zoete aardappel

Vandaag is het eindlijk zover. Ook ik ga stoppen met het eten van nachtschades. Was er al flink mee geminderd, maar die gebakken aardappeltjes zijn af en toe toch echt te lekker. Vanmiddag dus eens de zoete aardappel gekocht. Na even googlen kwam ik erachter dat deze aardappel toch wel zeer gezond is. 700% van de adh vit a per portie. Wel in de vorm van beta-caroteen, maar toch.. De bataat bevat wel meer suikers, maar de glycemische waarde is een heel stuk lager, dus het houdt de bloedsuiker stabiel.

http://niburu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1568:zes-verrassende-feiten-over-de-zoete-aardappel&catid=17:gezondheid&Itemid=30

 
die zijn idd heerlijk :) ter vervanging v/d gebakken aardappel gebruik ik vaak koolraap in patatjes vorm gesneden, in de over roosteren en lekker met zelfgemaakte mayo opeten :)

 
Ik ken mensen die friet maken van zoete aardappel. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar jouw post doet me het water in de mond lopen. Met veel zelfgemaakte knoflookmayo.. (voor de bloedsuiker bedoel ik.. :lol: )

 
Ik heb ze net in schijfjes gesneden en ga ze eens lekker bakken vandaag. Veel roomboter en een beetje rode palm. Ze zien er in elk geval heel erg lekker en gezond uit!

Zelfgemaakte Mayo? Goed idee, ga ik zo ook maar eens doen 8)

 
Je kunt ook cassave gebruiken om friet van te bakken. Ik heb dat wel eens gedaan zonder ze voor te bakken, maar met voorbakken kan ook en is misschien ook wel lekkerder. Het is wat vaster en droger dan aardappel, maar ook wel lekker. Het vult ontzettend goed. Het is wel een zetmeelrijke wortel, maar geen nachtschade-plant. Vanwege het blauwzuurgehalte kun je cassave niet rauw eten. Andere opties zijn yam en taro, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik wil ze wel eens gaan proberen. Nieuwe soorten eten proeven is voor iets onweerstaanbaars. Cassave, yam en taro zijn te koop bij tropische toko's en/of aziatische supermarkten.

 
Ik heb gisteren aardpeer gegeten, waren bij de biowinkel in de aanbieding. Nooit eerder gegeten...maar hmmmm,erg lekker.

Geboend, in blokjes gesneden, met wat zout/peper en kokosvet in ovenschaal. 30 min op 200 graden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan