zonnebril wel of niet op doen

G

Guest

Guest
van de week hoorde ik dat je geen zonnebril moet dragen omdat je hersens anders geen seintje krijgen dat ze pigment aan moeten maken om ons tegen de zon te beschermen.

en als je goed gezond ben kan je goed tegen de zon.

maar gisteren hoorde ik van een verpleegkundige dat als je zonder bril loopt en het is felle zon dan kan je hoornvlies beschadigen.

wat is waar en wat is wijsheid

 
Ik las daar laatst wat over van ene Dr Bates.

Quote:
Bates over zonnebrillen

In de tijd van Bates waren zonnebrillen nog lang niet zo’n mode-item als nu. Toch werden ze ook toen al gebruikt. Hij schrijft er het volgende over:

“Veel mensen voelen zich verblind door het felle zonlicht als ze vanuit een donkere kamer naar buiten gaan. Ze vinden dat niet prettig. Als ze een zonnebril opzetten hebben ze er minder last van en hebben ze de neiging die bril meestal te dragen. Het is gebruikelijk dat een oogarts ze een zonnebril aanraadt als ze klagen over het felle licht en het ongemak dat ze daarbij ervaren. De bril zal in het begin inderdaad verlichting geven. Op den duur zullen de ogen aan de donkere glazen gewend raken en ook ongemak ervaren als het licht niet zo fel is.

Mijnwerkers die zelden het daglicht zien hebben bijna allemaal oogklachten en last van oogziektes. Sommige oogziektes kunnen niet genezen zonder blootstelling aan het zonlicht. Hoe sterk het zonlicht ook is en hoewel dat tijdelijk ongemak kan veroorzaken, de zon heeft nog nooit permanente schade veroorzaakt.

Veel mensen kopen zonnebrillen als een noodzakelijk onderdeel van hun vakantie-uitrusting omdat ze bang zijn dat de schittering van de zon op het water hun ogen kwaad zal doen. Anderen hebben daarentegen ontdekt dat door te wennen aan het sterke licht van de zon hun zicht verbeterde maar dat ze door zonnebrillen te dragen ter bescherming van hun ogen juist minder goed gingen zien.

Wat je het best kunt doen is wennen aan het zonlicht onder alle omstandigheden en op elke tijd. De ogen hebben zonlicht nodig. Als ze het niet krijgen worden ze zwak. “


http://www.natuurlijkzien.com/zonnebrillen.html

 
ja dank je, het leek mij ook onnatuurlijk.

vroeger hadden ze die natuurlijk ook niet.

ik zal het artikel eens lezen.

trouwens ik heb zelf ook wel eens zonnebril op niet voor de zon maar tegen de hooikoorts dan moet ik 1 kopen met lichte glazen..

 
Grappig, ik heb er een hekel aan om een zonnebril te dragen. (Of, in hetzelfde hoekje: oordoppen of een hoofdtelefoon). Het geeft me een gevoel van afgesneden zijn van de 'echte wereld'. Het voelt tegennatuurlijk.

Maar omdat ik jarenlang ook niet goed tegen fel licht kon, leidde dat er wel toe dat ik 's zomers meestal niet in de zon kwam.

 
Ik draag zelden een zonnebril en vind dat mijn ogen maar gewoon aan het licht moeten wennen en zie een zonnige dag ook graag als een zonnige dag. Ik heb er ook een hekel aan als mensen tijdens een gesprek een zonnebril ophouden, maar dat is weer wat anders. Het schijnt dacht ik ook dat je via je ogen vitamine D aanmaakt of een andere gezonde soort straling/energie binnen krijgt wanneer je een geen zonnebril draagt op een zonnige dag.

Er zijn wel omstandigheden waarin ik een zonnebril opzet zoals soms tijdens het autorijden met fel licht in mijn gezicht of wanneer ik op een zonnige dag mensen wil kijken. 8)

En nou ga ik nooit op wintersport, maar ik kan me voorstellen dat het dan ook wel fijn is om dan een zonnebril te dragen met de witte sneeuw.

 
Ik draag nooit meer een zoonebril, al jaren niet. Dat was vroeger wel anders, toen vond ik het daglicht op een bewolkte dag nog veel te fel! Ik had toen ook veel last van allergieen en hooikoortachtige verschijnselen en mijn ogen konden fel licht absoluut niet verdragen. Soms was het zelfs zo erg dat ik voortdurend moest niezen in fel zonlicht en tranende ogen had, ik kon toen niet lang buiten zijn want dan werd ik doodziek! Nu weet ik dat ik bijnieruitputting had. Ook verbrandde ik toen om de haverklap in de zon. Dit is allemaal verdwenen. Ik verbrand niet meer en mijn ogen kunnen zonlicht prima verdragen zonder zonnebril. Het heeft dus heel erg te maken met de kracht van je bijnieren.

Mike

 
Om niet het sun-gazen de hemel in te prijzen, maar ik vond het letterlijk verhelderend.

Allereerst dat de zon inderdaad niet zo snel blijvende schade geeft, maar dat hangt denk ik af van allerlei factoren.

Verder dat via de ogen toch energie het lichaam binnenkomt en het lichaam echt wel reageerd op dat licht.

En mijn uitgangspunt is ook dat vroeger er geen zonnebrillen waren. Het is een mode-accessoire, meer niet. Ik droeg vroeger ook zonnebrillen en ben er ook weer vanaf gekomen. Ik kan nu prima tegen het zonlicht, ook tijdens het autorijden.

Mensen hebben niet meer het geduld om zichzelf iets te wennen. Snelle oplossingen zijn er niet, want je lichaam is (gelukkig) niet iets wat snel in verandering mee gaat.

 
Tot voor kort kon ik echt niet zonder zonnebril! Altijd en overal had ik een zonnebril op en bij me. Net als Mike ook op bewolkte dagen, zonder en winter. En nu? Sinds een paar weken draag ik nauwelijks nog een zonnebril! Sterker nog, het belast me eerder als ik m draag. Alleen in de auto, bij lage verblindende zon draag ik m nog. En dan nog gaat de zonnebril op en af, naargelang waar de zon is. Erg bijzonder allemaal om dit te ervaren, maar ik geniet nu van het zonlicht! Het gaat blijkbaar goed met mijn bijnieren :lol:

 
ik vond het heel verhelderend om te lezen dat het een bijnierkwestie was. ik word namelijk echt naar van de zon in mijn ogen. zie dan bijna niets en heb het gevoel dat de zon echt direct mijn ogen binnenstraalt wat veel te heftig is.

sinds ik het las probeer ik wel vaker zonder bril naar buiten te gaan om er wat aan te wennen. maar af en toe zet ik hem toch nog op. ik kan niet veilig en rustig fietsen met kind achterop en één arm omhoog om de zon te weren. ik hoop dat de verandering in voeding op den duur zijn vruchten af zal werpen en ik weer wat brillozer door het leven kan gaan.

 
Quote:
En mijn uitgangspunt is ook dat vroeger er geen zonnebrillen waren. Het is een mode-accessoire, meer niet.


Toch niet helemaal. De Eskimo's hadden vroeger ook zonnebrillen, maar deze waren niet met donker glas, maar bestonden uit een dichte bril met een horizontale spleet waar ze doorheen konden kijken in het felle licht van de zon op de sneeuw. Google maar eens op "eskimo+zonnebril" en je ziet verschillende afbeeldingen.

 
Dat is een uitzonderingssituatie omdat je echt verblind kunt raken door sneeuw, laat staan als deze weerspiegeld wordt door de zon. Onze ogen horen echter tegen zonlicht te kunnen. Sterker nog, vol-spectrum UV-licht is helend voor de ogen!

Mike

 
mike, denk je dan dat mijn hooikoorts en allergie veroorzaakt wordt door bijnieruitputting?

Ik heb die dingen al jaren helaas.

Heb van de mesoloog in de loop der jaren wel paar keer wat gehad om mijn nieren te ondersteunen evenals een tijdje geleden toen moest ik een oplossing van een bepaald urinezuur tot me nemen .

 
verzadigde vetten eet ik al veel meer in de vorm van roomboter, kokosolie, yoghurt van rauwe melk, en rauwe melk,biovlees. cholesterol krijg ik van eieren toch daar kan ik wel meer van eten.

keltisch zeetzout eet en drink ik, vit c gebruik ik ook 1 gram per dag ( vit c l asorbinezuur) mesoloog zei dat dat goed was.

ik zal eens kijken op die dierlijk bijnierextract. en ohja moet nodig die levertraan ipv die omega.

 
Bijnier capsule 300 mg

Vanaf € 27,96

Merk:

Nutricology

zitten 75 van in een pot , hoelang moet je zoiets gebruiken kan ik beter meerdere potten tegelijk bestellen?

 
Je moet het gebruiken zolang als nodig is en dat is voor iedereen anders. Een goede manier om dit uit te proberen is 3 weken 1 capsule per dag bij een maaltijd te nemen (het liefst bij het ontbijt en in ieder geval NOOIT na 18.00 u!) en dan 1 week te stoppen om te kijken of je een verschil voelt met bijnierextract en zonder. Als je in de week zonder terugvalt naar je oude klachten heb je overduidelijk het bijnierextract nog nodig. Je kunt zelfs ophogen naar 2 keer per dag en een maximum van 3 per dag. Om de zoveel tijd stoppen om te zien hoe de vlag erbij staat en je weet genoeg!

Mike

 
Sheila, ik weet niet of je een creditcard hebt maar iHerb verkoopt het voor rond de 15 euro.

 
hoi, ja dat heb ik wel.

komt het dan uit buitenland en heb je dan geen verzendkosten?

 
Het komt uit de Verenigde Staten en je betaalt wel verzendkosten maar die wegen niet op tegen het voordeel dat je ervan hebt, vooral als je wat meer bestelt. Bijna alle producten die je op dit forum aangeraden worden kun je daar bestellen. Let wel op dat je inclusief verzendkosten niet meer uitgeeft dan 150 euro per bestelling, daarboven ga je invoerrechten betalen. Voor bestellingen tot een bepaald laag gewicht gaat het met de luchtpost mee en dat is helemaal spotgoedkoop. Zwaardere pakketen (ik bestel er kokosolie) gaan met DHL mee en dat kost iets meer, maar dan nog..

Hilda

 
Verzendkosten iHerb zijn $ 6 (€ 5) internationale post. Dan duurt het meestal zo'n anderhalve week voor het bij je is, maar kan ook twee weken duren.

Per DHL kost het $ 12 (€ 10) is het er in ca. drie dagen. Ik bestelde vorige week vrijdagavond en maandagochtend werd het al bezorgd!!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan