Verticale strepen in vingernagels

G

Guest

Guest
De nagels op mijn vingers vertonen een soort van verticale strepen. In het engels noemen ze dit Vertical Ridges. De ene site vermeld dat dit met ouderdom te maken heeft. Lijkt me sterk omdat ik begin 30 ben. Ik raak er zelf steeds meer van overtuigd dat de nagels aantonen indien het lichaam ergens gebrek aan heeft. Zo heb ik wel eens gelezen dat verticale strepen op vingernagels de oorzaak kunnen zijn van een B12 tekort. Ik voel me echter kiplekker en ben nooit moe. Ook de witte maantjes in de nagels zouden een betekenis hebben. Bij de duimnagels zijn de maantjes duidelijk aanwezig, maar bij de andere vingers soms in mindere mate of helemaal niet.

Wellicht dat jullie een antwoord hebben.

 
Ik weet geen antwoord maar ik heb ook verticale strepen op mijn nagels.

Ik ben wel iets ouder dan jij, 50 jaar maar ik voel me wel net zo jong als jij, 30 jaar. :lol:

 
Ik heb wel een antwoord. Als je last hebt van de harde, hoornachtige structuren van je lichaam, zoals je nagels, haar, gebit en botten, dan is je lichaam van zichzelf aan het lenen als gevolg van mineraaltekorten. Dit kan te maken hebben met een gebrekkige opname van mineralen. Er zijn vetten voor nodig om mineralen op te nemen. Vervolgens moeten de vetten goed verbrand kunnen worden, wil het lichaam hier effectief gebruik van kunnen maken. En dan kom je bij de lever uit, het vetverbrandingsorgaan bij uitstek. Poekie, koppel dit aan de constipatie die je ervaart en het mag duidelijk zijn dat je lever nog de nodige heling behoeft.

Mike

 
Oke,

dat wordt dan dagelijks het leverdrankje: ei-citroen-olijfolie.

Tot eind januari, dan kunnen we weer een grote lever-galreiniging doen.

 
Ik heb ook verticale strepen op mijn nagels, zo rond mijn 30ste 1 of 2 vingernagels, rond mijn 40ste 1 vinger erbij en nu met 50 hebben al mijn nagels het. Moet wel zeggen dat de Xeloda ze niet mooier hebben gemaakt. Heb veel gelezen hier, kan nu wel zeggen dat ik zeker te weinig goeie vetten heb genuttigd in mijn leven. Gebruik al wel een aantal jaren Superboost en Kzout. Maar als er niet genoeg vetten zijn om die mineralen op te nemen zoals Mike hierboven omschrijft kan me er wel iets bij voorstellen dat ze niet goed worden opgenomen. Heb zeker ook te weinig goede zuivel gebruikt en minder vlees gegeten. Ontlasting is goed zeker nu ik Luvos-aarde gebruikt.

 
Mag ik me hierbij aansluiten? Bij mij is het zelfs zo erg (geweest) dat mijn nagels vertikaal braken! Op zo'n streep. Maar niet al mijn nagels hebben het, het zijn voornamelijk de ringvingers. Ik ben 53 jaar.

 
Het is inderdaad een mineralengebrek, absoluut geen B12 tekort, dat is een broodje aap verhaal. Goede kans dat er een tekort is ontstaan aan silicium, zeker als er een zwangerschap aan vooraf is gegaan. Het lichaam geeft dan immers VEEL silicium door aan het kind. Dat siliciumtekort tijdens zwangerschap en vlak erna aanvullen met silicium voorkomt in veel gevallen een bekkeninstabiliteit.

 
Klinkt logisch.

Ik consumeer(de) nl nog wel eens gewoon brood (Allison brood). Het fytinezuur kan resulteren in tekorten aan mineralen.

Lees net wat info van Ramiel Nagel en die zegt bv dat een tarwebroodje met 2 mg fytinezuur de absorptie van zink met 18 procent tegengaat. Veder eet ik iedere avond twee/ drie handen vol gemengde (ongebrande) noten die ook weer fytinezuur bevatten.

Stap 1 bij mij was meer vetoplosbare vitaminen en meer mineralen (via Sole) tot mij nemen. De volgende stap zal zijn om de hoeveelheid fytinezuur te beperken door minder brood/ noten te eten en die keren dat ik brood eet te kiezen voor zuurdesem en wellicht de hoeveelheid fytaten proberen te reduceren (weken ?). Verder zal ik mij focussen op mijn lever door tegelijkertijd maar eens te starten met een dagelijks leverdrankje om de vetverbranding te stimuleren.

Thanx.

 
3 handen vol noten is best wel veel, maar bijv paranoten voorzien weer in de behoefte aan selenium. Ik week de nootjes een nacht en halve dag , ik haal de velletjes eraf(amandelen) en gril alles 5 minuten in de oven/onder de gril dus. Dan gaan ook de velletjes van de paranoten er goed af.

 
Lees net dat verticale strepen op de nagels ook in verband worden gebracht met een traag werkende schildklier.

 
Bijna al mijn nagels hebben 'verticale strepen'.... ik heb het idee dat ik dit al altijd heb gehad.... sindskort lijkt ook dat het witte gedeelte op je nagel bij sommige vingers zijn verdwenen bij mij ? :S en ik zie ook op sommige nagels kleine witte 'plekjes' op mijn nagel. Dit kan trouwens ook door het stoten van de nagel (ik doe wel werk met mijn handen). Ik ben al de afgelopen maand flink mijn lever aan het stimuleren...

 
Lees hier over verticale strepen,mijn dochter van1 jaar heeft horizontale op haar teennageltjes

 
In Waarom maagzuur goed voor je is staat te lezen dat maagzuurtekort zich bij vrouwen uit in de vorm van slechte hoornachtige structuren, dus: nagels en haren.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan