Vasten in de ochtend

cham

New member
Vasten jullie s'ochtends? Heb het hier en daar welleens voorbij zien komen, wat is jullie ervaring hierbij?

 
Ik doe het zeer regelmatig en voel me er zeer goed bij. Jager-verzamelaars joegen 's ochtends en hadden vaak pas 's middags te eten, als de jacht succesvol was geweest. Ochtendvasten is echter niet voor iedereen, je moet met een stabiele bloedsuikerspiegel wakker worden.

Mike

 
Ik laat het afhangen van dag tot dag. Sinds ik weinig tot geen snelle suikers meer eet (vooral niet op nuchtere maag!) heb ik nooit meer last van een instabiele bloedsuiker. Als ik de avond vooraf stevig heb gegeten, met veel vlees en veel vet, dan kan ik prima de ochtend drinkend doorbrengen en heb ik ook geen behoefte aan eten. Als ik het wat rustiger aan heb gedaan eet ik wel in de ochtend.

 
Ik weet niet of je het vasten kan noemen wat ik meestal doe.... maar ik begin in de ochtend met 2 glazen rauwe melk en 2 eigelen met daarnaast nog lepel kokosvet en levertraan. Hier doe ik het dan meestal op. Vandaag wat later opgestaan maar ik doe er al 4.5 uur op ongeveer, geen probleem verder... voel me prima. In de tussentijd wat water en net een glas melk. Over 2 uur mijn eerste grote maaltijd voor de dag(avond).

 
Net als Dennis; als ik de voorafgaande avond een stevige maaltijd gegeten heb, zal ik s`morgens geen hongergevoelens hebben, en soms eet ik dan ook de hele morgen niets.

Toch probeer ik als het even kan, om s`morgens wèl een ontbijt te nuttigen, uit de overtuiging dat het ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag is...

 
ik heb s ochtends eigenlijk altijd honger als ik opsta, ook als ik om 12 uur snachts nog heb gegeten. instabiele bloedsuikerspiegel?

 
Vasten is volgens mij een zeer natuurlijke staat, een vorm van resetten van de organen en een essentieel onderdeel van het dieet.

De aboriginal-mannen moesten leren om honger te weerstaan, de indianen konden uren lopen zonder te eten.

Soms was er even niets, of niet veel, een omstandigheid die wij heden ten dagen misschien na moeten bootsen.

In de ayurveda wordt aangeraden om eens per week een hele dag niets te eten, dit geldt overigens niet voor kinderen in de groei, zwangere vrouwen en oudere mensen.

Niet eten kun je trainen en is volgens mij ook een manier om je lichaam te leren efficienter om te springen met de aangeboden voedingsmiddelen.

Naar mijn idee wordt het vasten vaak zwaar onderschat in haar helende kracht.

Je geeft je lichaam rust en je spijsvertering tijd...het zou weleens beter kunnen werken dan allerhande pilletjes en kruiden.

Daarna moet je jezelf natuurlijk wel weer goed voeden!

Dat hoef je natuurlijk niet te doen met room als je al aardig zwaar bent, beter neem je dan dingen in zoals orgaanvlees (ook al vindt je het niet lekker), haring en bottenbouillon...dingen waar je werkelijk wat aan hebt dus.

(de room vanuit de zwitserse alpen hebben wij hier toch niet en die van ons bevat bij lange na niet de vitaminen als die van het Lotschental die Price heeft onderzocht)

Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit.

Ik las laatst op dit forum dat er mensen zijn die wat/behoorlijk zijn aangekomen en dan maar overstappen op magere kwark...dan heb je het dus niet helemaal begrepen: vet is niet slecht...eet dus gewoon volle kwark, maar eet er gewoon wat minder van...

 
Mijn maag gaat 's avonds 'op slot'. Ik heb na het avondeten geen enkele behoefte meer aan eten (zelfs als het een kleine avondmaaltijd was, bijv. een salade), terwijl mijn man een echte avondsnacker is. Ik houd daarentegen van de stevig ontbijt in de ochtend. Hij eet zijn eerste maaltijd van de dag ten vroegste om 1 uur 's middags.

Dusja vasten... of gewoon niet denken aan eten en daarom een x aantal uren niet eten. Werkt voor mij beter. Als ik iets niet mag, wil ik het perse, of ik er nu ook daadwerkelijk behoefte aan heb of niet.

 
Hmm... Ja sowieso eet ik niet meer dan 4 maaltijden per dag. Maar heb wel eens gelezen dat s ochtends het lichaam nog in de 'ontgiftigingsfase' is en het spijsverteringsstelsel nog niet op volle kracht en het daarom niet goed zou zijn dit proces te verstoren, dus beter licht eten of niet eten, maar ik ben zelf juist ook wel een flinke ontbijter.

 
De bakker waar ik altijd mijn "Mennobrood" koop doet ook regelmatig aan vasten (vaak een hele dag). Wij hebben altijd hele leuke gesprekken over van alles en nog wat en dit was ook weer zo'n leuke! (ben nooit zomaar de winkel uit)

Trefwoorden die ik heb opgeschreven en waar je op kunt googelen:

intermitted fasting, Michael Moseley en Eat, fast and live longer.

 
In het ooit populaire boek "een leven lang fit" wordt gezegd dat je lichaam tot 12 uur s middags ontgift, van 12:00 tot 20:00 uur is de tijd voor inname en van 20:00 uur tot 4:00 uur de vertering.

Echter het gezegde, ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een zwerver wordt ook vaak aangehaald en staat hier haaks op.

Ik ben wel benieuwd wat het dichtst bij de WAPF waarheid komt.

 
ieder van ons heeft een ander moment waarop het verteringsvuur het hoogst oplaait. Je hebt echte stevige ontbijteters, maar weer andere mensen hebben behoefte aan een stevige middagmaaltijd. Ikzelf ben voor een flinke avondmaaltijd. Ik kan 's ochtends en 's middags met gemak leven op rauwe melk en/of kefir, maar 's avonds moet er gebuffeld worden! Het is dus voor iedereen verschillend en er zijn geen regels te geven.

Mike

 
Ik heb toch het idee dat er een betere theorie aan ten grondslag moet liggen, dan "het is persoonlijk", behalve dan dat het persoonlijk is geworden door "klachten".

Qua blauwdruk zijn we allemaal hetzelfde en ook de biologische orgaanklok werkt voor iedereen hetzelfde.

Ik heb zelf in de ochtend nog een tekort aan cortisol en heb daarom 's ochtends behoefte aan eten om mijn bijnieren op gang te krijgen. Maar dat heeft dus duidelijk een oorzaak.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je later op de dag, na het jagen/werken, een goede maaltijd eet en je daarna echt rust neemt de spijsvertering het meest optimaal je eten kan verteren.

Zou de biologische orgaanklok ook iets kunnen zeggen over het beste moment van eten en vertering? (Zie hier een voorbeeld van de biologische orgaanklok)

 
Ik vind het vooral belangrijk dat ik geen te erge honger krijg, en dat ik op mijn gemak kan eten. Ik eet dus smorgens als ik op sta niks, ik drink wel thee, en daarna evt melk of kefir met slagroom, maar echt iets eten doe ik pas als de kinderen naar school zijn en ik het op mijn gemak kan doen. Ik eet niet zo snel en ik kan er slecht tegen als ik 6 keer omhoog moet voor van alles of er kinderen die moe zijn zitten te emmeren onder het eten. Ik eet wel gewoon echt 3 stevige maaltijden per dag met een hoop vettige tussendoortjes. Ik eet ook altijd een echt vette avondmaaltijd (saus van slagroom of boter dat soort dingen) en vaak nog een glas kefir of yoghurt met slagroom voor ik ga slapen, ik sta nooit met honger op.

 
@iklustvet, wat voegt dit nu toe aan de vraag?

Sorry als ik wat kort door de bocht ga, maar om te voorkomen dat we nu weer een opsomming gaan krijgen van wie wanneer eet, graag even aandacht voor de vraag van dit topic.

 
Euh, dat ik smorgens niet meteen moet eten als ik savonds goed gegeten heb. TS vroeg toch over ervaringen met sochtens vasten? Dus ja, ik vind je te kort door de bocht. Ik denk dat of je smorgens meteen moet eten vooral veel te maken heeft met of je door de dag genoeg vet en dus duurzame brandstof eet, en die goed kunt gebruiken.

 
Het is natuurlijk voor iedereen anders, zoals fatsnotbad al heeft gezegd...eerlijk gezegd lijkt mij die orgaanklok helemaal niets...

Wat je wel kunt doen is je lichaam trainen,

het lichaam houdt van homeostase, het zal er alles aan doen om terug te kunnen gaan naar datgene waaraan het gewend is.

Dat is ook de moeilijkheid met het afkicken van een verslaving, of die verslaving(zoals bvb roken) nu slecht is voor je lichaam of niet, je lichaam houdt simpelweg niet van de verandering...

Dus als je graag een verandering toch wilt doordrukken, omdat je weet met je hoofd dat een bepaalde gewoonte beter verbroken kan worden, dan zal je lijf zich zowiezo verzetten.

Pas als je lichaam gewend begint te raken aan je nieuwe gewoonte, zal het deze willen omarmen, in de tussentijd heb je geduld en discipline nodig.

Het zou handig zijn als we onze lichamen aan zouden kunnen voelen en dan niet alleen de calorische behoefte, maar ook welke vitaminen en mineralen we wanneer tot ons zouden moeten nemen voor een optimaal functioneren.

Bij mijzelf is dat mechanisme helaas niet meer helemaal intact, als het dat al ooit is geweest.

Ik probeer dus net zoals zovelen met mijn hoofd te bedenken waarmee mijn cellen gevoed zouden willen worden.

Het zou fijn zijn als ik smorgens wakker zou worden en wist: nu hoef ik even niets, of: nu moet ik even een heel groot stuk kaas eten...soms denk ik deze dingen, maar ik durf er niet altijd volledig op te vertrouwen.

Dat is nu juist wat ik met deze levenswijze probeer te leren: aanvoelen wat mijn lichaam echt nodig heeft (en dus niet verwarren met wat ik lekker vind).

Ik weet in elk geval dat het niet werkt met suikers, daar heb ik vrijwel altijd zin in, dus die valkuil wil ik graag vermijden door bvb zo min mogelijk suikers te eten.

Pas als je je suiker/koolhydraten-verslaving hebt overwonnen en goed in je vetverbranding zit kun je volgens mij je lichaam leren aanvoelen wat betreft calorische behoefte. Of me dat ooit ook zal gaan lukken met specifieke vitamine's is de vraag...mijn hond is er in elk geval altijd stukken beter in geweest dan ik...

en er valt nog veel te leren (en te eten)

Dus wel vasten in de ochtend of niet...hopelijk durven we in de nabije toekomst allemaal weer wat meer op ons instinct te vertrouwen!

 
Quote:
..eerlijk gezegd lijkt mij die orgaanklok helemaal niets...



Die orgaanklok vind anders wel zijn oorsprong in de traditionele chineeskunde. Noem dat maar "helemaal niets" :wink:

En voor de rest geef je toch ook eigenlijk precies de reden waarom het zo moeilijk is om te vertrouwen op wat je lichaam aangeeft? Natuurlijk volg ik ook het gevoel van mijn lichaam, omdat dit op dit moment het beste is, maar het kan me ook afhouden van herstel en zelfs weer andere belastingen gaan vormen.

Voor mij is het helpend als ik het onderliggende principe snap zodat ik kan voelen wat ik nodig heb om daar op uit te komen.

 
Sorry, ik wilde de orgaanklok niet afkraken, ik bedoel natuurlijk helemaal niets voor mij persoonlijk, ik vind het verwarrend.

Ik bedoelde inderdaad dat het fijn zou zijn als we onze lichamen zouden kunnen aanvoelen zonder tussenkomst van allerlei gedachten en trucjes, maar inderdaad, als ze je helpen...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan