Yoghurt schapenmelk mogelijk?

Joopie

New member
Hoi,

Aangezien het yoghurt topic te lang is om effe door te lezen wil ik de vraagstellen hoe yoghurt te maken van schapenmelk indien dit mogelijk is?

Ik kan aan rauwe schapenmelk komen, maar omdat er meer eiwit, vet en lactose in zit verwacht ik dat dit langer moet fermenteren? Zoja, hoelang?

Daarnaast nog een paar andere vragen:

Is het meer allergeen als geitenmelk? Ik kan namelijk geen koemelk verdragen, en ook geen gepasteuriseerde geitenmelk..

kan ik volgende keer nou beter geitenmelk nemen i.v.m. strenge overgevoeligheden?

groet,

Joopie

 
uitproberen, maar ik zou beginnen met het zelf maken van yoghurt(24 uur fermentatie) of kefir.

Yoghurt- melkverwarmen tot 40 gr, starter(yoghurt) erin doen (paar eetlepels, of in pot van aman prana, 1.6 liter, ongeveer 2 cm), even doorroeren en wegzetten in een deken in een koelbox, zodat deze op temperatuur blijft, eventueel kruikje erbij(fles warm water) na 24 uur nog 8 uur in de koelkast zetten.

 
Ik weet dat je geitenyoghurt 29 uur moet fermenteren omdat het vetter is dan koeienmelk.

Mogelijk is dat ook zo met schapenmelk/yoghurt.

 
Dus het is voornamelijk het vet-gehalte dat bepaald hoelang iets het beste kan fermenteren?

vetgehalte g/100ml

koe: 3,6

geit: 3,9

schaap: 6,3

Mag ik hieruit opmaken dat ik het zo'n 32u kan fermenteren om zijn lactose kwijt te raken?

Zonder dat het "onbruikbaar" wordt, indien dat het geval is bij te lang fermenteren van yoghurt?

 
@Joopie,

Ik denk toch dat het een kwestie wordt van proberen.

De meeste leden van het forum maken yoghurt van koeienmelk.

Probeer het en deel je kennis weer hier. Kunnen we allemaal van leren.

 
Oké zal ik doen. Overigens ben ik wel benieuwd of door de pH (bij het fermenteren tot yoghurt) de eiwit structuur veranderd (denaturatie)? Indien dit het geval is en de melk moeilijker verteerbaar wordt, kan ik het misschien beter consumeren zonder er yoghurt van te maken.

 
Goed gelukt hoor, ik heb hem er 29u ingehouden. Ik maak er hangop van en drink het uitgelekte wei.

 
Hallo Joopie,

Hoeveel betaal jij voor de schapenmelk? ik kan ook rauwe schapenmelk krijgen van bio.boerderij,maar dan 2,50 euro per liter.

En is rauwe schapenmelk/yoghurt net zo goed/lekker te drinken als koeien- of geitenmelk?

Ik denk dat ik het gewoon probeer, gezien er verder geen bio.koeien of geiten boerderij in de buurt is.

 
Hallo Benjo,

Ik drink ook schapenmelk en koop het voor € 1,50 per liter. Ik vind het bijna net zo smaken als koeienmelk. De yoghurt maak ik gewoon op dezelfde manier als de anderen met koeienmelk, ik laat hem gewoon 24 uur staan en het is altijd goed.

 
Tineke dank voor je informatie! wel een stuk goedkoper!

maar ach het is wel fijn dat ik het op de fiets bij de boernmarkt kan halen ipv. ergens ver weg.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan