yogurt

zizou789

New member
hoe denken jullie over yogurt, die gepasturiseerd is? kan je dit beter vermijden,

of is toch goed, omdat er toch goede bacterien in zitten.

 
Vooropgesteld dat ik nog maar net kom kijken, heb ik hier over gelezen in het boek Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel.

Hij schrijft dat, als je geen rauwe yoghurt kunt krijgen c.q. maken, je desnoods gepasteuriseerde kunt kopen maar dan wel van graskoeien en biologisch.

Zo heb ik, voordat ik biologisch rauwe melk kon kopen, Yogarde van Drentse Aa gekocht.

Biologisch en graskoeien.

Ik heb nu mijn eerste liter eigen gemaakte yoghurt in de koelkast staan. Weet nog niet hoe geslaagd die is. Ga ik later even proberen.

Heb je hier wat aan?

 
De pasteurisatie is niet zozeer het probleem, maar homogenisatie is dat wel.

Biologische volle yoghurt wordt vaak gewoon gemaakt van gehomogeniseerde volle melk. Kies dus bij het kopen van volle yoghurt voor de Demeter variant omdat deze van niet gehomogeniseerde volle melk is gemaakt, zoals deze : http://tinyurl.com/9zwfmx5

Beter is om zelf yoghurt te maken van rauwe melk.

 
@Satfat

Mijn probleem hier mee is dat er maar 3% vet in zit, dit vult mij niet genoeg naar mijn idee.

Ik neem Biologische Griekse Yoghurt van 10% vet.Dit vult in mijn ogen echt een stuk meer dan deze yoghurt.

Meestal neem ik nog een glas rauwe melk na mijn yoghurt, schijnt ook te helpen om de yoghurt goed af te breken?!

 
@anemieke, het ging met vooral om het lactose eiwit. dit zit in gepasturiseerde melk.

maar ik wist niet precies hoe dit bij yogurt zat. ik koop wel eens een gepasturiseerde kefir melkdrank in de biologische winkel, omdat die melkzuurbacterie in kefirdrank, wel heel erg gezond is; ik denk het een en andere heft elkaar op, als je begrijpt wat ik bedoel. misschien is dat bij yogurt ook zo. ik weet dat yogurt van rauwe melk idd. het beste is. ik moet alleen nog eff leren hoe moet. maar daar is hier op dit forum in topic over volgens mij ;)

 
Quote:
het ging met vooral om het lactose eiwit


Lactose (melksuiker) is geen eiwit, maar een koolhydraat.

Mike

 
@caveman86:

''Meestal neem ik nog een glas rauwe melk na mijn yoghurt, schijnt ook te helpen om de yoghurt goed af te breken''?!

intressant, wist ik niet. ga ik toepassen! thx.

@mike: maar goed dat we bij deze topic, een goede toezichthouder hebben, die ons

af en toe kan corrigeren, als we iets verkeerds schrijven! thx, mike, ;)

 
Vandaag heb ik hele lekkere Griekse-yoghurt van de natuurwinkel gegeten.Deze Yoghurt is erg dik ,dus lekker machtig! en heel lekker.Volgens mij is er één min puntje ,en dat is dat er 80mg natrium in zit.De yoghurt is afkomstig van Weerribben zuivel.

 
Dat is inderdaad lekkere yoghurt. Waarom vind je het een minpunt dat er 80 gram natrium in zit? Is dat eigenlijk veel of weinig?

 
ik heb wat voor je gevonden dus het ongezonde zout:

Zout bestaat uit twee delen: natrium en chloride. Samen bepalen ze het gewicht van zout. Zout is 2,5 keer zo zwaar als natrium.

Onthoud: 1 gram natrium = 2,5 gram keukenzout

Als u op een etiket een natrium gehalte tegenkomt, moet u dit vermenigvuldigen met 2,5 om de hoeveelheid zout te krijgen.

 
Ja maar yoghurt bevat van nature natrium, niet door het toevoegen van zout. Jouw redenering gaat alleen op als er daadwerkelijk zout is toegevoegd.

 
Yoghurt maken gaat prima zelf zolang de melk gepasteuriseerd is. En wanneer de melk ook nog eens gehomogeniseerd is krijg je een yoghurt met een mooie gladde structuur.

Yoghurt maken van rauwe melk is bijna niet te doen wanneer je dat doet op de hoge temperatuur van ongeveer 38 graden. De melk-eigen bacteriën gaan dan de overhand krijgen over de yoghurt bacteriën. Vervolgens krijg je een dikke laag 'wrongel' en veel wei-vocht. Overigens als je dit goed laat uitlekken heb je heerlijke cottage cheese ofwel hüttenkäse. Begin deze week heb ik yoghurt gemaakt van een pak biomelk. Deze heb ik vervolgens gebruikt als ent voor een nieuwe yoghurt op basis van rauwe melk, maar dan laten werken op kamertemperatuur om de melkeigen bacteriën enigszins koest te houden. Dat lijkt gelukt te zijn hoewel het een stuk langer duurt > 24 uur. Enfin, maandagavond op het vliegtuig gestapt, het staat nu nog in de koelkast, het was enigszins dik vergelijkbaar met kefir toen ik het in de koelkast zette. Ben benieuwd wat er van geworden is als ik morgen weer naar huis ga.

Wist je dat hüttenkäse alleen maar gepasteuriseerd is. Tenminste dat wat ik in het buitenland ben tegengekomen (UK & NO). Weet niet of dat in NL ook zo is. Waarschijnlijk om het zo mooi te laten klonteren :)

 
Die griekse yoghurt bevat van nature die natrium denk ik. Vermoedelijk verplicht vermeld voor mensen met hoge bloeddruk....

maar niet heus :)

 
Mijn yoghurt van rauwe melk lukt prima hoor, wordt mooi dik. Ik verwarm het tot 38 graden en zet het dan weg voor 24 uur in dekens, daarna een nacht in de koelkast.

Yoghurt van koemelk wordt net zo dik als gewone volle yoghurt uit pak en yoghurt van buffelmelk wordt net zo dik als griekse yoghurt.

 
waarom verwarm je het eerst tot 38 graden terwijl het daarna toch (redelijke snel) weer afkoelt naar kamertemperatuur. Bijna zelfde effect als ik de melk wegzet op kamertemperatuur. Ik denk dat de volgende yoghurts wel dikker worden, het was een cultuur uit een zakje en ik meen dat ik heb gelezen dat die doorgaans wat dikker worden naar meerdere malen gebruikt te zijn.

In elk geval continue op 38 graden lukt mij niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan