Weermodificatie

Misschien voelt het weer voor een groot deel anders omdat we wat ouder zijn en we daardoor alles wat anders ervaren - omdat wij anders zijn - en omdat er constant gezeurd wordt via MSM dat het weer wel heel erg, vreselijk en onverdragelijk geworden is ? Als je al dat weer nonsens geneuzel en geklaag dan gaat geloven, dat je dan precies gaat ervaren wat ze zeggen dat je moet ervaren omdat je dan gelooft wat ze allemaal bazelen over het weer, het klimaat en nog veel meer ? :unsure:
Oudere mensen hebben vrijwel altijd meer last van warmte dan jongere mensen. Dat is altijd al zo geweest.

Neen hoor, merk het verschil hier duidelijk in Malaga tov 20j geleden. Temperaturen zijn nog steeds ongeveer identiek, alleen vochtigheid is er enorm op ´vooruitgegaan´

Of jullie zitten er allemaal een beetje naast.
Komt in de beste kringen voor.
Waarschijnlijk meer in uw kring...
Ik ben nu wat ouder dan voorheen idd, maar met dakwerk, lood, zink en plat, en zeevaart, daar leer je veel over 'het weer', en ervaar ik tegenwoordig ook veel verandering tov 'vroeger'.
TV heb ik niet, meer, dat is MSM gebazel.
Juist door mijn leeftijd heb ik een goed vergelijk met vroeger en u blijkbaar niet. Ouder worden betekend niet 'gek' worden of waanideeën krijgen.
En al ben ik nu 72, ik sta nog steeds in de warmte buiten. Tegen die warmte kan ik goed, doch het vochtgehalte...
Nogmaals: Gelul.

Laatst bewerkt:
Het lot van een visionair.
En mijn bewering is enkel dat het allemaal grotendeels in de hoofden van mensen wordt gepropt.

In het uwe lijkt het en dat schuift u dan anderen in de schoenen?
We kunnen het beste allemaal beter alleen maar op de eigen perceptie afgaan wat mij betreft.
Dat is nu eemaal persoonlijk het meest vertrouwenwekkend zo zie ik dat
Zo zie ik bijv. deze wereld als vlak en bestaan voor mij dan ook geen planeetjes, ruimteraketjes, lege universa, zonneballetjes en meer van dies zij.
Dat ziet u dan zelf misschien weer net iets anders.
En dat is nu juist wat mij betreft het meest aantrekkelijkste des levens.
Dat laatste kunnen andere personae dan ook weer wat anders tegenaan kijken.

Het lot van een visionair.
En mijn bewering is enkel dat het allemaal grotendeels in de hoofden van mensen wordt gepropt.
Mijn vermoeden blijkt waarheid. Niet alleen een aversie tegen objectieve, verifieerbare realiteit, maar een te groot ego voortkomend uit verregaande traumatisering. Zie ook mijn opmerkingen in het door Surv zelf gestarte 'Boos' over zijm vrouw.

Mike

Gevraagd aan Grok: “Hoe is de luchtvochtigheid in Nederland in 2026 ten opzichte van 1990?”

Antwoord:

De relatieve luchtvochtigheid in Nederland is sinds 1990 licht afgenomen, vooral in het zomerhalfjaar, hoewel de gemiddelde waarden nog steeds hoog blijven (rond de 75-85% afhankelijk van het seizoen).

Belangrijke observaties​

• Gemiddelde waarden: De jaarlijkse gemiddelde relatieve luchtvochtigheid in Nederland ligt historisch rond de 80%. In de periode rond 1990 (bijv. 1981-2010 normalen) was deze voor De Bilt ongeveer 82%. Recente jaren tonen waarden rond 77-79% of lager in drogere/zonnigere periodes.
  • Trend sinds begin 21e eeuw: Volgens KNMI-gegevens is de relatieve luchtvochtigheid in het zomerhalfjaar (april-september) met ongeveer 4% gedaald (van ca. 78% naar 74% in de periode tot 2022). Dit hangt samen met meer zonneschijn, hogere temperaturen en vaker hogedrukinvloeden. De lucht droogt relatief uit omdat warmere lucht meer vocht kan bevatten, terwijl de verdamping boven land niet altijd evenredig toeneemt.
  • 2026 versus 1990: In 2026 (tot nu toe) zijn er meldingen van extreem lage waarden tijdens droge periodes (bijv. onder de 20% in Zuid-Nederland), wat past bij een trend van drogere zomers. Er is geen exact jaargemiddelde voor 2026 beschikbaar in de huidige data, maar het past in het patroon van de afgelopen decennia met lagere relatieve vochtigheid vergeleken met 1990. Absolute vochtigheid (daadwerkelijke waterdamp) neemt wel toe door opwarming.

Context en oorzaken​

Deze daling van relatieve luchtvochtigheid (percentage van de maximale vochtcapaciteit bij de heersende temperatuur) is consistent met klimaatverandering: warmere lucht houdt meer vocht vast, maar boven land leidt bodemuitdroging tot relatief drogere condities. Dit draagt bij aan meer zon en drogere zomers, zoals beschreven in KNMI-rapporten en klimaatscenario’s (KNMI’23). Wereldwijd en over Europa is een vergelijkbare lichte daling van relatieve vochtigheid boven land waargenomen.

Seizoensverschillen blijven groot: Winters en herfst zijn vochtiger (80-85%+), terwijl lente/zomer droger zijn (rond 70% of lager in droge periodes). Extremen (zeer droge dagen) komen vaker voor.

Voor de meest actuele en gedetailleerde trends raad ik het KNMI Klimaatdashboard of de jaarlijkse “Staat van ons Klimaat” aan. De veranderingen zijn geleidelijk en variëren per regio (binnenland droger dan kust).

Geen groter liegebeest dan de KNMI eest
Al gaat de leugen nog zo snel, KNMI herhaalt 'm wel
Kommer en kwel, zo is het weer volgens KNMI L
Reldeldel KNMI verzint ze wel
zo is de cirkel rond en zo zit KNMI weer op ze leugenkont
Ai rest mai kees

Forum statistieken

Onderwerpen
4.696
Leden
8.704
Nieuwste lid