Wecken, inmaken groente, fruit, bewaren kruiden

goed hoor Pike, ik laat het resultaat wel weten hier.

Bedankt Plno voor de link, ik zal eens kijken.

 
hey Plno, leuk filmpje.

Ik zal het eens proberen op deze manier. De hoeveelheid zout heb ik gemist, zou het net zoveel zijn als in sole?

Ze gebruiken Kzeezout,dat hoorde ik wel :D , mooi dus.

Nadeel vind ik dat je dit allemaal in de koelkast moet bewaren.

 
Hey marijan, ik heb er verder geen ervaring mee, maar kreeg dit via de mail binnen.

Wel weet ik dat ze met bietenkwas ongeveer 1 eetlepel zout gebruiken, en als je het sneller wil laten fermenteren kan je er melkwei bij doen.

Volgens mij stonden die potten gewoon op de keukenaanrecht niet in de koeling.

 
Plno,

vanavond heb ik de methode van jouw link hierboven gedaan, over 4 dagen moet het eetbaar zijn dus ben benieuwd.

Ze gebruiken in het filmpje een waterslot, dat heb ik niet, dus heb de deksel niet aangedraaid.

Rauw smaken de augurkjes trouwens ook lekker. Ik hoop dat het lukt, ik ben nl gek op augurken uit zuur en zout. De rest hier ook en hoop dat de Homemade ook een succes wordt.

 
ik gooi dit onderwerp nog maar eens omhoog!

Afgelopen herfst en daarna nog regelmatig geweckt.
Groente, fruit, vlees, bouillon, soep, cake, zuurtjes.

Zaken die goed gelukt zijn en niet goed gegaan zijn, per badge zaten er van allebei in.
Vanavond Carolina Verhoeven gesproken: http://www.carolina-verhoeven.nl/carolina-verhoeven-101-1-0.html
Zij weet veel van wecken en maakt zich er hard voor en wil dit ook graag aan de jongere generatie doorgeven.

Ondanks dat er wat mislukt is ga ik er zeker mee door.
Ik heb een keer een grote pan 4 kilo stoofvlees gemaakt (vlees/uien en kruiden en veel vet) en heb dat in halve liter potten geweckt (kant-en-klaar bereid vlees) en dat gaat heel goed. Het is net zo lekker als vers en je hebt geen vriezerruimte nodig, en je kan op het laatste moment zo'n pot van de plank pakken, opwarmen en eten. Super handig en ook lekker!

Van de week had ik een pot bouillon van rund die bedorven was. De pot zat stijf dicht en dat is dus zeker geen garantie dat de bouillon goed is.
Het is zaak om te ruiken en bij twijfel gewoon voorzichtig even proeven op je tong. Je gaat niet zomaar dood. Bedorven is een soort van chloorachtige smaak, echt vies.
Ik heb er nu weer een open gemaakt en die is prima (uit dezelfde pan)

Carolina adviseerde om te wecken in de snelkookpan, voor veiliger en beter resultaat. Betere constante temperatuur in hele pan.

Pike, de augurken zijn niet goed gelukt, vond ze niet lekker. Ga dit jaar opnieuw proberen.
Als iemand anders een succesrecept heb, graag, zowel ingelegd als geweckt.
Ik had wel een berg courgettes waar ik uiteindelijk heel wat potten "zuur" mee heb gemaakt, is erg lekker, gaat wel nog behoorlijk suiker bij, dus zeker niet voor elke dag . Wij eten het als ik nasi maak en bij boerenkool.
Ik geef ze ook weg als cadeautje, iedereen vindt het lekker (zeggen ze ;.) )
 
Ik heb nog een vraag, onlangs kreeg ik een weckpot met bosbessen en die zijn 25 jaar geleden gekookt en wat suiker erbij ingemaakt. Is er een kans dat deze bessen nog goed zijn ?
 
Weegbree, grote vriend: http://tinyurl.com/q3x6mrt via http://tinyurl.com/nw8bosj

The Plantain - Nature's miracle healer
Jess Smith
offgridquest.com
Mon, 07 Sep 2015 14:36 UTC

You've stepped on it, ignored it, and tried to eradicate it from your lawn. However, this innocuous little weed is one of the most useful medicines on the planet, just begging to be harvested.

Plantain has often been the go-to remedy for hikers plagued by mosquitos. Because it draws toxins from the body with its astringent nature, plantain may be crushed (or chewed) and placed as a poultice directly over the site of bee stings, bug bites, acne, slivers, glass splinters, or rashes. Bandage the area and allow the plantain to work its magic for 4-12 hours. Plantain may also be used to create a balm for emergency kits, or an infusion used as a skin or general wash. It is also a notable, soothing remedy for hemorrhoids.There are two major types of plantain in BC, Canada: Lance and Broadleaf. Generally, all 200-plus varieties of plantain yield the same results. It grows especially well in poor, rocky soil (such as driveways) and is often seen alongside dandelion. More often than not, you will see plantain growing in gravel pits and construction sites as nature seeks to regenerate the soil. Introduced to North America in the 1600s, it was once called "White Man's Foot" by the Native Americans who witnessed that where the Europeans tread and disrupted the soil, plantain sprung up.

Plantain is renowned for its healing effect on the digestive system. This is especially useful for anyone who has been damaged by antibiotics, anti-inflammatory or pain medications, food allergies, or Celiac disease. Both leaves and seeds specifically target the digestive system for healing. The leaves may be steeped as tea, added to soups, or dried with a sauce similar to kale chips. The seeds - a type of psyllium - can be ground or soaked for bulk mucilage or absorbable fibre, which, consumed before meals, may help with weight loss.

Because plantain is a gentle expectorant and high in silica, an infusion can be helpful for lung problems, coughs, and colds.

Plantain is almost a panacea for the human body, treating everything from all menstrual difficulties, all digestive issues, to nearly all skin complaints, and even arthritis. Add to salads, chew to ease thirst, or enjoy in stir fries. This versatile wild vegetable will keep you in good health for years to come!


Resources

Prescription for Herbal Healing: 2nd Edition - Phyllis A. Balch, CNC
Hygieia: A Woman's Herbal - Jeannine Parvati
Healing Secrets of the Native Americans - Porter Shimer
The New Age Herbalist - Richard Mabey


 
Rabarber: dat maak je vrij gemakkelijk in. Je moet het wel voor 21 juni doen. De rabarber van na die tijd schijnt niet helemaal goed te gaan. Maar in elk geval: gewoon ongeveer 20 minuten koken (zei net iemand tegen me) op een klein bodempje water en dan in jampotjes doen en dan op zijn kop zetten die jampotjes: zuigt het zichzelf vast en dan heb je voor lange tijd rabarber. Hoef je dus niet in te vriezen.
 
Rabarber maak je vrij gemakkelijk in. Je moet het wel voor 21 juni doen. De rabarber van na die tijd schijnt niet helemaal goed te gaan. Maar in elk geval: gewoon ongeveer 20 minuten koken (zei net iemand tegen me) op een klein bodempje water en dan in jampotjes doen en dan op zijn kop zetten die jampotjes: zuigt het zichzelf vast en dan heb je voor lange tijd rabarber. Hoef je dus niet in te vriezen.
 
Ouderwetse Zweedse manier bewaren rabarber
Nu heb ik net mijn rabarber geweckt, maar ik vondt dit toch wel heel simpel en leuke manier om rabarber voor de winter te bewaren, jammer dat ik zelf niet gelijk kan proberen.
Ik hoorde deze methode net van Zweedse familie hoe oudere boeren'kwekers daar hun rabarber bewaren.
Hun nemen hiervoor beugelflessen, deze worden volgestoken met stelen rabarber die in lengte richting in slierten worden gesneden, daarna wordt de fles gevuld met gewoon leidingwater, beugelfles gesloten en klaar, in winter wordt pas moes ervan gekookt met suiker.
grootste [voordeel is] dat je geen kosten hebt aan het bewaren en enkel wat water hoeft te gebruiken.
waneer je moes eerst maakt of je weckt moet je 2x verwarmen, ik weet dat jij koude rabarbermoes eet maar dat vindt ik vies.
Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan en het ging inderdaad niet rotten of bol staan. Ik had de stelen gewoon in stukjes gesneden, net als anders.

Het is dus goed eetbaar, maar als je groenten diepvriest moet je ze eerst blancheren om de enzymwerking te stoppen. Dat gebeurt niet bij deze inmaakmethode. Mogelijk is de voedingswaarde daardoor iets minder?

Je hoeft overigens geen beugelflesjes te nemen: hakpotten of inmaakpotten kan ook, als het maar goed sluit. http://tinyurl.com/p5c8fkk



 
The Amazing Hidden Health Benefits of Common Kitchen Spices and Herbs Revealed!
The phrase “health benefits of herbs and spices” may sound like I am trying to convince you that a particular fast food restaurant with a similar sounding catch phrase is actually healthy. However, that is not the case! Your regular ol’ herbs and spices really do have lots of health benefits, and with many of these already found in your spice rack, why not utilize them to enhance both your culinary creations and your health and wellbeing?! For thousands of years’ spices have been an integral part of cooking and health, with many cultures having already had an emphasis on “food as medicine” for far longer than we have in the Western world. So get ready to add a little flavor and a whole lot of benefits to your life!

Kurkuma
With its beautiful colors and aroma, turmeric has probably already weaseled its way into your heart! Did you know it also has excellent natural anti-inflammatory and antioxidant properties, and studies have also shown that turmeric may help lower cholesterol too! All you need to do to utilize the healing properties of turmeric is add some to your diet – it is amazing in tea!

Cinnamon
A “jack of all trades” in the natural health world, cinnamon, can be used to help treat muscle spasms, vomiting, diarrhea, infections, the common cold, and loss of appetite. A simple cinnamon remedy is to mix a tablespoon with a little warm water and take as a syrup.

Oregano
This common cookery herb can also be used as a natural remedy to treat respiratory tract disorders, gastrointestinal disorders, menstrual cramps, and urinary tract disorders. You can also apply oregano oil topically as a cream to help treat a number of skin conditions, including acne and dandruff. To consume the health benefits of oregano simply add it to your diet, or you purchase an oregano oil from your local natural health store.

Rosemary
A very powerful herb, valued for its ability to boost memory, improve mood, reduce inflammation, relieve pain, protect the immune system, stimulate circulation, detoxify the body, protect against bacterial infections, and heal skin conditions. Rosemary smells amazing! The Greeks have had the right idea for thousands of years when adding rosemary to meals, and to see these health benefits all you need to do is add some rosemary to your next meal! It tastes amazing with roast potatoes!

Cumin
The antiseptic properties of cumin can help fight the flu by boosting your immune system. A cup of water boiled with cumin seeds, ginger, and basil leaves can provide you with great relief. cumin helps control stomach pain, indigestion, diarrhea, nausea, and morning sickness. In Moroccan culture, it is common practice to eat cumin seeds to cleanse the palate for a meal.

Cardamom
Another “all-rounder” spice, cardamom eases belching, flatulence and indigestion; treats respiratory conditions like coughing, asthma, and loss of voice; helps in the removal of toxins through your skin. All you need to do is stir a few freshly ground pinches of cardamom pods into a shot of orange juice, your morning fruit salad, or mix it with your rice before you boil it.

Nutmeg
Nutmeg can be used to improve digestion; ease the symptoms of menstruation; induce calm and sleep. Be careful not to consume more than one nutmeg per day because too much of this potent spice can cause stomach pain, double vision, and other uncomfortable reactions. http://tinyurl.com/ooduu48 via http://tinyurl.com/nmbdfe3

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.065
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan