wat je nooit meer eet, verteer je niet meer?

Rapunzel

New member
Ik zit nog met het volgende: Wanneer je zeg maar 2 jaar geen basmati rijst meer eet en op zekere dag denk je: kom, ik neem weer eens wat..... verteer je het dan überhaupt nog wel? Hoe zit dat eigenlijk? Zitten de bacteriën die rijst verteren dan nog wel in je darm? Ik heb één keer na lange tijd 2 eetlepels witte basmatirijst gegeten. Het gevolg was dat ik de rest van die dag tot mijn nok toe vol zat en niets meer hoefde te eten! :D

Zegt NCM van het GAPS dieet daarom: introduceer een nieuwe voedselsoort eerst met 1 theelepeltje? En wat te denken van dat verhaal van Poekie, die eerst nog regelmatig zuurdesembrood at, toen een hele poos niet meer, het daarna toch een keer at bij een vriendin, en daarna gruwelijk verstopt zat? :mrgreen:

Zegt dat niet iets?? Wat je lange tijd niet meer eet, verteer je ook niet meer?

 
Lijkt me sterk, misschien dat het verteren iets langzamer gaat.

Maar als ik op reis ben, verre landen, andere culturen en eetgewoonten, eet ik zo vaak producten die ik thuis niet eet. Ik ervaar geen problemen. Maar ieder mens is anders.

Als het helemaal niet zou verteren kun je het volgens mij vergelijken met een toiletpot die je na gebruik niet doorspoelt :). Tja, dan kun je nog wel voor een andere toilet kiezen, maar niet voor een ander spijsverteringskanaal.

 
Zo snel verloopt onze voedselevolutie niet. Evolutionaire aanpassingen, positief of negatief, zijn een proces van vele duizenden jaren, zo niet miljoenen jaren. Het medische establishment probeert ons wijs te maken dat de explosie van diabetes, kanker en hart- en vaatziekte die we de laatste 60 naoorlogse jaren hebben ervaren 'genetisch' is. Dat is onmogelijk, dus het moet een veranderde omgevingsfactor zijn die ons zo razendsnel sloopt. Dat is devolutie en gaat dus rechtstreeks tegen de evolutie in. Beweren dat in een tijdsspanne van slechts 2 jaar een voedingsmiddel niet (meer) verteerd zou kunnen worden, is om die reden dus ook geen haalbare kaart.

Mike

 
Dat vraag ik me dus af. Ik lees ook op een bepaalde website dat je zoveel mogelijk groentes recht uit de tuin moet eten, zo mogelijk met nog wat aarde/vuil eraan om veel verschillende bacteriën binnen te krijgen. Ik vond het heel typisch dat Poekie eerst wel zuurdesembrood kon verteren en er later ineens problemen mee had!

 
Dat heeft niets te maken met een verminderde verteringscapaciteit, maar met een veranderde voorkeur van haar lichaam. Haar lichaam kiest nu voor vetten en eiwitten, de voedselgroepen bij voorkeur van het menselijk lichaam, en niet meer voor al te veel koolhydraten, en al helemaal niet uit granen. Ze kan deze wel verteren, maar haar lichaam laat haar weten dat het hier niet meer op zit te wachten.

Mike

 
Zo lust ik er nog wel eentje.... :mrgreen:

Ik ben er ondertussen wel achter dat er ook voordelen zitten aan het eten van koolhydraten:

- de stoelgang is véél beter (hoef nooit meer met klysma's te emmeren)

- je slaapt veel beter (hoef geen Metarelax meer te slikken)

 
Wat betreft de vraag of je na verloop van tijd bepaalde dingen moeilijker verteert: het lijkt me dat dat best zou kunnen.

Granen worden i.i.g. voor een deel(bv het fytinezuur) verteerd door bepaalde bacteriën in je darmen. Als de betreffende bacteriën niks te eten hebben, kun je ze natuurlijk kwijtraken.

De epidemie van allerlei kwalen zou te maken kunnen hebben met genen die aan- of uitstaan (epigenetica). Het aan- en uitzetten van genen kan o.a. door het nuttigen van bepaald voedsel (zie Pottenger's Prophecy). Je kunt al dan niet een gen hebben voor vatbaarheid van een kwaal, maar zolang het gen uit blijft staan, is er niks aan de hand.

 
Toen ik 2 jaar geleden aankondigde dat ik aan het GAPS dieet ging beginnen, was mijn man er meteen op tegen. Hij zei: 'Dan verteer je straks niks meer.'

Nou weet mijn man helemaal niks van voeding, dus deze uitroep komt ergens vandaan. Het moet een of andere volkswijsheid zijn (al dan niet waar). Het is een serieuze vraag. Ik hoop dat er nog meer forumleden reageren. Ik vraag me af hoe het lichaam van laten we zeggen Barry Groves na al die jaren zou reageren als hij weer eens een boterham zou eten.

 
De moderne mens heeft een matig tot ernstig verzwakte spijsvertering. Opnieuw wordt dit veroorzaakt door een omgevingsfactor, nl. bewerkt gemaksvoedsel dat hooguit 100 jaar oud is en gaat het regelrecht tegen onze evolutie in - met alle gevolgen vandien. Om de weg terug te vinden naar de blauwdruk moeten we zo oorspronkelijk mogelijke voeding tot ons nemen. Daar gaat dit hele forum over, gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van Weston Price.

GAPS is bedoeld voor diegenen met spijsverteringsproblematiek die het onmogelijk maakt om WAPF succesvol aan te houden. Het is een protocol dat gebaseerd is op SCD, waarbij complexe koolhydraten in de ban worden gedaan. De discussie of dit al of niet zinvol is, is al meermaals hier gevoerd. Als je een zeer rigoreus protocol volgt waarbij 1 of meerdere voedselgroepen worden geminimaliseerd kun je je spijsvertering verder verzwakken, waardoor je uiteindelijk alsmaar minder kunt verteren. Het lijkt dan alsof je iets niet meer kunt verteren omdat je het geruime tijd niet hebt gegeten, maar in werkelijkheid heb je je spijsvertering niet versterkt maar verder verzwakt.

Mike

 
Ik geloof dat ik het daar wel mee eens kan zijn. Voor wat mezelf betreft geloof ik ook niet meer in GAPS. Het zal met mijn leverstenen te maken hebben. Maar wat Poekie en dat zuurdesembrood betreft: is haar spijsvertering dan ook niet verzwakt? Zou het ook niet zo kunnen zijn dat je bepaalde spijsverteringsenzymen niet meer aanmaakt?

 
En daarom hebben wij ondertussen al 11 leverreinigingen a la Moritz gedaan en slik ik nu dagelijks nabica (voor de alvleesklier).

Maar ik ga niet meer mijn spijsvertering testen door weer brood te gaan eten, het bevalt me prima zonder.

Lia

 
Haha, daar is het 'slachtoffer'! Toch heb je dan ooit zo'n sterke spijsvertering gehad (voordat je stopte met het eten van brood) dat je wel zuurdesembrood kon verteren.... :)

 
Ik begrijp uit de woorden van Mike dat je juist je spijsvertering verzwakt door (ongezond) brood te eten.

En ik kan je verzekeren dat wij voorheen, net als ieder ander, volkorenbrood aten, liefst zo donker mogelijk.

Zuurdesembrood is eigenlijk pas van de laatste 2 jaar en nu dus alweer een 3/4 jaar niet meer (schat ik zo).

Lia

 
Maar dat is mijn vraag/mijn punt niet. Geen idee of gezond Menno brood eten je spijsvertering verzwakt ja of nee... Het gaat mij erom: eerst kon je het eten zonder verstopt te raken en naderhand niet meer. Hoe komt dat??

 
je darmflora zou kunnen een rol kunnen spelen, maar meest waarschijnlijk ook enzymen die lichaam niet meer maakt (omdat dit niet meer nodig is en je dus (ATP) energie bespaard, wil echter niet zeggen dat je deze niet meer kan maken!).

 
Dus het waren de enzymen die ik niet meer had, die ervoor gezorgd hebben dat die 2 eetlepels witte basmatirijst bij mij vielen als lood? Dat houdt dan inderdaad in dat je theelepeltjesgewijs op moet bouwen.

 
Het is een gegeven dat de pancreas lui wordt als je bijv. enzymen toedient voor het eten als de pancreas daarvoor nog wel enzymen aanmaakte.

(dit staat in het boek Energieherstelplan van Marijke de Waal-Malefijt).

 
Ik weet niet of het aan wel of geen enzymen ligt. Als je gewend bent om veel koolhydraten te eten valt machtig voedsel boordevol vet en eiwitten voor geen meter en word je er zelfs doodmoe van. Andersom word je doodmoe van een koolhydraatrijke maaltijd als je gewend bent om vet en eiwitten te eten. Hoe het lichaam zich instelt op of het een of het ander weet ik niet, maar feit is dat je maar twee soorten brandstof hebt: vetten of suikers. Als het lichaam ingesteld raakt op de een wil het de ander niet meer.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.845
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan