**Introductie en de grote realiteitscheck**
Het moeilijkste deel van je Bitcoin-reis is niet leren hoe het werkt.
Het is alles ontleren wat je hebt geleerd over hoe de wereld functioneert.
Jeff Booth is terug in Bitcoin for Millennials en we bespreken het prisoner's dilemma van modern geld.
Waarom we eigenlijk nooit in een vrije markt hebben geleefd en hoe het huidige schuldbased geldsysteem iedereen dwingt – zelfs de winnaars – in een spel van vrijwillige slavernij.
Jeff legt uit waarom de pogingen van het systeem om geld te controleren wiskundig gedoemd zijn en waarom de waarheid van het Bitcoin-protocol het enige bezit is dat niet gevangen kan worden.
Dit is de grote realiteitscheck die veel mensen nu nodig hebben. Vergeet niet: jij speelt een cruciale rol in de grootste transitie van ons leven. Oké, laten we erin duiken.
**Welkom terug en
discussie over store of value vs. medium of exchange**
Bram: Ik hou van je filosofie, je hebt me enorm veel geleerd, maar
er is één ding waar ik het echt niet mee eens ben:
je zegt dat Bitcoin faalt als het geen medium of exchange wordt.
Maar zou je niet eens met me eens zijn dat het eerst overduidelijk moet zijn dat het de beste store of value is, het hardste geld dat ooit bestaan heeft?
Is contant geld, stablecoins of wat dan ook niet beter om eerst weg te gooien dan het beste store of value ooit?
Als Bitcoin een soort meetlat voor waarde is en we alles in Bitcoin meten, maakt het dan echt uit waarmee mensen uiteindelijk waarde uitwisselen, zolang de basis maar Bitcoin is?
Ik hoop dat dit logisch klinkt.
Er zit een volgorde in om daar te komen.
**Waarom stores of value altijd nodig waren in gebroken systemen**
Jeff: Nee, dat geloof ik niet. En ik zal je uitleggen waarom, en wat de risico's zijn van dat standpunt.
Vanuit het idee "store of value eerst": we hebben altijd stores of value gehad.
Waarom heb je überhaupt een store of value nodig onder een monetair systeem?
Heb je daar ooit over nagedacht?
Bram: Nou, ik zou zeggen: het is iets wat ik vandaag niet wil uitgeven, dus ik wil het bewaren.
Jeff: Laat me dat even doorprikken.
Je hebt een store of value nodig gehad omdat je je waarde niet in geld kon bewaren, omdat geld altijd kapot is geweest.
**Geschiedenis van gebroken geld, centralisatie en goud**
En wat geeft het financiële systeem het geloof dat het niet gecentraliseerd zal raken en zal werken?
Dat is wat er met goud gebeurd is als store of value:
iedereen denkt dat het onder het monetaire systeem ligt.
En dan heb je een kapot monetair systeem dat het tegenovergestelde is van een vrije markt, dat sneller en sneller moet concentreren.
Dat systeem centraliseert en het is nog steeds diefstal erbovenop, en die diefstal gaat sneller en sneller, en dan moet het de regels breken van die centralisatie.
Het moet goud confisqueren of een ander land aanvallen om zijn voordeel te behouden.
Dat is de wereld die we altijd gekend hebben, en daarom denken mensen dat dingen eerst store of value worden en dan een monetair systeem – omdat we nog nooit iets hebben gekend dat tegelijk protocol én netwerk was.
**Risico's van store of value eerst: centralisatie en surveillance**
Maar stel dat iedereen dat doet en het eerst een store of value moet zijn – wat zijn dan de gevolgen van die acties?
Het wordt gecentraliseerd.
En wat doen overheden dan?
We hebben nu te maken met technologie die we nog nooit hebben gezien: een surveillance staat met AI, met mogelijkheden die je niet kunt voorstellen hoe snel het centraliseert.
Denk aan Palantir, Pegasus – ze monitoren alles al wat je doet.
Je kunt morgen op YouTube uitgezet worden, je stem kan verdronken worden in de surveillance staat.
Er is nu bijna een strijd tussen bankiers en technocraten, en de technocraten bezitten de productiemiddelen.
**Gevolgen van een surveillance-aanval en chain split**
Als je doorgaat met die vraag: wat als je een surveillance-staat hebt over de hele bevolking, zelfs als mensen self-custody hebben, maar nog in het oude systeem opereren?
Dan lanceer je een aanval.
Je lanceert een chain split: je kunt alleen mijn Bitcoin gebruiken.
Die chain split is levensgevaarlijk voor de kleine groep mensen die het gebruikt, vooral als er geen privacy in zit.
Dan zet je een paar mensen in de gevangenis, doodt er een paar, creëert een false flag-event en drijft mensen naar "je mag alleen UScoin gebruiken".
Onder zo'n aanval zouden de meeste mensen die nu Bitcoin runnen – zeker als ze veel verdiend hebben in UScoin – geen Bitcoiners meer zijn.
**Bitcoin is al superieur geld – waarom niet nu gebruiken?**
Bram: Ik volg je redenering helemaal, en door de eigenschappen van Bitcoin is het al superieur geld.
Jij en ik kunnen het nu al als medium of exchange gebruiken als jij het accepteert wanneer ik het aanbied voor waarde.
Conceptueel ben ik het volledig eens.
Maar waarom ik vraag: hoewel ik het eens ben dat we er komen, is het een sociaal proces.
Je kunt adoptie als medium of exchange niet forceren.
Het is rationeel om vandaag de asset uit te geven die in waarde daalt (fiat), en Bitcoin te houden als store of value totdat het meer geaccepteerd is.
**Persoonlijke keuze, agency en vroeg gebruik**
Jeff: Het is grappig hoe iedereen zich zo druk maakt over wat andere mensen zouden moeten doen.
Wat je eigenlijk zegt is: ik wil het niet uitgeven als medium of exchange.
Dat is jouw recht.
Maar als mensen dat niet doen, activeer je het netwerk niet zo snel.
Er moeten mensen zijn die het vroeg doen.
Ik heb besloten mijn energie te steken in de wereld die ik wil zien.
Ik heb nul probleem om in Bitcoin uit te geven en dan weer meer Bitcoin te verdienen.
Dat is rationeel handelen in lijn met mijn overtuiging over wat de wereld zou moeten worden.
**Marktvoordeel door Bitcoin te accepteren en middlemen eruit**
Er zijn rationele actoren die zeggen: in plaats van een systeem waar ik geld verlies en 2,5 tot 3,5% creditcard- of bankkosten betaal, geef ik korting aan mensen die met Bitcoin betalen.
Ik maak meer marge, ik win de markt door middlemen eruit te knippen en peer-to-peer te gaan.
Dat gebeurt allemaal tegelijk.
Er is geen enkel publiek.
In sommige landen is het niet 2-3%, maar 10-12%. In landen zonder banktoegang is dit een lifeline.
**Adoptie begint aan de randen, niet bij monopolies**
Technologie begint altijd niet bij de monopolist met gevestigde belangen, maar bij degenen die het meest lijden onder het monopolie.
Daarom ging El Salvador eerst – logisch.
Andere landen racen mee.
We hebben geïnvesteerd in een bedrijf dat twee jaar geleden 800 miljoen aan transacties deed, vorig jaar 2,2 miljard in Afrika, en dit jaar waarschijnlijk 7 miljard in Lightning en Bitcoin-transacties.
**Circular economies en verschillende startpunten**
Jeff: Ik ben in veel circular economies geweest waar het begint bij medium of exchange in plaats van store of value.
In first-world landen begint het vaak bij store of value.
Het is uniek dat jij denkt dat het voor iedereen hetzelfde moet kijken.
Bram: Ja, en mensen moeten het gebruiken zoals zij denken dat het in hun belang is.
Maar als je in fiat opereert en al je energie steekt in het fiat-systeem terwijl je ertegen schreeuwt, wie is dan schuldig?
**Asset mindset vs. protocol mindset en co-opting risico**
Jeff: Mensen maken constant beslissingen door het oude met het nieuwe te vergelijken, maar het zijn 180 graden verschillende systemen.
De operating principles veranderen alles.
Je moet starten vanuit het nieuwe: wat als het decentraal en veilig blijft?
Bram: Als je het in fiat prijst of op exchanges houdt, heb je je agency niet geclaimd.
Je zit nog in het oude systeem.
**ETF fork clause en dreiging van chain splits**
Bram: Die ETF fork clause is eng – instellingen kunnen chains kiezen.
Jeff:
Bitcoin is open-source protocol, het leeft eeuwig, zelfs als het obscuur wordt.
Maar als chain split komt, wil je niet aan de verkeerde kant staan.
Het zal geprobeerd worden, het voelt chaotisch omdat de meeste energie nog in het oude zit.
**Claim je agency en incompatible systemen**
Jeff: Dit is waarom ik mensen probeer hun agency te laten claimen.
In elke podcast probeer ik dat.
Bram: Je kunt Bitcoin niet als SOV of MOE gebruiken zonder het eerst te acquireren.
- SOV = "Hou het vast, het behoudt/vergroot waarde"
- MOE = "Gebruik het om te betalen, het circuleert"
Het is twee kanten van dezelfde munt.
**Afsluiting: protocol mindset, game theory en de transitie**
Jeff: Het systeem is incompatibel met Bitcoin.
De transitie is onvermijdelijk, maar agency bepaalt aan welke kant je staat.
Dank je Bram, dit was diepgaand.