Welke groentesoorten zijn geschikt om rauw te eten?

Hele goede vraag. er is een verschil tussen wat je ruimschoots kunt eten en waar je beter zuinig mee kan zijn zoals groentes die goitrogenen bevatten. Ik ga een eerste aanzet geven:

alle soorten eetbare sla (behalve rucola-goitrogenen)

wortels

komkommer

waterkers

zonebloemkiemen

 
winterpostelijn witlof sla wie o wie weet er nog meer

 
Witlof is een wortel en bevat geen goitrogenen. Andijvie evenmin. Andijvie en witlof zijn familie van elkaar.

Mike

 
Komkommers en selederij dacht ik ook aan.

Die laatste vind ik overigens niet zo heel erg smakelijk.

Wel lekker in de soep, maar rauw niet zo heel lekker.

@Mike, waterkers vond jij toch niet zo`n goed idee??

En andijvie was toch ook niet geschikt om rauw te eten?

 
Ufo,

Ik had een vergissing gemaakt met andijvie, maar nu begint het een eigen leven te leiden! Ik dacht in eerste instantie dat andijvie een koolachtige was, maar dit is niet het geval. Waterkers, daarentegen, behoort tot de kruisbloemigen (mosterdachtigen) en bevat wel goitrogenen.

Mike

 
ik gebruik regelmatig de bladselderij, die kun je heerlijk even roerbakken en over andere groente doen. Hoeft dus zeker niet alleen in de soep.

 
Bietjes zijn suikerbommen zou Mike zeggen dus die liever in beperkte mate. Rauwe broccoli mag niet omdat dat niet goed is voor de schildklier (goitrogenen). Of bedoel je soms broccoli kiemen? Brocco cress?

 
Ik gooi bietjes in de sapcentrifuge, maar meestal 1 a 2, maar goed de rest is ook vrij zoet (wortel/appel). Voortaan drinken met een flinke scheut olifolie :)

En broccoli eet ik meestal niet helemaal rauw maar ik laat ze ongeveer 5 min in kokend water staan. Maakt dat al verschil?

 
Het zal best verschil maken maar nog niet genoeg vrees ik. Ik lees namelijk bij ehow dat je door het koken van broccoli maar 1/3 deel van de goitrogenen kwijt raakt. En bij koken denk ik toch echt aan 15 minuten. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk....

 
Quote:
Bietjes zijn suikerbommen


Dat valt reuze mee! In deze topic heb ik een lijst gepost met koolhydraatgehaltes van de bekendste voedingswaren. Rode bieten scoren slechts 7%! Ik snap wel waarom Mike de banaan zo 'de grond in boort', aangezien die maarliefst 87% koolhydraten bevat!

 
Quote:
Eet voldoende fyto-oestrogenen. Wat zijn dat nou weer? Dit zijn plantaardige oestrogenen die een veel mildere werking hebben op ons lichaam. Als we fyto-oestrogenen eten dan belemmeren zij de xeno-oestrogenen als het ware om hun werk te doen. Fyto-oestrogenen zitten oa in versgemalen lijnzaad en soja. Maar pas op met soja. Veelal is de soja bij ons te veel bewerkt en gezoet. Hierdoor is al het goede er uitgehaald. Wat je (beperkt) kan eten is tofu, tempeh, miso, shoyu en tamari. Bij voorkeur biologisch.


Hoe denken we hierover? Lijnzaad dus toch oke?

 
Waar komt deze tekst vandaan? De meesten van ons zijn eerder oestrogeen-dominant en dus gebaat bij MINDER oegestrogenen. Lijzaadolie kan bij mannen leiden tot prostaatkanker en bij vrouwen tot borstkanker.

Mike

 
Quote:
Ik snap wel waarom Mike de banaan zo 'de grond in boort', aangezien die maarliefst 87% koolhydraten bevat!


Ik corrigeer mezelf. Bananen bevatten 19-22% koolhydraten, géén 87%. Ik weet ook niet hoe ik aan dit foutieve getal was gekomen. Ik vond het al zo'n opmerkelijk hoog getal.

 
dus rauwe wortel en komkommer zijn ok? dan heb ik in ieder geval iets dat ik bij de sla kan eten, ui was ook ok had ik bergepen. Deed er eerst ook tomaten bij maar die staan op het lijstje met verboden.

En is er ook nog verschil tussen koken, stomen en wokken?

 
Rauwe wortel = zetmeel = suiker. Zetmeelrijke groenten zijn niet aan te raden.

Er is zeker een verschil in de verschillende bereidingswijzes van groenten. Bedenk dat de cellulose volledig kapot moet, dus langdurige verhitting is het best. Stomen is kortstondig en dus niet aan te raden.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan