Wat eet je als je ziek bent?

autumn

New member
Door een vervelende situatie op het werk heb ik wat stress gehad en dat heeft heel snel effect op mijn immuunsysteem. Als ik ziek word, dan is dit altijd door stress in een relatie of door stress op het werk. En dan bedoel ik niet stress als in werkdruk, maar stress door vervelende inter-persoonlijke omstandigheden die aan me knagen en mijn hoofd overladen met gedachtes.

Inderdaad kon ik gistermiddag ervaren dat mijn eetlust afnam. Maar ik had 2 plakjes roggebrood in mijn broodtrommel en wilde die toch opeten, want ik had zo veel nog niet gegeten die dag. Op het ene stuk zat reuzel met een dikke laag smeerleverworst, op de andere kokosvet met een dikke laag notenpasta. Ze vielen me erg zwaar, niet eens zo zeer in de middaguren maar vooral 's avonds toen ik een lichte koorts begon te krijgen. 's Avonds heb ik diarree gekregen en ben ik misselijk geworden. Ik heb mezelf geleegd en besloten niet meer te eten totdat mijn eetlust weer terug zou zijn. Ik bedacht me dat vaste, zuurvormende, zwaar verteerbare voeding ook niet past bij een stresssituatie. Ik denk dat je het beste niet kunt eten als je geen eetlust hebt, of hooguit basische voeding als dit door stress komt.

's Ochtends heb ik fruitsap en kruidenthee gedronken. Nu ben ik al weer aan het aansterken en voel ik mijn eetlust weer langzaam opkomen. Wat zou ik dan het beste kunnen eten? Ik herinner me dat ik als kind een droge beschuit met dun-besmeerde appelstroop kreeg als ik ziek was. Zou lichte magere voeding nu het beste zijn? Dus een mild waterig soepje met gaar-gekookte groente of brood met vetarm of vetvrij beleg?

 
Lichte, vloeibare voeding, vergelijkbaar met het doorbreken van een vastenperiode. Niets wat je systeem te zwaar belast. Een kopje bouillon bijvoorbeeld. Miso schijnt erg goed te zijn om aan te sterken. Maak dus een bouillon van miso. Hatcho miso is de beste (2 jaar gefermenteerd). Dit dronk ik in 2007 na 5 dagen sapvasten als eerste maaltijd.

Mike

 
Oja, miso heb ik nog wel. Ik heb miso genmai (1 jaar gefermenteerd), maar die is bijna op. Ik zal de volgende keer eens de hatcho proberen. Ik heb al een soepje opstaan, de miso gaat er pas in als ik de soep op mijn bord heb, ten einde de enzymen te behouden. Ik neem zo nu en dan ook wel eens een theelepeltje miso bij het eten voor een goede verteerbaarheid.

 
Vanochtend was ik bij de internist, bloeduitslagen waren goed. De foto van de dikke darm gaf aan dat deze vol ontlasting zit. Vreemd ik ga vrijwel dagelijks en soms meerdere keren op een dag. Nu moet ik psyliumzaad nemen. Echter wat ik op recept heb meegekregen bevat suiker en neem ik dus niet!

Verder: ik voel me erg vermoeid. Ik was bij de kapper en die zei zelf, Syl wat is je haar slap en futloos. Een werspiegeling? Ik heb ze maar helemaal gekortwiekt :)

Zou deze futloosheid door H2O2 kunnen komen? Ik zit nu op 36 droppels 3% per dag.

Ook mijn ogen voelen nog droger dan anders en zien rood.

Omdat ik geen koemelk verdraag, wil ik paardenmelk gaan proberen. Heeft hier iemand ervaring mee?

Sylvia

 
Vanochtend was ik bij de internist, bloeduitslagen waren goed. De foto van de dikke darm gaf aan dat deze vol ontlasting zit. Vreemd ik ga vrijwel dagelijks en soms meerdere keren op een dag. Nu moet ik psyliumzaad nemen. Echter wat ik op recept heb meegekregen bevat suiker en neem ik dus niet!

Verder: ik voel me erg vermoeid. Ik was bij de kapper en die zei zelf, Syl wat is je haar slap en futloos. Een weerspiegeling? Ik heb ze maar helemaal gekortwiekt :)

Zou deze futloosheid door H2O2 kunnen komen? Ik zit nu op 36 druppels 3% per dag.

Ook mijn ogen voelen nog droger dan anders en zien rood.

Omdat ik geen koemelk verdraag, wil ik paardenmelk gaan proberen. Heeft hier iemand ervaring mee?

Sylvia

 
Quote:
Zou deze futloosheid door H2O2 kunnen komen? Ik zit nu op 36 druppels 3% per dag.

Ook mijn ogen voelen nog droger dan anders en zien rood.


Zeker weten, maar dan geen reden om ermee te stoppen Sylvia, hoogstens om het rustiger aan te doen.

Ben je bekend met het fenomeen herxheimerreactie?

Het is een ontgiftigingsverschijnsel en daarvan is vermoeidheid er 1 van (naast bijv hoofdpijn, maar nog veel meer).

Ik word al moe van de h202 -in combinatie met andere dingen die ik al doe- trouwens als ik het alleen maar in mijn oren stop!

Psyliumzaad: heb je gelezen wat Mike schreef over vezels: dat zij de oplossing niet zijn voor je spijsverteringsproblemen? Hoogstens dat ze de problemen kunnen maskeren en/of dat je de reactie van je lichaam op vezels niet hoeft te interpreteren als zou je lichaam er iets aan hebben maar als een antwoord van je lichaam om die rotzooi er zo snel mogelijk uit te krijgen?

Misschien kun je overwegen aanvullend ook klysma´s te gebruiken en andere manieren om vooral je lever ook te ontgiftigen op jouw eigen tempo?

Hieronder Mikes woorden over vezels:

Quote:
Door een vezelrijk voedingspatroon heb je slechts de ILLUSIE van een 'gezonde' stoelgang. Als iedereen in Nederland bij wijze van experiment eens een week vezelarm of vezelloos zou eten, dan zou er sprake zijn van een epidemie van verstopping! Zoals Poekie al beschrijft, vezels en zemelen worden door het lichaam beschouwd als afval en worden afgevoerd via de ontlasting. De mens is echter van oorsprong geen vezelrijke eter, om de simpele reden dat de mens het grootste deel van zijn evolutie afhankelijk is geweest van dierlijk voedsel en dat bevat nagenoeg geen vezels. Door de vezels grotendeels of geheel te schrappen kom je erachter hoe goed je stoelgang werkelijk is!


 
Ja ik heb dat stuk van Mike gelezen. Het is symptoombestrijding. Ik zal misschien toch zo nu en dan een klysma moeten doen, ik doe dat liever niet. Ik doe het liever vanaf de bovenkant.

Ja ik ben bekend met herxheim reacties. Meer met hoofdpijn en misselijk zijn. De vermoeidheid is nu extreem. Ik zal wat rustig aan doen met de H2O2, maandag ga ik weer aan het werk en als ik me zo vermoeid voel wordt dat teveel afzien

 
Doe de klysma's anders tijdelijk, om van die oude troep af te komen, eventueel gevolgd door koffieklysma.

En net wat lievergezond zei, blijf een poosje op deze dosering van de h202 of zelfs iets minderen. Tot je je weer beter begint te voelen, en ga dan weer ophogen.

 
Quote:
de miso gaat er pas in als ik de soep op mijn bord heb, ten einde de enzymen te behouden. Ik neem zo nu en dan ook wel eens een theelepeltje miso bij het eten voor een goede verteerbaarheid.


Wat moet ik me hierbij voorstellen? is dat vloeibaar of juist strooibaar die miso en waar haal je deze?

Quote:
Nu moet ik psyliumzaad nemen. Echter wat ik op recept heb meegekregen bevat suiker en neem ik dus niet!


Haha, tja in bijna alles zit suiker. Wat je zou kunnen doen: bij de kruidvat verkopen ze 'darmreiniger naturel' deze bevat psyliumzaad en inuline, verder geen toevoegingen. je kunt het toevoegen aan een smoothie, yoghurt of sapje. Let wel op dat je het niet te lang laat staan want dan word het klef, en veel water drinken!

 
Quote:
Wat moet ik me hierbij voorstellen? is dat vloeibaar of juist strooibaar die miso en waar haal je deze?


Geen van beiden. Het is een pasta die je uit de verpakking knijpt of lepelt. Ik doe het plastic zakje met miso ook altijd in een glazen pot als ik het open maak. Je koopt het bij de biowinkel.

Quote:
Het is een ontgiftigingsverschijnsel en daarvan is vermoeidheid er 1 van (naast bijv hoofdpijn, maar nog veel meer).


Ik denk dat het wel een goed idee is om brandnetelthee te drinken als je vermoeidheid of hoofdpijn voelt wanneer je in een reinigingsproces zit. Eventueel een klysma hiervan...

 
De naturel psyliumzaad heb ik gisteren gebruikt. Gevoelsmatig lijkt het niet wat helpend voor me zou zijn. Ik ben een dag verder en het voelt behoorlijk verstopt en dus vol daar beneden! Terwijl ik anders best goed naar het toilet kan gaan.

Misschien dan toch maar aan een klysma gaan denken..

Het lijkt overigens alsof ik slechter naar het toilet kan nu ik zoveel meer vlees eet (?)

Ik ben nog kort op dit forum en mijn weg nog wat aan het zoeken in mijn voeding. Ik eet gelukkig sinds jaren steeds bewuster en ook al jaren grotendeels biologisch. Ik lees altijd de etiketten voordat ik wat tot me neem.

Maar goed, de schade die jaren en jaren is aangericht, heeft blijkbaar ook jaren nodig te herstellen.

Er zijn zoveel lekkere en ook (voor andere) gezonde producten die ik na de bloedanalyse op toleranties, niet meer neem, dat ik ook hier mijn weg nog in aan het vinden ben.

Daar valt overigens brandnetel thee onder. Dit heb ik sloten gedronken in het verleden, maar mijn lichaam schijnt het niet te verdragen. Evenzo met kamillethee.

Ik las op een ander topic iets over, waar je lichaam nog naar verlangt zit nog in het systeem. Dat herken ik. Mijn suikerbehoefte is inmiddels zowat gereduceerd tot nul. Ik neem het in ieder geval al een hele tijd niet meer. Het kopje koffie en een glaasje rode wijn(met mate weliswaar), kan ik nog erg van genieten. Tenminste ik denk dat ik ervan geniet, of mijn lichaam dit daadwerkelijk ook zo ervaart is de vraag.

 
Boschje, het begint met loslaten. Dus zolang jij nog wanhopig vasthoudt aan al jou intolerantie houdt jouw lichaam blijkbaar de ontlasting steeds meer vast.

Ik denk dat je eerst moet leren loslaten, oude zekerheden en dogma's.

:D Ik loos overigens ook nog steeds niet vanzelf , dus ik ben ook nog niet op dat punt hoor.

Overigens zijn bij mij de ontlastingsproblemen begonnen met het eliminatie dieet.

De bloedtest geeft aan dat je niet meer tegen brandnetel kunt, maar wat zegt jouw lichaam? ( ik ben ervan overtuigd dat de bloedtest heel wat anders aangeeft als je dit bij een ander laboratorium laat uitvoeren, en waarschijnlijk weer anders als je dit over een half jaar doet)

Durf eens te vertrouwen op je eigen lichaam, ik kan je verzekeren dat dit heel bevrijdend werkt.

Ik ken verscheidene mensen die dit dieet bij mevr V hebben gevolgd, er beroerd aan toe waren en zich beter gingen voelen toen ze dit dieet weer los lieten en weer gingen eten wat echt gezond is.

Ik ken niemand die hier aan begonnen is en nog steeds dit dieet volgt, dat zegt toch wel iets.

Je denkt toch niet serieus dat jou voorouders vlees weglieten omdat ze daar op scoorden? of brandnetel omdat dat niet mocht? Die hadden kennis van wat ze nodig hadden om gezond te blijven, dus niet weglaten maar juist eten!!

Geen angst hebben voor gezond voedsel maar genieten van gezond voedsel.

 
Ik geniet absoluut wel van gezonde voeding Dirtsa. Loslaten is zeker moeilijk voor me, los van het eliminatiedieet.

Morgenochtend begin ik met bitterzout, kijken wat dat doet.

Overigens als kind was ik al vaak geobstipeerd. Later jaren lang misbruik gemaakt van laxantia. Ik ben door het dieet van mevr. V niet verstopter gaan zitten.

Mag ik vragen hoe lang de mensen die je kent en jij zelf het eliminatie dieet hebben gedaan?

 
Ik zelf ruim anderhalf jaar, echt heel erg streng. Thea is er ongeveer mee gestopt toen ik begon, en was daar toen al ruim een jaar mee bezig, zij is toen naar ortho gegaan in Dieren. Een vriendin ongeveer tegelijkertijd met mij begonnen, en iets later dan mij langamerhand weer gestopt. Nog iemand die ik ken van het web ook tegelijkertijd begonnen, we zijn nog eens bij elkaar geweest om bij te kletsen en ervaringen uit te wisselen. Hij is al eerder weer begonnen met toevoegen.

Verder nog een paar mensen uit mijn kennissenkring, maar de meesten waren al veel eerder afgehaakt.

Verder las ik nog al eens ervaringen over haar, via het webforum ( de meesten niet bepaald positief), haar eigen forum, ook geen hoera verhalen.

Volgens haar had zij al ruim 40 000 mensen geholpen, maar ik ben geen positieve verhalen tegen gekomen.

Alleen wat zij allemaal vertelde, mensen die door dit dieet weer uit de rolstoel waren en volop konden lopen. Maar als mij dit zou overkomen dan zou ik dat toch zeker ergens melden hoor. Ken jij iemand persoonlijk die er enorm op vooruit is gegaan? Blijvend?

Bitterzout heb ik wel geprobeerd, maar dit valt niet goed bij mij. Vandaar dat ik het houd bij de milde levereinigingen en appelsmoothies.

Ik had juist totaal geen last van obstipatie, erg regelmatig, altijd 's morgens en met gemak. Pas door het eliminatie dieet is dit veranderd, en helaas nog steeds niet weer normaal.

Ik had overigens in het begin echt opmerkelijke verbeteringen hoor, en toen ik weer achteruit ging heb ik erg lang gedacht: wat doe ik fout of anders dan de eerste weken toen het zo goed ging? Ik wilde weer terug naar de eerste weken. Maar helaas is dit nooit gelukt, wat ik ook wegliet en uitprobeerde, hoeveel extra acupunctuurbehandelingen ik ook heb gedaan. ook voor mij was het loslaten dus echjt een heel proces hoor.

Wat wel is gebleven van de verbeteringen: geen bijholte ontstekingen meer/ geen winterhanden meer/ mijn haar ziet er beter uit, voller en meer glans en ook kleur is beter, nauwelijks nog last van winden.

Ook in het begin verbeteringen van ms symptomen, maar die kwamewn ook weer terug.

 
Quote:
Ik had juist totaal geen last van obstipatie, erg regelmatig, altijd 's morgens en met gemak. Pas door het eliminatie dieet is dit veranderd, en helaas nog steeds niet weer normaal.


@ Dirtsa: hoe plaats jij dit?

Zou het denk je ook kunnen dat het eliminatiedieet problemen in je spijsverteringsstelsel manifester heeft gemaakt, maar niet noodzakelijk daadwerkelijk verergerd heeft?

 
Ik heb werkelijk geen idee, het is gewoon een feit. Ik weet ook niet of de MS ermee te maken heeft. Tenslotte werken mijn spieren een stuk minder, en ik weet niet in hoeverre je je buikspieren gebruikt bij je ontlasting.

Het begon met een vreemde kleurloze ontlasting, stopverf. Maar ik dacht, heel naief, dat dit misschien wel normaal was. Minder afvalstoffen door dat ik die volgens het dieet niet meer at, dus...daardoor minder ontlasting met minder kleur.

Ik ben wel wat wijzer nu. Ik heb dit overigens vaak aangegeven, maar daar kon zij geen antwoord opgeven. Toen begonnen bij mij al wel de eerste twijfels op te komen hoor.

 
Die stopverfkleur van de ontlasting had ik ook.

Gaat over verstopte galwegen, maar wel typisch dat het net opkomt tijdens het eliminatiedieet.

Ben je in die tijd ook leverontgiftende middelen gaan gebruiken misschien?

 
Nee, ik was toen alleen maar bezig met wat ik allemaal niet meer kon eten en hoe ik iedere dag een maaltijd kon samenstellen. Pfff, als ik er nog aan denk, wat een ellendige tijd. En ik had vaak het idee er alleen voor te staan, want alles wat je weet dat gezond is kon ik niet meer eten.

En voor mij was het ongelooflijk moeilijk hoe een evenwichtige maaltijd samen te stellen. terwijl ik zoveel niet mocht.

Toevallig had ik er het toen over met mijn fysio, en die zei toen meteen dat dit niet goed was en dat dit betekende dat de gal niet goed werkte. Zij is deze gaan masseren en toen werd de kleur wel weer veel beter.

 
Dank je wel Dirtsa voor je verhaal. Ik herken wat je schrijft. Zeker ook over het loslaten. Ik ben nu een half jaar met het dieet bezig. En de eerste maanden vond ik een hel. Ik voelde me zo ongelooflijk ziek iedere dag. Met vlagen. Op die momenten leefde ik mijn leven op mijn tandvlees. Totdat mijn vader overleed, toen moest ik me op het werk ook ziek gaan melden.

Nu gaat het wel weer. Sinds ik de soepen van WP maak, voel ik me wat beter. De laatste dagen weer wat meer misselijk. Heb ik ook wat minder soep op. Maar het kan ook van het ontgiften zijn door de H2O2.

Ik ben wat voorzichtig, omdat ik nu eenmaal full time werk en niet steeds ziek wil zijn.

Vandaag voor het eerst paardenmelk gedronken, kijken hoe het valt. Ik ben er van overtuigd dat ik het dieet nog wel los ga laten. Het lijkt alsof het bij mij ook een beetje werkt, zoals jij het bij jou beschrijft. Lastig voelt dat..

Laatst heb ik wat schapen kaas op (mag ik niet), had ik zo'n trek in en volgens mij viel dat wel goed. Brood gaat niet. Krijg ik veel buikpijn van.

Misschien dat gekiemd brood beter gaat.

Weet je, ik worstel er wat mee. Mevr. V komt kundig over en haar theorie zal echt wel ergens kloppen. Daar geloof ik toch wel in. Echter dat je levenslang aan dat dieet moet, geloof ik dan weer niet. Daarnaast ervaar ik een behoorlijke tunnelvisie en dat zit me dwars. Ze staat niet open voor de suggesties, adviezen, meningen van een ander. Er kan naar mijn idee niet maar één waarheid zijn.

In ieder geval wil ik over een jaar of twee nog eens bloed laten onderzoeken (tenminste als ik het financieel aan kan) En dan ben ik heel benieuwd...

Als ik niet meer misselijk ben, wil ik eens SC yoghurt gaan maken van rauwe melk of zo. Of af en toe een eitje proberen, alleen het eigeel voorlopig.

Maar ik vind het wel moeilijk hoor. Stom hé.

Sylvia

 
Dat is niet stom hoor, Sylvia.

Het lijkt mij best wel moeilijk om je weg te vinden in deze.

Maar dat je de schapenkaas probeert en dat die goed valt, top joh.

Zo zie je dat je toch af en toe eens iets kunt proberen wat op de 'verboden' lijst staat. Dan kun je net als Dirtsa af en toe iets toevoegen aan je lijstje van dingen die je wel kunt eten. Zo wordt je lijstje met verboden voeding steeds kleiner.

Want het is toch te gek dat je heel veel gezonde dingen niet zou mogen/kunnen eten?

De mens is gebouwd om te eten, dat wat er voor handen is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.738
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan