Vezels

Helaas zijn deze gefermenteerde dranken wel gepasteuriseerd. Forumlid Gerrit heeft dit al eens eerder onderzocht.

Mike

 
Ik heb zojuist op de flessen gekeken van de sappen van luna e terra. Er staat niet op dat het gepasteuriseerd is.

 
Nogmaals, Gerrit heeft dit onderzocht. Het staat inderdaad niet op het etiket, daarom heeft hij contact opgenomen met alle fabrikanten van gefermenteerde sappen die je in biowinkels vindt. Ze zijn allemaal gepasteuriseerd, stuk voor stuk.

Mike

 
Het voelt als een stomme vraag maar ik weet t echt niet:

Als de meeste groenten beter te eten zijn als ze verhit worden (zodat onder andere de cellulose kapot gemaakt wordt), waarom is het dan nadelig dat deze bovenstaande sappen gepasteuriseerd zijn?? Dat is maar zoiets als 15 seconden op 72 gr.C ! Waarschijnlijk zelfs ná het fermentatieproces met melkzuur.

Waarom moeten de sappen wél rauw zijn?

 
Je maakt een denkfout. Cellulose wordt afgebroken door fermentatie en door verhitting. We hebben het hier over een fermentatieproduct en willen we hier volop de voordelen van kunnen genieten dan moeten we de enzymen intact houden en het product dus niet verhitten. de fermentatie heeft de cellulose immers al afgebroken. Rauwe groente en fruit zijn dus uitsluitend in GEFERMENTEERDE staat gezond.

Mike

 
dankjewel !! heb ik t zo goed begrepen:

(om daarbij terug te komen op het openingsonderwerp van dit topic:) met de fermentatie zijn dus (een groot deel van de) cellulose én de suikers verdwenen, maar door het pasteuriseren maak je ook de (voor de darmen gunstige) enzymen kapot.

Maar in ieder geval heb je in die sapjes dan niet de suikers&vezels.

Klopt het dan dus dat 't niet verkeerd is om ze zo af en toe te drinken?

Ik ben namelijk nog onervaren met zelf fermenteren (behalve kefir)..en 't is wel makkelijk, zo'n fles.

 
Ik zat net een filmpje te kijken van david wolfe en over als ik het tenminste goed snap allemaal hoe je de slechte oestrogenen uit je lichaam krijgt en hij heeft het over beets juice.

Als ik dan dit topic lees dan weet ik niet precies wat ik dan wel moet doen ervan uitgaande dat hij geen BS uitkraamt.

Verder heeft hij het over goji bessen en daar is oa mike niet zo enthousiast over, maar als ik dan hem hoor praten dan ben ik geneigd om ze weer te gaan eten gezien wat ze doen om die xenon oestrogenen uit je lichaam te krijgen nogmaals als ik het allemaal goed begrijp.

Deel 1



Deel 2



Deel 3



 
Xeno-oestrogenen vervangen door neurotoxines in een nachtschade als de goji-bes lijkt me geen goed idee. Bietensap is pure suiker. Dan liever bieten-kvass, een Oost-Europees drankje van gefermenteerd bietensap waar de WAPF in Amerika heel enthousiast over is!

Mike

 
Mbt de bietenkvass hier een leuk linkje en hoe het zelf te maken

http://www.devoedzamekeuken.nl/bieten-kvas-met-sinaasappel-en-gember/

Mvt de goji bessen dat blijft toch moeilijk mi. want ik twijfel niet aan het feit dat ze nachtschades toebrengen, maar volgens david wolfje hebben ze ook d'r inbreng mbt het verwijderen van die xeno oestrogenen en da's ook wat waard denk ik.

Vette vis is ook niet bepaald zonder neven effecten qua gif ed dus het is een afweging wat je het belangrijkste vind.

Ik vrees dat het met meerdere zaken zo is en het een keuze blijft zo van hier win je wat en daar laat je wat.

 
@cham

Interessante info over wat vezels allemaal kunnen aanrichten. Ben nog maar aan het begin, maar al dingen gelezen die ik niet wist, zoals waar de oorsprong van het toevoegen van vezels vandaan komt. ?

Mark
 
Ik zocht naar enzymen en kwam terecht op www.papajakwekerij.nl
Blijkbaar is die "vrucht" erg gezond.
Ik kocht er een bij AH maar echt lekker vond ik hem niet.
Ook zocht ik naar een recept waarbij ik andere groenten kan vermengen met papaja maar heb ik nog niet gevonden. Zal er vast wel ergens zijn.
 
Uit bovenstaand boek/artikel:

In other words, what’s the average daily water requirement for the average adult?

Since this question is so controversial, let’s quote directly from a well-regarded academic textbook. (The abbreviation ca. means circa, academic speak for “approximately.”) Hold on to your toilet seat:

A person weighing 70 kg [155 lbs] requires at least ca. 1,750 ml [59 oz] water per day. Of this amount ca. 650 ml is obtained by drink­ing, ca. 750 ml is the water contained in solid food, and ca. 350 ml is oxidation water. If more than this amount is consumed by a healthy person it is excreted by the kidneys, but in people with heart and kidney disease it may be retained (edema; pp 505, 771f).

—Human Physiology; Robert F. Schmidt, Gerhard Thews, 2nd edition

650 ml water is dus maar nodig om te drinken per dag (2,5 glas) in plaats van de vaak genoemde 8 glazen water per dag. Lees hier verder wat de consequenties kunnen zijn als je teveel water drinkt:

https://www.gutsense.org/fiber-menace/why-eight-glasses-of-water-harm-your-body.html

Mark
 
Nog wel 1 belangrijke correctie:

Atkins stierf NIET aan hartcomplicaties. Dit is een zorgvuldig uitgezette mythe van vegetariers. Atkins stierf in het ziekenhuis aan een bloedprop in zijn hersenen nadat hij was uitgegleden op een gladde stoep en op zijn hoofd gevallen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins_(nutritionist)

Mike
 
Zo zie je maar hoe ze de boel verdraaien. Ik heb nooit anders geweten dan dat hij aan een hartaanval gestorven is.
Er werd dan ook minachtend weergegeven dat zijn eigen dieet hem omgebracht had.
Ik kan me nog filmpjes herinneren (maar misschien was dat toch wel iets anders), over een 'restaurant' waar een nieuw dieet voorgesteld werd. Er waren verkleedde doctoren en zusters die het eten serveerden en het eten was veel vlees en veel vet. Er werd de gek mee geschoren. Ik weet er echter niet meer het fijne van.

Wel goed dat ik nu de ware toeracht weet.
Dorothé
 
Dorothé waar jij naar refereert is waarschijnlijk 'Heart attack grill' in Las Vegas!

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Heart_Attack_Grill

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan