werken en GAPS

Rapunzel

New member
Vanmorgen ben ik voor het eerst in pakweg 3 jaar weer wezen werken. Ik heb namelijk een soort van bijbaantje gevonden bij TNT. Dus voor het eerst in lange tijd stond ik om kwart over 6 op i.p.v. kwart voor 9. Al lang van tevoren (laten we zeggen vanaf 5 uur) lag ik wakker te kijken omdat het allemaal een beetje spannend was natuurlijk. Mijn ontbijt was.... hoe kan het ook anders.... soep met ghee en ook nog wat melkzuur wortelsap + magnesiumcitraat, boterolie en levertraan. Ik vond het knap van mezelf dat ik dat weg kreeg op zo'n vroeg tijdstip. Daarna moest ik 35 minuten fietsen om er te komen. Op straat heb ik nog een klein balletje lamsgehakt staan eten voordat ik naar binnen ging en een paar slokjes vitamine C water gedronken. Het was een razend drukke dag bij TNT. Een paar vaste krachten weg, 4 nieuwelingen om in te werken en bergen post .... kortom een gekkenhuis. Daar viel ik in. Zo'n eerste dag komt er ontzettend veel op je af. Ik deed mijn ding, ik sorteerde voor. Het was staand werk, zittend werk en tassen vullen met postpakketten. Om een uur of 10 werd er heel hard geroepen dat het pauze was. Dat verraste mij omdat ik maar 3 uur hoefde te werken. Dacht ik. In de kantine heb ik 4 eetlepels quinoa met ghee op en weer wat vitamine C water. Daarna moest ik nog maar 1 uurtje werken. Maar het was erg druk zoals ik al zei dus werd er van me verwacht dat ik langer bleef. Het was 12 uur en ik mocht nog niet gaan. Maar ondertussen rammelde ik van de honger en kon mijn wazige hoofd het werk amper meer vatten. Uiteindelijk mocht ik om 13 uur vertrekken. Eerst 35 minuten fietsen. Toen ik thuis kwam stond ik zowat te tollen op mijn benen en heb ik het eerste uur alleen maar gegeten en gedronken. Daarna heb ik hier thuis weer mijn ding gedaan. Vanavond om half 7 begon ik ineens spontaan te huilen. Ik was gewoon helemaal op! Lichamelijk voel ik me ook helemaal niet lekker. Ik heb ijskoude handen en een beetje de bibbers vanbinnen. Hoe ga ik dat vol houden? Ik hoef alleen maar op dinsdag, donderdag en zaterdag te werken maar de begintijd kan half 7 worden zodat ik ook nog eens om 5 uur op moet staan. Hoe doen jullie dat?? Petje af hoor, en zeker voor mensen die fulltime moeten werken op dit dieet. Ik moet in elk geval meer zien te eten, al is het stiekem op de wc. Kon ik maar tegen eieren....Of zuivel.....

 
Wat een verhaal Rapunzel.

Had jij nou ook last van bijnieruitputting?

Geen idee hoe jij dit kan/moet volhouden.

Ik zou hopen dat er ergens ander werk voor je is met iets minder ongezonde werktijden als je dan toch moet werken.

Voor een gezond iemand kunnen de omstandigheden die je noemt al onaangenaam zijn, laat staan voor iemand die lichamelijk niet zo in balans is nog als jij.

 
Officieel weet ik niet of ik last van bijnieruitputting heb. Maar aangezien ik maar weinig maagzuur heb en bultjes onder in mijn nek ...Ik zit in elk geval aan de Adrenanorm. Dat heb ik zelf zo bepaald. Ik dacht dat ik na 3 jaar uitslapen er wel weer tegen zou kunnen! Het is natuurlijk nog even afwachten, 1 dagje werken zegt nog niet alles. En ik werk maar om de andere dag dus morgen kan ik lekker bijkomen. De ellende is dat er geen ander werk te vinden is. Of het moet een callcentrum worden en dat ligt me nog minder dan de TNT. Het alternatief is leven op het salaris van mijn man.

 
Tja.... ik kan niet in jouw lichaam voelen hoe jij je voelt. Ik weet wel dat het ergens ook wel een kwestie van wennen is.

Met een 14-jarig lichaam was ik ook kapot toen ik voor het eerst een dag van 9.00 - 17.00 moest staan en heen en weer lopen. Nu sta ik al een jaar of 5 van 6.00 - ergens tussen 16.00 en 18.00 uur. Ooit moest ik ook even wennen aan 4.00 uur opstaan. Tegenwoordig weet ik niet beter. 's Avonds stort ik wel eens laveloos op de bank/in bed neer, maar dat went ook. Ik doe het maar 1,5 dag per week zo, dus dat is prima te doen. De overige dagen studeer ik zo'n 8-10 uur per dag, dus dan heb ik fysiek ook niet zo veel nodig (hoewel het voor mijn concentratie ook niet zo geweldig is om heel moe te zijn, maar dat terzijde).

Anderzijds kan het ook echt veel te zwaar voor je zijn. Jij bent de enige die dat kunt aanvoelen. Vergeet niet dat zo'n eerste dag extra zwaar is omdat je zo veel nieuwe indrukken opdoet. Als jij het uitslapen, rustiger werken en voldoende pauzes echt nodig hebt, dan is het misschien een idee om verder te kijken naar je mogelijkheden.

 
Goh Rapunzel, klinkt behoorlijk inspannend die eerste werkdag van je. Ik kan me goed voorstellen dat je moest huilen. Herkenbaar ook wel.

Ik zorg dat ik altijd wat appels bij me heb. Neem wat kokosolie mee in een klein potje, die kun je eventueel in de thee doen. Of desnoods in alleen kokend water. Als ik een vroege dienst heb, neem ik meestal 2 blikjes makreel of sardientjes op water mee. Een gesneden avocado in een bakje, aangemaakt met citroen, olie, peper en keltisch zeezout. In het begin is het misschien wat wennen voor je, omdat je afwijkt van het eetpatroon van de massa. Niets van aantrekken, gewoon je ding doen. Rijstwafels als noodvoeding kan ook goed. Zet desnoods een potje tahin of zo op je werk neer als die mogelijkheid er is. Zorg ervoor dat je geen honger en / of koolhydraatdip krijgt want daar word je inderdaad heel akelig van.

Succes!

 
Ik heb voor mijn zoontje, maar eet ze ook zelf crackers gemaakt van amandelmeel/gemalen walnoot en kokosbroodjes( amandelmeel/kokos) deze zijn erg lekker en misschien handig om altijd bij je te hebben, voor als je eens wat langer moet werken. Je kunt ook potje met kokosolie of ghee meenemen, of uitgelekte yoghurt met slagroom.

De crackers/kokosbroodjes staan in het scd kookboek.

Ik hoop dat het vooral een kwestie is van wennen, en dat je hier plezier aan gaat beleven. Je had ook wel pech dat de eerste dag veel langer was dan je had verwacht, dat je daardoor ook te weinig voeding bij je had.

 
Dank jullie wel voor jullie tips en reacties! Gerrit heeft me ook al gemaild. Hij vindt dat ik veel meer vlees, vet en linzen moet eten. Dat zal dan om 10 uur moeten gebeuren. Het probleem is nou net dat er geen eetgelegenheid IS tussen 10 en 13. zoveel uur! Er wordt van iedereen verwacht dat ze gewoon doorwerken. Er mag niet gegeten/gedronken worden op de werkplek. Verder zal het weer werken inderdaad een kwestie van wennen zijn na al die tijd... Ik doe mijn best.

 
Ga een gesprek aan met je leidinggevende, vertel in welke situatie jij zit en waarom het belangrijk is dat jij wel iets vaker moert eten. Omdat je dan ook beter functioneert. Veel succes.

 
Dat heb ik al wel overwogen maar ik vrees dat ze je dan zo snel mogelijk weer lozen. Ze willen geen mensen die moeilijk doen. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. En voor jou 10 anderen... Ik heb sowieso 1 maand proeftijd en als ik het door hen gewenste tempo niet haal dan vlieg ik er ook uit.

 
Mijn dochter werkt als postbezorger bij post.nl, al net zo ellendig. Wel plichten, veel, maar van rechten hebben ze nooit gehoord. Wanneer zien al die managers eens in dat mensen niet alleen harder werken, met meer plezier werken, minder vaak ziek zijn, loyaal zullen zijn als ze de rechten wel respecteren?

 
Je kunt je afvragen of zo'n baan dan wel goed voor je is Rapunzel.

Het kan nooit de bedoeling zijn dat je welzijn op de tweede plaats komt.

Vraag niet aan je leidinggevende of je om 10 uur mag eten, maar deel het haar of hem mee dat het noodzakelijk voor je is om regelmatig wat te eten. Wees hierin assertief en maak geen underdog van jezelf, want dan zal men over je heen lopen.

Wat is het ergste dat je kan overkomen? Dat ze je niet meer willen omdat afwijkt van de massa?

Dat is dan een gemiste kans voor hen en geeft nieuwe mogelijkheden en rust aan jou!

 
Nieuwe mogelijkheden en rust en geen eigen inkomen.... Je hebt helemaal gelijk hoor Sylvia, dat mijn gezondheid voorop moet staan! En ik houd dat ook goed in de gaten. Maar ik ga eerst voor de tactiek van Gerrit: meer eten. Om 10 uur mag iedereen 10 minuten pauze nemen (eigen tijd) en dan moet ik me zoveel mogelijk volstouwen met vet, eiwit, koolhydraten en vitamine C water. Niemand hoeft iets tegen me te zeggen want ik heb geen tijd om te antwoorden. Ik moet kauwen. Mocht het dan nog niet gaan dan ga ik in gesprek met de teamleider. Het is niet zo dat ik dat niet durf.

 
Je vindt vast je weg hierin Rapunzel. Een eigen inkomen is ook voor mij heel belangrijk. Het maakt me autonoom en dat voelt goed.

Ik ben zelf nog zo vaak zoekende en worstelend met en naar mijn grenzen. Goed voor mezelf zorgen heb ik nooit geleerd. Ik sprak dan waarschijnlijk ook meer tegen mezelf dan tegen jou :)

 
Hier is er nog eentje die in feite nooit heeft geleerd om goed voor zichzelf te zorgen! Ze wilden me ook altijd naar een assertiviteitstraining doen maar op een of andere manier kwam het er toch nooit van. Mijn salaris bij de TNT is overigens meer een zakcentje dan een eigen inkomen, maar dat begrijp je vast wel...

 
Rapunzel, Even iets heel anders... Als jij van 06.30 tot 13.00 uur werkt, dan heb je op basis van de Arbeidstijdenwet recht op meer dan 10 minuten pauze. Dat moeten hoe dan ook 15 aaneengesloten minuten zijn. Als je geen aparte CAO-afspraken hebt staan, dan moet je zelfs bij 5,5 uur of meer 2x 15 of 1x 30 minuten pauze hebben.

Dat lijkt me echter niet meteen het meest handige om na je eerste werkdag over te beginnen, maar het is wel iets om ooit iets mee te doen, denk ik zo. Er is altijd nog iets als loyaliteit en om die reden doorwerken, maar als het iedere werkdag zo gaat, zijn ze toch wel in overtreding.

Om zo veel mogelijk vet en eiwit naar binnen te werken in 10 minuten zou ik geloof ik eerder voor een smoothie gaan dan voor vast voedsel. Ik weet dat Poekie (of was het iemand anders?) ook op smoothies kauwt, maar volgens mij is dat de meest makkelijke manier om zo snel mogelijk zo veel mogelijk voeding naar binnen te krijgen. Eigenlijk klinkt het enigszins idioot om op zo'n manier te haasten, maar dat terzijde.

Verder ben ik het niet geheel eens met het advies van Boschje om te melden dat je vaker moet eten. Assertiviteit is één, maar ik denk dat je al vrij snel je leidinggevende tegen je in het harnas jaagt.

Laat ik in ieder geval stellen dat ik uit eigen ervaring spreek. Op mijn eigen werk ben ik in principe ook degene die aangeeft of mijn werkgever een contract zou moeten geven aan nieuwe collega's op mijn afdeling. Als je al zo snel op zo'n manier tegen me begint over meer pauze, dan heb je bij mij echt 1-0 achterstand. In overleg wil ik graag meedenken (sterker nog: ik ben meestal zelf degene die de pauzes/eerder naar huis aankaart), aan redelijke wensen wil ik graag voldoen, maar als je me het komt meedelen... Dan ben je je in ieder geval nog niet erg bewust van je plek binnen het bedrijf. Iedere leidinggevende is anders, maar het is wel iets waarvan je een inschatting moet maken voor je het zo gaat toepassen.

Mocht je een verzoek bij de teamleider gaan doen, zou ik sowieso wel proberen om eerst wat werken betreft een stukje goede wil te tonen. Dan heb je in dat opzicht in ieder geval vast wat credits binnen.

Dirtsa, ik weet niet precies hoe het bij PostNL is, maar ik weet van mijn eigen werk dat het vrij moeilijk is om flexibel te zijn t.o.v. je personeel. Je krijgt al snel mensen die de kantjes er vanaf lopen of scheve gezichten van collega's. Waarschijnlijk willen namelijk 9 van de 10 collega's wel extra pauze en hoe leg je uit dat die het niet krijgen? Of moet je dan iedereen extra pauze geven? Dan moeten ze alleen wel allemaal langer doorwerken: het werk moet toch af.

Zoals je het zegt, klinkt het mooi, maar loyaliteit krijg je als werkgever/manager niet cadeau. Of je het krijgt door rechten te schenden (doen ze dat bij PostNL daadwerkelijk?) is weer wat anders.

 
Ik start 's ochtends met 3 rauwe eieren gemixt met rauwe slagroom (samen 2 grote glazen) en ook wat supplementen (levertraan/boterolie multivitamine).

Ik heb gegarandeerd zeker de eerste 6 uur geen honger !

 
Het gaat er niet om de nadruk te leggen op extra pauze. Dat is vragen om een voorkeursbehandeling en dus om problemen als je nog geen krediet hebt opgebouwd. De nadruk ligt op het feit dat Rapunzel regelmatig wat dient te eten om conditioneel op peil te blijven. Al is het maar een appeltje tussendoor. Ik vraag me af hoe ze dit bij mensen doen die diabeet zijn?

Ik start in de ochtend met een kefir smoothie. Toen ik nog geen melk nam, verving ik dit door kokosmelk van dr. Martins:

Kokosmelk, eventueel aangelengd met water, gesmolten kokosolie (en / of ghee), een aantal (gefermenteerde en geroosterde) paranoten, een schep sunwarrior, een flinke schep kokosvezels, vanille poeder, kaneelpoeder, scheutje appelazijn, groene stevia of honing.

Ik teer hier zeker 3 uren op zonder hongergevoel.

Deze smoothie zou je mee kunnen nemen naar je werk en om 10 uur opdrinken. Verzadigd gevoel verzekerd en je hebt toch nog tijd om een praatje met iemand te maken. Daarnaast hoef je niet te schrokken om het binnen 10 minuten op te eten.

Wat werk ik overigens dan toch bij een gezegende instantie. Bij ons is dit dus echt geen probleem, mits je laat zien dat je er op een dusdanig verantwoorde wijze mee om gaat dat je werk er niet onder lijdt.

 
Pinklady, afgelopen dinsdag heb ik gewerkt van 08.00- 10.00 uur. Op dat tijdstip hadden de mensen die er behoefte aan hadden 10 minuten pauze. Wel eigen tijd. Daarna heb ik door moeten werken tot 13.00 uur. Het zou kunnen dat ze me in de toekomst ooit om 06.30 uur laten komen bij grote drukte. Geen idee hoe de pauze dan valt! Ik denk toch nog om 10 uur. Ik ben het helemaal met je eens dat je als nieuwe kracht niet meteen om een 'voorkeursbehandeling' kunt vragen. Dat voelde ik in elk geval haarfijn aan. Maar stel dat mijn gezondheid er echt onder lijdt, dan moet je wel.

Sylvia, een appeltje tussendoor dat kan daar echt niet. Het is niet anders. Mijn oude werkgever was ook zo'n gezegende instantie. Wij namen vroeger zelfs een winkelpauze en lunchten daarna rustig op de werkplek. Maar de tijden zijn veranderd. Ik ben geen liefhebber meer van zoete smoothies en zeker niet in de morgen maar mogelijk kan ik een vette neutrale of hartige smoothie maken of, wie weet, eiGELEN bakken. Misschien verteer ik die wel. Jammer dat de slagroom niet kan bij mij.

 
Goed nieuws! Vandaag is het me al een stuk beter af gegaan bij TNT! Ik had dit keer goed geslapen en baalde wel dat de wekker afliep om kwart voor 6. :) Maar ja, je wil werken dus dan moet je er iets voor over hebben ook. Om kwart voor 7 zat ik ietwat kokhalzend (bij wijze van spreken dan, want ik vind dat geen tijd voor soep en ik had zo'n citroen met olijfolie op) aan mijn soep met een ruime pollepel linzen, ghee en olijfolie. Daarna kwam de fietstocht van 35 minuten maar het weer was natuurlijk prachtig, heerlijk gefietst! Voor het naar binnen gaan at ik op straat nog een gehaktballetje met een klont ghee. Daarna heb ik de post van een bepaalde wijk in staan gooien. Om half 10 al riepen ze ineens dat het pauze was! In de kantine stond een vrouw een stuk of 6 pakken met rose koeken open te rukken. Ze was jarig geweest. Ik bedankte voor de traktatie en begon uitgehongerd aan mijn quinoa+ghee, 2 balletjes lamsgehakt en een eetlepel pindakaas. Daarna dronk ik mijn vitamine C water. Om kwart voor 10 werkte ik verder en het heeft vandaag tot 13 uur geduurd. Toen mocht ik gaan en er werd gezegd dat ik zaterdag ook niet terug hoefde te komen omdat ik mijn 10 uur voor deze week al gemaakt heb. Honger had ik op dat moment niet, wel dorst. Ik was een beetje uitgedroogd, nou dat weer! Ik heb allemaal het gevoel dat mijn leven daar niet lang gaat duren. Vandaag had ik mijn best gedaan en mijn wijk helemaal voor elkaar gekregen in 3 uur. Het waren 5 tassen vol en ik was best trots op mezelf. Maar de teamleider zei ALWEER dat er van mij verwacht wordt dat ik het klaar heb in 1 1/2 uur. En dit was pas mijn tweede werkdag!!! Als je dat dan zegt dan is het van 'Dat klopt. Nu kun je dat ook nog niet en na een week ook nog niet maar het is wel de bedoeling dat er vooruitgang in zit.' Ik krijg er een raar gevoel bij en ben zeker niet van plan om mezelf helemaal op te gaan zitten jutten en compleet uit de naad te werken! Ik doe mijn best. Dat moet goed genoeg zijn en anders ga ik maar weer thuis zitten solliciteren. De rest van deze dag heb ik me normaal gevoeld, geen stress, pijn of huilbuien. En ik merk dat de zon me ontzettend goed doet. Ik krijg er energie van caveman!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan