Zelf kwark maken

autumn

New member
In de nieuwsbrief van 'Leven van het land' stond een stukje over zelf kwark maken:

Quote:
Kwark maken

Kwark maken is simpel en smaakt uitstekend. Er zijn twee manieren om kwark te maken, met en zonder stremsel. De meeste mensen geven de voorkeur aan de kwark die met stremsel is gemaakt maar het is de moeite waard het ook eens zonder stremsel te proberen.

Je kunt magere, halfvolle of volle melk gebruiken. Gebruik je rauwe melk, pasteuriseer deze dan eerst door de melk te verwarmen tot 72 graden C. gedurende een halve minuut.

zonder stremsel:

Meng 10 ml karnemelk door 1 liter melk en laat het geheel bij kamertemperatuur staan tot de melk dik wordt (moet binnen 24 uur). Doe de massa in een kwarkzak of kaasdoek en laat het ca 10 uur uithangen. Uitstorten in een kom en glad kloppen.

met stremsel:

Meng 10 ml karnemelk door 1 liter melk en laat het geheel ca 3 uur staan bij kamertemperatuur. Voeg nu 1 druppel stremsel toe. Na 12 - 24 uur is de melk voldoende dik en kun je de gestremde massa in stukjes snijden met een mes en uit laten hangen in een kwarkzak of kaasdoek. De wei kun je opvangen en gebruiken als weidrank.




Heeft iemand hier ervaring mee?

Het is inderdaad niet zo moeilijk. Ik heb gisteren een halve kom kwark aangelengd met rauwe melk en deze even op de verwarming gezet. Binnen een mum van tijd was die dik geworden, ook zonder die in een kwarkzak te hangen. Ik ga het vandaag proberen zonder verwarming. En tegen het advies van bovenstaand citaat in neem ik natuurlijk rauwe melk. Als dit goed werkt, zal ik voortaan mijn kwark zelf maken met echte kwark als opstart. Dan heb ik tenminste rauwe kwark!

Hier kan je een kwarkzak kopen:

http://www.levenvanhetland.nl/kwarkzak.htm

 
Toen wij op zoek waren naar een recept voor yoghurt kwamen we alleen maar recepten tegen met gepasteuriseerde melk.

Dus de kwark zal zeker van rauwe melk kunnen. Leuk dat het gelukt is.

Lia

 
Ik heb jaren geleden eens yoghurt gemaakt van rauwe melk. Dat zag er echt smerig uit met slijmerige slierten erin brrr...

Nooit meer gedaan.

Maar als dat goed werkt met de kwark dan wil ik dat ook wel gaan doen. ik heb nu de beschikking over goede kwaliteit rauwe melk.

Ik ben benieuwd, laat je het ons weten hoe het gegaan is?

 
Ik heb bij het tweede experiment wat meer melk bij de kwark gedaan en hem op kamertemperatuur laten staan. Na een halve dag bleef het vloeibaar. Toen heb ik de helft op de verwarming gezet en de helft op kamertemperatuur gelaten. De verwarming bracht ook weinig verandering, dus heb ik het kommetje op een elektrisch warmhoudplaatje gezet. Die had ik bij het eerste experiment trouwens ook gebruikt. Dan komt de vloeistof op ongeveer 35 graden. Toen werd de met melk verdunde kwark snel dik.

Het is echt een kwestie van even voldoende warmte geven, want het kwark/melk-mengsel dat ik op kamertemperatuur had gelaten heeft niet zo veel gereageerd. Omdat ik de melkkwark niet in een doek heb gehangen bleef het resultaat toch nog redelijk vloeibaar. Het ziet er gestold uit, maar als je het doorroert blijft het ongeveer zo dun als yoghurt.

 
Oke bedankt voor de info Dennis. Dan moet dat met mijn yoghurt maker ook goed te doen zijn.

 
Wij zijn daar mee opgevoed. We noemen het raib. Zie link.

Mijn moeder verwarde het heel eventjes op de laagste stand dus niet tot 72 graden. Ik denk eerder rond de 40/50 graden.



 
Ik zie in het filmpje dat de stoom van de melk er af komt en dat ze yoghurt gebruikt. Waarschijnlijk is dit de moderne versie van raib. Mijn moeder deed er gewoon een scheut karnemelk erbij. En daarna in een tochtvrije omgeving plaatsen. Dus in de kast of zoals de dame in het filmpje in de oven. Als het warm is gaat het proces sneller maar is niet noodzakelijk.

 
Maar krijg je dan yoghurt of kwark? In het filpje doen ze ook nog een flinke plens suiker bij :)

Of is kwark eigenlijk gewoon uitgelekte yoghurt?

 
Quote:
Maar krijg je dan yoghurt of kwark? In het filpje doen ze ook nog een flinke plens suiker bij

Of is kwark eigenlijk gewoon uitgelekte yoghurt?


Je krijgt echt een dikke substantie. Als je het in een glas maakt en deze naderhand overgiet dan komt het als een geheel eruit. Het heeft dus meer weg van kwark. Yoghurt is meer meer vloeibaar. Maar ik noem het gewoon yoghurt :)

Bij de suiker zie ik me vader al helemaal voor me. Bij hem moet overal een berg suiker er in. Als hij mij suikervrij ziet eten dan zegt hij altijd dat suikervrij voor zieke mensen is. Thee zonder suiker noemt hij warm water haha. Hij is nu bijna 70 jaar en deze leeftijd geef je hem echt niet. Hij is gelukkig beresterk, gezond en heeft heel weinig rimpels. Zijn bijnaam is ook beer. Jonge mannen willen wel eens deze naam van hem "afpakken" en dan dagen ze hem op een speelse manier uit om met hem te worstelen haha. Mijn pappie heeft het tot nu toe altijd gewonnen. Dus hij mag die titel met eer dragen.

Nu ik het er zo over hebt. Mijn vader heeft nooit gesport maar is heel breed gebouwd. Heeft spier ballen waarvan een bodybuilder u tegen kan zeggen.

Afgezien van zijn suiker verslaving leeft hij verder heel gezond. Hij heeft ooit de kans gekregen om een groot stuk grond te kopen. Daar verbouwd hij al zijn groentes en heeft kippen. Dus ook de kippenvlees en eieren zijn altijd van eigen biologische afkomst. Dat compenseert denk ik heel veel.

 
Heb me deze week aan de kwark gewaagd. Een flinke eetlepel kwark aan 1/2 liter warme melk (40 graden) en 24 uur op de verwarming. Dan laten uitlekken in koffiefilter en na een paar uur in de koelkast vond ik het best geslaagd. Het begint hier te lijken op een zuivelfabriek, mijn koelkast herken ik ook bijna niet meer terug, vol met melk, yoghurt, kefir en kwark alles home-made, lekker hoor. Ik moet zeggen vooral mijn oudste dochter is een echte melkdrinker, ze wil het liefste niets anders meer. Wel makkelijk om brood consumptie terug te dringen, zelfs haar favoriete pasta wordt maar weinig van gegeten, liever nog wat melk zegt ze dan.

 
Haha, goed bezig Tanja! Ik heb gemerkt dat het zo lang niet duurt om melk met kwark te laten schiften op een temperatuur van zo'n 35 graden. Een paar uur is al genoeg.

 
Ja nu het nog koud is buiten gaat het nog op de verwarming, maar van de zomer dan maar in de koelbox bij de yoghurt ofzo, jij doet het op een warmhoudplaatje, heb ik dat goed begrepen? En ik heb nu kwark gebruikt ipv karnemelk/stremsel, maar dat is wel dat vegetarische stremsel. Ik las dat dierlijk stremsel altijd afkomstig is van bio-industrie. Wat heb jij als starter?

 
De verwarming is geen constante temperatuur en een warmhoudplaatje gebruikt stroom

Ik stop een deken en warme kruik in de koelbox. De melk verwarm ik in een pan tot 35 graden. Karnemelk erbij. Pan in de deken. Koelbox dicht. Na ongeveer 12 uur in een doek ophangen en heerlijke kwark. Met yoghurt doe ik het ook in de koelbox. Deze gaat er 24 uur in. De koelbox gebruikt je als een ouderwetse dekenkist en is bij mij een warmbox geworden.

 
Lieve mensen,

ik wil jullie mijn ervaring met het maken van kwark van rauwe melk niet onthouden.

Hier het recept voor rauwmelkse kwark:

1. men neme een hoeveelheid rauwe melk (ik neem altijd 4 l)

2. laat dit 36 uur staan op kamertemp.

3. schep de room eraf. Ik doe dit met een schuimspaan.Ddoe dit in een grote pot, geschikt voor 2 Liter of in 2 potten van 1 liter en zet het in de koelkast. Dit is overigens creme fraiche en zou je daar voor kunnen gebruiken. Maar ik wil volle kwark, dus ik bewaar hem om later met de kwark te vermengen.

4. laat het overige mengsel nog 36 uur staan. (kijk af en toe of je een soort pudding hebt. Als het echt "pudding-like" is, is het goed.)

5. Giet het mengsel (inmiddels heeft het 3 dagen op kamertemperatuur gestaan) in een met een theedoek of kaasdoek bekleedde zeef en laat het 4 tot 5 uur uitlekken.

6. Nu heb je de kwark. Schep het in je 2 liter bak, bij je creme fraiche/ room, en mix het goed door, dit om de klontjes eruit te halen. Hoe langer je het laat uitlekken hoe dikker de kwark, hoe meer vet, en hoe meer klontjes.

7. De wei kun je ook opdrinken. (ik vind het zelf niet zo heel lekker, ik drink vaak 1 glaasje en de rest gaat naar mijn kippen en kat, die vinden het zalig.)

8. Soms kook ik de wei nog een keer op. die laat ik dan opnieuw uitlekken, dan houd je ricotta over. Dit is maar een klein beetje en uiteraard niet meer rauw. (maar, zuinigheid met vleit bouwt huizen als kamelen......)

Dus: heerlijke kwark, rauw en zonder enig energie verbruik!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan