Het is natuurlijk voor iedereen anders, zoals fatsnotbad al heeft gezegd...eerlijk gezegd lijkt mij die orgaanklok helemaal niets...
Wat je wel kunt doen is je lichaam trainen,
het lichaam houdt van homeostase, het zal er alles aan doen om terug te kunnen gaan naar datgene waaraan het gewend is.
Dat is ook de moeilijkheid met het afkicken van een verslaving, of die verslaving(zoals bvb roken) nu slecht is voor je lichaam of niet, je lichaam houdt simpelweg niet van de verandering...
Dus als je graag een verandering toch wilt doordrukken, omdat je weet met je hoofd dat een bepaalde gewoonte beter verbroken kan worden, dan zal je lijf zich zowiezo verzetten.
Pas als je lichaam gewend begint te raken aan je nieuwe gewoonte, zal het deze willen omarmen, in de tussentijd heb je geduld en discipline nodig.
Het zou handig zijn als we onze lichamen aan zouden kunnen voelen en dan niet alleen de calorische behoefte, maar ook welke vitaminen en mineralen we wanneer tot ons zouden moeten nemen voor een optimaal functioneren.
Bij mijzelf is dat mechanisme helaas niet meer helemaal intact, als het dat al ooit is geweest.
Ik probeer dus net zoals zovelen met mijn hoofd te bedenken waarmee mijn cellen gevoed zouden willen worden.
Het zou fijn zijn als ik smorgens wakker zou worden en wist: nu hoef ik even niets, of: nu moet ik even een heel groot stuk kaas eten...soms denk ik deze dingen, maar ik durf er niet altijd volledig op te vertrouwen.
Dat is nu juist wat ik met deze levenswijze probeer te leren: aanvoelen wat mijn lichaam echt nodig heeft (en dus niet verwarren met wat ik lekker vind).
Ik weet in elk geval dat het niet werkt met suikers, daar heb ik vrijwel altijd zin in, dus die valkuil wil ik graag vermijden door bvb zo min mogelijk suikers te eten.
Pas als je je suiker/koolhydraten-verslaving hebt overwonnen en goed in je vetverbranding zit kun je volgens mij je lichaam leren aanvoelen wat betreft calorische behoefte. Of me dat ooit ook zal gaan lukken met specifieke vitamine's is de vraag...mijn hond is er in elk geval altijd stukken beter in geweest dan ik...
en er valt nog veel te leren (en te eten)
Dus wel vasten in de ochtend of niet...hopelijk durven we in de nabije toekomst allemaal weer wat meer op ons instinct te vertrouwen!