Ik heb precies hetzelfde probleem gehad!
Ik had een kies met een kroon. Dit alles is gebeurt bij een reguliere tandarts. Het plekje was al gevoelig. Desondanks is er toch een kroon op gezet. Enfin, jaren lang gelopen met een bobbel. En inderdaad wanneer je even niet goed in je vel zit, bijvoorbeeld met ziekte, dan kwam de bobbel zo weer tevoorschijn. Als ik er overheen wreef kwam ie ook zo tevoorschijn. Het werd alleen maar erger door de jaren heen.
Heb het ter sprake gebracht bij de 'gewone' tandarts: "Nee hoor, niets aan de hand."
Op een gegeven moment zijn we overgegaan op een betere tandarts (MP3 - Apeldoorn). De druppel was dat deze 'reguliere' tandarts (waar we weggegaan zijn) op een keer met een wattenstaafje door de mond van onze oudste dochter ging. We vermoeden een stiekeme fluor behandeling (waar hij meermalen op aandrong maar wat wij pertinent niet wilden). Vrij direct nadat dit gebeurd was had onze oudste dochter erg last van misselijkheid. Even zoeken op internet leverde al gauw 1 + 1 = 3. Waarom moet een tandarts in vredesnaam met een wattenstaafje over alle tanden wrijven???
Je begrijpt dat ie natuurlijk niet toegaf. Hard maken kunnen we het ook niet. Maar wat een kwakzalver in de letterlijke zin van het woord. Niet alleen gebaseerd op dit ene geval.
Uiteindelijk bij MP3 uitgekomen. Gekeken, "O..." zegt ie, "dat is een fistel, een ontsteking die een uitweg zoekt. Die kies moeten we als verloren beschouwen!". De kies is toen chirurgisch verwijderd tijdens een vervolgafspraak.
De bobbel is voorgoed voorbij.
M'n hele gebit wordt nu vakkundig gerestaureerd, tand voor tand

. Met allemaal lichaamsvriendelijke middelen.