Waterkefir over.

Ik ga me ook eens wagen aan de waterkefir, de melkkefir is geen succes die vind ik dus echt niet lekker. Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd maar ik krijg het dus echt niet weg.

 
kun je die persoon vragen mike hoe hij of zij dat doet? waterkefir maken op billington suiker.?

graag zou ik korrels ontvangen van iemand

 
Ik maak waterkefir op basis van rietsuiker, rozijnen, citroen, wat bakpoeder en dat gaat prima. Geen honing, dat is anti bacterieel en dood de kefir. Dit is mijn basisrecept en smaakt heerlijk. Daarna voeg ik pas smaakjes toe. Mocht iemand kefir korrels wensen, stuur mij maar een berichtje. Ik kan er best wat missen. Ze groeien hier als kool.

Fijne pasen.

 
Hallo Heidefiets, Ik was zaterdag bij de drogist en vroeg naar kefir voor hetzij melk of water. Hij keek op computer maar kon niets vinden. Terwijl ik weet dat het hier op dit forum veel gebruikt wordt, ha ha. Wil graag wat waterkefir van je hebben.

Zal ik mijn adres hier vermelden? Betaling gaat via bankoverschr.

Alvast bedankt. En ook fijne pasen. Liesje

 
Heb je misschien nog over? Misschien ben ik wat te laat:) ik houd me in ieder geval aanbevolen.

Bedankt en groetjes linda

 
Ik heb nog wat melkkefir over! Het kan opgehaald worden in Wassenaar.

Zelf maak ik ook waterkefir met Billington suiker, alleen niet van de molasse, dit vind ik vies. :D

 
billington heeft nogal wat suikersoorten, welke kan ik het beste proberen? En wat is precies het verschil dat ik mag verwachten versus rietsuiker of oersuiker of...

 
Ik heb nog zowel waterkefir als melkkefir korrels over. Ik woon in Eksel, in Belgisch Limburg.

De melkkefir vind ik op zich lekker, maar ik denk dat ik een koemelkallergie heb ontwikkeld. Ik ga dit daarom eerdaags met (rauwe) geitenmelk proberen.

De waterkefir doe ik met kokosbloesemsuiker. Heb eens gelezen dat iemand het alleen met gedroogde vruchten maakt. Klinkt me wel goed in de oren, want al dat suiker....

Heb al geprobeerd de suiker te halveren, maar de kefir smaakte daardoor ineens niet lekker meer, niet alleen minder zoet, maar gewoon niet lekker.

Ben ook wel benieuwd naar Billington.

 
Ha, ik woon in Paal, ik wil wel wat waterkefirkorrels, ik heb er en ik denk dat ze het goed doen maar ze vermenigvuldigen zich niet, er komt wel wat bij maar het is alleen maar een soort gruis, het worden geen goeie dikke korrels. Dus ik zou wel eens nieuwe korrels willen proberen.

Ik heb ook kokosbloesemsuiker gehad maar dat is zo duur, nu doe ik het met palmsuiker is iets goedkoper, hoe langer je de kefir laat staan hoe zuurder hij wordt, hoe meer suiker er wordt opgegeten door de korrels. Je kunt hem lang laten staan en er dan een klein beetje honing in doen (nadat je de korrels hebt uitgezeefd, die kunnen niet tegen honing omdat het antibacterieel is)voor de smaak. Zelf vind ik het ook heel lekker om er verse munt in te doen en evt een uitgeperste citroen, maar ik hou wel van zuur.

Haal jij ook rauwe melk? mag ik vragen waar?

 
Hier vermeerderen ze goed. Kokosbloesemsuiker is inderdaad wel duur, maar zoeter dan 'gewone' suiker, en dus kun je minder gebruiken. Ik koop het trouwens per 2,5 kg. bij Gekruid.be, dat scheelt dan alweer iets in de prijs.

Ik ben op zoek geweest naar biologische rauwe melk. Gewone rauwe melk kan ik zonder problemen hier bij de boer halen, maar dat wil ik uiteraard niet. Er is in Opglabbeek een biologisch dynamische boerderij, maar ik heb nog niet geïnformeerd of ze ook melkvee hebben. Ik wil daar sowieso eens naar toe voor botten om bottenbouillon te maken.

Hier in het dorp zit iemand met een paar hobbygeitjes, en van hen kan ik wel wat geitenmelk krijgen. Eerst wil ik ze toch nog eens vragen wat de beestjes allemaal krijgen, maar ik denk in de zomer voornamelijk gras. Daarna moet ik nog eens bepalen of ik het rauw aandurf, of dat ik de melk dan toch maar verhit tot 40 of 60 graden of zo.

Hoe doen we het met de korrels? Ik ben soms in Leopoldsburg, soms in Zolder. Kom jij wel eens de kant van Hechtel-Eksel op? Mail anders maar: riney@scarlet.be

 
Quote:
Daarna moet ik nog eens bepalen of ik het rauw aandurf, of dat ik de melk dan toch maar verhit tot 40 of 60 graden of zo.


Waar ben je bang voor?

 
Quote:
ik heb er en ik denk dat ze het goed doen maar ze vermenigvuldigen zich niet, er komt wel wat bij maar het is alleen maar een soort gruis, het worden geen goeie dikke korrels.


Iklustvet,

Dat deden ze bij mij ook altijd. Dat komt volgens mij omdat dan de maximale hoeveelheid korrels is bereikt voor die pot. Als je er een beetje van in een andere pot doet groeien ze in allebei de potten weer snel aan.

 
Quote:
Edwin, ik ben dan toch wat bang voor allerlei ziektekiemen of bacteriën die erin zitten.


Ook als het rauwe melk is van een biologisch-dynamische boerderij?

 
Dan heb ik er inderdaad al veel meer vertrouwen in. Dan ga ik er van uit dat ze melk van zieke dieren niet verkopen.

 
Riney,

Maak gewoon kefir van de rauwe melk, dan zitten er nog meer bacteriën in :)

 
Heb al gezocht naar biologische melkveehouders in de buurt, maar volgens mij zitten die hier niet echt veel.

Zou bijna zelf een melkgeit kopen :)

 
"Iklustvet", als je nog interesse hebt in de waterkefir moet je het zeggen. Heb nu behoorlijk veel over.

 
Wilde even zeggen dat ik sinds 2,5 week rauwe geitenmelk in mijn dorp haal. Ik haal daar 3x in de week 1,5 - 2 liter. Heeeeerlijk.

Ik maak er m'n kefir mee, maar het gaat ook in de koffie, en in sausjes, etc.

Ik ben totaal van de angst voor rauwe melk af, al bedacht ik me vanmiddag dat ik nog wel moet vragen aan de geitenhouder hoe en of hij z'n geiten ontwormd. Da's meestal ook rotspul wat je niet in je melk wilt hebben.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.657
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan