Verkoop-adressen voor natuur-vlees door heel Nederland

is dit wel biologisch? en er staat bij dierenwelzijn dat ze 90% ruwvoer krijgen zoals gras en MAIS?

 
Er staat nergens dat het biologisch is, dus is het het niet.

Dit is meer een reclame website voor vlees van een bepaald ras, ik denk wel dat ze goed bezig zijn.

Aan de andere kant is het twijfelachtig dit natuur-vlees te noemen.

 
Op deze site is ook de info rondom de dieren te lezen:

Dierwelzijn

scoretabel van boerderijen die op Puurnatuurvlees.nl staan.

Uw verkoopadres kan u vertellen en /of laten zien

hoe de dieren gehouden worden. Check zelf!

Weidegang, buiten lopen Ja, minstens 6 maanden.

Voeding Plantaardig, Gemiddeld 90% ruwvoer, zoals gras en maïs.

Keizersnede Nee, natuurlijke geboorte.

Castratie Nee.

Onthoornen Altijd verdoofd en door dierenarts.

Gebruik medicijnen, antibiotica Nooit preventief, curatief zeer beperkt en bij het slachten absoluut antibioticavrij.

Kalf bij koe Ja, minstens 6 maanden.

Land van geboorte Nederland of Frankrijk (herkomst van de Limousin)

Land van verzorging Nederland.

Land van slachten en uitsnijden Nederland, slachten altijd verdoofd

Ras Limousin

De limousine koe was niet alleen een uitstekende trekdier; het was ook een uitstekende zoogkoe zonder geboorte problemen.

Vandaag zijn de Limousin koeien op wereldvlak flink verspreid omdat ze een minimum aan handenarbeid vereisen. Zo wordt het Limousineras het "Sociale ras" genoemd omdat dit ras het leven van de fokker gemakkelijker maakt : minder veeartskosten, minder werk en beter inkomen.

De soberheid van de Limousin koe, het feit dat geboorteproblemen nauwelijks voorkomen (92% kalveren zonder hulp) maken het ras geschikt voor grote veekwekers en voor de toekomstige eeuw.

In de wieg van het limousineras zijn er weinig teelten (tarwe, mais). Een groot deel van de limousine kudden krijgt dus maar natuurlijke ruwvoeders : hooi, gras, stro. Het kalf dat gedurende min of meer zes maanden zuigt gaat met zijn moeder naar de weide en eet heel vlug gras.

Dankzij het bewaren van deze traditionele productiemethoden en een natuurlijke teeltwijze (weiden) heeft het Limousin vlees alle kwaliteiten die nodig zijn om in de smaak te vallen bij verbruiker en restauranthouder. Het is mals, het heeft een fijne vezel en een uitgesproken rode kleur.

Deze uitstekende eigenschappen komen tot uiting als we de grote waaier aan fijne vleeswaren bekijken : zuigkalveren van vier maanden; grasstieren die met hun moeder naar de weide gaan tot het spenen; volwassen stieren geslacht aan 18 maanden en zware vaarzen of koeien die heerlijke niet te versmaden gerechten zijn.

 
Ik ben zeker niet alleen maar negatief, zoals gezegd, ze zijn goed bezig.

Echter:

"Gebruik medicijnen, antibiotica Nooit preventief, curatief zeer beperkt en bij het slachten absoluut antibioticavrij. "

Ze gebruiken dus wel antibiotica, dan kunnen ze wel zeggen dat ze het zeer beperkt doen, maar dat is subjectief.

Het zal goed vlees zijn, maar ik koop bij een bio-boer in de buurt beter vlees en waarschijnlijk ongeveer even duur.

 
Het gaat om een overkoepelende site. Als je verder op de site op niveau per aangesloten kweker klikt, kan je zien dat de de voedingsomstandigheden en het vleesaanbod per vleesboer verschillen. In Zeeuws-Vlaanderen zit b.v. Claeys die veel beter condities biedt dan de hierbovenstaande gekopieerde tekst en ook paardenmelk aanbiedt !

Trouwens limousins zijn kudderunderen die van origine uit Frankrijk afkomstig zijn en veel nature meer vleesontwikkeling hebben dan een gewone koe of stier. De vleesprijs is om deze reden heel gunstig in vergelijking met grasgevoerd vlees dat op andere sites aangeboden wordt.

 
Grappig, 1 van de op beide sites vermelde slagers zit bij ons om de hoek. Ga ik toch eens informeren.

 
Wij noemen ons vlees natuurvlees omdat het vlees van Schotse Hooglanders betreft die écht het jaar rond buiten grazen. De hierboven genoemde sites gaan om limousines die met krachtvoer binnen afgemest worden. Onze dieren zijn 100% grasgevoerd, op een paar andere bedrijven na vrij uniek in Nederland. De discussie wel of niet biologisch wordt steeds minder actueel. Biologisch betekent in veel gevallen gewoon afmesten met krachtvoer, in 90% van de gevallen importeren uit het buitenland. De biologische rundveehouders in Nederland kunnen nooit concurreren met de runderen uit Latijns Amerika en Oost Europa. Natuurvlees van de Schotse Hooglander overstijgt m.i. alle eisen van biologisch. Er is geen Hooglander houder die zijn dieren binnen zal zetten en er zijn weinig die ze krachtvoer geven. Daarnaast zijn deze oerrassen nog niet doorgefokt en hebben ze daardoor geen antibiotica nodig en kunnen ze op een natuurlijke manier afkalven.

 
Beste Schotse Hooglanders,

ik haal elke week melk bij mijn biologische boertje, en al een aantal keren heb ik een kalf geboren zien worden zonder hulp :)

 
Toch hebben de mensen van de Schotse Hooglanders wel degelijk een heel belangrijk punt, nl. hoe natuurlijker je dieren houdt, hoe minder interessant de discussie wel of niet biologisch is. Biologisch is zeer zeker niet zaligmakend. Kijk ook eens naar die vacht van Schotse Hooglanders, die kunnen probleemloos 's winters buiten staan. Heel veel moderne koeienrassen moet je 's winters wel binnenhouden en krachtvoer geven, anders zijn de winterse omstandigheden simpelweg te zwaar voor ze.

Mike

 
Op de site die ik hier heb geplaatst staat dat 98% van het voer uit de regio komt. Houd dit dan in dat ze 98% gras gevoerd zijn denken jullie? Ik heb nog geen reactie op mijn email gehad van ze.

 
Schotse Hooglanders zegt dat hun koeien het jaar rond BUITEN lopen,maar nu zijn de koeien niet meer in de wei en staan ze ergens binnen?

Babbe.
 
Dag Babbe, waarom denk je dat de Schotse hooglanders niet meer in de wei staan?
Deze is van gisteren: https://instagram.com/p/BgA_hmxlOB1/
 
Ik kom vaak in Opende en de Herefords staan niet meer in de wei,iemand vertelde me dat ze in een schuur zouden staan. Mogelijk staan wel de Sch.Hooglanders nog buiten aan de foto te zien.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan