Welke koekenpan?

Quote:
Als je een DeBuyer pan wilt kopen kun je altijd beter een pan uit de 'Carbone Plus' lijn kopen


waarom?

 
Help! Mijn pannen zijn per ongeluk in de vaatwasser gekomen ,moet ik deze helemaal opnieuw schoon schuren en inbranden wat zouden jullie doen ?
 
Wie kookt er wel eens met koperen pannen. DeLidl heeft/krijgt ze nu in de aanbieding. niet goedkoop, maar ik wil er eens 1 proberen. Koper zit aan de buitenkant, binnen roestvrij staal.
 
Als het gelamineerd is, dat wil zeggen: een laag koper en een laag RVS waarbij de koperen laag van voldoende dikte is, dan is het voordeel dat koper de warmte beter geleidt dan RVS waardoor de warmte goed verdeeld wordt. Is de pan van RVS dat is verkoperd aan de buitenkant, dan is die koperlaag uiterst dun en is er alleen het optisch effect.
Ik een geheel koperen pan zou ik niet willen koken, koperoxide is behoorlijk giftig.
 
Wat ik niet vertrouw is een dunne metalen wok uit de toko. Deze is heel snel heet en ik kan er vlees snel mee wokken, maarrr doe ik er groente in dan krijg ik een vochtlaagje onder in de pan wat zeer donker is.
Ik heb de wok al meerdere keren goed ingebrand met kokosolie, en er bakt niets aan maar toch komt er een zwarte laag los en dus in het eten.....
Je moet maar eens een stukje keukenrol langs je hete wok halen dan zie je hoeveel zwarte giftige afvalresten je binnen krijgt....
Dus lijkt me een wokpan zeer ongezond.
 
Henry, de betere gietijzeren pannen die ik ken hebben een enigszins ruwe binnenkant. Dit is een soort emaillelaag die er heel anders uitziet dan we van emaille gewend zijn: niet glad en wel zwart. Als de binnenkant van de pan nat het vaatwasseravontuur geen bruinig uiterlijk heeft gekregen, kan je ervan uitgaan dat het geen blank gietijzer is en er dus zo'n laagje op zit. Dit kan je opnieuw inbranden, maar dat hoeft niet, gewoon vet houden is OK. De ruwheid van het laagje zorgt dat vet of olie beter onder het baksel kan kruipen waardoor het baksel minder snel vastbakt.
 
Snah, dun metaal zal de hitte van de vlammen minder goed verdelen. de inhoud van de wok kan dan plaatselijk erg heet worden, op andere plekken niet heet genoeg. het vocht van groente verdwijnt niet snel genoeg, waardoor er vocht onderin komt. Je bent dan eigenlijk meer aan het koken dan aan het wokken.
De meeste kooktoestellen zoals we die in NL kennen zijn wat te miezerig om er goed mee te kunnen wokken. Een echte wokbrander heb je nodig voor het betere wokwerk.
 
[URL]https://www.fatsforum.nl/forums/topic/welke-koekenpan/page/10/#post-59625[/URL]
De pannen van de Buyer zijn niet gemaakt van RVS, maar van staal. Dat is juist waarom ze zo goed zijn. Het staal is poreus en neemt het vet waar je mee bakt op, waardoor een natuurlijke anti-aanbaklaag wordt gevormd.


Mijn gedachte was ook dat een dergelijke pan goed zou zijn, echter na het kopen ervan heb ik er alleen maar ruzie mee. Ondanks dat de pan dik in het vet staat roest deze toch en komt er -net als hierboven genoemd bij een wok- een vieze zwarte laag af die ook nog eens stinkt. Voor mij geen staal meer.

Mijn gietijzeren koekenpan van Le Creuset is een heerlijke aankoop, echter is de prijs van deze pan inmiddels bijna verdubbeld waardoor ik van deze geen tweede koop. Weet iemand nog een goed alternatief voor een gietijzeren koekenpan welke niet het abominabele bedrag van 150 euro kost?
 
Ha Marijan, hartstikke bedankt.
Ik zat vol verbazing naar je bericht te kijken omdat ik zelf noooooit mijn Creuset pan weg zou doen en ze enorm lang meegaan. Lekker suf van me dus ik zit hier met schaamrood op mijn wangen :-?
 
hahaha, Heksje laat dat schaamrood maar zitten,
je kwam er gewoon even niet op.
Zelf kijk ik altijd eerst op Marktplaats als ik iets nodig heb en slaag daar heel vaak.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan