Vlees konfijten

autumn

New member
Al snuffelend op internet kom ik terecht bij iets wat ik nog niet kende: vlees konfijten in dierlijk vet. Wikipedia hierover:

Het konfijten is ook een kooktechniek waarbij vlees, wild of gevogelte langdurig wordt gegaard in een grote hoeveelheid dierlijk vet. Dit gebeurt bij een temperatuur die niet boven de 90 graden Celsius komt. Gekonfijt vlees is langer houdbaar. Dit heet in het Frans: confit.

Dit klinkt me als muziek in de oren. :) Ik vind het ook helemaal passen in een WAPF-dieet. Heeft iemand hier ervaring mee of lekkere recepten voor. Op internet zal er ook wel genoeg over te vinden zijn. Ik post dit onderwerp tevens om jullie op een mogelijkheid te wijzen die je net zoals ik misschien ook nog niet kende. Ik ga er nog wel eens wat mee doen denk ik...

 
geen ervaring mee, maar ik zag wel confijt eend bij de poelier en vroeg me af wat het was. klinkt erg interessant en gezond!

 
Ja hier staat een recept voor eend konfijten.

Meer info:

Code:
Het principe achter konfijten is het conserveren van vlees, door de eend heel langzaam in vet te garen krijg je een product dat onder de beschermende vetlaag lang houdbaar is. Tegenwoordig is die lange houdbaarheid natuurlijk niet meer van belang en eten we confit vanwege de smaak.

Vier poten van tamme eenden genomen en deze goed ingewreven met een mengsel van 4 volle eetlepels zout, 15 geplette pimentkorrels en 15 geplette peperkorrels. De bouten een nachtje in de koelkast laten staan en hierna goed afgespoeld met water. De bouten moeten dan heel langzaam garen onder een laag eendenvet. Ik had daartoe een potje van 320 ml vet aangeschaft wat net genoeg was om de bouten te bedekken in een lage ovenschaal.

Volgens de auteurs van Charcuterie is het belangrijk het konfijten op niet te hoge temperatuur te doen, zij houden een bovengrens aan van 93 graden. Ik had mijn oven zo ingesteld dat de oventhermometer 90-100 graden aangaf maar de temperatuur van de voedingsmiddelen in de oven is dan wat lager.

De gewassen en gedroogde bouten in een lage ovenschaal gedaan, het gesmolten vet erover en zeven uur in de oven. De bouten bruinen dan heel lichtjes en er komt wat gelei uit het vlees dat zich onderin de ovenschaal verzameld. Het is dus belangrijk dat de temperatuur niet boven de 100 graden komt, anders gaat dit koken en spettert alles er uit.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.858
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan