wat voor vis eten jullie zoal???

Ik met mijn dochter aan de borst en mijn amalgaamvullingen eet zo weinig mogelijk vis. Wel ansjovis en dat soort dingen, mosselen ook wel eens, maar ik heb schrik van vervuiling. Ik zou het liefst elke andere dag vis eten.

 
Mjammie...wilde zalm met MSCkeurmerk.

Ik heb gisteren een 'wilde zalm Irish Stew' gemaakt...zo lekker is dat!

In roomboter, wilde zalm, uitjes, knoflook, bleekseldery, prei, wortels, kerriekruiden, zwarte vers gemalen peper, keltisch zeezout en als afmakertje kokosmelk erbij... alles biologisch natuurlijk :D

 
Fattymama,hoe doe je dat zo ongeveer,in de oven of pan,en samen laten pruttelen

 
zou ook liever de kleine visjes eten i.v.m. de toxines, ik geef ook borstvoeding en heb aardig wat amalgaan, zizou789: hoe maak jij de sardines klaar en koop je die vers?

 
@wortel:

ik bak ze in kokosolie, met keltisch zeezout, zwarte peper, en wat citroen.

ik koop ze gewoon in een viswinkel, bij mij in de buurt!

 
Is rauwe haring wel rauw? Hieronder een interessant stukje uit Wikipedia over de bewerking van rauwe haring.

Quote:
Haringkaken

Bij het kaken van haring worden de kieuwen, een deel van de ingewanden en de keel verwijderd. Door het verwijderen van de kieuwen kan de vis ontbloeden, zodat het bloed niet in het vlees terecht komt en blank van kleur blijft. Bij het kaken blijft de alvleesklier zitten. Na dit bewerkingsproces werken de vrijgekomen enzymen op het vlees in. Daardoor ontstaat de typische haringsmaak en -geur en krijgt de vis de zachte textuur.

Rijpingsproces

Dat het bij het consumeren ervan zou gaan om het nuttigen van een rauwe haring is onjuist. Voordat de haring de consument heeft bereikt heeft ze namelijk na het bovengenoemde kaken – door een wisselwerking tussen het door de behandelaar toegevoegde zout en de door de haring zelf geproduceerde enzymen – een rijpingsproces doorgemaakt. Hierdoor is het begrip 'rauw' niet meer van toepassing. Een enkele maal wordt de haring werkelijk rauw gegeten maar dan betreft het een inkoper die de haring rechtstreeks uit zee, ongekaakt en nog niet geveild, ten dele nuttigt en haar daardoor toetst op kwaliteit.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Haring_(soort)

Ik heb me altijd al afgevraagd of zo'n haring werkelijk van nature zo mals is.

Rauwe makreel

Makreel is ook lekker rauw te consumeren. Ik haal dan gewoon een verse makreel van de markt en fileer deze. De vel is rauw heel taai en de dunne stukjes buik ook. Die bak ik samen met de kop en de lever meteen in de pan. Juist de vette stukjes buik zijn gebakken heel lekker mals. De rest van het vlees gaat de vriezer in en na 2 weken tijd zijn de eventuele parasieten onschadelijk gemaakt en kan je het malse vlees rauw eten.

 
Tegenwoordig wordt haring na het kaken geloof ik nog diepgevroren om eventuele parasieten dood te vriezen...ik heb bij een viswinkel gewerkt en de eigenaar zei dat dat vroeger niet hoefde, maar tegenwoordig is men overal zo bang voor...het rijpingsproces is een vorm van fermentatie...zoals bij de eskimo's...het diepvriezen doodt natuurlijk ook weer de goede enzymen...helaas!

Afgelopen week heb ik een zalmzijde besteld bij de viswinkel...ze verkopen daar alleen nog maar gekweekte zalm...de prijs van gekweekte zalm of wilde verschilt niet.

 
Quote:
het diepvriezen doodt natuurlijk ook weer de goede enzymen...helaas!


Nee, enzymen krijg je niet kapot gevroren, ze worden enkel enorm vertraagt in hun activiteit.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2894

Ik lees op Wikipedia dat haringen 45 cm groot worden en 1 kg kunnen wegen. Dat is geen harinkje happen meer. :) We eten dus veelal baby-haringen...

En waarom doen we dat? Omdat haringen voor de paartijd nog volop vet zijn. Een Hollandse Nieuwe moet een vetpercentage hebben van minimaal 16%.

 
En wat ik verder opmerkelijk vind aan vissen is hun dieet. Bij landdieren zijn er veel herbivoren. Je ziet dat de carnivoren vooral herbivoren eten en niet zo zeer andere carnivoren. Maar bij vissen zijn de meeste soorten carnivoren en deze carnivoren eten met name andere carnivoren, maar dan steeds een maatje kleiner.

http://www.koidream.nl/PiscesSpijsvertering.htm

Quote:
Een heerlijke haring moet een BMI (vetpercentage) tussen de 16 en 25% hebben, hetzelfde percentage voor de gemiddelde vrouwelijke Hollandse “lekker wijf".

:mrgreen:

http://plazilla.com/de-beste-en-lekkerste-haring

 
Minstens 3 haringen per week, makreel, wilde zalm!

Mij kun je wakker maken voor deze vissoorten.

 
Quote:
ik eet alleen nog de kleine visjes, zoals: haring, en sardientjes.

die andere vissen bevatten teveel toxines van tegenwoordig. met name: kwik en pcb.


De meeste consumptievis bevat selenium dat het lichaam beschermt tegen kwik en andere verontreinigingen die in diezelfde vis aanwezig zijn. Zolang je geen grote roofvissen zoals zwaardvis en haai eet zit je meestal goed. Deze hebben namelijk meer kwik dan selenium.

Echt vermoeiend hoe establishment-onderzoekers de synergie tussen bepaalde stoffen over het hoofd zien. Nog vermoeiender is hoe gemakkelijk de massa hun halve waarheden/leugens gelooft... 8O

http://chriskresser.com/is-eating-fish-safe-a-lot-safer-than-not-eating-fish

http://www.naturalnews.com/026729_selenium_mercury_fish.html

 
Dit is wat Mike eens schreef op het forum :

Kwik zit in vis en dus worden we gewaarschuwd voor vis. Maar kwik zal altijd al in vis en uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het kwikgehalte in vis de afgelopen 150 jaar gelijk is gebleven. Waarom moeten we desondanks uitkijken met kwik? Omdat we zijn gedegenereerd!

Kwik in vis is echter een biologische vorm die bovendien niet in geisoleerde en geconcentreerde vorm voorkomt in vis, maar in samenspel met vele andere mineralen en spoorelementen, die mogelijk een remmende werking hebben, waardoor het wel eens niet als gif zou moeten worden beschouwd maar als medicijn. Om die reden zijn nachtschades ook altijd medicinaal ingezet, als kortstondige heilzame kuur. Soms is een beetje gif bijzonder helend, omdat het het immuunsysteem op de juiste manier activeert, waardoor het lichaam zichzelf heelt.

Het punt is dat de westerse wetenschap dit complexe samenspel van voedingsstoffen niet of nauwelijks onderzoekt, omdat het reductionisme als uitgangspunt heeft, oftewel alles terugbrengen tot het kleinste deel en dat tot in den treure analyseren. Men onderzoekt details van details, waardoor men steeds meer het geheel uit het oog verliest en uiteinelijk alles te weten komt over niets.

In de ayurvedische wetenschap zag men alle natuurlijke elementen als helend en noodzakelijk en werd er dus ook gebruik gemaakt van zgn. 'giftige' elementen. Dit deed men door dergelijke elementen te combineren met andere elementen, precies zoals de natuur dat doet. 'Ayurveda' betekent dan ook: studie van het leven. Nu zet de reguliere 'wetenschap' dit weg als 'kwakzalverij'. Terwijl de westerse medische 'wetenschap' slechts 100 jaar oud is en deze oosterse geneeskunst zo'n 7000 jaar!

Kwik in geconcentreerde vorm is levensgevaarlijk. Cyanide als gifgas (Zyklon B) natuurlijk ook. Maar denk ook aan lood, plutonium, uranium, arsenicum, etc. Al deze elementen zitten in Keltisch zeezout, maar is er bij mijn weten nog nooit iemand overleden aan de consumptie van Keltisch zeezout. Blauwzuur zit in abrikozenpitten, die de Hunza's consumeerden en deze kregen geen kanker. Het zit ook bijv. in appelpitten. Je kunt een paard een appeltje geven en dan spuugt het echt niet de pitten uit, maar ik heb nog geen paard dood zien neervallen.

Het gaat dus om de complexiteit van de natuur. bepaalde elementen zijn alleen giftig in een door de mens gecreeerde geisoleerde en geconcentreerde vorm. De natuur heeft daar hele andere ideeën over, dus is wat wij doen tegennatuurlijk.

Duidelijke taal.

 
Er zijn genoeg redenen om het te houden bij de vissen uit de Noordzee: zalm, haring, sardines, makreel. Voor de tropische verrassingen bestaat geen organische kweek, er wordt gigantische schade toegebracht aan rivieren en oceanen, geen rekening gehouden met natuurlijke balans. Dat laatste geldt ook voor de kabeljauw.

 
Ik heb nogal wat amalgaam vullingen en ik geef nog borstvoeding. Ik ben in 2008 zwanger geworden daarna 2 jaar borstvoeding, toen weer zwanger en nu geef ik nog borstvoeding, al die tijd heb ik geen vis gegeten, of amper, omdat ik dat niet durfde ivm kwik. (wel altijd krillolie geslikt) Na hier weer wat gelezen te hebben over vis ben ik nu weer vis aan het eten, vooral wilde zalm (gewoon die pakjes van de lidl met msc keurmerk) maar nu kan ik er niet meer mee stoppen. Ik zou de hele dag wel zalm willen eten. 3 keer in de week is niet genoeg, ik kan het gewoon proeven als ik er aan denk. Wat moet ik nu doen? en hoe zit het met radioactiviteit in zalm, door de viswijzers op internet word ik niet echt gerustgesteld. Ik neem ook levertraan maar dat is blijkbaar niet genoeg. Ben ik nu een lekkerbek of heb ik die vis echt nodig?

 
Ik heb net weer wat panharing gehaald. Valt mij altijd op hoe goedkoop dat eigenlijk is. 3,50 per kilo en 6,- voor twee kilo. Ik heb ze ook wel voor 2,50 per kilo zien liggen. Echt jammer dat bv mensen met weinig geld door de overheidspropaganda alle moeite doen om duur ingevlogen fruit te kopen terwijl ze voor zeer weinig geld ook wat enorm gezonde vis op de markt zouden kunnen kopen. En als je dan kijkt naar het aantal calorieën van een kilo haring en een kilo sinaasappels dan ben je helemaal beter af met de haring.

Maar goed, van de 550 gram haring bleef na fileren 300 gram vis over plus ook nog eens 100 gram hom en kuit. 400 gram voor E1,80!

Ik ga hier het volgende mee doen:

http://vliegvishenkie.vliegvissers.nl/#post28

kijken hoe dat uitpakt.

Gewoon even in de pan en dan met een beetje citroen erover is trouwens ook erg lekker.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.775
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan