1. Willem vertelt…
Lieve mensen,
Wat is het leven mooi!
Vooral als je de tijd neemt om te luisteren naar de stilte of mooie natuur te zien of het leven op een dorpsplein gade te slaan, natuurlijk helpt het dat ik, als ik dit schrijf, op Tenerife ben waar de zon en felle kleuren elk oogopslag interessant maakt.
Het bevestigt nogmaals dat het leven wordt afgeleid door gebeurtenissen, evenementen, rampen, crisis, etc etc. En hoewel er in de wereld inderdaad veel lijden, armoede, vernietiging en ongeluk plaatsvindt, bedoel ik eigenlijk meer de manier waarop dit op ons wordt afgevuurd. Elke dag is er weer iets nieuws, dat vorige week het kabinet 'viel' is al weer oud nieuws. Vandaag is zelfs de klucht tussen Musk en Trump alweer aan het vervagen. De rellen tegen Trump in LA en het schip met Greta dat belet wordt Gaza te bereiken door de IDF, staan deze week op het menu. Voor de lokale media is er ook wat hoor, zo was er hier op Tenerife de dag van de strijdkrachten met dit jaar een militaire parade inclusief een koninklijk defilé in Sant Cruz de Tenerife. En natuurlijk Roland Garos en Spanje - Portugal in de EUFA nations league, of etc etc.
Case en point; de afleidingen worden steeds intenser en volgen elkaar in een hoger tempo op. De kans dat het echt uit de hand loopt is, voor de gebieden die niet op dit moment in oorlog zijn, vrij klein. Tot zo ver het goede nieuws. Dat er zoveel afleiding nodig is laat een paar dingen zien.
De elite heeft haast en dus geen behoefte aan publieke debatten of überhaupt democratische processen, alles wat WEL relevant is voor ons leven wordt medegedeeld, maar wel als een voetnoot in de hoop dat er geen rumoer over ontstaan. Het wel te noemen geeft voor later de mogelijkheid om te zeggen, ja maar dat is met zijn allen afgesproken.
De huidige narratieven staan zwak, die halen het niet zonder heel veel propaganda en censuur. Migratie, gezondheid, klimaat, stikstof, LHBTI, allen verliezen ze stoom en halen de eindstreep niet, dat is te vroeg want nog niet alle onderwerpingswetten en reglementen zijn klaar, laat staan geïmplementeerd.
Polarisatie is een zeer welkom ventiel, de elite is zich zeer bewust dat de situatie snel kan omslaan. Beter dat bevolkingsgroepen met elkaar vechten dan te realiseren dat er een gezamenlijke vijand is. Links-rechts blijft een van de sterkste concepten, de programmering is zo sterk dat ondanks dat links en recht zo ongeveer stuivertje hebben gewisseld op veel belangrijke thema's, de groepen de hakken in het zand hebben gezet en elk standpunt verdedigen vanuit een tribaliteit.
Ik denk nog wel eens aan little finger, een personage uit de hitserie 'game of thrones' met zijn fameuze uitspraak "chaos is a ladder" , zolang little finger een stap voor bleef door de chaos te veroorzaken kon hij mensen om zich heen manipuleren. Een ander voorbeeld daarvan is de gevleugelde uitspraak "Never waste the opportunity offered by a good crisis" een quote die wordt toegeschreven aan Machiavelli. De chaos is dus vooral een chaos voor hen die het doelwit van de manipulatie zijn.
Als je vermoedt dat jij ook een doelwit bent, wat kan je dan doen om je niet te laten manipuleren? Velen zullen zeggen, je zo goed mogelijk informeren, maar dat is slecht een deel van de oplossing. De hoeveelheid aan informatie die op je af komt maakt het namelijk onmogelijk om alles te checken en te wegen.
Ik denk dat elk stuk informatie moet worden beantwoord met de vraag of het nu een reëel, acuut en levensbedreigend gevaar is? Zo niet, en dat is vrijwel niks, dan is het dus niet echt belangrijk, in ieder geval geen reden om je hoofd over te verliezen of het van de daken te schreeuwen.
Een volgende is: kan dit als het waar is effect hebben op mijn leven? Zo ja dan kan je er, zodra je tijd hebt, eens wat dieper naar kijken en nagaan wie dit nieuws brengt, of het waar is, etc., etc. Als het waarschijnlijk geen effect heeft op je leven maar je merkt dat je je er toch over opwind of dat het je niet los kan laten is het misschien goed om de vraag te stellen: wil ik hier een studie of zelfs mijn hobby van maken? Nee? Droppen, het heeft geen waarde, hooguit negatieve, namelijk afleiding of polarisatie.
Wat wel een interessante vraag is, waarom wordt je getriggerd door bepaalde berichten? Wat doet het met je? Door die emoties gade te slaan en de vrije loop te laten zonder dat je een actie onderneemt, maar gewoon gadeslaan kom je vanzelf bij een punt in jezelf dat wel belangrijk is.
Wat ik hier boven beschrijf is een voorbeeld en methode van hoe je kan omgaan met heftige informatie zodat je niet de hele dag erdoor beheerst wordt. Ik hoop dat dit je op weg helpt om je eigen routine te ontwikkelen zodat je, in het woud van informatie, een productief en gelukkig leven kan leiden.
We zijn heel dankbaar dat, als je ons werk waardeert, je ons ondersteunt in onze strijd voor liefde en waarheid. De websites met al onze dossiers en uitzendingen in de lucht houden is niet gratis, evenmin als de rechtszaken die nog lopen. Noodgedwongen betalen we op dit moment een aantal van deze zaken van onze persoonlijke rekeningen, daarom zijn we erg dankbaar voor jullie donaties.
Wil je ons persoonlijk steunen, dan kan dat via:
About this platform
willdofreedom.com
dfacto.nu