Waardes van schommelende bloedsuikerspiegel

Louisa

New member
Weet iemand wat de waardes zijn van een schommelende bloedsuikerspiegel, ook als ze binnen de normaalwaardes vallen. Ik ben een leek hierin en heb een glucosemeter, maar ik weet nu niet de referentiewaardes van een stabiele bloedsuikerspiegel.

bv. voor avondmaaltijd had ik 6.3 mmol/L na maaltijd 6.9 mmol/L en dan voor slapen om 22 uur 5.2 mmol/L en de ochtend hetzelfde bij wakker worden.

Kan ik hieruit cocluderen dat ik een stabiele bloedsuikerspiegel heb?

 
Nee. Officieel is de bovengrens 6, maar in werkelijkheid hoor je niet boven maximaal 5 uit te komen, bij voorkeur zelfs op 4. Let wel: ik heb het hier over de NUCHTERE bloedsuiker, 's ochtends vroeg gemeten nog voordat je een ontbijt hebt genuttigd.

Mike

 
@ louisa,

Hoeveelt tijd zat er tussen de laatste maaltijd en de avondmaaltijd? En hoeveel tijd tussen de avondmaaltijd en de meting?Stabiel is een factor maar de spiegel moet wel laag genoeg zijn.

Jaren geleden heb ik met kerst een glucosemeter gekregen .Ik was pas begonnen met paleo,maar met de kerst had ik aardappelen,rodekoolen konijn gegeten.Daarna 2 stuk ijstaart.Nou gelijk die glucose meter getest,9,2mmol/l :cry:.

Lesje geleerd. Ik heb de meter regelmatig nog gebruikt maar weet de preciese waarden niet meer.Zal ze thuis eens bekijken.Ik weet wel dat ik altijd tussen 4 en 5.5 zat

Na een training was de waarde hoger dan ervoor(cortisol,adrenaline)maar deze zakte dan snel.Ook s'morgens vaak hoger dan ik dacht(wederom cortisol,wake up hormoon).

Op mijn werk heb ik een klant die diabeet 1 is mijn waarde laten zien tijdens een IF fase.Hij schrok en zie dat er bij deze waarde gelijk suiker ingenomen moest worden.Ik zie..kijk eens goed ,zie ik er slecht uit of begin ik te trillen of wazig te zwetsen?

Heb hem nog geadviseerd om het boek van dr.Bernstein te kopen.Maar ,maar,maar etc.

ad

 
Ik heb een uur gewandeld ruim in de bossen om half 5 tot half 6 en mn waarde is dus voor avondmaaltijd 3.9 mmol/L

Ik ben benieuwd of iemand weet wat echt SLECHTE schommelwaardes zijn in bloedspiegel of goede artikelen erover weet.

 
Dat is heel simpel. Dan zou de glucose moeten schommelen tussen een overwaarde van boven de 6 en een onderwaarde van beneden de 4, bijv. tussen de 9 en 3. Dan heb je echt extreme bloedsuikerschommelingen. Als het allemaal ergens tussen de 4 en 6 blijft schommelen, is het niet heel erg extreem. Je moet ernaar streven dat je ergens tussen de 4 en 5 zit.

Mike

 
Dus als het schommelt tussen 3.9 en 6.9 heel de dag door is dat geen ramp, maar je moet dus heel de dag door in de beste situatie tussen 4 en 6 zitten, dus 6.9 is al te hoog, of niet?

En ik heb gehoord dat chroom goed helpt om bloedsuiker te stabiliseren.

 
Ik heb hier een paar waarden uit mijn bloedglucosemeter vermeld.De datum is teruglopend omdat deze volgorde zo in de meter staat.Je ziet waartussen de waarden blijven gedurende de dagen.Echte uitschieters zijn er niet bij,en wanneer deze erbij is dan daalde de spiegel vrij snel weer.

Ik vindt het gebruik van zo'n meter een goed middel om eens te kijken waar evt.pieken zitten ,hoe lang deze duren en waar ze aan te relateren kunnen zijn.

Bij de waarden onder de 4 had ik geen last van verschijnselen die men zou kunnen koppelen aan zo'n niveau.

05-09-2012,17.40 uur

3.2

04-09-2012,22.30 uur

4.3

24-07-2012,14.50 uur

5.2

23-07-2012,08.50 uur (na een training)

5.9

22-07-2012,16.00 uur

3.8

22-07-2012,14.00 uur

5,1

19-07-2012,09.00 uur

6.8

18-07-2012,14.00 uur

3.9

 
Ik begrijp er nog niet veel van wanneer het nu hypoglycemie is over de gehele dag...

NUCHTER dus onder 5 is goed, maar verder in de loop der dag, wat is goed

 
Ik zou 's morgens een meting doen,dan altijd vlak voor een maaltijd en ieder half uur na een maaltijd.Schrijf de waarden op en maak notities van hoe je energie/concentratie niveau is.Doe dit een aantal dagen en kijk dan welk patroon eruit volgt.

Ga 'goed' niet vasthangen aan enkel een cijfer.Fluctuaties zijn normaal en het gaat om de uiterste bovenwaarden,wanneer deze ontstaan en hoe lang ze aanhouden.Op die manier kom je ook erachter of en hoe je er iets aan moet doen.

Ik zou me geen zorgen maken over de laagste waarde,in de zin van dat die te laag zou zijn.Let meer erop hoe je je voelt en laat het lichaam zorgen voor eenjuist niveau.

ad

 
Of dit het juiste topic is weet ik niet. Maar deze bestond al.
Ik zou wel wat adviezen kunnen gebruiken aangaande steeds schommelingen in bloedsuiker spiegel.
Ik snap niet wat ik nu fout doe en ook niet waardoor het komt.

Ik heb zelf gemeten vandaag. Vanaf gistermiddag eigenlijk.

Vlak voor de lunch had ik een waarde van 4.8.

Na de lunch (3 roereieren in 50 gram boter, komkommersalade en 1 zuurdesem boterham) waarde van 5.2

1 uur na de lunch weer knallende honger en een waarde gemeten van 4.9

Gister laat in de middag was mijn waarde 5.5.

Vlak voor het avondeten 5.1 en erna 5.3

Vanmorgen nuchter gemeten en meet een waarde van 6.2. anderhalf uur later is deze nog steeds nuchter op een kop thee na 5.6. Gisteravond voor het slapen heb ik wel gegeten. Ook omdat ik honger had. Dit waren wat aardbeien met slagroom en wat gierst. Genoeg had ik er niet aan dus nog een beetje melk met slagroom.

Ondertussen heb ik nu ook weer knallende honger terwijl die bloedsuiker toch aan de hoge kant is.

Ik heb het idee dat dit totaal niet goed gaat. Is dit insulineresistentie? Moet ik nu koolhydraten wel helemaal weg laten of juist niet?

Sommige waardes zijn niet hoog maar er zitten teveel schommelingen in waardoor ik boven de 5 uit kom wat niet de bedoeling is.
 
Nu een kwartier na ontbijt (aardbeien met slagroom, rijstewafel met boter en paté, slagroom met melk) waarde van 6.9.
 
Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Je bloedsuiker blijft keurig hangen rond de 5, iets eronder of erboven is geen punt. Ook de hoge stijging na het ontbijt van vanochtend hoeft geen probleem te zijn, het gaat er vooral om hoe lang de hoge bloedsuiker aanhoudt.

Mike
 
Ik gebruik een freestyle libre sensor, dan zie je dat ik in de nacht kan dalen tot soms 4-5 maar dan komt rond 6 uur cortisol en schiet die naar 7-8 toe waardoor ik nuchter altijd hoog zit. Verder kun je een piek na voeding meestal pas goed zien na 1.5 uur, eet ik een keer vette friet dan kan het wel 2.5 uur duren. Zit ik overdag onder de 7 dan altijd ijshanden. Ik focus nu zelf op langzame koolhydraten met vet want vet alleen werkt bij mij niet, ik denk dat cortisol daar mede een rol bij speelt. Deze week was er een mooie studie over rogge, die verlaagde serotonine in je darmen. En wat ik niet wist, een hogere serotonine aanmaak in de darmen gaat samen met de kans op een hogere glucose en darmkanker. Koop wel bio rogge want gewoon rogge bevat propionaat dat insuline resistentie aanjaagt. Ik vermoed dat met name bloedgroep A mensen een hoger stress niveau hebben en daardoor ook sneller kans op diabetes problemen hebben. Bloedgroep 0 neigt weer naar verslavingsgedrag, zeker met suikers, alcohol en roken. Is geen absolute ervaring maar mijn ervaring met vele lezers gedurende al die jaren dat ik site heb.
 
De waarde bij opstaan zat mij idd dwars. Ik ga het de aankomende dagen in de gaten houden. Vandaag lukt dat niet. Ik heb meerdere freestyle apparaten. Nog uit het tijdperk dat mijn kat diabetes had. Heb gemeten net de insulinx. Wel had ik er misschien even bij moeten zeggen dat ik gister alfa liponzuur had genomen. Die houd de bloedsuiker ook wat lager. Vanaf vandaag even weg laten en komende dagen aan kijken. Ik had wel het gevoel dat ik daar profijt van heb. Ik begrijp echter niet waar mijn voortdurende honger en spierpijnen toch vandaan komt. Vet inname is in elk geval hoger dan koolhydraten. Maar ik kan niet de dag door met maar 3 maaltijden.

Wat jij zegt over die serotonine. Is dat hetzelfde als het serotonine syndroom?
 
Ik ken dat serotonine syndroom niet maar kwam het verhaal tegen bij het nieuws dat ik elke dag verwerk en zag in eerste instantie het als iets negatiefs maar een hogere waarde in je darmen jaagt dus zowel glucose op als darmkanker aan. Rogge is sowieso een ander verhaal dan tarwe, ook Weston Price wist dat van de Zwitsers. Alleen vervang ik de kaas erop door notenpasta of bio pindakaas.
 
Ik denk dat jij dan iets anders bedoeld. Serotonine syndroom is gerelateerd aan de hersenen en ruggenmerg voor zover bekend maar kan behoorlijk klachten geven. Ook bij gebruik van bepaalde supplementen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan