Vit. B-12

• Onderwerp starter Onderwerp starter Romagi
  • Startdatum Startdatum
Laatste tijd veel klachten. Depressieviteit vingers af en toe gevoelloos. Zere tong. Evenwicht soms niet goed. En nog meer van dat soort vage klachten. Heb gister bloed laten prikken,want bijna alle symptomen horen bij een b12 tekort kwam ik achter. Morgen krijg ik de uitslag.
Kan ik alvast beginnen met B12 supplementen slikken of zal ik wachten op de uitslag? Had deze gezien maar is dit niet wat hoog? Zit je in totaal op 6000 per dag🤔 of hebben jullie andere suggesties?Bekijk bijlage 38962
Ik zou idd eerst de uitslag afwachten maar mocht je tekorten hebben dat is dit wel een goed optie. Heb ik in het verleden ook gebruikt.

Overdoseren met B12 is praktisch onmogelijk: kwaad kan het zeker niet.
Als ik B12 zou combineren met iets van folium zou ik het niet in combinatie met foliumzuur doen :
dat is de synthetische variant.
Beter voor opname is de combinatie met folaat: de natuurlijke variant.
Vitamine B12-tekort vaststellen is vaak lastig overigens:
soms kun je maar beter aan de slag gaan en kijken of supplement aanslaat of niet.
Vitamine B12-tekort is vaak ook een opnameprobleem: dus dan is er meer aan de hand.
Bijv. mogelijk een gluten- of ander intolerantieprobleem : hier de haartest doen bijv. https://mijnvoedselintolerantietest.nl/ : test tegelijk ook tekorten, hormoonbalans, darmflora, vergiftigingen:
enige nadeel dat glutenintolerantie via die test niet direct getest wordt, maar als glutenbevattende granen uit die test komen als problematisch weet je hoe laat het is:
als je eenmaal weet wat de oorzaak is van je door mij vermoede opnameprobleem:
kun je veel makkelijker jezelf weer ''opbouwen''.
Ik heb hier een gelijkend plaatje voor je van eentje met folaat:
de methylvariant (ook opneembare variant) is van dat merk ook te krijgen met folaat samen:
zonder folaat of foliumzuur gaat ook trouwens.

1770286056282.png

Laatst bewerkt:
Overdoseren met B12 is praktisch onmogelijk: kwaad kan het zeker niet.
Als ik B12 zou combineren met iets van folium zou ik het niet in combinatie met foliumzuur doen : de synthetische variant maar in combinatie met folaat: de natuurlijke variant.
Vitamine B12-vaststellen is vaak lastig overigens: soms kun je maar beter aan de slag gaan en kijken of het aanslaat of niet.
Vitamine B12 is vaak ook een opnameprobleem: dus dan is er meer aan de hand.
Bijv. mogelijk een gluten- of ander intolerantieprobleem wat ook het onderzoeken waar is om erger te voorkomen: als je eenmaal weet wat de oorzaak is: kun je veel makkelijker jezelf weer ''opbouwen''.
Ik heb hier een gelijkend plaatje voor je van eentje met folaat: de methylvariant is van dat merk ook te krijgen met folaat samen: zonder folaat of foliumzuur gaat ook trouwens.

Bekijk bijlage 38965
Heb net de assistente ff gebeld voor de uitslag en ze zegt dat de dokter mij morgen wil spreken🤔 assistente zei wel dat foliumzuur veel te laag is en vitamine D. Voor zover ze kon zie was B12. 207?

Hoor wel wat hij te zeggen heeft morgen. Maar alle klachten horen bij een tekort maar dat heb ik blijk baar niet.

Heb net de assistente ff gebeld voor de uitslag en ze zegt dat de dokter mij morgen wil spreken🤔 assistente zei wel dat foliumzuur veel te laag is en vitamine D. Voor zover ze kon zie was B12. 207?

Hoor wel wat hij te zeggen heeft morgen. Maar alle klachten horen bij een tekort maar dat heb ik blijk baar niet.
Chatgtp:

''207 pmol/L is aan de lage kant, net boven tekort.
Bij waarden tussen 148–221 pmol/L kunnen mensen al symptomen ontwikkelen, vooral bij:
  • vermoeidheid
  • tintelingen / neuropathie
  • concentratieproblemen
  • geheugenproblemen
Het is verstandig om je B12-niveau te verbeteren via voeding of supplementen en evt. te laten hertesten.''

Nog even over het vermoede b12-opnameprobleem: dan is de zuigtabletvariant (die je al had gekozen) wel cruciaal ipv terugvallen op een algeheel B-supplement wat je er altijd naast kan nemen.

Beste dan een B-supplement met zoveel als mogelijk gemethyleerde / actieve B-vitaminen zoals folaat ipv foliumzuur.
Bij MTHFR‑genmutatievarianten (30-50 procent van de mensen behoort tot die groep) is het belangrijk om methylatie‑ondersteunende B‑vitamines te nemen, oftewel B‑vitamines in actieve/gemethyleerde vormen, zodat het lichaam direct methylgroepen kan gebruiken voor enzymprocessen zoals de omzetting van homocysteïne.
De geactiveerde B-vitaminen die je wilt zijn: B2 als riboflavine-5-fosfaat (R5P), B6 als pyridoxal-5-fosfaat (P5P), B9 als 5-MTHF (L-methylfolaat) en B12 als methylcobalamine (en eventueel adenosylcobalamine).

Deze bijv. https://www.amazon.nl/Vitamine-Comp...=1&smid=A17MDI9IJZP3ZQ&utm_source=chatgpt.com

Laatst bewerkt:
Stel er speelt ook een B-12-tekort (heel wel mogelijk vanwege de relatief lage bloedwaarde) dan kom je er niet met een b-complex als het een opname-probleem is: wat het zeer waarschijnlijk is.
Dan doe je er goed aan te bijsuppleren met een zuigtablet: die regelt opname onder de tong.
Injecties doen ze ook wel eens, maar w.s. werken zuigtabletten ook goed.

Laatst bewerkt:
Stel er speelt ook een B-12-tekort (heel wel mogelijk vanwege de relatief lage bloedwaarde) dan kom je er niet met een b-complex als het een opname-probleem is: wat het zeer waarschijnlijk is.
Dan doe je er goed aan te bijsuppleren met een zuigtablet: die regelt opname onder te tong.
Injecties doen ze ook wel eens, maar w.s. werken zuigtabletten ook goed.
Ik wacht morgen wel af wat de beste man te zeggen heeft. Dan kan ik wat specifieker zijn. Denk ook dat het een opname probleem is ook vanwege maagklachten die ik heb.

Tintelingen kunnen worden veroorzaakt door 1 of meer B-vitamines. Het is dan beter om meteen het gehele spectrum af te dekken, lijkt mij.

Mike
"Is teveel B6 gevaarlijk?

Het kan leiden tot aantasting van het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan. Dit heet perifere neuropathie. Het is niet mogelijk om een teveel aan vitamine B6 binnen te krijgen via normale voeding"

Dus Mike, je zat onbedoeld goed! :cool:

Met de P-5-P versie van B6 heb je van deze neuropathie geen last. Neem dus nooit de synthetische HCI vorm in hoge dosering!

Nou de dokter heeft gebeld. Hij zegt dat de B12 keurig is op 207 maar heb toch gevraagd of ze ook nog MMA en homocysteine kunnen nakijken . Want 207 is het grijze gebied volgens Stichting B12 tekort. Foliumzuur is ook laag en adviseerd om alleen foliumzuur en vitamine D te slikken.
Dus weer afwachten wat er uit die MMA komt.

Verder weet ik het ff niet nu..

Nou de dokter heeft gebeld. Hij zegt dat de B12 keurig is op 207 maar heb toch gevraagd of ze ook nog MMA en homocysteine kunnen nakijken . Want 207 is het grijze gebied volgens Stichting B12 tekort. Foliumzuur is ook laag en adviseerd om alleen foliumzuur en vitamine D te slikken.
Dus weer afwachten wat er uit die MMA komt.

Verder weet ik het ff niet nu..
Wat is MMA?

Net bij vitamine b12.nu besteld en advies gekregen van Bo Baden via de telefoon. Erg goed geholpen. Nu een pakket besteld van 1000 met foliumzuur. Kijken hoe dat gaat werken. En heb ook nog vitamine D zuigtabletten gehaald net. Hopen dat de klachten langzaamaan gaan verdwijnen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.662
Leden
8.695
Nieuwste lid
FAGAgueda5
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan