Veel kunnen slapen.... ZzzZZzzz.....

@ Janse,

ik kan het voeteneinde van mijn bed wel hoger zetten, maar dan krijg ik na een tijdje last van m'n rug, maar ik zal het misschien nog eens proberen en erop letten of ik beter slaap..

 
Ik las pas een stuk over de ziekte ME/CVS.

Vaak hebben mensen in het begin van een opmars naar die ziekte een periode dat men zeer veel slaapt.

Die periode heb ik ook gehad, 7 jaar voor ik instortte.

Soort comateus slapen en ik kon ook gaten in de dag slapen en had dan nog slaap.

In die tijd ging ik ook vaak heel vroeg naar bed.

 
Een jaar geleden ben ik dit onderwerp begonnen. Inmiddels is het zo met mij dat ik niet meer zoveel hoef te slapen.

Wel vraag ik me af of uitslapen gezond is of niet?

Zou het voor het bioritme wel oed zijn om dit te verstoren?

Of zou het lichaam toch af en toe een moment moeten hebben als een batterij op een oplader.

Hoe denken jullie over uitslapen?

 
Ik vind uitslapen heerlijk!!! Ik kan het dan ook heel goed :D Geen idee of het slecht is voor je bioritme. Zelf heb ik daar niet snel last van.

 
Je lichaam geeft zelf aan hoe of wat. Als jij niet eerder wakker wordt zul je het nodig hebben.

Lia

 
Ik had laatst een interview geluisterd met een man die dat allemaal had onderzocht, maar ik kan het interview niet meer terugvinden. Het kwam erop neer dat we sinds een paar decennia collectief in een epidemie van slaaptekort zitten, er is geen tijd geweest in onze geschiedenis waar we zo weinig slapen als nu.

Het is dramatisch voor onze gezondheid en onze intuitie. En dan nog zijn de effecten op lange termijn nog niet goed te overzien. Net zoals de mensheid een koolhydraten-experiment ondergaat, ondergaan we sinds 20 , 30 jaar ook een insomnia-experiment. 8 uur is 8 uur, en geen 6.

Dus uitslapen, ja maar dan ook vroeg naar bed. Dan krijg je én genoeg slaap én kun je jezelf helen met een wandeling in de vroege zon. De ochtendzon is veel beter dan de middagzon. Ik skip zulke dingen altijd met het argument dat ik nu eenmaal een avondmens ben, maar het is nooit te laat voor goede voornemens. En de lente komt er weer aan..

 
Quote:
De ochtendzon is veel beter dan de middagzon.


@ Thijs, Tja, ik heb het geprobeerd: in de winter: opstaan met een wekker met blauw licht om me te laten wennen aan het licht van de ochtend (iets met het circadisch ritme http://www.xpressnet.com/bhealthy/litetrpy.html ). http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/03/14/blue-light-therapy.aspx Maar voor mij is het gewoon te confronterend zoveel licht op mijn knar 's-ochtends al. Misschien als ik veel energie had, maar dat heb ik al niet.

 
2 keer per nacht slapen? Misschien een uitkomst voor mensen die weinig tijd hebben om te ontspannen, omdat het s'nachts rustig is, goede tijd om te mediteren, lezen of studeren.

http://slumberwise.com/science/your-ancestors-didnt-sleep-like-you/

 
Interessant artikel. Ik moet er in ieder geval niet aan denken, 2 keer slapen. 's Nachts wakker zijn vind ik echt niet leuk, niet omdat ik er gestresst van raak, maar puur omdat er niks is dat ik 's nachts wil doen. Alles wat ik wil doen doe ik overdag of 's avonds, tijd genoeg. Heb vroeger veel slapeloze nachten gehad, ben dolblij dat ik nu heerlijk 8 uur door kan knorren zonder problemen :-D

 
Er zijn denk ik veel mensen die het als stressvol ervaren om s' nachts wakker te liggen, dan helpt het wellicht om aan dit artikel te denken en het anders te interpreteren. Ik weet dat ik de nachtvoedingen van mijn kinderen altijd als bijzondere momenten heb ervaren, zo stil en rustig zonder enige afleiding. Hoewel ik er niet altijd helemaal wakker van werd, omdat ze naast me in bed lagen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan