Vergelijking brood met dierlijk voedsel (Lever)

Micave

New member
Op de volgende website, van een Paleo blogger, staat een leuke vergelijking tussen brood en lever. Met name een vergelijking op het gebied van voedingswaarden.

Ik quote een klein stukje uit de tekst:

Quote:
Let’s run the actual numbers above, comparing 1,400 calories of bread to the same amount of beef liver for the 21 different nutrients listed. On average, for bread—adding up all the numbers at the tops of the bars— you get average nutrition across the 21 nutrients of 85% (1,777 / 21). That is, if you eat the entire loaf in a day, you’re still 15% under the government’s established recommendations.

Now let’s have some fun with the liver: 2,640%! No, that’s not a typo: Two Thousand Six-Hundred Forty Percent! (55,403 / 21), almost 25 times as much nutrition as the bread. Think of that the next time you hear nonsense about “superfoods”—and it’s always some silly berry, or leaf, or something else that while decent, never holds a candle to animal foods in terms of nutrition. When is that last time you heard of any animal food being referred to as a superfood in any mainstream outlet? Probably never. That’s how backwards everything is and just another example of what you’re up against.


de rest staat op de volgende website:

http://freetheanimal.com/2012/07/grains-vegetarians-vegans-and-nutritional-density.html

Have fun!

 
Zelf vond ik het ook een geslaagd artikel. De schrijver is een beetje een vreemde één maar ik kan het wel waarderen.

De discussie in de comments is ook wel leuk om te lezen. Een heel groot deel gaat over de schaalverdeling van de staafdiagrammen of een eventuele grafiek. Het probleem is dat de verschillen zo groot zijn dat het bijna niet te doen is.

 
Inderdaad heel goed stuk!! Tijd om weer een stukje lever te kopen!

Ik kwam deze tegen, wat is dat met al die vegan-superfoods hype. Ik mis duidelijk de vetten en als we dan toch op de plantaardige toer zijn waar staat dan de kokosolie. Als iets de huid mooi en soepel huid zijn het toch wel de vetten.

http://foodmatters.tv/articles-1/super-food-secrets-of-a-supermodel

 
@Mike,

Ik vind het ook mooi om te lezen wat hij schrijft. Alleen niet iedereen waardeert wat hij schrijft, met namen zijn comments wanneer je het niet met hem eens bent. Hij is nogal direct en ik denk dat jij wel weet wat dat kan doen met mensen ;-)

@Debsy,

Jammer dat supermodellen dit soort BS verkondingen. Helemaal omdat ze als gezond beschouwd worden door het verstoorde ideaalbeeld van hoe een vrouw eruit moet zien. Nu gaan al die onzekere tienermeisjes dit weer als een nieuwe waarheid zien en hun leven een stuk moeilijker maken.

Wel vraag ik me af wat gezonder is, het eetpatroon van de gemiddelde Amerikaan of het voedsel uit het artikel.

 
Quote:
Hij is nogal direct en ik denk dat jij wel weet wat dat kan doen met mensen


HEERLIJK! Er zijn gelukkig meer mensen zoals ik! :mrgreen:

Mike

 
Waarom hebben de meesten liever mensen om zich heen die overal omheen draaien ipv mensen die direkt zijn?

Dat is toch veel gemakkelijker, je weet meteen waar je aan toe bent, wat er bedoeld wordt.Aan jou de keus om het er wel/niet mee eens te zijn, of er nog even over te willen nadenken.

En er dan wat mee te doen.

 
Ik moet zeggen dat ik de directe manier van schrijven van Mike wel waardeer. :D

 
Richard Nikolay heeft nog wel meer vergelijkingen gemaakt qua voedingswaarde tussen Paleo en andere voedingspatronen:

http://freetheanimal.com/2011/04/nutrition-density-challenge-fruit-vs-beef-liver.html

http://freetheanimal.com/2009/01/vitamin-supplements-part-three.html

Mike

 
Thanks Mike,

Leuke links, beiden gelezen. Wel interessant dat hij dus geen gefermenteerde vis of boter olie neemt omdat hij niet weet wat de dosis is en klaarblijkelijk niemand. Heb jij daar een idee over Mike?

 
En is dat ergens op gebaseerd of is dat een gok? Ik ben een beetje verward door de comment van Richard Nikolay over de onbekende data van de royal ice.

 
Price beschrijft in zijn boek wel degelijk dat de levertraan en boterolie in gelijke delen met elkaar worden vermengd en dat is ook waar Blue Ice Royal op is gebaseerd. Verder beschrijft hij dat dit zo krachtig is dat je gemakkelijk kunt overdoseren en welke risico's daaraan verbonden zijn, vandaar de dosering van een half tot een heel theelepeltje per dag.

Mike

 
Heb nog maar een beetje gelezen in bet boek. Eerst twee andere boeken uitlezen, wel een beetje gelezen overigens maar het is niet een boek dat je zo even leest op de bank ivm formaat.

 
Over lever gesproken........ik heb bij iHerb Liver Powder van NOW besteld. Op de site van iHerb spraken recensies al van de vieze smaak, maar ik dacht dat het wel mee zou vallen. Nou, dat doet het niet, brrrrrrrrrr! Echt heel erg :x

Ik heb het de eerste keer (gisteren) gemixt met de laatste paar slokken smoothie, en vandaag met wat roomyoghurt. Als ik mijn neus maar goed dicht houd en/of er niet door adem proef ik niks, maar op een keer adem je dan toch weer (uit) door je neus en dan komt de smaak van walging alsnog terug. Weet iemand een tip om het dragelijker te maken? Ik weet niet of ik zo ooit die pot leeg krijg 8O

 
In het begin deed ik het samen met honing op een lepeltje. Maar het gaat wennen hoor.

Overigens vind ik de levertraan met boterolie wat milder en dus gemakkelijker in te nemen.

 
Ik wil even iets over goed brood zeggen.
Elke donderdag is er een biologisch markt in Maastricht.
Nu staat er sinds kort een bakker uit Belgie: Benoit Segonds.
Hij maakt heerlijk zuurdesembrood:
(Hij schrijft er zelf over)
Ik maak mijn brood op basis van biologische bloem (met een molensteen gemalen), natuurlijk zuurdesem en zout.
Geen enkel conserveermiddel of toevoegingen worden aan het deeg toegevoegd.
Door de lange gisting tijd (18uur) ontwikkelen zich de smaken en aroma's, deze worden versterkt door gebruik te maken van een bloemsoort met veel smaak.
Het hoge vochtigheidsgehalte van het deeg zorgt ervoor dat het brood smeuïg is waardoor de houdbaarheid van het brood verhoogd wordt.
http://benoit-segonds.be/nl/default.asp?id_mnu=10
Tarwebloem, zout en zuurdesem. Dit brood is het zuurdesembrood bij uitstek, gemaakt op de manier zoals vroeger op het Franse platteland.
De langdurige gisting in bannetons zorgt ervoor dat de smaak en het aroma zich ontwikkelen net als zijn mooie, luchtige structuur.
Door zijn hoge vochtigheidsgehalte is het brood smeuïg waardoor de houdbaarheid verlengd wordt.
Het is het brood bij uitstek, het is mijn favoriete brood, brood wat je puur kunt eten, zonder iets er op maar wat ook goed samen gaat met hartige of zoete gerechten (vleeswaren, vlees, vis, sauzen, kaas, jam, chocolade…).
http://benoit-segonds.be/nl/page.asp?id=22&id_mnu=12

Hij levert vrijdag het brood bij De Natuurwinkel
http://www.natuurwinkel-maastricht.nl/producten/biologisch-brood-benoit-segonds.aspx
Het is ongeveer hetzelfde brood dan van Le Salonard.
We weten natuurlijk dat het maar met mate genoten worden mag.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan