vraag over vet eten / vette ontlasting

ruud

New member
Ik ben de vetvoorraad in mijn voeding gaan opschroeven om minder koolhydraten te hoeven eten.

Koolhydraatrijke voeding blijft te veel vastzitten bij mij en ik zit met allergieen die passen bij onvermogen om koolhydraatrijke voeding goed aan te kunnen, dus ik probeer die zoveel mogelijk te vermijden.

Graag wil ik dan wel een vol gevoel houden, zonder die koolhydraten.

Lukt gelukkig heel aardig!!! (wat een heerlijkheid vind ik dat! ik heb een hekel aan tergende honger, waarschijnlijk heb ik in een vorig leven veel honger geleden of zo).

Maar dan nu naar de maar: ik heb wel soms dat ik dus misselijk ben en ik heb een vettige ontlasting: een teken dat mijn lever het niet makkelijk heeft weet ik inmiddels.

Nu mijn vraag: is het niet ook gewoon slecht als je vet niet verteerd krijgt?

Ik bedoel dat verdergaand dan dat het als symptoom een slecht teken is voor een nietgoedfunctionerende lever.

Ik bedoel: is het niet beter dan iets minder vet te eten zodat mijn lichaam niet te veel geconfronteerd wordt met iets dat het niet aankan?

Of het is het op zich ok als een deel van het vet er weer uitgaat zoals het er ook inging, hoogstens jammer dat ik het in mijn lichaam geen plek kon geven?

Punt is dat ik dan snel weer bij de koolhydraten en de eiwitten uitkom natuurlijk en dat loopt van zichzelf ook al niet zo lekker.

Ik wil toch zoveel mogelijk het brood vermijden en ik heb nu ook linzen aan mijn voeding toegevoegd, hetgeen wel iets uitmaakt, maar ook die blijven soms een beetje te veel hangen heb ik het idee.

 
Het is altijd slecht als je de boel forceert. Het lijkt erop dat je momenteel te snel vetrijk en koolhydraatarm wil eten. Jij mag dat idee hebben, je lichaam denkt er nog anders over! Dit heeft inderdaad o.a. met de lever en galblaas te maken. Ik zou je een tussenweg willen aanraden, dus wat minder vetten en, inderdaad, dus wel weer iets meer eiwitten en koolhydraten. Je lichaam wil nu eenmaal niet zo snel die kant op en heeft meer tijd nodig om daar te komen.

Mike

 
Hoi Mike, ja je hebt gelijk vrees ik...

Ik heb me net trouwens gewogen: topzwaar ben ik voor mijn doen, dat wel.

Maar dat komt wel weer goed hoop ik...

 
Dorien,

Die weegschaal moet je tijdelijk even vergeten. Je bent bouwstoffen tot je aan het nemen, waardoor je meer MAGERE lichaamsmassa aanmaakt, nl. spieren en botten. Merk je niet nu al dat je steviger van bouw aan het worden bent, niet noodzakelijk dikker maar STEVIGER? Spieren en botten vertalen zich in gewicht en dus geeft de weegschaal een valse tussenstand. Let op de manier waarop je kleren gaan zitten, daaraan zul je merken dat er een verschuiving plaatsvindt in de verdeling tussen vet en spieren. Ondanks de gewichtstoename die de weegschaal aangeeft kunnen je kleren wel degelijk losser gaan zitten, een teken dat je meer MAGERE lichaamsmassa aan het aanmaken bent.

Vetten en eiwitten zijn bouwstoffen en ze verhinderen dat je een spier- of botziekte gaat krijgen en dat is toch wat je wil? Hiervoor moet je lichaam gaan bijbouwen, een noodzakelijke fase van je helingsproces. Vetten leveren vetzuren, eiwitten leveren aminozuren. Overigens ook een duidelijk bewijs dat zuren bouwstoffen zijn (wat te denken van desoxyribonucleïnezuur (DNA) en ribonucleïnezuur (RNA)?). Heb je ooit gehoord van essentiele koolhydraten? Ik niet. Met al die koolhydraten heb je geen bouwstoffen gehad en het lichaam is de schade nu aan het repareren.

Mike

 
Quote:
Merk je niet nu al dat je steviger van bouw aan het worden bent, niet noodzakelijk dikker maar STEVIGER?


Jawel: allebei: dikker en steviger:)

Quote:
Spieren en botten vertalen zich in gewicht en dus geeft de weegschaal een valse tussenstand.


Ja ik geloof je wel, dit is nu toch mijn weg: licht of zwaar.

Beter dit dan die koolhydraathypo's tussendoor.

Quote:
Vetten en eiwitten zijn bouwstoffen en ze verhinderen dat je een spier- of botziekte gaat krijgen en dat is toch wat je wil?


Ja ik wil kunnen profiteren van vetten en eiwitten.

Nee ik wil ñiet ook nog eens een spier of botziekte erbij! Asjeblieft!

Quote:
Met al die koolhydraten heb je geen bouwstoffen gehad en het lichaam is de schade nu aan het repareren.


Klinkt bemoedigend!

Maar ik voel het ook wel zo.

 
Ik heb altijd deels normale ontlasting en deels groen en vettig. Maar het aparte is dat de groene ontlasting ook altijd vettig is. Groene ontlasting is dus ontgifting, maar vettig is niet goed? Moet ik dan minder vet eten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.317
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan