welke is de beste kwaliteit?

G

Guest

Guest
Indien je niet aan gras gevoerd, rauw, biologisch vlees of zuivel kan geraken, in welke volgorde zijn volgende opties dan beter of slechter?

grasboter-niet biologisch-gepasteuriseerd (bv Kerrygold) / biologisch-rauwe boter (niet zuiver grasgevoerd) / biologisch-gepasteuriseerde boter / geel uitziende boter-gepasteuriseerd- niet-biologisch

biologische droge worst gezouten met zeezout, gevoederd met oa granen/ droge worst van wild (everzwijn bv) met beetje keukenzout

gepasteuriseerde bio-melk van met gras gevoerde koeien/ rauwe bio-melk van geiten met gras gevoerd en aangezuurd graan

 
Biologisch??

wat ik mij afvraag is het volgende!

Ik zie in de supermarkt (deen)steeds meer biologische vlees en groentewaren liggen.

Hoe kan je als leek nu inschatten hoe de kwaliteit is??

M.a.w. Wat is het verschil tussen " biologisch" en biologisch??

gr. compex

 
@Compex

ja precies, ik kom zo min mogelijk in deen of welke andere supermarkt maar wat me ook opvalt steeds is als ik zoete aardappelen haal bij de groenteboer ze vaak wit zijn als ik ze schil en doorsnijd en als ik ze bij deen haal ze vaak oranje zijn van binnen. Waar ligt dit aan, weet iemand dit?

Maar als ik er kom dan haal ik zoveel mogelijk biologisch, wat beschikbaar is en dan vraag ik me nog af hoe biologisch het is inderdaad. Hetzelfde bij de biologische eieren.... als ik soms biologische eieren kan halen in oosthuizen, waar ik ook mijn vlees haal, dan is het eigeel altijd donker oranje en bij de biologische deen eieren zijn ze vaak echt geel tot lichtgeel. De eieren die ik in kwadijk haal, waar ik mijn rauwe melk haal, heeft scharreleieren (code:2) en die zijn vaak meer oranje dan de biologische eieren in de supermarkt (code:0).

Het is soms echt lastig....

 
Ik denk dat het biologische vlees met het eko keurmerk in de supermarkt in ieder geval beter is dan het gewone massa vlees.

Het meeste van mijn vlees haal ik bij de boer. Zeker als het om mergpijpen en lever gaat. Hiervan weet ik dat de dieren in ieder geval geen antibiotica hebben gehad.

Ander vlees haal ik soms bij de supermarkt in de hoop dat men het eko keurmerk niet misbruikt heeft. Kip neem ik niet altijd biologisch, omdat het erg duur is.

Bij de Plus hier kan ik, niet biologisch maar wel van gras gevoerde runderen, vlees bestellen. Erg lekker, wel prijzig. We eten dit vaak in het weekend. Een lekkere entrecote van gras gevoerde runderen uit Ierland.

 
Quote:
als ik zoete aardappelen haal bij de groenteboer ze vaak wit zijn als ik ze schil en doorsnijd en als ik ze bij deen haal ze vaak oranje zijn van binnen. Waar ligt dit aan, weet iemand dit?


Er zijn tenminste 2 soorten zoete aardappelen. De ene soort is wit van binnen, de andere oranje. De smaak komt erg overeen of is hetzelfde. Ik zou als ik de keuze had voor de oranje gaan omdat ik vermoed dat deze zijn kleur dankt aan caroteen en dat schijnt wel gezond te zijn.

Ik denk dat biologisch het beste is wat je in de supermarkt kunt krijgen. Of het allemaal 100% zuiver is gegaan bij de teler of tussenhandelaren weet je nooit zeker. SKAL kan niet altijd en overal aanwezig zijn. Maar goed al zou 80% zuiver zijn, dan is dat voor mij al reden genoeg om toch voor het EKO keurmerk te gaan in de supermarkt. Mijn voorkeur gaat uit naar winkelen bij de boer of de markt en de biowinkel als prima tweede keus. Soms komt het nog wel eens voor (al is het steeds minder) dat ik een kleine bio-boodschap bij de AH doe, aangezien die precies op de route ligt van mijn werk naar huis. De biowinkel is een stuk verder.

 
Kip eet ik echt alleen nog maar als het biologisch is, desnoods spaar ik er wel voor. Maar na het zien, jaren geleden, van een film over de plofkippen raak ik geen andere kip meer aan dan biologisch. Naar mijn idee mag je een beest dit niet aan doen.

 
Maar je hebt plofkippen en scharrelkippen vlees en bio vlees. Bio vlees van kippen is zelfs bij de supermarkt mega duur. Wij nemen dus de scharrel. Het zal niet helemaal zuiver zijn maar is toch ongeveer 3x zo duur als de gewone. En soms halen we kip op de boerenmarkt das echt delicatesse zo duur!

 
Caveman en misschien ook Compex,

Van Caveman vermoed ik dat je in de buurt van Purmerend woont, Compex weet ik niet.

Maar ik heb in een ander topic een bericht geplaatst over een biologische slager in Purmerend. Een man die zijn beroep met passie uitoefent.

Misschien een idee?
Quote:
Gisteren zijn wij bij een biologische slager geweest in Purmerend: slagerij Koeman, what's in a name.

Hier zijn site.

We waren op zoek naar biologische orgaanvlees, beestenbotten, mergpijpjes.

Het is een waar biologische vlees walhalla en een bijzonder vriendelijke man, ook zijn personeel is vriendelijk.

Zal hij zijn eigen producten eten waardoor hij zo toegankelijk is, hij nam in ieder geval de tijd om ons wegwijs te maken in zijn producten.

Onze biologische-dynamische boerin verkoopt ook orgaan vlees maar dat is natuurlijk afhankelijk van wanneer er weer een koe/kalf wordt geslacht. En we willen meer lever gaan eten want onze eigen lever kan wel wat gebruiken.

We hebben bij slager Koeman runderlever, kalfslever, mergpijpjes, beestenbotten, ossenstaart en leverworst meegenomen.

Verder hadden ze allerlei soorten orgaanvlees van rund, varken en kip. Ook tong, ossenstaart lag in de vriesvitrine.

De leverworst maken ze zelf zonder toevoegingen, wel met kruidenzout dus daarin kan ik misschien nog wat gaan sturen met de tijd.

Kan in ieder geval een vraag stellen of hij Keltisch zeezout kent en hem daar informatie over geven.

Morgen gaan we verse groente halen en dan weer 3 grote pannen beestenbottenbouillon trekken, soep maken en dan invriezen.

We eten momenteel vrijwel dagelijks soep.

Dus woon je in de buurt van Purmerend, winkelcentrum Overwhere, Leeuwerikplein: Het is een aanrader om eens te gaan kijken/shoppen bij deze Slager Koeman.


 
Hey Poekie, Mijn vriendin was ook al vol lof over die biologische slager en hij is ook niet zo giga duur als Siem vd Gragt zei ze.

Wij wonen ook redelijk in de buurt van Purmerend. Toch maar een x heenrijden dan!

 
Debsy,

Is zeker de moeite waard. Wij willen mee lever gaan eten, vanwege onze eigen lever. :?

We namen de vorige keer o.a. een stuk leverworst mee en eten in ieder geval elke dag een plakje leverworst.

 
Ik vind leverworst ook echt lekker.

Mijn lever is ook mijn zwakke plek. Ik heb altijd tandafdrukken in mijn tong.

Maar hoe heb je geconstateerd dat er iets mis is met je lever? Ik heb het idee dat jij en je man al heel gezond bezig zijn!

 
Wij eten best veel vet maar het wordt niet optimaal verteerd. En daar je lever er is voor de vetvertering.....

Mijn tanden zijn geler dan voorheen en ons energielevel mag wel wat omhoog.

Onze mineraal opname is niet optimaal: lengte groefjes op mijn nagels, een ruw gevoel achter op mijn ondertanden.

Allemaal tekenen dat we mineralen niet goed opnemen.

En je hebt vetten nodig om mineralen goed op kunnen te nemen maar als die vetten niet goed verwerkt worden door je lever neemt je lichaam ook de mineralen niet goed op. Vandaar.

We hebben vorige week onze 4e gal/leverreiniging gedaan en nu voor het eerst wat steentjes/galbolletjes.

Ik noemde dat vorige kennisavond op en iemand merkte, terecht, op dat die steentjes dan behoorlijk vast zitten als ze pas na de 4e keer los komen. En wij maar denken dat we geen gal/leverstenen hadden. :?

Iemand anders noemde op dat haar moeder pas bij de 6e reiniging stenen ging lozen.

Dus we gaan vrolijk verder.

We nemen tussendoor af en toe de milde reiniging met citroensap-olijfolie-rauw eigeel.

We drinken alle dagen gallever thee en nu dus de leverworst en we gaan meer lever eten.

Nou dat moet toch zijn 'vruchten' af gaan werpen?

 
Poeki,en de andere beste mensen,bedankt voor jullie reactie.

Waar ik al bang voor was is toch een beetje duidelijker geworden,n.l. dat het best lastig is om die supermarktwaren te doorgronden! Maarrrrrrrrrrrrrrr,ik ga er achteraan en probeer wat wijzer te worden bij de heren van Deen!

Poeki.je weet niet waar ik woon maar je kent me wel.want ik woon vlak bij en heb Co nog in soest en purmerend gesproken!

gr. compex

 
Voor is om het even wat voor een soort kippenvlees geen optie, tenzij het biologisch is. Wat maakt die paar euro meer nou uit? Als je dat afzet tegen je maandelijkse inkomsten, is het dan werkelijk zo veel geld? Nou kan ik niet in iemands portemonnee kijken, maar er is altijd wel iets te laten waardoor je een kip tenminste een goed leven kunt geven. Ik zie het als een donatie aan de dieren en aan de aarde + in het voordeel van mijn gezondheid. Ik probeer dat voortdurend economisch denken en afwegen een beetje los te laten, wanneer het om eten en dieren gaat.

Bij de Ekoplaza (bio-winkel) hebben ze niet zelden een stuk kippenvlees liggen met 25% of 35% korting. Ook bij de Groene Weg (bio-slager) hebben ze niet zelden een aanbieding van 25% korting op kippenvlees. Hier staan de acties.

 
Dat moet wel om de hoek zijn Dennis. En als je met 4 personen bent ben je dus al gauw 12 euro kwijt voor 2 stukken kipfilet. Bij ons kost 1 stukje kipfilet in de supermarkt BIO al snel 6 euro.

Hoi Poekie,

Welke leverreiniging doe je dan?

Want in het leverreiniging topic staan er twee beschreven toch?

 
@Mike
Quote:
Jodium helpt ook bij de vetvertering.



We doen nu alle dagen 1 druppel in de smoothie en op dinsdag en donderdag 2 druppels in de smoothie.

 
@Debsy,

Wij doen rond nieuwe maan de grote lever-galreiniging van Andreas Moritz en tussendoor de kleine leverreiniging door 's avonds voor het naar bed gaan een glas te drinken met: 2 rauwe eidooiers-eetlepel olijfolie-sap van 1,5 citroen. Vind het niet echt lekker maar het is voor een goed doel, moet je maar denken.

 
Dennis, ik ben het helemaal eens met jou wat kip betreft. En kipfilet is het duurste en droogste stukje kip. Ik zou liever gaan voor de poten of vleugels bijvoorbeeld. Goedkoper en lekkerder vlees.

Overigens onze bio slager is weg bij de groene weg, al vrij snel. Volgens mij had dit te maken met geschonden vertrouwen. Hij haalt ook biol vlees uit Duitsland.

 
@Compex,

Co zei dat is vrij gemakkelijk. Zijn we een beetje 'warm'.

Nou weet natuurlijk niemand waar we het over hebben. :p

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.747
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan