• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

Vis eitjes / Kuit

G

Guest

Guest
Ik heb daar laatst ook toevallig een artikel over gelezen. Great minds think alike :lol: .

keeperofthehome. org/2010/01/eating-more-nutrient-dense-foods-yes-i-really-tried-fish-eggs.html

Blijkt dat je die in Amerika dus heel makkelijk in Koreaanse toko's kan krijgen.

Off-topic: Waarom zijn zoveel WAPF gerelateerde voedingswaren die interessant voor ons zijn zo ontzettend moeilijk te krijgen hier? In Amerika kun je zoveel makkelijker komen aan rauwe melk, rauwmelkse boter en kaas, grasgevoerd vlees etc. Hier kan het ook wel, maar zoveel moeilijker en veelal zoveel duurder. Zucht, wordt er wel eens moe van. Bleh.

 
G

Guest

Guest
Een steeds terugkomend superfood binnen WAPF zijn vis eitjes / kuit. Het is een door vele natuurvolken zeer gewaardeerd superfood voor met name zwangere en borstvoeding gevende vrouwen. Weston Price vond zelfs Peruaanse bergvolken die mijlen en mijlen aflegden naar de zee om kuit te vangen, te drogen en het weer mijlen en mijlen mee terug te brengen hoog in de bergen. Op de vraag waarom ze dit deden antwoorden ze: "To have healthy babies"

Qua voedingswaarde kun je het een beetje vergelijken met gefermenteerde levertraan, het is alleen nog rijker aan vitamine D. Dit is zeker interessant ivm de vitamine D discussie elders op de site denk ik. Ik heb in een artikel gelezen en misschien dat Mike dit kan bevestigen via 1 van de Amerikaanse connecties dat de Weston Price Foundation onlangs Alaska zalmeitjes heeft laten analyseren en wat blijkt, deze bevatten per eetlepel 17000 I.U. vitamine D! Dit is net zoveel als je aanmaakt op een zomerse dag; oude wijsheid wordt dus weer eens bevestigd!

Maar nu ben ik uiteraard op zoek gegaan naar viseitjes en dan niet in die kleine potjes gepasteuriseerd en met conserveringsmiddelen, maar rauwe wilde Alaska zalmeitjes. Deze zijn dus niet zo makkelijk te vinden, maar toch waren ze dichterbij dan ik dacht, namelijk bij het lokale Japanse restaurant. Per kilo verpakt, diepgevroren en ook nog eens MSC gecertificeerd, de eigenaar wil ze voor mij bestellen, omdat de Duitse leverancier niet levert aan particulieren.

In januari is ook kuit van kabeljauw en wijting verkrijgbaar bij de viswinkel/kraam, dit zal waarschijnlijk ook een fantastische voedingswaarde hebben.

Dit is het artikel dat ik las:

http://nourishingourchildren.wordpress.com/2011/12/19/nutrient-dense-fish-roe/

Jochem

 

autumn

New member
Bedankt voor dit artikel... interessant! Ik heb ze in Eindhoven ook wel eens op de markt bij een viskraam zien liggen een flinke tijd geleden. Toen wist ik nog niet wat het was en vroeg er wel naar. Maar ik dacht, wat moet ik nou met vissenkuit? Hoe bereid je zoiets? Als ik ze nog eens tegen kom gaan ze mee naar huis. Eens kijken of ik een vissenschool in mijn buik kan creëren... :mrgreen:

 

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Nooit gegeten, maar klinkt allemaal erg veelbelovend. Toch maar eens mijn best doen dit te pakken te krijgen.

 
G

Guest

Guest
De zalmeitjes kun je heel simpel op een cracker/stukje geroosterd zuurdesembrood met crème fraiche eten.

De kuit van kabeljauw en wijting laat ik stevig worden in net niet kokend water met Keltisch zout en laurier en eventueel wat andere kruiden (20 min) Daarna kun je het af laten koelen, in plakken snijden en ook op toast eten met wat olijfolie, citroensap en wat bieslook bijvoorbeeld. Je kunt het nadat je het uit het water haalt ook snijden en licht bakken met ui, knoflook en andere groenten. Als je het zonder voorbehandeling bakt scheurt het zakje makkelijk en loopt het leeg.

De zalmeitjes eet je gewoon rauw, dat is waarschijnlijk het meest ideaal!

 
G

Guest

Guest
Zonder cracker ;-) Nee serieus, je kunt ze prima zo eten, het is eigenlijk een delicatesse, het is zalm kaviaar. Als je op recepten googled kom je van alles tegen, zoek ook op "salmon roe"

 

...........

New member
17000 IU vit D per eetlepel, dat klinkt goed! Heb nog nooit viseitjes gegeten, maar kun je dit gewoon bij de visboer kopen? Is het trouwens niet belachelijk duur? Wat betaal jij bijvoorbeeld voor die kg, Jochem?

 

autumn

New member
Ik heb op google even een plaatje bij het verhaal gezocht. De zalmkuit heb ik laatst nog bij een sushi-restaurant gegeten. Het althans dezelfde kleur als zalmvlees zelf. Was inderdaad best lekker.

 
G

Guest

Guest
@Janse: De zalmeitjes zijn idd erg duur, in potjes, gepasteuriseerd vaak rond de tien euro per 100 gram. Deze diepgevroren versie is 70 euro per kilo. De kuit op de vismarkt echter, koop je voor een habbekrats, ik betaalde gisteren 4,50 voor 1 kilo wijting kuit, ik denk dat je aan 200 gr per persoon al meer dan genoeg hebt.

@Dennis: Klopt, zijn dezelfde zalmeitjes als in sushi. Ze worden dan eerst een nacht in shoyu geweld volgens de Japanse kok, dan krijgen ze hun "knapperigheid" terug. Google maar op "ikura recipes"

@Poekie, Bedankt voor de foto.

@Mike: Weet jij iets van de analyse van die Alaska zalmeitjes die de WAPF Amerika heeft laten uitvoeren? Misschien staat er iets over in het winter 2012 journal? Ik heb trouwens 3 weken geleden nog eens gemaild naar Leon van de Bron, maar krijg geen antwoord, ik laat het maar even zo.

 

...........

New member
€4.50 per kilo klinkt goed. Dan is toch dat hele vitamine D gezeur opgelost? Een paar keer per week een eetlepel moet dan voldoende zijn toch?

 
G

Guest

Guest
De geanalyseerde eitjes schijnen die van de wilde zalm te zijn, die bevatten dus 17000 IU vitamine D per eetlepel. Hoeveel vitamine D de kuit van wijting, kabeljauw, haring of andere Noordzee vis bevat weet ik niet, maar waarschijnlijk ook veel.

 
G

Guest

Guest
Als jij mijn bankrekening aanvult met een paar nullen (voor de komma! ;-) ) dan wil ik best een Koreaanse toko beginnen :p . Even alle gekheid op een stokje, ik denk dat er best een markt is in Europa voor een webwinkel met WAPF-voeding. Beetje geitenwollensok, beetje WAPF, beetje maggi, beetje van jezelf. Nou Botervloot, je weet wat je te doen staat :lol: .

 

Webmaster

New member
Quote:
@Mike: Weet jij iets van de analyse van die Alaska zalmeitjes die de WAPF Amerika heeft laten uitvoeren? Misschien staat er iets over in het winter 2012 journal?


Nee, daar heb ik niets van gezien. Misschien een idee om Sally Fallon hierover zelf te mailen? Als je wilt, email ik je wel haar emailadres door.

Mike

 

autumn

New member
Ik heb laatst eens in een reguliere aziatische supermarkt gegeten naar vissenkuit. In het vriesvak zag ik 3 felgekleurde soorten liggen. Het leek wel snoep, maar ik kon geen merk als Haribo op de verpakking vinden. :)

Wel verwijzingen naar talloze chemische kleurstoffen!

 

autumn

New member
Ik heb laatst eens in een reguliere aziatische supermarkt gegeten naar vissenkuit. In het vriesvak zag ik 3 felgekleurde soorten liggen. Het leek wel snoep, maar ik kon geen merk als Haribo op de verpakking vinden. :) - Wel verwijzingen naar talloze chemische kleurstoffen!

 
G

Guest

Guest
Echt letterlijk een vette tip botervloot.

Niks gezeur van vitamine D werkt alleen met zon, want stel je woont in het noorden

van Noorwegen met een zomer met praktisch geen zon en een nog rottere winter.

Gezondheid maar opgeven dan, net zoals het vlees volgens meneer Moritz

Sorry ik moet mijn frustratie jegens hem beetje uiten want het lijkt wel of

elke therapeut gestoord is en zeker witte jasse syndroom, en arrogant, laten ze niet blijken direct,zijn ze te geraffineerd voor, maar ze zijn het echt wel !!!

Over vis gesproken

De chileense mosselen van de Bas van der Heiden voor 10euro per kg

is ook geen verkeerde keuze vind ik

Maar mijn visboer vertrouwd ze niet, Liever de

Zeeuwse, gewoon lullen in je eigen straat natuurlijk.

Hij vertrouwd liever z,n eigen kibbeling in arachide olie

En is er heilig van overtuigd dat het totaal geen kwaad kan

Sterker nog het neigd richting gezond zelfs.

Gelukkig weten wij beter denk ik dan maar bij mezelf.

Iets wat zo verslavend/lekker is als kibbeling kan bijna niet goed zijn

Misschien zelf frituren in geraffineerde ontgeurde kokosolie

en paneren met biologisch amandelmeel?

 

Webmaster

New member
Geraffineerde, ontgeurde kokosolie is eveneens rommel. Amandelmeel is rijk aan fytinezuur. Leon, richt je op positieve dingen i.p.v. alleen maar alles en iedereen af te kammen wat je niet zint. Inhoudelijk ben ik het niet eens zo met je oneens, maar je toon is te agressief en dat is negatieve energie die je bij jezelf voedt.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.191
Berichten
321.498
Leden
7.668
Nieuwste lid
Robinderobot
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan