vitamine B

Dirtsa

New member
Sinds een aantal weken heb ik vit b12 injecties, tot nu toe heb ik vooral veel last van beginverergering..

Nu kan dit komen doordat je lichaam ineens veel b12 binnenkrijgt en dit moet gaan verwerken, hierbij worden de andere vit b gebruikt.

Het kan dus zijn dat je hier dan een tekort opbouwt en ook ijzer is nodig voor de opname van de b12..

Aangeraden word om een b-complex te nemen om ervoor te zorgen dat de injecties (b12) geen andere tekorten veroorzaken..

Ben een beetje op onderzoek.. maar weet niet goed wta te doen?

Een b-complex nemen? of het uit andere bronnen halen?

 
Lever is het B-complex dat er bestaat. Daarnaast krijg je dan ook nog veel vit. C en vetoplosbare vitamines (ADEK) binnen. Lever bevat tevens veel ijzer.

Mike

 
ben idd al flink aan de (kippen) lever,

Maar moet ik hier uitkijken voor een teveel aan vitA?

Is het toch verstandig een b complex extra te nemen? ik weet niet of ik met lever voldoende binnenkrijg?

 
Je kunt niet teveel natuurlijke vitamine A binnenkrijgen, dit is een mythe. Alleen synthetische vitamine A is giftig in hoge doseringen. Het lichaam zal een teveel aan natuurlijke vitamine vanzelf wegwerken. Je krijgt d.m.v. meer dan genoeg vit. B binnen. Porbeer ook lever te eten van dieren die rood vlees produceren i.p.v. alleen kippelever. Kalfslever is bijzonder goed voor vetoplosbare en wateroplosbare vitamines en ijzer.

Mike

 
oke dank je mike,

Heb de dosering van Levertraan ook even opgeschroeft... Deze kan ook niet giftig worden in hoge dosering?

 
Aan de inname van levertraan zit wel een maximum verbonden.

Een theelepeltje per dag is genoeg.

Te veel levertraan (Vit D) kan in je lichaam, de balans met vitamine A verstoren.

 
Er is zeer zeker een risico verbonden aan overdosering met levertraan!

Enkele citaten uit het boek van Weston Price:

Quote:
De benodigde hoeveelheid van het mengsel van boterolie en levertraan is relatief klein; slechts een halve theelepel drie maal per dag bij een maaltijd is voldoende om vergevorderd tandbederf in bedwang te houden, in combinatie met een voedingspatroon dat zeer arm is aan suiker en zetmeel en rijk is aan voedingsmiddelen met mineralen, met name fosfor.


Quote:
Het is van belang dat ik hier enkele gevaren aangeef die gewoonlijk niet erkend worden of op de juiste wijze worden benadrukt in de literatuur. Wanneer visolien, inclusief levertraan, in te grote doseringen toegediend worden, ervaren sommige patiënten duidelijke symptomen van depressie.

Het beschikbare bewijs wijst uit dat er zich in visoliën die blootgesteld zijn aan de lucht giftige stoffen kunnen vormen. Mijn onderzoek en dat van anderen met proefdieren geeft aan dat verlamming door overdosering gemakkelijk kan worden opgewekt. Er kan zich ernstige structurele schade voordoen aan hart en nieren.


Quote:
Bedenk ook dat een overdosis levertraan of andere visoliën beslist nadelig kan uitpakken.


Mike

 
VOlgens mij wel. Helemaal als je het na het verwijderen van de korrels ook nog langer laat fermenteren, op kamertemperatuur danwel in de koelkast:

Strained liquid-kefir may either be consumed fresh, refrigerated for later use, or ripened at room temperature over a period of days. The ripening process is not only useful for individuals who wish to reduce lactose in their kefir, it is important to increase some b group vitamins [For details explaining the simple procedure of ripening, please follow this link situated at Dom's kefir making web page]. Ripening improves overall flavour, while increasing vitamins B1, B6 including vitamin B9 or folic acid, and carbon dioxide including alcohol also increase.

At day 1 to day 2 of ripening, Folacin should increase by some 117% to possibly 125% compared to the amount of folic acid found in the original fresh milk. There are other B group vitamins that increase during ripening, while a few B vitamins are found in slightly less amount, or remain at the same level found in fresh milk.

(http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html)

Raw, unpasteurized milk contains greater quantity of heat-sensitive vitamins such as some 30% more vitamin B12 than pasteurised milk.

 
hoi, ik begrijp niet welk bestanddeel uit levertraan dan schadelijk is bij overdosering:

het is niet de vit A, want die kan je niet overdoseren, niet de vit D, want die zijn in verhouding met elkaar,

maar de omega-3 vetzuren lijken me heel vreemd dat díe dat veroorzaken: zoveel volkeren

(waaronder de primitieve die Price beschreef) aten zoveel vis!

En David Servan Schreiber beschrijft in zijn boek 'Uw brein als medicijn' hoe zeer hoge doseringen met EPA/DHA(in visoliecapsules) depressie juist erg de kiem in smoorden!! Hij heeft het daarover 9 capsules/dag.

Kan het zijn dat wat Price hier schrijft gewoon een aanname was, of een nog niet geheel uitgezochte issue? Ik wil het graag goed begrijpen, want die " gevormde giftige stoffen bij blootstelling aan lucht" is me een beetje vaag!

Mensen zeggen altijd dat levertraan gevaarlijk is, maar dan vanwege de vitamine A, ik leg dan altijd uit dat dat niet zo is, maar nu is het me niet meer klipklaar helder.. Zou je dan wél bijvoorbeeld onbeperkt de gehele vis-lever kunnen eten? Die vetzuren zouden dan nog lekker beschermd in de lever zitten.

?

matilda

 
Quote:
gevormde giftige stoffen bij blootstelling aan lucht


Dat is gewoon oxidaie en dat is geen aanname maar een feit. Essentiele vetzuren (omega-3/6) zijn nu eenmaal gevoelig voor oxidatie. Onbeperkt lever eten lijkt me geen goed idee. Het is zeer geconcentreerde voeding en hoe geconcentreerder de voeding, hoe minder je ervan nodig hebt. Er bestaat dan het gevaar van overdosering als je teveel eet.

Mike

 
Dankje mike. Ik ben niet zo van het theelepeltjes-per-dag gedoe en neem om de zoveel dagen een volle eetlepel levertraan. Daarnaast eet ik ongeveer één keer in de week gebakken (het moet wel lekker smaken..) kip- of rundlever. Is dat dan oké, of is die eetlepel ook riskant? (En de gewone 'landdier'-lever valt dus niet onder geconcentreerde voeding?)

 
Zo doe ik het eerlijk gezegd ook. I.p.v. dagelijks een kleine dosis neem ik soms een grotere dosis. Ikzelf heb hier nog nooit problemen mee ervaren.

Mike

 
Mike,

Ben gisteren naar het ziekenhuis geweest voor controle, wat blijkt....een bloeddruk van 130 / 240. men wilde mij opnemen maar op het laats kon ik dat nog voorkomen. Ik gebruik sinds 2 maanden Keltisch zeezout (sole) en misschien wel te veel en te vaak.

Mijn vraag: is het mogelijk dat mijn torenhoge bloeddruk wordt veroorzaakt door te veel sole ? ik ben in het verleden vaker getest op mijn bloeddrukwaarden maar nog nooit is het te hoog geweest !

Groet,

Jakob

 
Je bloeddruk kan stijgen door heel veel factoren. Soms zijn dit materiele factoren (voeding), maar soms ook immateriele (emotionele stress). Het is voor mij onmogelijk om te bepalen wat hier nu precies aan de hand is. In zijn algemeenheid kun je stellen dat de bloeddruk stijgt als de bijnieren iets ervaren als (over)belastend en de schildklier is dan onderactief/traag. Je moet dus op zoek naar de stressbron en je zoektocht moet zowel het materiele als het niet-materiele betreffen.

Mike

 
Dank voor het antwoord. Zou een bijnierextract als Adrenol mij hierin kunnen ondersteunen ? ik wil liever niet de sole laten staan want ik heb er vertrouwen in dat ik daarmee voldoende mineralen binnen krijg, en het is nog lekker ook !...Ik ben jicht-patiënt en mogelijk dat daar de onderliggende oorzaak in zit. Ik gebruik voor de schildklierondersteuning Kelp (Iodine)

Mijn bloeddruk baart zorgen volgens de arts, en ik zit in een spagaat wat ik moet doen of weg moet laten !

 
Als je bijnieren overactief zijn, hebben ze het moeilijk. Je ondersteunt middels jodium wel je schildklier, maar je moet altijd eerst de bijnieren aanpakken en daarna pas de schildklier. Bijnierextract zou dus wel eens het ei van Colombus kunnen zijn, maar je weet het pas echt als je er daadwerkelijk mee begint.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan