Vragen over vetoplosbare vitamines

Vitamine E is een van de vier essentiele vetoplosbare vitamines, naast A, D en K. Nu blijkt uit een studie dat er veelvuldig sprake is van gebrek aan vit. E en dat dit gevaar oplevert voor de gezondheid voor het brein en voor zwangere vrouwen:

http://preventdisease.com/news/14/120914_Vitamin-E-Deficiency-Widespread-Signficant-Risk-Brain-Health-Pregnant-Women.shtml

Dat had Weston Price allang bedacht. Uit zijn boek:

Quote:
Het is aantoonbaar dat een zeer belangrijke factor die een rol speelt bij een verlaagd voortplantingsvermogen van vrouwen rechtstreeks verband houdt met de verwijdering van vitamine E bij het bewerken van tarwe. De kiem van onze tarwe is de best opneembare bron van deze vitamine.


Quote:
Een gedeeltelijk tekort aan vitamine E, zoals te zien is bij de vrouwtjesrat op een voedingspatroon dat slechts een minimum aan vitamine E bevatte maar verder compleet is, leidt tot verlengde dracht, die tot wel 10 dagen langer duurt dan de normale periode.


Quote:
Dieren die een gedeeltelijk tekort aan vitamine E hebben, baren zo nu en dan een nest maar kunnen geen melk geven.


Quote:
De afhankelijkheid van de hypofyse van vitamine E is door menige onderzoeker aangetoond.


Quote:
Een gebrek aan vitamine E leidt dan ook bij de jonge rat nagenoeg tot een hypofysectomie, puur en alleen door de voeding.


Quote:
Vele onderzoekers berichten over het onvermogen voor een volledige dracht bij diverse diersoorten wanneer vitamine E in onvoldoende hoeveelheid aanwezig is.


Quote:
Een voedingspatroon met voldoende vitamine E, dat aan vrouwtjesratten wordt toegediend nadat ze van hun moeder gespeend zijn, leidt tot vrijwel geen enkele afgestorven vrucht in de baarmoeder.

Wanneer het voedingspatroon van het nest jongen wordt aangevuld met voldoende hoeveelheden vitamine E, eveneens na het spenen, hebben ook zij nagenoeg geen afgestorven vrucht in de baarmoeder.


Quote:
Het vermoeden bestaat dat het proces van afgestorven vruchten in de baarmoeder verregaande veranderingen veroorzaakt in het voortplantngsvermogen van de rat, beter bekend als het vitamine E-deficiëntiesyndroom.


Mike

 
Waar haal je vitamine E uit? Ik heb even gezocht maar ik vond erg veel sites die margarine en zonnebloemolie noemen. Allemaal plantaardige oliën en producten die erg tegen WAPF in gaan.

Voedingscentrum:
Quote:
Vitamine E zit in zonnebloemolie, dieethalvarine, dieetmargarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit. Een tekort aan vitamine E komt nauwelijks voor.


itamine informatie bureauV:
Quote:
Vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit. Dierlijke producten zijn relatief arm aan vitamine E.


Voedzo noemt er ineens vis bij:
Quote:
Ook al is een tekort zeldzaam, hier zit deze vitamine in, zodat je ook nooit een tekort zult krijgen: groente en fruit (zoals paprika, spinazie en avocado), noten (zoals amandelen en hazelnoten), pitten (zoals zonnebloempitten en pijnboompitten), plantaardige oliën (zoals tarwekiemolie en zonnebloemolie) en vis.


Mens en gezondheid:
Quote:
Waar zit het in;

Boter(soorten)

Granen

Noten

Snacks

Gebak

Koekjes

Zaden

Groeten

Fruit


Verder zoeken leverden me de volgende (WAPF) voedingsmiddelen op: eieren, kip, melk. Ik kan me zo voorstellen dat olijfolie ook rijk aan vitamine E is.

Weet iemand nog andere voedingsmiddelen?

 
Dank je. Dat is balen want die olie vind ik echt niet lekker en ik reageerde er vreemd op. Helaas heb ik mijn gevoel gevolgd en de pot weg gegooid. Dat was dus niet zo handig begrijp ik :?

 
Gebruik het als bakolie i.c.m. kokosolie of boter, dan vermengt de smaak zich met die van andere, lekkerde vetten.

Mike

 
@Heksje ik vond palmolie ook niet te eten. De pot heb ik nog vrijwel onaangebroken staan. Zelfs mengen met andere vetten hielp mij niet Mike. Ik slik nu gewoon natuurlijke vit E om de boel een beetje op te krikken.

 
Ik merkte dat de rode palmolie iets deed, al kon ik er niet de vinger op krijgen wat het was. Het voelde niet goed en daarom heb ik uiteindelijk de pot weg gegooid. Ik twijfel nog steeds aan het oergehalte ervan, al vind ik het wel noodzakelijk om vitamine E binnen te krijgen. Het valt me tegen waar deze vitamine uit te halen is.

 
Ik vind het juist heerlijk! Smeer het ook wel eens op m'n huid.

 
Hoi Tanja, ik had een klein potje van Aman Prana. Zowel mijn man als ik voelden ons er raar bij. Misschien heb ik het te snel ingevoerd, of er teveel van gebruikt. Ik weet het niet. Ik bestel het nog maar een keer en zal af en toe een klein theelepeltje toevoegen aan een stoofpotje. Maar zoals gezegd, ik vind het ook wel een raar idee om palmolie te gebruiken. Ik zie niet in hoe ze hier vroeger aan kwamen. Het voelt voor mij niet zo natuurlijk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.191
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan