wortelkanaalbehandeling alternatief (bobbel tandvlees)

mama van Loo

New member
Beste allemaal,
een aantal jaar geleden heb ik hier een berichtje geplaatst omdat ons dochtertje door verkeerde voeding (vegetarisch) en een slechte zwangerschap van mij (niets binnen kunnen houden) gaatjes in haar tanden had gekregen.
Dankzij het boek van Emiel Nagel en jullie geweldige meedenken en hulp heeft ze nog nooit hoeven te boren/ tanden hoeven trekken.
Er zitten wel allemaal lelijke plekjes op haar tanden, maar hopelijk gaat ze binnen nu en een jaar wisselen en is haar gebit weer goed en mooi.

Ik hoop dat jullie mij nu kunnen helpen.
We zijn afgelopen maanden verhuisd en hebben hierdoor flink wat stress gehad. Ik werd snachts een paar keer wakker omdat ik aan het tandenknarsen was. Toen zag/ voelde ik een flinke bobbel toen ik in de spiegel keek een paar week geleden. Ik heb het een paar keer aangestipt met tea tree omdat mijn schoonmoeder vertelde dat ze het ook ooit had gehad en het daarmee binnen een week weer weg was.
Bij mij zit het nu alleen al een maand en is het niet minder geworden.
Vandaag bij de tandarts geweest en die zegt dat ik een wortelkanaalbehandeling moet. Ik schrok me helemaal kapot.
Ik had verwacht dat hij het eruit zou moeten snijden, meer niet.
Het doet ook geen pijn, alleen als ik er wat op druk. Dan voelt het een beetje als een dikke puist waar je druk op geeft.
Hij heeft het nog aangestipt met iets en dan vroeg hij of ik pijn voelde of iets kouds. Geen idee wat het was en waarvoor hij dat vroeg? Misschien iemand van jullie die daar meer van weet? Ik voelde in ieder geval bijna niets ervan.

Aanstaande zaterdag heeft hij de behandeling nu ingepland.
Ik wil eigenlijk niet omdat ik al die vreselijke dingen lees met wat je er als gevolg van kunt krijgen. Maar aan de andere kant heb ik natuurlijk ook de angst; wat als ik de behandeling nu niet doorzet? Wordt het dan juist niet erger?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en advies geven. Het huilen staat me nu nader dan het lachen..

Ps; toevallig las ik een bladzijde bij het hoofdstuk over tandbederf bij kinderen in het boek Genees tandbederf (sloeg hij 'toevallig' op open). Daar stond iets over een tinctuur van echinacea met canadese geelwortel, verdund in water om in te nemen om een infectie van het tandvlees te genezen. Tevens kon het ook op het tandvlees aangebracht worden. Iemand enig idee hoeveel deze verhouding zou kunnen zijn?
 
Is de bobbel niet een "gewone' ontsteking? Door al je stress kan ik me voorstellen dat je nu ontstekingen hebt. Het lijkt me zaak eerst maar eens wat meer tot rust te komen en je gezondheid zo meer op de rit te krijgen.

Ik had aan de binnenkant van mijn mond (lip) een bobbel. De tandarts zei dat deze niet weg zou gaan, behalve als het geopereerd werd. De maanden hierna slonk de bult echter wel. Gezond eten en rust doet wonderen :)
 
Dag Heksje,

Bedankt voor je reactie.
Heel fijn om van anderen te horen dat ze ook een bult hadden die volgens reguliere (tand)artsen niet weg zou gaan zonder hun 'hulp'.
Hopelijk zijn er nog meer mensen met zo'n ervaring?
Ondertussen las ik in het boek van Ramiel Nagel nog een link naar praktijk Solleveld, die heb ik nu net gebeld. De beste man wil graag naar de foto kijken die vanochtend is gemaakt en wilde zelfs nog een gaatje voor me vrijmaken komende vrijdag.
Als ik meer hiervan hoor, horen jullie het.

Hopelijk in de tussentijd nog meer reacties van mensen die dezelfde ervaring hebben als heksje waarbij een bult vanzelf is weggegaan? Dat geeft mij hoop!
 
hoi Mama van Loo: het afkijken is misschien een idee, en anders een second opinion bij een holistische tandarts? Eentje dan die geen fluor aanraadt aan mensen.
 
Ja, ik ben het met je eens dat ik het graag aan de ene kant ook wil afwachten.
Er is alleen altijd die angst dat je bang bent dat wat de tandarts zegt waarheid wordt (de ontsteking verder uitbreid en je dan verder van huis bent).
Ik heb inmiddels een mail met de foto gestuurd naar praktijk Solleveld.
Ik ben benieuwd wat daaruit komt rollen. (iemand ervaring bij deze praktijk?)
 
Als je geen last hebt van de bobbel, zou ik die plek niet laten behandelen

Een onbehandelde kies is sterker dan een behandelde kies.

Toevallig had ik laatst een bobbel en een beetje last (na een stress periode) en nam meer vit A en D tot me, samen met extra magnesium.
De last en zwelling nam af binnen 2 dagen.
Nog wel een harde bobbel maar ervaar geen druk of pijn.
 
Als ze willen behandelen, neem je tijd om na te denken over wat je echt wil.
Wees dan ook niet bang om te zeggen dat je niet direct behandeld wil worden!

Vaak gaan mensen er direct in mee, terwijl ze achteraf denken, goh, wat dom van me. Of: ik had beter even rustig na willen denken over de behandeling en op de hoogte zijn van wat er precies gaat gebeuren.

Succes met je beslissing.
 
Devotion, dus jij hebt de bobbel nu ook gewoon nog zitten?
Ik was inderdaad van plan om wat extra levertraan te slikken, magnesium erbij had ik nog niet aan gedacht, maar da's natuurlijk logisch dat ik daar nu tekort aan heb door de stress. Zal mezelf ook een paar keer insmeren met magnesiumolie.
Ik las verder nog wat over salie op de ontsteking doen. Dat heb ik hier toevallig in de (moes)tuin staan, dus dat zal ik er ook wel op gaan wrijven.

Je hebt gelijk over het in mee gaan met advies van tandarts. Ik vroeg hem wel of hij het niet gewoon open kon snijden zodat de troep eruit kon en ik het daarna schoon kon gaan spoelen zodat de ontsteking ook weg kon gaan. Toen hij zei van niet, en hij een afspraak aan het inplannen was had hij het erover dat het pas eind maart kon, en dat dat te laat zou zijn, dus dat hij het daarom zaterdag zou gaan doen.
Maar ik ga het voor zaterdag nu toch sowieso maar afzeggen. Geen onverhaasde angst-beslissingen nemen in het voordeel van de tandarts ;)
 
Ja de tijd nemen Mama van Loo. Devotion heeft gelijk. co-enzyme q10 maakt je bloed dunner en zorgt dat afvalstoffen makkelijker via je bloed afgevoerd kunnen worden en nutrienten/ zuurstof erheen i.v.m. je ontsteking.
 
Eventueel spoelen met h2o2 3%

Ja ik heb nog een bobbel op het tandvlees. Maar het is geen zachte bobbel die meegeeft (met pus)
Eerst was hij wel wat zacht.

He betreft ook een wortelkanaal behandelde kies, waar ik 1,5 jr geleden nog voor naar Jacob brandsma geweest ben. Ontsteking aan de wortelpunt. Na een OZon behandeling trok alles weg en had ik geen last meer.

Het is gewoon een zwakke kies, maar wil hem niet kwijt, aangezien ik maar 3 kiezen achter elkaar heb ipv 4, zoals de meeste mensen.

De bobbel laat ik voor wat het is. Hij is ook niet zo groot als een knikker ofzo hoor!
 
Dat aanstippen was denk ik met stikstof om te kijken of er nog leven zit in de kies, als je er niks van voelde is deze dood, zenuw kapot. Heb je geen pijn gehad voorafgaand aan het ontstaan van de bobbel?

Ik heb twee jaar met zo'n bobbel rondgelopen vanallesennogwat uitgeprobeerd, maar toen toch laten trekken. De kies was dood en er zat een fikse ontsteking onder. Een wortelkanaalbehandeling zorgt er voor dat je minder last hebt van je dode kies, maar is een belasting voor je immuunsysteem. Ik zou het nooit laten doen, ondanks dat ik ook erg gehecht ben aan al mijn tanden.

Succes!
 
Bedankt weer voor alle berichten!
Vind het heel erg lastig om nu te zoeken naar een goed alternatief, zonder dat ik met kwakzalverij te maken heb.
Als ik google op verschillende praktijken lees ik ook verhalen van de andere kant.
Wordt daar nog niet echt wijs uit. Ozon heeft bij jou dus in die zin de bobbel niet weggehaald? Maar wat wel dan?
Ik heb er nu geen last van namelijk..
Maar de tandarts zegt dus dat de bobbel de ontsteking is en dus weg moet. Is bij jou de kies dan niet alsnog dood nu?

Tanja: dat denk ik ook. Alhoewel ik me afvraag wat je door de bobbel heen moet kunnen voelen? Dan had hij toch ook op de binnenkant van mijn mond kunnen aanstippen op mijn tandvlees bij die kies om dat te checken? Dat heeft hij niet gedaan..

Gerard: Kurkuma en vitamine C om te slikken, of spoelen? En hoeveel is de max?

 
Vlak het oordeel van de tandarts niet uit. De bobbel kan een fistel zijn en dat betekent vrijwel altijd een dode kies en een ontsteking. Waar ik het wel mee oneens ben is dat dit automatisch een wortelkanaalbehandeling wordt. Beter is het dan om de kies volledig te laten verwijderen, incl. het wortelvlies. Misschien een idee om een second opinion aan te vragen? Op ons congres sprak Fred Neelissen en kijk eens naar de naam van zijn website, www.secondopiniontandarts.org.

Mike
 
Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee. Maar ik zou zeker voor een second opinion gaan maar je gaat daarvoor al naar Solleveld lees ik. Van verhalen op dit forum heb ik gehoord dat er een hele goede tandarts zit in Maasdriel.
Ik heb wel goede ervaringen met het hier mee spoelen bij een gevoelige kies die op het laatst best zeer deed maar verder was er niks te zien. Als je er te lang mee door goed krijg je daar ook waar gevoelige tanden van en of het hier tegen helpt daar heb ik ook geen ervaring mee.
 
Je kunt ook naar Mondzorg Maasdriel gaan, zie Vrienden van dit forum. Solleveld adviseert vrijwel altijd verwijdering van het element en verwijst naar een Belgische kaakchirurg, ik vind Peter Dros en Fred Neelissen evenwichtiger in hun oordeel.

Mike
 
In het geval van ontstekingen vind ik Solleveld niet sterk. Hij kijkt vooral naar botstructuren als je het mij vraagt: hoe de tanden ten opzichte van elkaar staan. Ik had ook een ontsteking op een specifieke plek, die volgens hem verband zou houden met een geimpacteerde verstandskies. En ik werd verwezen naar de tandarts in Belgie vanwege die geimpacteerde verstandskies, maar daar ben ik niet heengegaan. Een jaar daarna ben ik voor een second opinion gegaan naar een holistische tandarts en die kwam met een heel andere verklaring voor de ontsteking in mijn geval dan die geimpacteerde verstandskies waarvan mij het ook sterk leek dat die de oorzaak was omdat die op een andere plek zat. 0verigens was die tandarts ook wel de mening toegedaan dat de geimpacteerde verstandskiesverwijdering een optie was, alleen niet de verklaring voor mijn ontsteking. De ontsteking in mijn geval werd verklaard door een melkallergie: een holte die ontstoken was daardoor en die drukte op een kieswortel.
De manier waarop Solleveld te werk ging, vond ik ook wat merkwaardig: de eerste vraag was niet: waar kom je voor? Maar hij wist al bij binnenkomst wat het probleem van mijn gebit was aan de hand van mijn rontgenfoto. Ik zal niet zeggen dat de geimpacteerde verstandskies geen probleem was/is: maar het was geen verklaring voor het acute probleem waar ik op dat moment mee zat, terwijl hij ook dat zo deed voorkomen.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na wat google-zoekwerk ook op een paar negatieve ervaringen las over Solleveld.
Ik had sowieso wat mijn twijfels omdat de man een fysiotherapeut is ipv een tandarts/ kaakchirurg oid. Helemaal door onder andere de ervaring van lievergezond ben ik hierdoor wel van mening versterkt dat Solleveld het toch niet wordt.
Ik zeg daarmee niet dat de man geen goede dingen doet hoor, daar kan ik vanaf internet niets over zeggen. Zijn vast ook hele positieve verhalen te vertellen.
Maar ik ga denk ik nu toch eerder met Neelissen bellen voor een second opinion.
Doordat Mike zegt dat ik het wel serieus moet nemen twijfel ik wel weer over het langer aankijken.. Kan ik de kies niet gewoon laten verwijderen door mijn eigen tandarts ipv wortelkanaalbehandeling?
Zal zo eens Neelissen bellen..

Bedankt weer in ieder geval!
 
Kurkuma kan je mee poetsen, doe ik al een jaar en de tandarts gaf mij een compliment over de gezondheid van mijn tandvlees, dat had hij niet vaak zo gezien.Kurkuma ook in de keuken gebruiken, het kan ik heel veel gerechten verwerkt worden.
Vitamine C altijd innemen, 3 gram per dag is prima als je verder gewoon gezond bent, bij ontstekingen veel meer, 20 gram zou best wel eens kunnen, maar als je ervan aan de dunne gaat, dan is het net te veel.
De meeste dingen genezen vanzelf, maar je moet wel de voorwaarden scheppen voor die genezing, ofwel ophouden met de genezing te hinderen.
Rust kan wonderen verrichten.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan