Voeding in Noord-Italie

Webmaster

New member
Zo, nu ben ik dan eindelijk bij met het doornemen van en reageren op 5 dagen posts op dit forum. Ik was er even tussenuit gepiept en zat bovenin de bergen rondom het Gardameer, op uitnodiging van de drummer van mijn band die een huisje in Tignale heeft.

Ik moet zeggen dat ik met gemengde gevoelens vertrok vanwege vooroordelen die ik had over Italie als 'pastaland'. Al vanaf de eerste dag daar moest ik deze grondig bijstellen! Natuurlijk kun je, als je dat wilt, daar pasta en pizza bestellen, maar de traditionele Noord-Italiaanse keuken draait totaal niet om al dat deeg. Integendeel, men eet daar volop vlees, vis en zuivel en brood is een bijgerecht.

Helaas is het aandeel nachtschades (tomaten, aubergines, aardappelen) onder de groenten aanzienlijk groot, maar men eet daar in ieder geval meer dan voldoende groenten als aanvulling op de dierlijke producten. Deze worden zowel rauw (salades) als verhit (gegrild) gegeten. Ook wordt er rijkelijk gestrooid met olijfolie, rode wijnazijn en/of balsamico en Parmezaanse kaas.

Ik heb daar maaltijden gegeten waar Weston Price trots op zou zijn! De truc is om niet naar de trendy restaurants te gaan, maar naar de sobere plekken waar de lokale bevolking eet. Ik heb bij een open haard gezeten waar een oude 'mama' vlees op een grill gooide die voor de open haard stond en waar zij om de zoveel tijd hete kolen van de open haard onder schoof. Het vlees werd besprenkeld met zout, olijfolie en citroensap. Meer niet! En het was goddelijk van smaak! Welk vlees, zul je misschien willen weten? Nou komt het allermooiste: er was daar geen menukaart, je eet gewoon wat men recentelijk in de bergen heeft geschoten, bijv. wild zwijn, hert of konijn. Ik heb daar varkensvlees en konijn op. De kosten? 15 euro voor een maaltijd! Mijn drummer zei terecht dat als je naar die kookprogramma's kijkt en je ziet hoeveel stress er in zo'n restaurantkeuken is om liflafjes te produceren en dan zo'n traditionele maaltijd tot stand ziet komen (en proeft!), dan zijn we dus duidelijk goed de weg kwijt. Helemaal mee eens!

Ik heb een hele pecorinekaas van 2,6 kilo meegenomen voor iets meer dan 31 euro. Daarnaast nog andere kazen gemaakt van 'latte crudo' (rauwe melk). Rauwe melk zelf heb ik ook gedronken. Deze was zelf te tappen uit een melkautomaat in Tremosine die, grappig genoeg, het geluid van een koe geeft als de melk in de fles begint te stromen. Ook heb ik daar bergwater opgevangen en gedronken.

Natuurlijk kun je ook daar bezwijken voor de koffie en de zoetigheid, maar als je slimme keuzes maakt kun je daar fantastische maaltijden genieten voor een fatsoenlijke prijs. Deze trip heeft mijn verwachtingen zwaar overstegen!

Mike

 
Wij zijn twee jaar geleden ook in Italië geweest, Noord-Italie het Duits sprekende deel.

Daar huurden we een appartement bij mensen thuis.

Schuin tegenover was er een boer voor de rauwe melk.

De mensen van het huis zelf hadden een biologische groentetuin.

In het dorp de slager stond in voor het vlees, hij wist waar het vandaan kwam en hoe die dieren behandeld werden.

1x per week was er een biologische markt in het centrum van het dorp.

Dus we hebben ons daar niet alleen met wandelen prima vermaakt maar ook met het boodschappen doen en het eten ervan.

Er was zelfs een folder verkrijgbaar met biologische adresjes in dat dal.

Het was in het gebied van de Seiser Alm / Alpes de suisses.

Fijn dat je hebt genoten Mike en dat je weer terug bent om 'commentaar' te leveren.

 
Mike en Poekie, dit klinkt wel heel erg goed. Dat moeten mooie dagen zijn geweest, Mike. En helemaal bijzonder dat dus het beeld dat wij hebben van italiaans eten(pizza/pasta) vooral een commercieel beeld is. Dat dus de traditionele voeding behoorlijk afwijkt, dat er gewoon rauwe melk te koop is ( Nederland loopt echt heel erg achter) Of wij zijn als bevolking veel te braaf en wij moeten net als de Amerikanen gewoon erop staan dat er rauwe melk verkocht mag worden.

 
En het allermooiste is de mentaliteit aldaar. Alles draait om samen zijn, onder het genot van goede spijs en drank. Om 12.00 u 's middags stopt men met werken, tot 16.00 u. Er wordt vervolgens een uitgebreide gezamenlijke maaltijd genuttigd, die tevens de hoofdmaaltijd is van de dag ('s avonds eet men hooguit nog een snack). Ergens tussen 12.00 en 15.00 u is men klaar met eten en gaat men dan nog een half uurtje of een uurtje 'uitbuiken' (siesta), om vervolgens om 16.00 u weer aan het werk te gaan.

En wij maar schelden op die Zuid-Europeanen, omdat ze niet aan die wurgende 3% kunnen voldoen die Brussel via de banken hen oplegt. Ondertussen werken wij ons kapot, zitten boordevol stress en dumpen onze kinderen bij de kinderopvang, waardoor we cruciale jaren van de ontwikkeling van ons nageslacht missen. We stoppen snel een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron en leven om te werken i.p.v. werken om te leven.

Ik was in een dorp waar op een publiekelijk berichtenbord het overlijden van een dorpsbewoner werd aangekondigd, zodat dorpsbewoners hun respect konden betuigen in de kerk. De leeftijd waarop deze persoon was overleden was maar liefst 98 jaar! Zet dat af tegen onze jachtige stressmaatschappij waar we vaak de 70 niet eens halen, omdat we het loodje leggen a.g.v. hartfalen of kanker. Wie snappen het nu beter, de Noord-Europeanen of de Zuid-Europeanen?

Mike

 
En de politiek krijgt het voor elkaar deze mentaliteit de nek om te draaien en deze cultuur kapot te maken. Hoe dom kun je zijn, ipv hiervan te leren.

De verandering zal echt moeten komen van onderen, van ons als consument. koop bij je buurman, de streekmarkten, vermijd de supermarkten en neem vooral de tijd om te leven.

 
Ik zou bijna gaan emigreren...

Dat kriebelt nu wel vaker nou ik nog jonge kinderen heb.

Ik vind de mentaliteit hier echt beneden peil. En Nederlanders zijn over het algemeen ontzettend op zichzelf gericht.

 
Noord Italië is geweldig! Wij zijn een jaar of 5 op een rij naar de Dolomieten geweest. Het eten is fantastisch daar, zo puur nog! En lang niet zo zoet en suikerrijk als hier. Volgens mij zijn ze wel heel erg van de olijfolie. Ik vraag me af of er daarnaast nog veel andere vetten gebruikt worden.

 
Verzadigde vetten. Men eet veel dierlijke producten en kijkt niet op een beetje vet meer of minder.

Mike

 
Mike,

Leuk om te lezen en dat stuk waar je begint met:En het allermooiste is de mentaliteit aldaar. Alles draait om samen zijn, onder het genot van goede spijs en drank.

Daar geniet ik nu van en begrijp me niet verkeerd maar hoezeer ik hier ook al ingeburgerd ben aan bepaalde dingen zal ik nooit kunnen wennen en krijg daarom ook vaak meningsverschillen met mensen en probeer ik dat gevoel wat jij omschrijft aan hen inclusief mijn vrouw over te brengen maar knap lastig maar jij zegt het en ja ik ken niet anders.Zo is een mens toch ook gelukkiger.

Met dat gejaagde en alsmaar willen presteren bereiken we niks en worden we door de maatschappij en machthebbers ook voor de gek gehouden.Het enigste wat we bereiken is onze gezondheid naar de knoppen helpen en dat lukt aardig moet ik zeggen.

Nogmaals ik ben blij dat je zoveel genoten hebt en dat genieten is een medicijn als geen ander omdat het om samen zijn draait.Dat gevoel zijn de meesten onder ons allang kwijt.Je moet eerst in je agenda kijken als iemand om iets spontaans vraagt.

We must go back to our roots zegt een vriend van mij uit Monsterrat altijd toepasselijk.Half neger, half Indiaan.Prachtige verhalen uit zijn jeugd die hij mij altijd verteld lijken ook hier op en wat is hij een goede jazz muzikant.

Bij muziek precies hetzelfde verhaal, het gevoel van het samen creëren van iets en niet eenieder individueel.

Kijk maar naar de oude opnames van James Brown.Alle muzikanten speelden samen en het werd opgenomen maar door de interactie van het samenspelen op dat moment ontstaat er iets en dat mist de hedendaagse muziek naar mijn mening omdat elke muzikant afzonderlijk inspeelt.

Sorry nu dwaal ik weer af.

 
Ik begrijp je stukje tekst heel goed Haydarpasa. Mijn buuf en ik zeggen ook vaak dat we dat missen. Wij zijn thuisblijf moeders en je snapt soms waarom vrouwen willen werken maar toch blijf ik liever bij mijn kids.

Mike heeft het heel mooi omschreven ik kreeg er ook helemaal een beeld en gevoel bij.

Ik kom uit deze cultuur en ik weet niet beter en toch mis ik het.

 
Fijn te lezen Mike! Wij gaan jaarlijks naar noord Italië, zoals wij zeggen 'onze tweede woonplaats'. :D

 
We zijn inmiddels een jaar verder maar ik kan bovenstaande bevestigen! Ik zit nu bij het plaatsje Miasino ten oosten van het Orta meer en heb op nog geen vier kilometer afstand een boer gevonden met rauwe melk en rauwmelkse kaas. Ik spreek geen woord italiaans en zij geen woord iets anders maar uiteindelijk werd duidelijk dat hun melk dus niet gepasteuriseerd is. Ik ga er vanuit dat deze melk van koeien komt die buiten staan omdat ze zo kleinschalig zijn. Ze had een vat van waaruit ze de melk verkocht en die was met iets van 4 liter voor mij ook gelijk op 8)

Gisteren zijn we naar de berg Monte Rosa vanuit het plaatsje Alagne. Toen we terugliepen zag ik een "Latteria". Toen we daar naar binnen gingen bleek het een klein winkeltje waar ze allerlei producten verkochten op basis van rauwe melk :) zij sprak wel engels en gaf aan dat hun koeien ergens op de berg rondliepen en alleen maar gras aten. Heel soms graan als het regende, maar dat was de enige uitzondering. Heb daar ook maar wat melk én ook boter gekocht. Verder had ze nog kaas en ijs wat lekker bleek te zijn als ik de gezichtsuitdrukkingen van de mensen voor ons mag geloven :)

In de supermarkt zie je helaas wel een verschuiving met ook veel troep wat eten betreft. Zag ook een berg hamburgers liggen met "extra weinig" vet :( Kortom, ook in Italie moet je bij de kleine lokale boeren zijn!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.685
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan