Welke groentesoorten zijn geschikt om rauw te eten?

@ thijs

In azijn is weliswaar zuur, maar niet gefermenteerd. Je kunt het het beste zelf maken. Hier kun je een mini cursus doen om te leren hoe.

 
over rauwe groenten:

ik had een week geleden rauwe witlof gemaakt en gegeten natuurlijk met z'n allen in een dressing van zelfgemaakte yoghurt en olijfolie en wat honing.

Wat ik over had in pot gedaan en vergeten.

Gisteren uit de koelkast gehaald maar was niet bedorven.

Ik heb het maar aan de kippen gegeven want gisteren aten we toevallig weer witlof met zo'n soort dressing.

 
Nou mijn slowjuicer kan ik dus wel wegdoen als ik dat hier zo lees....... :roll: of is er nog IETS wat een klein beetje gezond is om daar in te doen? :?

 
Ik dacht dat alle groenten die 'blad' zijn opgegeten mogen worden rauw, al de andere groenten (knollen) beter koken/stomen of...

 
Bladgroenten bevatten onverteerbare cellulose en kun je beter koken, anders neemt je lichaam er niet veel van op. Zeker met darmproblemen geen rauwe groenten.

 
Dat dacht je dus verkeerd! Spinazie rauw eten is foute boel, omdat je je dan vollaadt met oxaalzuur, waar je nierstenen van kunt krijgen. Planten bevatten gifstoffen, die we 'antinutrienten' noemen. Deze gifstoffen vormen hun bescherming tegen consumptie, want planten kunnen niet weglopen. Planten rauw eten is in zijn algemeenheid geen goed idee.

Mike

 
Gras is voor koeien. Drinken wij de melk weer op, dat is vloeibaar gras, dat door 4 koeienmagen heen is gegean en compleet is voorverteerd en supervoedzaam is.

Mike

 
Wat een giller, dit staat allemaal zo haaks op dat hele rawfood/smoothie verhaal!! Mijn god, weg met de blender/slowjuicer en dehydrator??? ben zo benieuwd hoe ik er over een half jaar over denk :lol:

 
ah dankjewel! interessant :) eet jezelf geen of nauwelijks groentes Mike?? of wel wat in bijv stoofpotten/soepachtigen?

 
Witlof is toch het blad dat het tweede jaar op de witlof wortel groeit?! Je eet niet de wortel maar de spruit. De wortel is opgekuild en gaat in het donker groeien. Vandaar dat hij wit blijft. In het licht wordt lof gewoon groen. De wortel wordt na de oogst van de witlof weggegooid of aan de paarden gevoerd.

 
Niets?

Wat zou je aan groente of fruit vloeibaar willen maken? Als ik iets vloeibaar maak, dan gebeurd dat in mijn stoofpot, tot niets gekookt.

 
liesje, ik heb ook een slow juicer en maak er mijn ontbijt mee:

Zelfgemaakte yoghurt mixen met slagroom, kokosolie, vit c, en wat zuur fruit en soms beetje rauwe honing erdoor, lekker hoor.

 
@ sheila, daar heb je toch geen slowjuicer voor nodig? Dat kan in de blender....dus ik vrees dat mijn slowjuicer voortaan voor de leuk in de keuken staat, of anders alleen voor de zure appels. :?

 
Oxaalzuur in rauwe groenten is goed te merken aan je tanden na het kauwen op deze groenten.

Als je bijv. rauwe spinazie eet worden je tanden zo ruw als wat, waarschijnlijk door het oxaalzuur dat aan de calcium in je tanden bind, zeer foute boel dus.

Ik merkte op dat dit effect ook optreed bij botersla. Dus dat is gezien het oxaalzuur misschien ook niet verstandig om rauw te eten?

Bij ijsbergsla is dit volgens mij veel minder aan de orde.

 
ik vind dat effect bij gekookte groente zoals bij spinazie precies hetzelfde, het aan je tanden kleven.

Doe ik daar echter een flinke klont roomboter of flinke scheut olijfolie door is dat effect weg en blijven je tanden schoon.

 
Aangezien een hoop van jullie het er over hebben dat jullie je slowjuicer kwijt willen, ben ik wel benieuwd!

Ik ben juist op zoek naar een slowjuicer en kan niet zo goed kiezen.

Tweedehands kan ik de duurdere modellen voor ongeveer €250 vinden, maar nieuw zijn ze ook te krijgen vanaf 180.

Ik ben nu zeer geïnteresseerd in de superjuicer www.superjuicer.nl

Hebben jullie ervaring met deze leverancier of heeft iemand de zijne nog te koop staan voor een mooi prijsje?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.365
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan