Zink (tekort)

G

Guest

Guest
Sinds een aantal dagen zie ik weer witte streep op mijn teennagel en beginnend klein vlekje op duimnagel. Dit zal dus wel op een zinktekort duiden. Wat ik zo in t algemeen las op internet,zou dit dus komen door verhoogde calcium niveau. Echter heb ik de laatste tijd ook steeds behoefte aan kaas,wat dus calcium is...

Kan ik dan beter de kaas maar laten,of iig beperken tot een occasional treat? omdat ik iedere dag ook appelazijn in water drink om maagzuur aan te maken en hier dus ook al calcium van binnenkrijg?

 
@Joey ik denk dat als je cravings hebt dat het in principe betekent dat je ergens door overprikkeld wordt - dat je uit balans kan raken. ik heb bij mezelf gemerkt dat BD geitenyoghurt heel goed gaat en niet tot cravings leidt, maar dat kaas altijd blijf "roepen" om meer te eten. het verschil zit 'em natuurlijk in welke fermenten gebruikt zijn. Ik heb momenteel een dysbiose met meer gisten dan bacterieen. Ik heb het idee dat de gisten gestimuleerd worden door kaas, maar dan de yoghurt de dysbiose helpt oplossen. Ik merk qua spijsvertering dat de yogurt positief werkt :) anyway mijn post gaat helemaal niet over zink, maar elke keer als ik je hoor over kaas doet het me denken aan hoe kaas mijn doet voelen - dus wie weet zou je je ook beter voelen bij yoghurt.

 
@Claireelis Ik snap wat je probeert te zeggen,maar ik kan dus juist weer niet tegen yoghurt&melk,zelfs gefermenteerd.

Ja,dat blijft een probleem....cravings,weten door wat je wordt aangestuurd etc. Het is ook allemaal zo dubbel....van mijn energetisch therapeute hoorde ik dat ik idd meerdere schimmels heb(hoewel t geen Candida is),maar anderzijds weet ik dat ik ook meerdere stofwisselingsfouten heb. Laat ik nu gister een interview lezen met Ray Peat,waarin hij o.a. verteld dat mensen met hypotheroide het beste iedere dag melk kunnen drinken en anders kaas eten.

Dus ja....enerzijds kan t zijn dat mn schildklier erom vraagt,maar anderzijds voedt het ook schimmels,calcium/zink huishouding uit balans?(Hoewel ik voorheen veel meer zuivel consumeerde en dan zou ik nu al een calcium overschot hebben?:s)

 
Weston Price over kaas:

Misschien vind je het interessant om te weten dat je bijna vier kilogram aardappelen of ruim vijf kilogram bieten of pakweg vijf kilogram wortelen moet eten om aan je dagelijkse behoefte aan fosfor te voldoen.

Dit zijn allemaal voedingsmiddelen die te veel calorieën bevatten, terwijl een pond linzen je net zo veel fosfor kan geven. Daarnaast zit hier genoeg calcium in. Je komt ook aan je dagelijkse behoefte aan mineralen door iets minder dan een pond vis of iets meer dan een half pond kaas te eten. Melk is een van de beste voedingsmiddelen, zo niet het beste voedingsmiddel, omdat je dan mineralen in de juiste verhouding tot calorieën binnenkrijgt.

Het belangrijkste is om aan je dagelijkse behoefte aan fosfor, calcium en vitamines te voldoen, vooral de vetoplosbare vitamines.


https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=10

Mike

 
Witte stipjes worden veelal gelinkt aan zink-tekort, dit is mijn inziens ten dele waar, het is een algeheel mineralen opname probleem. Wat kan hierbij helpen? Vet...

Bottensoep is zeer effectief om dit te bestrijden, het bevat veel mineralen in een makkelijk opneembare vorm. Daarbij zorgen voor voldoende vet bij elke maaltijd. Zelf stop ik sowieso gerust 3 volle eetlepels Ghee in elk bord goedgevulde soep.

Daarbij zal de bottensoep ook helpen om je darmen te sealen en zal het uiteindelijk zorgen voor een betere vertering en vooral opnamen van...

Hoe je e.e.a. maakt zie ook: http://www.gapsdieet.nl/15/02/2011/kippenbouillon/

Zelf maak ik het veel van runderbotten/merkpijpjes, in koud water laten trekken met 2 eetlepels appelazijn en daarna op laag opzetten voor paar uur. Laatste uur vlees erin, laatste halfuur de groenten en zout. Klaar.

 
3 Volle eetlepels.... tjonge Gerrit! Ik dacht dat ik al veel nam met 1 1/2 eetlepel en extra olijfolie! Dat wordt een duur grapje dan. Ik heb er dagen bijgehad dat ik wel 8 grote mokken soep per dag at. :D

 
Gerrit, je zegt dat je het laatste uur je vlees in de soep doet. Ga je hem dan ook weer opnieuw aan de kook brengen en afschuimen?

 
Hij borrelt/kookt dan nog, wil het vlees niet te lang laten koken, 1 uur is voldoende, anders 'raffineer' je het vlees :)

Ja, 3 volle eetlepels, dit is dan wel in 1 bord soep, vet eten moet je echt letterlijk nemen, vet veel vet!

 
Laat ik mijn vlees nou altijd uren en uren mee laten trekken..... :oops:

Dat hoort toch zo? Of niet? :wink:

Als ik het vlees raffineer in de soep, dan geeft dat toch niet omdat de goede stoffen dan in de bouillon zitten?

 
Raffineer beetje verkeerd woord, maar te lang laten koken geeft een verandering van de eiwitstructuur, dat wil je niet. Daarom hou ik voor mezelf 1 uur aan, dan is het goed gaar.

 
Maar hoe zit dat dan als je een schenkel koopt (=mergpijpje+vlees)? Dat moet toch lang trekken? Ik ga het vanmiddag eens aan mijn moeder vragen, hoe ze dat vroeger deden.

 
Dank je voor het stuk Mike,maar ik heb gelezen dat een teveel aan calcium dus weer ervoor zorgt dat zink omlaag gaat. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik zoveel calcium consumeer....dan zou dat al inhouden dat calcium op een of andere manier wel wordt opgenomen en zink niet,of iig niet genoeg.

 
Gerrit, ik heb het vanmiddag aan mijn moeder (85 jaar) gevraagd en zij kookt het soepvlees altijd 4 uur. Ik moet er wel bij zeggen dat ze geen biologisch vlees koopt maar gewoon supermarktenvoer. En ze klaagde steen en been. Het vlees is taai, het vlees is waterig, de soep ruikt niet meer zo lekker als vroeger, de kip zit vol salmonella.... En de buurvrouw heeft precies dezelfde klachten.

 
Ik zit nu aan een soep waarvan het soepvlees pas in het laatste uur is toegevoegd en ik doe het nooooooit meer! Bah, bah.... ik vind het vlees totaal niet lekker zo! Het is dik en taai. Mijn moeder had gelijk! :lol:

Gerrit, je moet het ook maar eens 4 uur laten trekken, dan proef je het verschil!

 
Gek, hier gaat het goed, te lang koken zou de eiwitten van het vlees kapot kunnen koken (veranderen). Zou moeten nagaan waar ik dit gelezen heb.

Zelf vind ik 1 uur meekoken genoeg, iig niet 8-10 uur meekoken als je de botten al zo lang laat trekken.

 
Grootmoeder liet de pan met vlees en botten soms wel 24 uur op een laag vuurtje staan. Ik zie het probleem niet.

Mike

 
Geen probleem lijkt me, behalve dat ik niet graag een pan beneden op het vuur laat staan als ik boven lig te pitten ;).

 
Vroeger liet men zo'n pan op een gaskacheltje buiten in de schuur staan. Het vuur was dan lager dan het laagste vuur dat je gasfornuis geeft.

Mike

 
Ons gasfornuis kent, helaas, geen suddervlammetje. Dus wij zetten stoofpotjes en soepen altijd ( na eerst aan de kook brengen) in de oven. Op net 100 graden. Dit gaat erg goed.

Misschien voel je je hier prettiger bij, als je in bed ligt.(wij hebben elektrische oven)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan