yogurt

Het koelt helemaal niet snel af naar kamertemperatuur. Ik verwarm het omdat ik anders 3 dagen moet wachten tot ik yoghurt heb, omdat het dan veel minder snel fermenteert.

Ik verwarm het en dan zet ik het in een doos met wollen dekens en een dekbed en een kruik met kokend water ertussen (niet te dicht bij de yoghurt, dan wordt die alsnog te warm) Als ik het dan na 24 uur, of soms zelfs langer, er uit haal, dan is het echt nog wel warm. Niet meer 38 graden, maar ik denk toch wel een kleine 30 graden. Bovendien is het hier in huis 17 graden dus dat wordt niks als ik het niet verwarm.

 
@boselfje

Inderdaad er een kruik bij doen maakt natuurlijk nogal verschil. Ik had echter een heus yoghurt apparaat gekocht, wat nu dus een beetje werkeloos aan het worden is. En om nu die kostbare melk te gaan koken vind ik ook niet wat, kan ik beter wat meer kefir maken :)

Maar goed, het lijkt erop dat de temperatuur van 38 graden wat te hoog is. Of misschien maakt het ook een verschil wanneer ik er meer yoghurt cultuur bij doe als starter. In elk geval een kwestie van uitproberen. Wat langere fermentatie is ook geen probleem.

Dat yoghurt apparaat openschroeven lijkt me nu ook geen goed idee...

 
@Henrik,

Wij maken al heel lang zelf yoghurt van rauwe melk, dit verwarmen wij (ik noem het geen koken) naar maximaal 40%, dan blijven alle enzymen intact. De enzymen die je spijsvertering helpen de zuivel te verteren.

Ons werd, door onze boerin, wijsgemaakt dat je de melk moest koken of pasteuriseren omdat anders yoghurt maken niet zou lukken.

Maar ja, wij zijn eigen-wijs en zijn net zolang op zoek gegaan naar een methode totdat we het gevonden hadden.

Wij verwarmen het dus naar 40%, doen een beetje van de 'oude' yoghurt erbij en zetten het 24 uur weg in een koelbox met daarbij nog een deken om het goed op temperatuur te houden. Daarna nog 8 uur in de koelkast en we hebben een heerlijke dikke yoghurt.

Waarom zou je het gepasteuriseerde, dode melk maken als je via rauwe melk alle goede stoffen binnen krijgt?

Lia

 
Ik ben helemaal niet van plan om de melk te pasteuriseren. Het enige wat ik gedaan heb is een flinke scheut van de oude yoghurt in de melk doen en dan wegzetten, ergens bij de CV. Enfin, dat leverder een goede yoghurt op, ik dacht wat minder dik dan normale yoghurt.

Rauwe melk: enzymen en goede melkeigen culturen plus alle andere goede stoffen

Rauwmelkse yoghurt: voordelen van rauwe melk plus extra culturen en grotendeels voorverteerde eiwitten en suikers.

Toch?

Vraag me af wat er gebeurt met de vetten. Blijven die ongemoeid?

 
Is het echt zo dat griekse yoghurt haast geen linksdraaiend melkzuur in zich draagt waar gewone yoghurt dat voor de helft nog wel zou doen?

Wetend dat kanker draait op linksdraaiend melkzuur vind ik dat wel een punt van aandacht.

 
Kanker draait op linksdraaiend melkzuur?

Wat bedoel je daar precies mee? Is yoghurt ineens ongezond :?

Ik heb dat linksdraaiend of rechtsdraaiend melkzuur nooit echt begrepen. .

 
Als ik de logica van hierboven volg, zou geitenyoghurt dus veel rechtsdraaiende

melkzuren moeten bevatten daar het zeer lichtverteerbaar is.

Arjan.

 
IK maak al jaren yoghurt van rauwe melk. Bijna nooit problemen gehad met dat het niet dik genoeg werd. Was het toch een keer zo, dan maakte ik er lekker hangop van.

Hier in Spanje kan ik geen rauwe melk, laat staan biologische melk, kopen. Nu wel een bifidus yoghurt van gefermenteerde melk en zonder suiker en dat is een wonder omdat alles hier gezoet wordt.

Maar ik eet veel yoghurt en probeer nu kefir te krijgen. Als ik yoghurt maak van gepasteuriseerde melk met een ent van de bifidus en of kefir, is dat een goed alternatief?

En nog een vraag. Karnemelk is een rest product van de boter, zou je daar nog een yoghurt van kunnen maken? Ik kan hier wel gefermenteerde karnemelk krijgen namelijk. En dan zelf maar crème fraiche toevoegen voor het vetgehalte.

 
He JVG, dank je wel. Het bestaat dus wel in Spanje. Galicia is Noord Spanje (erg mooi, maar inde winter koud) en wij wonen zuid Spanje. Maar als het daar te koop is moet het vast hier ook wel ergens zijn. Ik geef de moed nog niet op hoor :) dit maakt het zoeken in elk geval weer makkelijker.

 
Waar in Zuid Spanje ?

Hier een mail van het bedrijf :

Hola buenas tardes la botella de leche cuesta en plástico 1.60 y en cristal 1.80 . en la caja de leche cogen sobre 12 botellas en plástico y 10 en cristal el coste de la caja es de 12 euros se le puede meter lo que quiera ya que va el precio por caja y no por kilos

Si tiene alguna duda mas llame al 653315659

Gracias

Maw voor 10 glazen flessen 1.8 x 10 = 18 + 12 = 30, dus 3euro/fles

 
Heb er al ook al eens contact mee gehad maar die zitten op Mallorca en zijn vrij recent. Die wisten nog van toeten of blazen, ik denk dat ze in de Lidl meer weten van rauwe melk :mrgreen:

 
Rauwe melk mag hier zo maar niet verkocht worden, dat ten eerste en de rauwe melk van handelaars zijn van dieren die op stal staan en zijn hier meestal geiten.De schapen zijn voor het vlees, meestal voor de Moren.

 
Hé JVG ik zit in de buurt van Alicante, zo,n beetje tussen Elche en Torrevieja in. Mijn spaans is nog niet grandioos hoor en dat bemoeilijkt het zoeken ook.

Ik heb inmiddels wel lekker kaas van rauwe melk, geiten of schaap ik weet het zo even niet meer. Ik vind beide lekker. De koeien hier in de buurt zijn meestal voor het vlees. Tja en gras is hier ver te zoeken, ik zie wel eens dat ze afvalblad van de artisjokken krijgen, net ezels die alles eten. Die koeien ( het zijn er maar een stuk of 10 hoor) zien er ook niet uit, zo mager als wat. Ik zie hier trouwens nog wel rondtrekken geitenkudde's die het land voor het planten komen afgrazen. Dit zijn ook Vast vlees geiten want hoe moeten ze de melk hier onderweg koel houden. Schapenvlees lust ik nog wel, maar ik ben niet zo van het geitenvlees.

Mm, €3,-- de fles, best prijzig, zeker voor hier in Spanje en dan heb je het nog niet huis natuurlijk. Waar zit dat bedrijf? In de natuurwinkel hier kom ik ook niet veel verder. Ze zoeken naar kefir, maar nog geen resultaat. Het aanbod is slecht, geen keltisch zeezout en de meeste supplementen zijn op het niveau van sportvoeding. Volgend jaar maar weer met de camper naar NL en heel veel meenemen of eens een weekje Zuid Frankrijk doen.

Waar zit jij in Spanje? Ik zal die Weston Price site hier ook eens bekijken, goed voor mijn Spaans :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.094
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan