang de verantwoordelijkheid bij iemand anders hebt neergelegd?

Waar slaat dat nou weer op?
 
hoi Johan, graag zou ik echt durven verantwoordelijkheid nemen door geen zorgpremie meer af te hoeven dragen voor een systeem dat naar mijn idee mij niet helpt (behalve van de regen in de drup). Maar zoveel tegenwerking als ik dan op mijn dak krijg daar heb ik dan ook weer niet zoveel zin in. Misschien moet ik op een dag maar zwerver worden zonder traceerbare woon- en verblijfplaats.
Stel dat wij mensen allemaal zwerver zouden worden: misschien zou het ons mensen https://www.fatsforum.nl/topic/zorgverzekering/page/7/#post-130211 nog veel voordelen leveren ook.
Misschien dat tegen de tijd dat we dat eventueel gaan beseffen dat we gechipped zijn.
 
@Alethea, dit had betrekking op de discussie over de kosten in de gezondheidszorg die de pan uit reizen, wat jij eerder ook aangaf:

Daar wordt grof geld aan verdiend terwijl de mensen pas in een (te) laat stadium of helemaal geen oplossingen krijgen. Oh oh oh, waarom zouden de kosten van de gezondheidszorg toch zo de pan uit reizen?

Ik ben van mening dat het afleggen van de verantwoordelijkheid bij de reguliere arts hierin ook een grote rol speelt.

@Lievergezond,

hoi Johan, dat de overheid verplichte zorgverzekeringen afdwingt wil nog niet zeggen dat het goed is. Mogelijk zeg je dan: maar dat gaat buiten de verzekeringsmaatschappijen om. Echter: we leven in een samenleving waarin grote bedrijven het voor het grote deel steeds meer voor het zeggen hebben: dus die bepalen het overheidsbeleid voor een groot deel achter de schermen.
Inderdaad, ik val in herhaling volgens mij, worden “zorg”keuzes van mensen beinvloedt door de huidige polissen. De verplichte basisverzekeringen gaan alleen over reguliere zorg, niet over “alternatieve’ zorg.

Nee, ik heb ook nooit gezegd dat ik dat goed vind. En dat de zorgverzekeraars of welk ander bedrijf hier invloed op heeft, dat kan best. Maar ja, we kunnen hier een lange tijd over discussiëren maar het is niet anders.
En persoonlijk zou ik het mooi vinden als er alternatieve zorg in de basisverzekering zou komen. Maar ja, de ideale verplichte basisverzekering waarbij iedereen tevreden mee is lijkt me onhaalbaar.

@watisgezond,
Johan, je richt bepaalde reacties aan mij, maar de berichten waar je op reageert, zijn van lievergezond.

Dan witte da…

Mark


Excuses Mark, ze zijn inderdaad aan Lievergezond gericht.

@Mike,

Dat is niet waar, maar zodra mijn bullshit-radar begint uit te slaan grijp ik meteen in. Niet d.m.v. censuur maar door het weerspreken van onzinnige drogredenaties, zoals jij die hanteert.

Begrijp me niet verkeerd, dit vind ik een goed iets. Ik heb vroeger op forums gezeten waar je posts gewoon werden verwijderd.
Maar onzinnige drogredenaties, naar mijn mening maak je het erger dan het is. Maar goed, hier hoeven we het ook niet met elkaar over eens te zijn.

Waar we het hier in dit draadje over hebben heeft weinig te maken met wereldvrede, maar wel met persoonlijke therapievrijheid. Daar mag jij een afwijkend standpunt over hebben en dat heb je ook, dus geen probleem…

Mike

Dat is mooi!


 
Sorry Johan, ik begrijp het verband niet en sluit me aan bij de visie van Lievergezond. Zij verwoordt exact wat ik bedoel.

De verantwoordelijkheid dat ik degelijke gezondheidszorg krijgt ligt notabene bij de zorgverzekeraars. Het is namelijk aan hen dat ik de premie betaal.
 
Speciaal voor johan:

IuP9CBy.jpg


Mike
 
En ik merk ook dat een afwijkende mening of inzicht op dit forum niet geaccepteerd word.

Mijn ervaring met dit forum, en bewustwording in het algemeen, is dat mensen heel diep onderzoek doen en de extra meters hebben gelopen om onderscheid te kunnen maken tussen meningen en feiten en daarbij geen genoegen nemen met minder dan de waarheid. Dat is van een andere orde dan wanneer iemand zich een mening vormt op basis van de gedachte al héél veel te weten. Dat is vaak te herkennen doordat zulke mensen het nodig hebben anderen persoonlijk aan te vallen om hun gelijk te kunnen behalen, zodra de argumenten op zijn. Het is dan gemakkelijk te beweren dat andere meningen of inzichten niet geaccepteerd worden, maar de waarheid is gewoon de waarheid. Het gaat er helemaal niet om wie er gelijk heeft. Waarom voel je je zo aangevallen?

 
@Alethea, ik voel me niet aangevallen. Waarom denk je dat?

@Mike, indeed they do! Waarom speciaal voor mij?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.395
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan