Zonnebank (on)gezond?

Micave

New member
Omdat alles bijna omgekeerd is van wat ik geleerd heb qua gezondheid vroeg ik mij af hoe het zit met het gebruik van een zonnebank? Ook daarvan werd mij altijd verteld dat je er kanker van krijgt en dergelijke maar hoe zit het nu echt? Mijn intuïtie zegt dat het nog steeds niet gezond is maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de meningen hier op het forum.

Thanks,

 
misschien dat hier wat in staat: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2099/12/31/sun-exposure-vitamin-d-production-benefits.aspx?e_cid=20120831_DNL_artTest_B2

ik heb het geprobeerd te lezen maar snap er niet alles van, het gaat erover waarom je beter in de zon kunt zitten of het gebruiken van de juiste uvb lampen en niet een losse vitamine D zou moeten slikken.

 
Ik heb het nooit zelf onderzocht, maar ik heb het er niet zo op. Ik vind dat mensen ook stinken als ze uit de zonnebank komen, alsof ze gegrild zijn. Ik denk niet dat ik ooit op of onder zo'n stralingsgenerator ga liggen of zitten.

 
Ivm vit D aanmaak heb je volgens mij de uv-b lampen nodig. Daar is al een topic over, met beschrijving hoe je deze zelf kunt bevestigen en bestellen bij een tuincentrum. Wat een en ander veel goedkoper maakt dan de kant en klare.

 
Goedemorgen allen,

Zonlicht is ontzettend gezond voor je lichaam, het maakt inderdaad de broodnodige Vitamine D aan. Daarnaast geeft het energie, warmte en voel je je vrolijker (gelukshormoon). En je krijgt een vakantiekleurtje als souvenir.

De grote truc van zonnen buiten én binnen is er verantwoord mee om te gaan. Zorg dat je niet teveel zon krijgt (en je verbrandt), want dan breng je schade aan je huid.

In de periode die nu weer aanbreekt (de r in de maand) hebben we hier in NEderland geen mogelijkheid om buiten onze vitamine D op te doen, ook niet als de zon eventjes schijnt. De kracht is simpelweg niet sterk genoeg. De moderne zonnebanken hebben UVA en UVB-licht (net als de zon) in de lampen zitten waardoor je op een controleerde manier toch je vitamine D binnenkrijgt. Een heel goed alternatief voor de buitenzon dus, mits je er verstandig mee omgaat en niet overdrijft.

Voor meer info en advies kun je bij SVZ zonnestudio's terecht of op onze site: www.svzinfo.nl

 
Het rare vind ik, dat Elizabeth Plourde vertelde in een uitzending over de schadelijke zonnebrandcremes, dat ze zei: dat niet juist de uv-stralen zo schadelijk zijn (uitgezonderd de c-stralen misschien?), maar o.a. die in infrarood (volgens haar dan).

Wat dan te denken van de infraroodsauna die vaak zo wordt gehuldigd?

Verder: kwam in die uitzending het onderwerp sungazing ook ter sprake: dat het ook belangrijk is om regelmatig in de zon te staren (onderwerp hier op dit forum is ook aan de orde gekomen in een apart topic): best dan als de zon niet zo fel schijnt misschien:) begin eind-van de dag.

http://www.sunscreensbiohazard.com

http://www.argusoog.org/gezond-en-wel-22-april-2012

 
Bij wijze van uitzondering sta ik deze vorm van reclame toe, omdat de informatie in de post een zinvolle toevoeging is. Jarenlang dacht ik dat zonnebanken slecht waren. Totdat de Wereld Gezondheidsorganisatie enkele jaren geleden zonnebanken bestempelde als 'schadelijk'.

Micave, die deze topic heeft gestart, stelt terecht dat alles omgekeerd is, dus dit standpunt van de WHO wekte mijn argwaan. Ik ben me toen eens gaan verdiepen in zonnebanken en hun vermeende schadelijkheid en stuitte op dit filmpje van Mike Adams:

http://tv.naturalnews.com/v.asp?v=5a62fc73922fd51a88e62e42c5a0ad5e

De post hierboven is dus niet zomaar spam, bedoeld om iedereen naar de zonnebank te lokken, maar eerlijke en evenwichtige informatie. Om die reden laat ik het hier staan.

Mike

 
@lievergezond

Het probleem met de zon vroeg in de ochtend en laat in de middag is juist dat er in verhouding minder UVB inzit (waar het lichaam vitamine D van aanmaakt). Het internationale advies is steeds meer om juist tussen 12 en 15 de zon in de gaan als het mogelijk is. Afhankelijk van je huidtype en de tijd van het jaar, plus de optelsom van de zon die je de rest van de dag krijgt.

Maar wetenschappers zijn het er dus steeds meer over eens dat je beter kort (15-20 min) tussen 12-15 in de zon kan zitten dan een half uur 's ochtends en een half uur 's avonds.

 
Waar Lievergezond het over heeft is het helende effect van vol-spectrum UV-licht van de zon dat rechtstreeks op je ogen komt door in de zon te kijken. Dit kan alleen maar op deze momenten, juist omdat de zon dan nog niet op z'n sterkst is. En zelfs dan moet je uitkijken en dit langzaam opbouwen.

Mike

 
Ik blijf zonnebanken iets onnatuurlijks vinden. Wij zijn als Nederlanders ook vroeger nooit veel zon gewend. Waar we vroeger als Nederlanders wèl aan gewend waren, was levertraan!

Ieder moet natuurlijk voor zich weten, maar ik heb liever af en toe een theelepeltje levertraan, dan dat ik op/in een zonnebank moet gaan liggen...

 
Quote:
De moderne zonnebanken hebben UVA en UVB-licht (net als de zon) in de lampen zitten waardoor je op een controleerde manier toch je vitamine D binnenkrijgt.


Als zonnebanken ook uvb in de lampen hebben zitten en niet alleen uva en als beide typen straling elkaar goed aanvullen net zoals in de zon, dan lijkt me er niet te veel aan de hand.

Als zonnebanken echter alleen uva op de huid laten schijnen is dit zeker wel schadelijk, zeker als mensen veel gebruik maken van de zonnebank.

Immers: uva rooft op den duur ook de vitamine d uit een lichaam: zie dit topic: https://www.fatsforum.nl/topic/vitamine-d-2

Wijlen Andreas Moritz vertelt er ook over in dit filmpje:

En in dit filmpje:

En dit wat er kan gebeuren als mensen, in dit geval een trucker aan de autoraamkant van zijn gezicht, te veel uva op hun huid krijgen zonder dat er tegelijk ook sprake is van aanwezigheid van uvb-licht: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMicm1104059

De huid wordt rimpelig: precies wat je ziet gebeuren bij mensen die de zonnebank te veel hebben opgezocht.

 
UVB-blokkade door: zonnebrandcremes, zonnen achter glas en zonnebanken zonder uvb-licht

Uvb-licht heeft het lichaam nodig om vitamine d aan te maken of ook de wateroplosbare vorm van zwavel

Hier een youtubefilmpje over zonnebrandcremes o.a.: de schadelijkheid ervan: normaal zonder zonnebrandcremes beschermt de uvb-portie van het zonlicht tegen de uva-portie die ook in zonlicht zit. Maar zonnebrandcremes blokkeren de uvb: dan rest nog de uva: en uva alleen veroorzaakt een vergroot risico op melanoom op de huid.

Veelvuldig achter het raam zitten heeft hetzelfde effect als de zonnebrandcremes: zoals bij de trucker hier eerder genoemd Unilateral Dermatoheliosis -daar waar zijn gezicht achter het raam zat kreeg hij de rimpelhuid: niet aan de kant waar zijn gezicht niet aan het raam zat. Hetzelfde effect: de rimpelhuid dus krijg je als je die uvb-blokkerende zonnebrandcremes smeert en als je gebruik maakt van zonnebanken die alleen uva-licht op de huid schijnen.

zie het filmpje voor dit onderwerp (uvb-blokkerende cremes) na 25 minuten.

Uploaded on Jun 17, 2010

Quote:
Is vitamin D the wonder vitamin? Can it prevent certain cancers and chronic diseases? Find these answers and more in this series brought to you by UCSD School of Medicine and GrassrootsHealth where experts discuss the latest research on vitamin D. In this program, Edward Gorham, PhD, talks about how to use the sun, or UV light, for vitamin D synthesis. Series: Vitamin D Deficiency - Treatment and Diagnosis [6/2010] [Health and Medicine] [Professional Medical Education] [Show ID: 18717]


 
Vandaag maandag 13 mei 2013 in de Metro, pagina 10, het volgende artikel:

Zonnebank leidt tot verlaging bloeddruk

Quote:
We zijn gewend alleen maar slechte dingen te horen over zonnebanken. Zo heb je bij geregeld gebruik van een solarium een 75 procent hogere kans op huidkanker. Maar er is ook goed nieuws. Uit onderzoek van de universiteit van Edinburgh (GB) blijkt dat zonnebankbezoekers een lagere bloeddruk hebben. De bloeddruk loopt iets op als iemand de zonnebank betreedt. Maar een uur daarna hebben mensen een lagere bloeddruk. Volgens de onderzoekers omdat de huid straling heeft omgezet in nitraat, dat de hartslag verlaagt. Opmerkelijk is dat de onderzoekers geen verhoogde waarde voor vitamine B aantroffen in het bloed van mensen die onder de zonnebank waren geweest. De opname van de vitamine wordt vaak aangewezen als een van de redenen om wel onder de zonnebank te gaan. De onderzoekers constateren dat veel meer mensen dood gaan aan een hoge bloeddruk dan aan huidkanker. Dus, zo redeneren ze, is het vooral voor mensen met hartproblemen welllicht het risico waard om geregeld te gaan zonnen. De verlaging die ze constateerden is op bevolkingsniveau goed voor een reductie van het aantal hartaanvallen van 7 tot 10 procent. De studie wordt deze week gepresenteerd bij de conferentie International Investigative Dermatology.


 
Ik zat te denken om ook sporadisch onder de zonnebank te gaan in de winter. Moet ik alleen wel zonnebanken vinden die UV-B straling hebben. Weet jij daar iets over Lievergezond? Jammer dat het de bloeddruk verlaagt trouwens, ik wil juist een hogere bloeddruk ;-)

 
Ik vraag me af of de ontspanning die een zonnebank met zich meebrengt niet bijdraagt aan een verlaagde bloeddruk. Zelf lig ik niet graag in zo'n tosti-ijzer, maar voor velen is het echt even tijd voor jezelf.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.802
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan