voorstellen Annelies

annelies73

New member
Hai,

Ik ben nieuw hier!

Annelies, bijna 40, moeder van 2 zoons en gehuwd.

Ik kom meelezen hier, en info opdoen.

 
Hoi Annelies, welkom.

Zou je eventueel wat meer met ons willen delen?

Kom je vanwege gezondheidsproblemen/klachten op dit forum of vanuit een andere gedachte?

We zijn helemaal niet nieuwsgierig maar willen graag alles weten. :mrgreen:

Lia

 
Wat meer delen? Ja hoor.

Wij leven al een hele tijd gezond, en dan blijkt 'gezond' toch niet altijd even gezond te zijn :)

Dus ik ben verder gaan zoeken, en kom hier zo terecht.

Ik heb zelf last van prikkelbare darm. (als baby en kind eindeloos veel heel erge darmonstekingen gehad), dus mijn darmen zijn mijn gevoelige plek.

Het prikkelbare darm fenomeen is verbeterd sinds wij eten volgens het paleo principe. Maar daar mis ik dingen in. Het klopt niet helemaal.

Dus ik ben me nu hier aan het inlezen, vooral wat rauwe zuivel, keltisch zeezout en de juiste vetten betreft.

(en las net ook een verhelderend stuk hier over nachtschades)

Ik heb een hoop 'kleine klachten' waar ik al jaren mee sukkel, in meer of mindere mate : pijnklachten in mijn ganse lichaam, behoorlijjke pms (alhoewel het vroeger heel extreem was en nu iets beter), vermoeidheid, ...

Ik heb het lang toegeschreven aan vermoeidheid (onze jongste zoon is geen veelslaper :) ), maar wil oplossingen vinden, zodat ik me beter, stabieler, fitter en elke dag gezonder voel.

Ik kom uit een familie met gigantisch veel allergie en intoleranties, mijn oudste zoon had als baby heel extreme reflux (met ziekenhuisopnames tot gevolg en heel veel allergische reacties), mijn jongste zoon slaapt te weinig en kan moeilijk naar de wc, ....

Ik ben al jaren zoekende, heb al heel wat artsen afgelopen, en besloten zelf gewoon meer en meer kritisch te zijn en meer in eigen hand te nemen.

Wij eten dus nu zo goed als granenloos wat betreft : tarwe, rijst, .... . Wel nog wat quinoa, gierst, amaranth, haver.

Verder veel groenten, fruit, vlees en vis.

Maar ik ben dus behoorlijk zoekende.

 
Quote:
Wij eten dus nu zo goed als granenloos wat betreft : tarwe, rijst, .... . Wel nog wat quinoa, gierst, amaranth, haver.


Ik zou die haver weglaten, dat is een graan met gluten (tenzij je glutenvrije haver uit zweden/finland hebt) en fytiniezuur.

Rijst is een gras er zitten geen gluten in en witte rijst heeft geen fytinezuur.

fytinezuur rooft je lichaam van heel veel nutriënten, vitaminen en mineralen (vooral vitamine c,d en magnesium dacht ik) om verteerd te kunnen worden.

Quote:
Verder veel groenten, fruit, vlees en vis.


Je kan beter niet te veel fruit eten vooral niet te zoet fruit, die vitamine en mineralen kan je ook ergens ergens anders vandaan halen.

 
Ok, dat snap ik.

Probleem is alleen dat ik ook geen koezuivel eet, en dat er dan niet zoveel meer overblijft :)

Ik hou niet van 'koud' eten, daar krijg ik zelf kou van. Dus al ontbijt eet ik havermout. Kan natuurlijk ook wel soep eten in de ochtend, dat deed ik vroeger. (nu je het zegt : die havermout doe ik sinds een 10 dagen nu en weer veel meer last van mijn darmen)

Ik ga ook even uitzoeken hoe en wat met rauwe zuivel.

Fruit : ik eet niet echt veel zoet fruit. (momenteel vooral mandarijnen en appels. Heb gemerkt dat ik niet goed reageren op veel bananen)

 
Hey Annelies, leuk je hier tegen te komen :wink:

Ipv haver kun je ook boekweitvlokken nemen dan krijg je een vergelijkbare pap maar glutenvrij. ivm pijn zou ik ook aan nachtschades denken, het valt te proberen he, eens een tijd geen nachtschades en zien of de pijn verbetert. Ik heb geen last van nachtschades maar nu ik zie een periode niet eet (omdat ze er ook niet zijn) heb ik er ook totaal geen behoefte aan, dus ik geloof wel dat ze verslavend werken.

 
Annelies,

Waarom eet je geen koezuivel?

Zou je dan ook eens een overzicht willen geven van wat je allemaal eet en drinkt, zo door de dag heen?

Je kunt rauwe melk ook warm drinken/gebruiken hoor. Verwarm het alleen dan niet heter dan 40 graden, dan blijft alles nog intact, tevens de enzymen die zorgen voor de vertering van de melk.

Je zou een yoghurt en/of melksmoothie kunnen eten 's ochtends: http://www.voedingisgezondheid.nl/Yoghurtsmoothie.html

Dat verzadigd enorm, je houdt het gemakkelijk vol tot de middag. Je hebt ook geen behoefte meer in tussendoortjes.

Lees ook eens 'juiste voeding' op mijn site. Daar staat allemaal informatie vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

En het 'alleen lezen forum' is ook bijzonder informatief, ook het stuk van Weston Price himself.

Lia

 
Dank voor het meedenken !

Wat ik ongeveer eet en drink op een dag :

ontbijt : koffie + of soep of havermout of een rijstwafel ofzo, tijdens weekends meestal smoothie, soms ei met iets

tussendoor : meestal niks

middag : of soep of overschot groenten dag voordien of ei, of rauwkost met ei, of vette vis met groenten, .....

tussendoor : fruit

avond : groenten met vlees of vis of ei, soms ook quinoa ofzo erbij.

Drinken :

- max. 3 koffie op 1 dag (probeer te minderen)

- groene thee : grote koppen een stuk of 4-6 per dag. (als ik niet te veel buitenhuis moet, anders minder, wegens veel plassen)

- water (kamertemperatuur)

Geen koezuivel : omdat mijn grote zoon (van 13) koemelkallergie had-heeft. En omdat ik zelf ook merk dat ik slecht word van gewone koezuivel.

Mijn allergiefactor in mijn bloed is heel hoog, maar ze vinden niet waaraan ik zelf allergisch ben, dus heb maar preventief dan ook koemelk geschrapt zeg maar.

Verder : ik ben me hier nu aan het informeren en inlezen over :

- rauwe zuivel

- sole, keltisch zeezout

- orgaanvlees

- nachtschades

....

Wij gebruiken vooral kokosvet en olijfolie momenteel.

Ik drink geen alcohol.

Boekweitvlokken : ik ga op zoek in de reformwinkel!

 
Een rijstwafel is rommel, staat ergens wel op het forum vermeldt, even zoeken.

koffie 'probeer' je te minderen. Is proberen in dit geval wel genoeg, als ik zie dat je 3 koppen per dag drinkt.

Lees dit eens van Mike: http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers_koffie_brood_en_kanker.html

Met als kanttekening: Mike schrijft hierin dat vlees verzurend werkt en kanker kan veroorzaken maar zijn inzichten hierover zijn gewijzigd, dierlijke vetten zijn juist bijzonder goed en zorgen voor zuurstof in de cellen.

Groene thee zou ik ook niet zoveel drinken, er zijn anderen die wel aan kunnen geven waarom maar 4-6 koppen per dag lijkt mij vrij veel.

In je water zou ik sole doen, is beter dan kaal water. kaal water maakt je maag basisch terwijl al veel mensen maagzuur tekort komen.

Je zou voor de koezuivel/rauwe melk eens de zelfgemaakte kefir en yoghurt kunnen proberen.

Of een rauwe eidooier in de melk doen, dat helpt bij het verteren van de melk.

Lia

 
Quote:
groene thee : grote koppen een stuk of 4-6 per dag. (als ik niet te veel buitenhuis moet, anders minder, wegens veel plassen)



Ik denk dat je lichaam al aangeeft dat het te veel is omdat je zo vaak naar de wc moet.

Quote:
(nu je het zegt : die havermout doe ik sinds een 10 dagen nu en weer veel meer last van mijn darmen)


Ik merk ook dat ik last krijg van mijn darmen van granen, nachtschade geeft meer last van gewrichten (al krijg ik doordat mijn darmen die granen niet aan kunnen ook last van mijn knieën)

Inplaats van havermoutpap kan je ook gekookte (en dus nog warme) witterijst eten met boter en keltisch zeezout er door heen (als je ook echt last krijgt van de boter kan je er ook ghee van maken dan blijft alleen het vet over) en een paar lepels cremefraiche er op. Een paar zacht gekookte eitjes zijn er ook lekker bij.

Ik vraag me af waarmee je die havermout kookt, zonder melk vindt ik het net behangplaksel (maar misschien vindt jij dat wel lekker (die havermout zonder melk dan).

 
@poekie:

'' Een rijstwafel is rommel, staat ergens wel op het forum vermeldt, even zoeken''

ik heb geprobeerd dit op te zoeken, maar kan het niet vinden. ik haal dit nog wel eens

in de natuurwinkel, en naar mijn inzien, zit er niks verkeerds in! kan je me zeggen wat er verkeerd aan is dan?

zizou789

 
@zizou,

Ik wilde net dezelfde vraag gaan stellen. Ik zou niet weten wat er precies zo fout is aan een rijstwafel. Ik snap natuurlijk ook wel dat hier 0.0 voeding in zit, maar met een mega dikke laag roomboter en wat flinke dikke plakken kaas zie ik het probleem ook niet.

Het kan een hele handige manier zijn om lekker veel vet en lekker veel voedingsstoffen binnen te krijgen.

 
Is ook niks mis mee, als je het idd niet als voeding ziet maar gebruikt om dik te beleggen.

 
Precies. Koolhydraten moeten gezien worden als vulling, niet als voeding. Als je rijstwafels gebruikt als excuus om dik te beleggen met bijv. roomboter en kaas (of kokosolie en pindakaas met wat fleur de sel en gemalen zwarte peper of gemberpoeder!), dan is hier niet zoveel mis mee. Mijn favoriete rijstwafels zijn die met boekweit, maar ik eet ze niet of nauwelijks.

Mike

 
Quote:
Als je rijstwafels gebruikt als excuus om dik te beleggen met bijv. roomboter en kaas (of kokosolie en pindakaas met wat fleur de sel en gemalen zwarte peper of gemberpoeder!), dan is hier niet zoveel mis mee.


Maar dan geen zilvervliesrijstwafels i.v.m. fytinezuur...

 
Om even verder te gaan op dat fytinezuur,

Havermout bevat dus ook fytinezuur? Ben ik dan beter af met quinoavlokken of gierstvlokken?

Mijn voorraad havermout is er bijna door, best niet bijbestellen dan...al heb ik wel de glutenvrije variant.

 
Glutenvrije granen bevatten eveneens fytinezuur. Ik vond de tip van witte rijst met boter en Keltisch zout wel goed, eerlijk gezegd. Zo eet ik overigens meestal rijst als ik rijst eet (wat niet vaak gebeurt). I.p.v. boter kun je ook kokosolie met zout over/door de rijst doen, smaakt heerlijk!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.738
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan