Wecken, inmaken groente, fruit, bewaren kruiden

simone

New member
Is er al eerder een topic over het wecken, inmaken en bewaren van groente, fruit en kruiden geweest?

Kon het niet vinden dus dan maar deze post.Het kan handig zijn voor iedereen in deze tijd waar alles alsmaar duurder wordt.

Je kunt bepaalde groente en fruit in de zomer en herfst kopen en lekker wecken, invriezen etc. voor in de winter en het voorjaar.

-Hoe wecken jullie de groentes en welke wecken jullie dan, in wat voor een potten?

-Wat vriezen jullie in en hoe doen jullie dat dan?

-Hoe bewaren jullie fruit in glazen potten?

-Hoe en welke kruiden drogen jullie?

Lijkt me een goede topic.

Alvast bedankt iedereen.

 
Hoi Haydarpasa, ik heb mijn druiven op alcohol gezet (40%) voor tinctuur https://www.fatsforum.nl/topic/nieuwsbrieven-1 (de procedure heb ik beschreven bij onderdeel nieuwsbrieven) en ik ga gedroogd olijfblad ook binnenkort op sterk water zetten omdat alcohol krachtig is om inhoudsstoffen uit planten te halen. Ik heb gewoon glazen potten gebruikt met een stukje cellofaan extra tussen deksel en pot.

olijfbladtinctuur;

glazen pot 1 liter

400 gr. olijfblad in glazen pot

graanjenever 38% (nu wel 38%) erbij tot 1 cm onder de rand

4 weken wegzetten op donkere plek.

 
Hoi, ik zal mijn vraag even posten onder deze topic.

Het gaat over gedroogd fruit.

Is dat nu wel of niet ok om te eten? Misschien te veel suikers?

Ik kan er niet zo snel iets over terugvinden.

In mijn geval eet ik van de biowinkel Rozijnen en Cranberry's. Wat de rozijnen betreft niet de gebleekte versie, want dat lijkt me in ieder geval niet ok.

En hoe zit het met al het overige gedroogde fruit? eten of beter laten staan?

Hartelijke groet,

 
Door het drogen van fruit concentreer je de fructose en fructose is een nog schadelijkere suiker dan glucose, die voor leververvetting kan zorgen. Sowieso is fruit een zwaar overschat voedingsmiddel, of het nu gedroogd is of niet.

Mike

 
Er is een bijzonder goede reden om voorzichtig te zijn met suikers: het risico op Alzheimer:

http://www.naturalnews.com/037746_Alzheimers_high-carb_diet_disease.html

Progessieve artsen noemen Alzheimer al: diabetes type-3. In de hersenen van mensen met Alzheimer worden grote eiwitplakkaten aangetroffen. Dit zijn Advanced Glycation End Products (AGE), oftewel: vergevorde versuikeringseindproducten. Versuikering van wat? Eiwitten in het bloed, als gevolg van teveel glucose in het bloed.

Mike

 
Mijn rozijnen en cranberry's liggen inmiddels in de prullenbak:)

Ben blij met dit forum, leer steeds meer. Thanks.

 
En als je dan gedroogd fruit neemt, kies dan de juiste soorten. Gedroogde abrikozen zitten vol vitamines en mineralen en werden (al dan niet gedroogd) hoog geprezen door de Hunza's, een bergvolk uit Pakistan met een opmerkelijk hoge levensverwachting. Gedroogde pruimen zijn ook niet zo zoet. Alleen, eet er niet meteen zo veel van, maar beperk je tot een of enkele stuks en drink er wat water bij. Als ze niet gedroogd zouden zijn zou je ook niet drie of meer stukken fruit eten.

Rozijnen en dadels zijn sterk af te raden omdat ze veel suikers bevatten en een hoge glymische index hebben, dus veel invloed op de bloedsuikerspiegel en veel stress voor je lichaam opleveren. Veel gedroogd fruit wordt gesuikerd en gezwaveld om de kleur te behouden. Kies dus bruine gedroogde abrikozen en geen oranje. Gedroogde cranberry's kunnen best oké zijn, maar kies de zure soorten. Dan zijn ze naar mijn idee wel gezond. Zuur fruit (vooral besjes en bosvruchten) zijn echt wel gezond.

 
ik bedacht gisteren opeens, als mijn groentetuin slaagt, zou ik wel bepaalde groenten willen wecken.

Mineralen gaan met koken niet stuk leer ik hier, dus met wecken ook niet !?!?!?

Mijn moeder en ook mijn schoonmoeder en ook hun moeders/oma's weckten ook.

Hoe denken jullie hier over?

 
Of je ze nu kookt of weckt zou niet zoveel uit moeten maken qua verlies aan mineralen, is beide verhitting, alleen zou je dan ook het water waar het inzit mee moeten opeten/drinken/meekoken lijkt me. Groenten die je kunt fermenteren zou ik fermenteren en de rest wecken, waarom niet, zit je vriezer niet vol en heb je meer ruimte voor vlees ;)

 
Beste Marijan en Tanja,

Hier is me bijgebleven dat wecken bij groenten niet de gezondste manier van conserveren is. Steriliseren kan met de nodige voorzorgsmaatregelen.

Alle groenten (tomaten uitgezonderd) zijn weinig zuurhoudend om de reden dat ze een pH-waarde van hoger dan 4,6 hebben. Deze niet-zure groentes bevorderen onder de juiste omstandigheden, de groei van de bacterie Clostridium Botulinium.

Factoren die de ontwikkeling hiervan in de hand werken zijn vochtigheid, kamertemperatuur, gebrek aan zuurstof, en een niet-zure omgeving. Tijdens de groei van de bacterie Clostridium Botulinium produceert het een zeer krachtig gif dat bij mensen de ziekte botulisme kan veroorzaken, zelfs als het voedsel er goed uitziet en normaal smaakt.

Wecken van vlees en groenten is alleen veilig bij een temperatuur van 120 graden celsius. De botulisme schimmel/bacterie wordt enkel in dat geval gedood.

Een andere optie is 2 maal steriliseren zodat alle zuurstofafhankelijke bacteriën vernietigd worden. Ook kan er per liter water 100 ml azijn of citroensap worden toegevoegd in combinatie met 1 eetlepel Fleur de sel / Keltisch zout.

Bij lagere temperaturen dan 120 graden gebeurt de vernietiging van de bacterie niet. De bacterie valt niet waar te nemen om de reden dat deze reukloos, smaakloos en onzichtbaar is. De enige weckketel die 120 graden aankan is de zgn All American Canner. Een hogedrukpan is niet toereikend, deze gaat maar tot 116 graden.

Beter en veiligere opties dan wecken zijn :

1. groenten drogen in een droogapparaat (kan o.a. bij sperziebonen, champignons en

paddenstoelen, tomaten, soepgroenten, kruiden en courgettes) - tomaten, courgettes en

paddenstoelen hoeven niet geblancheerd (2 tot 3 minuten koken in borrelend water) te

worden

2. fermenteren of melkzuurgisting

3. invriezen

Meer hierover zie boekje Compleet handboek inmaken en bewaren van Anna Spreng en Margrit Bühler dat uitgegeven werd door Deltas.

 
hoi Vivianne,

bedankt voor je info, ik wist helemaal niet dat botulisme een issue was, nooit gehoord zelfs. Wel zei mijn man dat ik geen vlees mocht wekken, dat deed men vroeger ook vaak.

Want dat kon bederven zonder dat je het ziet en dan ging je dood aan het vlees, althans zo gaat het verhaal. Misschien was dat botulisme dan?!

Gefermenteerd vind ik niet alles lekker en invriezen heb je weer een vriezer voor nodig, en met weckpotten niet.

Het wecken heeft voor mij ook met een stukje onafhankelijkheid te maken (stroom)

Ik heb even naar die speciale weckketel gekeken, de all american canner, pff 200 dollar.

En gaat het daar ook al in de pot in, weet jij hoe het werkt?

Quote:
Een andere optie is 2 maal steriliseren zodat alle zuurstofafhankelijke bacteriën vernietigd worden.



Bedoel je dit ook in de gewone weckketel, dan wordt het toch nog steeds geen 120 graden of begrijp ik hier iets niet?

 
Beste Marijan,

De bacterie die ik met de term Clostridium Botulinium leidt inderdaad in het ergste geval tot botulisme. Dit is een risico bij zowel het wecken van groente als vlees.

2 maal steriliseren kan inderdaad met gewone weckketel van Weck die tot 100 graden Celsius gaat en dan wordt er met tijdsduur van 2 maal 60 minuten gewerkt.

Het Weck-inmaakboek lost het anders op. Deze adviseert in veel gevallen om voor groenten 120 minuten aan 1 stuk in plaats van 2 maal 60 minuten te steriliseren. Zij gaan van het standaard beginsel uit dat door een te korte verhittingstijd niet alle bacterieën gedood kunnen worden. Weck weigert ter bescherming van de klant inmaakglazen met mechanische sluiting in de handel te brengen. Bij hun weckglazen wordt in het geval er iets fout loopt door de gistgassen het deksel omhoog geduwd. Het deksel komt dan los te liggen en dit is het signaal dat het ingemaakte bedorven is en dat dient in dat geval onmiddellijk weggegooid te worden. Geen reden tot paniek dus in het geval je met originele Weckglazen en bijpassende ringen werkt !

 
ik heb net augurken ingemaakt, ben benieuwd of het gelukt is. 4 Potten staan nu op het aanrecht.

Er zijn vele methode's op youtube te vinden. Ik ga gewoon uitproberen wat goed werkt.

 
Marijan,

Ik hoor graag hoe het gaat met de augurken! Ik wil dit binnenkort ook gaan doen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan