Voedsel inslaan?

Moondust

New member
Al jaren gaan er verhalen over het internet dat doomsday aanstaande is. Is het niet de naderende zon/planeet Nibiru, dan is het wel de aanstaande economische meltdown of zelfs WO III. Laat ik voorop zeggen dat ik geen flauw idee heb wat waar is en wat niet en wat ons wacht en wat niet. Ik volg het nieuws omtrent mogelijke gevaren enkel via alternatieve media. Ik heb diverse redenen om serieus rekening te houden met een situatie die we allemaal nu (nog) niet voor mogelijk houden. Wanneer onze veiligheid niet zo zeker meer is of zelfs direct op het spel staat. Wie is voorbereid op 3 maanden amper voedselaanvoer en vervuild drinkwater? Ik deels, maar ik ben erg terughoudend met er veel geld tegenaan smijten. De voorbereiding beperkt zich bij mij tot op heden tot langhoudbaar voedsel voor enkele maanden en 2 LifeSavers (rietjes met een filter om water te zuiveren).

Ik ben benieuwd wat julie gedachten zijn over de mogelijkheid van een maatschappijbrede breakdown en de voorbereidingen die je daarvoor als simpele burger kunt treffen. Wat zou je inslaan? Wat niet? Wat is belangrijk? Wat niet?

 
Ik weet het niet Moondust. Wat gaat er gebeuren? Wanneer gaat het gebeuren? Ik begrijp dat er een 3e wereldoorlog gepland is. De dollar is in feite failliet.

Ik heb begrepen dat je het jaren op pure melk uit kan houden, dus wij komen er wel. Omdat je niet weet wat en wanneer is het heel lastig. Heb je ook rekening gehouden met energie Moondust?

 
Koop een hengel en leer vissen.

Leer welke kruiden en planten in je omgeving eetbaar zijn.

Leer hoe je vallen zet.

Koop een goeie bijl en gooi de trekzaag van opa niet weg, zonder benzine doet een kettingzaag het niet..

Zorg dat je iemand kent met een houtkachel, anders heb je weinig aan je bijl. :lol:

Melk is iets wat je niet zelf in de hand hebt, ik heb geen koe in de tuin staan, dus ik zou er niet vanuit gaan dat je aan melk kan blijven komen.

Dit is natuurlijk vooral afhankelijk van welk scenario je uitgaat.

 
Ik leef met het moment, maar weet ook dat er storm op komst is. De dollar keldert en de amerikaanse staatsschuld blijft oplopen. De chinezen zijn nu aan zet. Als het ergens begint is het Iran, maar dit is waarschijnlijk lang geleden allemaal al in gang gezet. Helaas is Nederland deel van de VN, maar ik weiger persoonlijk ook maar enig deel te hebben in een conflict aan de kant van het westen(het oosten is ook niet veel beter). Ik kan nu nergens naar toe, dus wil je op enige manier voorbereid zijn zal je praktische vaardigheden moeten leren. Jagen, zelfverdediging, een vorm van wapen beheersing(geweren, pijl en boog), kennis van het land(a la bear grylls) en water weten te vinden en schoon te maken. Misschien dat het in Nederland mee valt als the shit the fan hit, maar ik ga er niet van uit. Ik probeer positief te blijven en in ieder geval de kans te accepteren hoe groot of klein die ook mag zijn. Ik merk dat mijn prioriteiten door die bewustwording verandert zijn en voel me er op een of andere manier sterker door. Leef in het nu en besteed tijd aan wat belangrijk is; gezondheid(ook zonder maatschappij meot je weten wat je kunt eten),familie en vrienden(dit zijn de mensen die je waarde geven, waar je het voor en mee doet), groeien als persoon(vaardigheden horen hierbij, door te leren en jezelf te verrijken krijg je meer opties en kansen, er zijn genoeg mensen op de wereld die makkelijk zouden kunnen overleven door wat ze geleerd hebben). Uiteindelijk ligt het eraan of je jezelf ziet als een slachtoffer of een krijger in de toekomst. Je bent vooralsnog een deel van de natuur, we zijn onze connectie er alleen mee kwijt geraakt, dus hoog tijd dat we die terug vinden!

Moondust, waar heb je die lifesavers vandaan? Bleek is ook goed om water mee te reinigen(paar druppels op een liter).

Brian

 
@Brian

Ik weet niet meer waar ik de LifeStraws gekocht heb, maar de adviesprijs is € 29,99. O.a. hier en hier kan je er eentje kopen voor minder.

Ik heb overigens een houtkachel en verwarm al jaren mijn huis met hout dat ik zelf hak en bewerk. Het is een beetje een uit de hand gelopen hobby. Een handbijl en een kloofbijl (beide van het merk Fiskars en bijna onverslijtbaar). Dus wat dat betreft heb ik de middelen en de vaardigheden reeds in huis. Een paar maanden kan ik ook wel teren op het voedsel dat ik nog heb liggen, maar ik ga de komende weken toch nog een bescheiden voorraad aanleggen van de belangrijkste langhoudbare voedingsmiddelen. Denk aan kokosolie, kokosmelk, witte rijst, etc. Een echte noodvoorraad met (vries)gedroogd voedsel vind ik niks.

Als de pleuris uitbreekt is een actieve positieve houding misschien nog wel het allerbelangrijkste. Op veel survivalsites wordt een wapen het belangrijkst gevonden, zodat je jezelf en je directe omgeving kan beveiligen, maar ik moet zeggen dat b.v. een vuurwapen me erg tegenstaat, ook in het geval de hel echt losbreekt. Ik heb een honkbalknuppel en messen, that's it. Maar ik ben geen geweldadig mens en wens dat ook niet te worden. Een positieve spirit heb ik gelukkig wel en daar kom je al een heel eind mee denk ik.

Op de tweede plaats worden sociale netwerken belangrijk gevonden in noodsituaties en laat ik daar nou geen ster in zijn. Ik voel over het algemeen weinig binding met mensen en wat hen dagelijks bezighoudt. Maar goed, als het om overleven gaat dan zullen mensen wel weer bij de les zijn en niet meer zo eindloos klagen, roddelen, etc. Dat maakt contact voor mij weer een stuk makkelijker, want het is juist de dagelijkse sores van de gemiddelde Nederlander waar ik weinig mee op heb. Maar goed, overleven in je eentje of in mijn geval met mijn zoon moet ook kunnen zonder veel sociale contacten verwacht ik, al blijft het wel een beetje gokken. Het is in die zin ook lastig, want je hebt geen idee waarvoor je jezelf precies moet beschermen. Dat merk je pas als het zover is. De keuze is uit talloze scenario's.

Wat eigenljik nog ontbreekt bij mij is een waterput in de tuin en een zelfstandige stroomvoorziening. Ik heb zonnenpanelen overwogen, maar uiteindeljik heb ik daar nog niet het goede gevoel over en heb er dus tot op heden vanaf gezien.

 
Ik heb al meerdere malen een minimale voorraad aangelegd voor noodgevallen en deze steeds opgegeten voordat ze over de datum gingen en bij een volgende 'dreiging' (lees voorspelling van zonnestormen, botsingen met astrale voorwerpen ed.) opnieuw aangelegd. Ook nu ligt er een doosje met wat droogvoer en kokosproducten waar wij het nog geen 2 weken mee uit zullen zingen vrees ik.

Ik weet wel een paar plaatsen waar ik eetbare planten en kruiden kan vinden in de buurt, maar vet zullen we er niet van worden.

Moondust, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om je sociale netwerk, want je hebt je zojuist enorm populair gemaakt bij iedereen die totaal niet voorbereid is en op zoek gaan naar wat warmte en een hapje kokosvet, hoewel het voor mij een fikse fietstocht zal worden ;)

 
@ moondust,

Als de pleuris ,zoals je het omschrijft, echt uitbreekt dan verzeker ik je dat je beter een vuurwapen bij de hand kunt hebben ipv alleen een knuppel en/of messen. het staat je tegen,waarom? Is het ethischer om iemand dood te knuppelen of te steke ipv dood te schieten? wanneer het echt de pleuris is die uitgebroken is dan denk je toch werkelijk niet dat een knuppel of mes je veilig houden tegen slechtwillende mensen.Let wel , wanneer je jezelf echt moet verdedigen(het gaat dus om leven of dood en niet eoa machogedrag)dan kun je dat het beste doen op een zo ,voor jou ,veilige manier.

Is verder ook niet belangrijk ,maar wou toch even mijn gedachte neerzetten.

Dit omdat ik wel eens vaker dicussies voer met mensen mbt zelfverdediging.Het gaat dan altijd over éerlijk of gemeen etc. Bedreigt worden is een serieuze zaak.Voorkomen door inschatting van tevoren is het beste,maar als je gedwongen wordt dan is het alles of niets,en alles mag en zal ik gebruiken.Iemand die jou zal bedreigen is toch ook duidelijk!!je weet toch nooit wanneer zo'n idioot met zijn geweld stopt.

Voor mij geen stille tocht,want dan is het te laat.OOk een kwestie van grenzen stellen.

ad

 
@Tanja

Dat soort 'sociaal' gedrag heb ik dus niets mee. Bovendien heb ik niet erg veel te bieden vrees ik. Ik verwacht eerder dat men bij mij de boel wegrooft, dan dat men aanklopt voor hulp.

@ad

Je hebt volledig gelijk, maar ik bedoel eigenljik dat ik het als nogal een drempel ervaar om te besluiten een vuurwapen aan te schaffen. Het is niet dat ik een vuurwapen gebruiken verafschuw vanwege het beschadigen van een ander. Als ik direct bedreigd wordt, dan grijp ik elk wapen aan, maar het bezitten van een vuurwapen is in Nederland nu eenmaal verboden tenzij je een vergunning hebt. Ik denk niet dat ik een vergunning krijg als ik zeg dat het wapen bedoeld is voor zelfverdediging, haha.

Laat ik het zo stellen, als ik nu met zekerheid weet dat over 3 maanden de pleuris uitbreekt, dan schaf ik via een illegaal circuit direct een vuurwapen aan. Ik heb denk ik ergens in mijn achterhoofd de ijdele hoop dat de pleuris nooit zal uitbreken, maar aangezien ik dat niet zeker weet wil ik me wel laagdrempelig ervoor beschermen en ervaar ik niet de bereidheid over een bepaalde grens te gaan, zowel qua geld als qua te nemen risico. Nu ik dit zo eens beschouw lijkt het me eerder dom dan slim. Ik bedoel, of je bereid je serieus voor of je doet het niet. Een tussenweg lijkt weinig effectief, tenminste als echt alles op zijn gat gaat en het echt overleven wordt. Mijn overtuigingen gaan er toch vanuit dat er wellicht moeilijkere tijden aanbreken, maar dat nooit alles compleet op zijn gat gaat. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat zoiets ECHT zou kunnen gebeuren. Misschien wil ik gewoon mijn kop het liefst weer in het zand duwen, net als 99% van mijn medeburgers.

 
@ Moondust,

Begrepen. :wink:Ik denk ook niet dat de pleuris uit zal breken.Maar de geschiedenis laat zien dat het goed mogelijk is.Onvrede werkt als een broeikast,en er zijn individuen die de temperatuur erin regelen. Zolang het overgrote merendeel van de bevolking het hoofd koel zal houden gaat er ook weer een afkoeling komen.Maar ja,over de gehele wereld....wel moeilijk hoor.

ad

 
Vanuit de historie zijn alle grote beschavingen langzaam opgebouwd en op een bepaald punt als een baksteen naar beneden gekletterd. Mijn gevoel zegt mij dat wij een dergelijk hoogtepunt naderen. Problemen worden niet opgelost, maar vooruit geschoven, op alle vlakken. Er moet toch een dag komen dat de rek eruit is. Maar goed, het lastige blijft dat je niet precies weet waar je je op voor moet bereiden.

 
Ik denk inderdaad dat we er dicht bij zijn. Maar wat is dichtbij? Een jaar, 10 jaar, 50 jaar? Alle drie zijn dichtbij vanuit een historisch kader.

 
Ik wil tot die tijd in ieder geval gezond blijven en concentreer me daarom maar weer op wat voeding met me doet,welke voeding ik tot me neem en hoe ik efficient fit blijf en het delen van deze gedachte op dit forum.kennis is immers macht.

De dagelijkse beslommeringen links laten liggen of oplossen en doorgaan met leven tot een evt.crash komt,en dan zie ik wel weer.

ad

 
Als de bom valt.... dan valt ie heus wel Moondust.

Wij wonen op t platteland, voedsel/drinken meer dan plenty hier, dus 'ons'

komen ze meteen kielhalen. Dan kun jij mss wel een poosje vooruit, maar daarna ben jij gewoon (ook) aan de beurt hoor ;-)

 
Carrière maken. Voordat de bom valt. Werken aan mijn toekomst. Voordat de bom valt. Ik ren door mijn agenda. Voordat de bom valt. Veilig in het ziekenfonds voordat de bom valt.

Kennen jullie dat nummer nog??? hhahaha Veilig in het ziekenfonds pfff

 
Hahaha. Laat maar vallen want het.komt er toch wel.van het geeft niet of je rent :D doemaar..

Quote:
Wij wonen op t platteland, voedsel/drinken meer dan plenty hier, dus 'ons' komen ze meteen kielhalen.


Ja dat denk ik dus ook, als de steden leeg geplunderd zijn en er niks meer.is komt alles.en.iedereen het land op, en ze zullen je niet vragen of ze een glaasje melk mogen, voor ons dus meer een burgeroorlog.. Ma of het ZO ver komt.. Tijd zal,t leren.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.077
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan