Zin en onzin van cryptovaluta

Herr Sens

Member
Zijn die cryptovaluta een werkelijk alternatief voor het geld van de centrale banken of is het misleiding, om de mensen in de val van digitaal geld te laten trappen ?

 
Mijn persoonlijke mening is dat cryptovaluta een opstapje zijn om de mensen naar digitaal geld te laten overstappen. Het wordt verkocht als gedecentraliseerd alternatief voor ons schuld-fiat geld beheerd door centrale banken maar mij komt het over als slinkse truc om het cash geld met vaste dekking uit de wereld te krijgen. Maar das mijn persoonlijke mening. Ik ken iets te weinig van termen als blokchain en die dingen maar ik ben geen fan van al die kunstmatig technologische toestanden. Maar ik hoor graag andere meningen !

 
  • Leuk
Waarderingen: EmS
Beide. Ik ben wat anders naar crypto's gaan kijken dan voorheen. Eerst wantrouwde ik ze allemaal, omdat het digitaal geld is zonder gouddekking en van allebei ben ik geen fan. De voorstanders geven aan dat het gedecentraliseerd geld is en dus de macht van de centrale banken kan breken als dit een flinke vlucht neemt.

Jarenlang heb ik (ook hier op dit forum) volgehouden dat het enige echte geld goud is en de rest is krediet. Dave van X22 Report heeft me echter op andere gedachten gebracht over crypto's. Decentralisatie van het geldverkeer is een noodzakelijke tussenfase, alvorens er kan worden overgeschakeld op een harde munt met gouddekking. Eerst moet de macht van de centrale banken gebroken worden en daar spelen crypto's een sleutelrol in. Niet voor niets wordt door de MSM gewaarschuwd hoe 'gevaarlijk' dit wel niet is!

Maar if you can't beat them, join them. The powers-that-be zien ook wel dat dit niet meer te stoppen is en dus zijn zij zich ook onder de aanbieders van crypto's gaan mengen, teneinde deze markt te kapen en de boel alsnog te centraliseren. Het is dus heel erg goed uitkijken wie van de crypto-makelaars je kunt vertrouwen. Be careful who you follow. Helaas ontbreekt mij momenteel de kennis om je te vertellen wie wel deugt en wie niet, ik moet daar nog induiken.

Mike

 
Ik geloof in een SHTF scenario. Als er geen elektriciteit is, dus ook geen internet, zijn je bitcoins waardeloos. Zolang dat niet het geval is, is het zeker wel een interessante munt.

 
Jaren geleden, ten tijde van Obama en voor Q, dacht ik dat de NSA de vijand was na de 'onthullingen' van Edward Snowden. Ik kwam toen al te weten dat blockchain een NSA-creatie was en dus was blockchain, en daarmee crypto's, 'fout' naar mijn oordeel. Toen kwam Q en bleek dat de NSA een white hat-organisatie is, wat natuurlijk weer een andere kijk geeft op blockchain en crypto's. Is deze creatie een experiment uitgezet door white hats om op organische wijze de val van centrale banken te bewerkstelligen? Er is nog veel meer mogelijk met blockchain, zoals echt veilige en fraudevrije verkiezingen, die gewoon digitaal vanuit huis kunnen plaatsvinden. Er zijn nog talloze andere mogelijkheden en toepassingen van blockchain denkbaar, the sky's the limit.

Mike

 
Ok, bedankt, Dat is idd een manier om er naar te kijken. Zoals altijd kan deze technologie zowel ten goede als ten kwade aangewend worden. Als je weet dat gigantische supercomputers met AI de beurzen systematisch manipuleren is het natuurlijk een eitje om hetzelfde te toen met crypto- valuta. Lijkt mij de natte droom van elke bankier. Geen enkele vorm van controle en transparantie meer mogelijk. Dat is nu ook praktisch niet meer het geval maar er is toch nog steeds 'zichtbaar'geld en/of goud om de echte waarde aan af te toetsen. Crypto's komen toch al aardig in de buurt van een volledige kunstmatige en virtuele wereld onder leiding van AI.

 
Dit is niet mogelijk op basis van blockchain. Ik weet te weinig van crypto's om te weten welke wel en welke niet draaien op blockchain.

Mike

 
Ok, dank Mike voor de toelichting.

Wat is trouwens dat 'mining' of gebruik maken van de rekenkracht van je computer voor zulke valuta ?

Wat heeft dat te maken met onze 'echte' economie ?

 
Mining is diverse computers tegelijk laten draaien om zoveel mogelijk crypto's te kunnen kopen en verkopen. Dit wordt door de media gebracht als - je gelooft het niet - 'klimaatonvriendelijk'.

Mike

 
Ok, digitaal contant geld dus.

Arbeid is hier de hoeveelheid rekenkracht van een pc die gebruikt is om een 'block' te vinden oftewel een versleutelde bitcoin-transactie.

Zoiets als in het bankcontact- netwerk zoeken naar geldtransacties en daar een bedrag (nieuwe bitcoins) voor krijgen ?

De 'arbeider', de pc in dit geval die een transactie vindt, krijgt dan zelf als beloning nieuwe gecreëerde bitcoins, die vanzelf (uit het luchtledige) onstaan ?

Zoiets ?

 
Dus, stel, ik heb in iemands tuin gewerkt en de waarde van zijn tuin dus in feite opgewaardeerd.

Ik heb op mijn manier waarde toegevoegd.

De man betaalt me in bitcoins via zijn pc in plaats van echt geld.

In een ideale wereld zonder fractional reserve- banking (zonder schuldgeld dus) maak ik het geld en de lokale economie meer waard en wordt mijn omgeving 'rijker'.

De man betaalt me echter in bitcoins via zijn pc in plaats van 'echt' geld.

In het bitcoin- systeem wordt mijn arbeid (en beloning) gekoppeld aan het potentieel (rekenkracht) van de PC van die persoon om een 'bitcoin-transactie' elders in de wereld te vinden.

Mijn 'echte' arbeid wordt gekoppeld aan de 'virtuele' arbeid van de computer van de man (schuldeiser) voor wie ik gewerkt heb die aldus ergens in de wereld ook een 'gewerkte arbeid' in de vorm van een bitcoin- transactie, moet trachten te vinden.

De bitcoin is in dit geval de vervanger van de oude wisselbrief of het bankbiljet dat normaal door de overheid gecontroleerd wordt (max. geldhoeveelheid die in omloop mag zijn) of in feite het max. aantal 'potentiële' mogelijkheden aan arbeid voor een bepaalde periode.

Zit het zo in elkaar ?

 
Goh ja, ik weet het toch niet. Voor mijn blijft het oude wijn in nieuwe zakken. Die virtuele dingen zijn hoe dan ook onbetrouwbaar. Je hebt ze letterlijk nooit 'vast'. Het is opnieuw (digitale) lucht en nog erger want totaal in het luchtledige en oncontroleerbaar voor jezelf.

 
Als je pc of smartphone de geest geeft sta je daar te blinken .. afgezien nog van het feit dat niet iedereen toegang heeft tot deze dingen.

 
Heb gewoon eens geduckt op ‘bitcoins voor dummies’ en kwam dit artikel tegen.
Hoe accuraat en betrouwbaar is deze info?
De auteur is heel erg voor Bitvavo, je zou bijna denken dat hij aandelen heeft in dat bedrijf! Tegelijkertijd staat Bitvavo bekend als een goedkope en betrouwbare broker, dus je kunt daar volgens mij geen buil aan vallen. Ik ben echter ook een totale dummie als het op dit soort dingen aankomt, dus your guess is as good as mine.

Mike

 
Volgens mij kun je bitcoins best vergelijken met goud en niet met geld. Vandaar ook de term 'mining.' Je kunt bitcoins zoeken (dus niet de transacties) zoals je naar goud zoekt in de grond. De hoeveelheid bitcoins die er zijn is absoluut, er komen er niet meer of minder. Het wordt dus steeds moeilijker om nog wat te vinden en er is enorm veel rekenkracht van computers nodig die dag en nacht staan te draaien om er ergens 1 op te duiken. Het is waar dat dit ontzettend veel energie vergt. In het begin deden nerds of studenten dat wel en die hadden hele schuren vol staan met computers om te minen met als gevolg torenhoge energierekeningen.

Ik heb wel bitcoins, het is handig om niet traceerbare transacties te doen buiten het bankensysteem om. Mijn bezwaar blijft dat het volledig afhankelijk is van internet en je fysiek dus niets in handen hebt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan