Vezels

elmo

New member
Ik weet dat vezels niet goed voor je zijn maar lees dat wortelsap goed is voor je lever om door te spoelen.

Wortels ongekookt bevatten toch onafbreekbare vezels.

Of moet ik gekookt wortelsap gebruiken, hoe werkt dat?

 
Geen van allen, tenzij het wortelsap gefermenteerd is. Behalve vezels krijg je ook zetmeel binnen, wat je bloedsuikerpsiegel doetb stijgen. Kies liever voor minder zetmeelrijke, levervriendelijke groenten en kruiden.

Mike

 
Bietensap? Ontzettend goed voor je bloeddruk en weerstand, en ook goed voor lever.

 
Dan heb ik even een vraagje, kun je groente dan fermenteren en hoe doe je dat met bieten of wortelen?

Gaat da ne zo als met zuurkool?

Groetjes en bedankt.

 
Bietenkvass wordt hier nu ook dagelijks gedronken. Aan mijn 2 dochters heb ik het aangeprezen als prinsessendrank, verdunt met wat water ziet het er spectaculair roze uit, als het op is krijg ik klachten :)

 
Bietenkvass (gefermenteerde bietendrankje): je snijdt een flinke biet in stukjes, theelepel Kzout erbij en een scheut wei, dan de 500 ml pot aanvullen met water (ik doe er soms ook gember doorheen) en laat dit geheel 4-5 dagen staan, afgieten door een zeefje en het drankje is klaar.

 
Dat ken ik niet, vinden je kinderen de princessendrank lekkker?

Ik zal zo eens wat recepten gaan nalezen hiero, er wat nog een hoop te leren.

Dank voor je antwoord.

 
Echt lekker vinden ze het niet, maar de kleur vinden ze zo mooi dat ze de smaak op de koop toe nemen, smaakt ziltig/zuur.

 
Quote:
Aan mijn 2 dochters heb ik het aangeprezen als prinsessendrank



Haha fantastisch! Ik ga kijken of ik dat op die manier ook kan slijten aan mijn nichtjes. Die zijn ook helemaal met dat prinsessen gedoe bezig. Of misschien is dat nu net weer afgelopen dat kan ook ben ik weer te laat..

 
Wel een modekleurtje momenteel, maar ook dat is zo voorbij Succes, goed verdunnen de eerste keer.

 
Dezelfde voordelen als alle gefermenteerde voedingsmiddelen hebben, ze zijn probiotisch, voorverteerd, rijk aan enzymen, net zoals zuurkool, kefir etc.

 
Ik heb het wel eens gemaakt, maar ik moet bijna kotsen zo vies vond ik het. En ik lust eigenlijk altijd alles. Ik heb die ene batch weg weten te krijgen, maar verder houd ik het bij kombucha, kefir en waterkefir :).

 
Quote:
Alleen fermenteren met zeezout? Niet met wei?


Thijs, het kan alle twee, ik vond die met wei wat frisser en niet zo zout, (als je wei gebruikt kun je zout halveren) en lekkerder, kwestie van uitproberen.

Als je eenmaal kvass hebt gemaakt kun je daar weer een beetje van gebruiken als startcultuur voor de volgende batch en heb je in principe geen wei (meer) nodig.

Oker, zo puur vind ik het ook niet echt lekker, verdunt is het goed te doen.

Quote:
Zou het ook met waterkefir lukken dan?


Heidefiets,

Ik geloof dat het met waterkefir niet zo lekker is, omdat het slijmerig wordt staat hier.

http://nourishedkitchen.com/beet-kvass-recipe/

 
Quote:
Dan heb ik even een vraagje, kun je groente dan fermenteren en hoe doe je dat met bieten of wortelen?



Ik koop bieten -, gemengde groenten - en zuurkoolsap met melkzuur van Demeter. Deze zijn gefermenteerd. Wel opletten dat je de goede neemt, want ze zijn er ook zonder melkzuur. Die moet je niet nemen, vanwege het hogere suikergehalte.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan