Vis eitjes / Kuit

Mike,

Ik wil het haar wel vragen, ik zie het mailadres wel tegemoet!

Dennis,

Die vis eitjes moet je niet hebben nee, vol synthetische kleurstoffen en conserveringsmiddel. Ik heb overal gezocht naar ongepasteuriseerde wilde alaska zalm eitjes en ze zijn volgens mij alleen te krijgen in België via een kaviaar importeur en in Duitsland bij een importeur die dus toevallig aan een lokale Japanner levert hier in Zeeland. Toevallig zijn deze ook nog MSC gecertificeerd. Je kunt eens vragen of ze misschien bij een Japans restaurant bij jou in de buurt te krijgen zijn? Anders gewoon kuit kopen bij de visboer. Haring kuit moet ook makkelijk te krijgen zijn en is een vis die net als zalm rijk is aan vitamine D, dus waarschijnlijk de kuit ook!

Lees28,

De Zeeuwse mosselen komen soms ook uit Ierland, duitsland of de Waddenzee, maar zijn volgens mij perfect WP voedsel, net als de Zeeuwse oesters! De wilde oester variant, de creuses zijn niet duur en een bom van zink, magnesium, vitamine A, D en EPA en DHA en bovendien heel goed rauw te eten!

 
@ Botervloot

Heb jij een adresje voor betaalbare oesters? Ik heb helaas nog geen adresje in omgeving Eindhoven gevonden voor betaalbare oesters. Van die prijzen op bijvoorbeeld schmidtzeevis.nl/webwinkel/ word ik ook niet blij; ong. 15 euro voor 6 platte, Zeeuwse oesters. Misschien moet ik dan toch over de grens om aan betaalbare oesters te kunnen komen. Ik weet dat mijn oom elke week in Brussel moest zijn voor zijn werk en daar een paar kilo oesters voor 15 euro :D kon halen maar die zaak is over de kop gegaan.

 
Net naar de markt geweest en ruim 1 kg kabeljauw kuit gekocht voor 5 Euro. Het ziet er totaal niet smakelijk uit, maar ik ga de bereidingswijze van Botervloot opvolgen. Ik hoop dat ze de kuit volgende week ook nog hebben, want het seizoen is bijna voorbij. Als het een beetje te eten is, ga ik volgende week een grote hoeveelheid kopen en dan invriezen. Dat scheelt een hoop geld! By the way, de eerste de beste viskraam had de kuit, dus het is nu echt makkelijk te vinden. Sla je slag!

 
@Phoenix

Ik betaal ongeveer 50 cent per stuk, maar kan ze hier in Zeeland zelfs rapen als ik wil. Ik zou in Brabant geen adresje weten, ik zou het eens vragen bij een viskraam. Je moet vragen naar creuses, die platte zijn lekkerder, maar erg duur! Sligro verkoopt zeker ook oesters per 12 creuses schat ik maximaal een euro of 8.

@Louise

Ik heb de kuit ook gebruikt in zelf gemaakte vissoep, mocht je het niet lekker vinden dan is dat een ideale oplossing, lekker! Elke vis heeft volgens mij kuit in een ander seizoen, ik heb haringkuit gegeten afgelopen najaar bijvoorbeeld. Soms bieden ze het ook niet aan als losse kuit, maar zit het gewoon nog in de vis.

 
@ Botervloot

Bedankt voor de tips.

Zal a.s. zaterdag eens kijken op de markt. De laatste keer dat ik bij ons op de zaterdagmarkt keek naar vis was de kwaliteit niet je van het. Misschien is het nu beter. Of even een Sligrokaart zien te regelen.

 
Ik heb net ook weer kabeljauw kuit gekocht 4,50 per kilo. Google eens op het griekse recept "tarama"

 
@ Botervloot, Bedankt voor de tips! Na wat bibberen van het uiterlijk is het experiment uiteindelijk geslaagd. Heb een aantal stukken in 20min. in gekookt water gelegd en daarna op zuurdesem speltbrood (eet ik sinds kort af en toe) gelegd. Ik twijfel wel aan de kwaliteit van de stukken, want de kleur verschilde per stuk. Het grote stuk was behoorlijk oranje van de binnenkant terwijl de kleinere stukken rozig waren. Hoort dit, of heb ik een slechte visboer getroffen?

 
Pff, net bij de visboer gevraagd naar viseitjes. Ze had alleen een klein potje met lompviseitjes. 50 gram voor iets van 6 euro ofzo. Ik denk ach, wel duur, maar wel leuk om eens te proberen. Kijk net op de achterkant van het potje, zit het bomvol met e-nummers en alles wat maar slecht kan zijn aan voeding. :cry:

 
Ik heb vandaag op de markt 1,8 kg kabeljauwkuit gekocht voor een tientje. Het zijn geen losse mini-eitjes, maar roze glibberige dingen. Ik ben benieuwd hoe ze zullen smaken. Er staat nu ook pan op met kabeljauwkoppen.

 
Gefermenteerde viskuiten gemengd met kimchi is een favoriet van ons. Vis fermenteren is voor mij de beste manier van voorbereiding. Gewoon zoveel rauw mogelijk eten. Voor velen is het waarschijnlijk ondenkbaar maar het is een kwestie van wennen.

 
Hmmm, je maakt me nieuwsgierig GeneA! Hoe fermenteer jij je vis en viskuit???? Kan je daar een beschrijving van geven?

 
Ik heb het wel eens zo gedaan Dennis:

http://fishcooking.about.com/od/smokebrine/ss/bottarga.htm

 
Dus het is meer pekelen dan?

Ik had op de markt een zak kuit gekocht, maar meer dan de helft van die roze dingen waren al open en sommige hadden geen roze kleur meer en stonken ook een beetje. Volgens mij hebben ze maar wat oude troep meegegeven. Ik heb ze goed gewassen en de roze gekookt en daarna verwerkt in een wokgerecht. Die vaal-gekleurde leg ik vanavond wel ergens buiten neer voor de buurtkatten.

 
ik wil dit topic weer naar boven halen omdat ik ook opzoek ben naar zalm eitjes. hebben jullie al meer adresjes gevonden?

Ik heb als kind veel kuit gegeven (mijn vader was gek op vissen). mijn moeder deed de kuit schoonmaken (vlies en adertjes verwijderen) en dan met heel erg veel grove zout mengen en in potten doen. deze poteen werden in de koelkast bewaard. mijn vader nam soms zo een lepel (bleah) maar ik deed ze altijd door een omelet (dit is echt heerlijk!!!)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.875
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan