uit de bocht vliegen

G

Guest

Guest
Ik ben nu ongeveer 8 weken bezig met het toepassen van GAPs en ik moet zeggen dat ik veel voordelen ervaar en het ook helemaal niet moeilijk of lastig vind. Ik eet mijn budwigpapje mijn gefermenteerde visolie. Ik eet creme fresh en slagroom en drink rauwe melk. Maar er is een ding wat me verbaasd, en ik hoor graag wat input daarover. Ik merk dat ongeveer na iedere 7 dagen ik zo vreselijk naar aardappelen, suiker en brood verlang. Ik kan het een dag onderdrukken door extra boter in mijn soep toe te voegen. Meer vetten te eten. Maar dan komt toch de dag dat ik helemaal uit de bocht vlieg en alles wat eigenlijk niet mag, tot me te nemen. Gisteren had ik ook weer een dag. Dan eet ik chips, aardappel, suiker en brood. Ik heb 2 keer alles er uit gegooid omdat ik er ook misselijk van werd. Ook toen nog weer een bakje creme fresh gegeten om de aanval maar proberen te stoppen. Op het moment dat ik dus alles binnen houd wordt ik rustig. Nu voel ik me goed en pak gewoon mijn ritme terug. Hoe kan het dat ik om de zoveel dagen alleen maar koolhydraten wil laden ? kom ik dan toch gedurende de dagen ervoor tekort?

 
Ik denk inderdaad dat je het roer te snel hebt omgegooid en dat je te weinig koolhydraten binnenkrijgt. Er is hier op het forum vaker over gesproken. Ineens heel laag in de suikers gaan kan te heftig zijn voor de bijnieren. Ik weet trouwens niet hoe streng je je aan GAPS houdt, maar volgens mij is rauwe melk nog niet goed na 8 weken toch??

Mocht je jezelf trouwens echt niet kunnen inhouden, kies dan wel voor de gezondste aardappelen, suiker en brood. Dus ga voor de zoete aardappel, de billington suiker en brood van Menno, of kiembrood.

 
Je kunt nog aardig wat koolhydraten eten zonder het effect van GAPS teniet te doen. Ik deed het ook prima op GAPS, maar op de één of andere manier kon mijn lijf het niet aan. Mijn stofwisseling raakte van slag, hoge hartslag, hitte-aanvallen... deed me erg aan niet-optimaal functionerende bijnieren denken.

Je schijnt wel tot 100 g koolhydraten per dag te kunnen eten, dat is bijna 100 g havermout plus nog eens 100 g linzen - resp ca 67% en 44% koolhydraten (wel allebei eerst een dagje in lauw water met wat yoghurt oid laten fermenteren). Als ik daar zo'n beetje onder blijf (ik ben niet van het meten wat dat betreft), gaat het prima en merk ik geen nadelige gevolgen.

Wat wel fout gaat is als ik iets suikerachigs eet. Ik had wel eens zin in wat lekkers en had carobe-fudge gemaakt met ongeraffineerde rietsuiker. Foute boel: hartslag omhoog en veel meer kramp. Dat doe ik dus maar even niet meer.

 
@bizzkwiekje ik vlieg ook erg vaak uit de bocht met GAPS-achtige dieet. de KHs zijn idd essentieel om GAPS vol te houden. probeer elke dag een of meer kopjes thee met honing te drinken (dan hoef je gauw geen zoet meer) en als je aardappels wil ga dan voor pompoen. ipv brood maak een amandelbroodje. met voldoende KHs en vervangingen voor je lievelingseten is het volgen van GAPS naar mijn idee heel goed te doen. Veel succes!

 
hallo allemaal.

dank voor jullie reakties. Het gekke is ook dat ik het prima doe de dagen dat ik me aan GAPS houd. Maar ik omdat ik nu 2 maand bezig ben zie ik een patroon. En dat ik dus om de zoveel dagen een slechte dag heb. Maar al die andere dagen heb ik niet het idee dat ik tekort kom. Ik heb ook helemaal geen trek in zeg maar de slechte koolhydraten. En op de dag zelf lijkt het wel alsof het pas stopt als ik de dingen gegeten heb die ik probeer te vermijden. Ik let juist op dat ik voldoende koolhydraten tot me neem. En daarbij komt nog dat ik geen enekele moeite heb om het advies de volgende dag weer op te pakken. Dat geeft aan dat ik ook geen weerstand heb om me er aan te houden. Dus ik begrijp het patroon gewoon niet. Het zou hooguit een terug val kunnen zijn in de verslavingen die ik jaren heb gehad met dit soort eten. Anders zou ik het niet weten. Ik heb in ieder geval vandaag maar een appel gebakken in boter met veel kaneel. En moet wel zeggen dat het goed is gevallen. Ik probeer ook wel in het moment van uit de bocht vliegen, om dat dan te doen met de juiste voedingsmiddelen maar de aanval stopt pas als ik een hoeveelheid koolhydraten binnen heb. Nou ja gewoon maar doorgaan en kijken hoe het de volgende keer gaat. als die nog komt want ik ga nog beter zorgen dat ik voldoende koolhydraten krijg. idd wat meer honing in de thee.

 
Keer op keer zie ik vooral vrouwen uit de bocht vliegen, het kan geen toeval meer zijn! Ik heb mijn vermoeden dat moderne vrouwen iets minder vet en iets meer koolhydraten nodig hebben al vaker geuit hier op dit forum en ook nu word ik hier weer in bevestigd. Ik denk dat het komt door jarenlange consumptie van te weinig vet en te veel koolhydraten, omdat deze boodschap er nu eenmaal bij vrouwen in is geramd. Voeg daaraan toe calorierestrictie (uithongering) door verschillende dieten en de spijsverteringsramp is compleet.

Daarnaast is de hormoonhuishouding van vrouwen ingewikkelder en is er dus ook een grotere kans dat er iets mis kan gaan. Mannen zitten hormonaal simpeler in elkaar en ik vermoed dat ze als jagers van nature beschikken over sterkere bijnieren, omdat ze in stresssituaties vaker het hoofd koel moesten houden. Vandaar dat mannen het over het algemeen beter doen op low-carb dieten als Atkins en Dr Frank, terwijl vrouwen er juist hopeloos op crashen.

Dit zie ik ook telkens weer opnieuw terug bij GAPS. Met uitzondering van Albert, een man, zijn het de vrouwen die in de problemen komen door te weinig koolhydraten en vaak ook te weinig in zijn algemeenheid te eten, door het uitblijven van een hongergevoel vanwege het verzadigende karakter van de voeding. Vandaar dat je m.i. beter naar GAPS toe kunt werken door een soort van 'GAPS Plus' aan te houden, waarbij de 'plus' hem zit in een minimum van 50 gram en een maximum van 100 gram koolhydraten per dag. Groenten tellen hierbij niet mee, dus denk aan glutenvrije granen, zoete aardappels, wortelgroenten, rauwe melk (lactose), honing, Billington's suiker en, in zeer beperkte mate, fruit.

Pas als je bloedsuikerspiegel stabiel is, is GAPS een prima protocol, dat tot zeer indrukwekkende resultaten heeft geleid. Atkins is ook prima, maar gaat ervan uit dat het lichaam van een suikerverbranding te dwingen is naar een vetverbranding. Nogmaals, mannen lukt dat veel beter dan vrouwen. Beter is het om zowel GAPS als Atkins andersom te doen, dus door uit te gaan van de eindfase en geleidelijk terug te werken naar de beginfase.

Helaas is Atkins erg commercieel geworden (vraag me af of Robert Atkins zelf het hiermee eens zou zijn, maar hij kan het niet navertellen). Als ik Atkins noem, gaat het mij om de principes zoals deze beschreven staan in zijn boek en niet die vreselijke repen die nu op de markt zijn. Het gaat altijd om volledig en volwaardig en vers voedsel, niet een of ander fabrieksproduct. Heb jij wel eens repen zien groeien op het land? ik niet.

Mike

 
Mike dank voor je imput. Hoewel het natuurlijk vervelend is dat ik om de zoveel dagen even de controle verlies. Voel ik me helemaal niet verslagen. Integendeel. Ik pak het net zo goed weer op de volgende dag. DIt zegt voor mij datik niet op een dieet ben. Ik verdeel sinds een paar dagen de koolhydraten ook wat meer over de dag. Ik was soms geneigd om gelijk 2 broodjes te eten. Nu probeer ik bij de wat grotere maaltijden iets van koolhydraten te nemen. Ook heb ik gemerkt dat ik erg blij wordt van een gebakken appeltje. Ik had nl alle fruit afgezworen ivm mijn lever. Maar het effect op de langere termijn heeft meer prioriteiten. Ik voel me nog steeds gemotiveerd om me aan deze manier van eten te houden. DIt in tegenstelling van alle duizenden dieten die ik heb gevolgd. DUs ik blijf proberen en luistern naar mijn lijf en als ik toch af en toe nog uit de bocht vlieg dan is dat maar even zo. Ik doe veel koffieklysma´s en leverpakkingen. Ook neem ik nu 2 pillen adrenal en heb er alle vertrouwen in dat het op den duur ook goed gaat wat mijn nieren betrefd. Ik kan niet meer doen dan mijn best niet waar.

 
Bizzkwiekje, hoe doe jij zo'n leverpakking? Zoals hier ergens op de site beschreven staat? Met heet water?

 
Meestal doe ik een koffie klysma zo rond 12 uur half 1. Daarna doe ik het volgende, ik maak een behoorlijk warme kruik. Ik leg een klein handdoekje in een op lossing van zout en water net als sole. Vervolgens ga ik tussen 1 uur en 3 uur in de middag op de bank liggen. Ik leg de natte doek op mijn leverstreek en daarop leg ik de warme kruik. Hierover leg ik een droge handdoek om de bank en mijn kleding droog te houden. MET een lekker kopje gember thee om vervolgens minstens 20 minuten te ontspannen. Maar omdat het zo ontspannen is val ik meestal in slaap en wordt pas na een uur wakker en voel me fris als een hoentje.

 
Wat een super goed idee! Zo lang ik geen baan heb ga ik dat ook doen Bizzkwiekje! En ik heb een kruik die lang loeiheet blijft. Een koperen exemplaar.

 
Waar het om gaat is dat de zoute doek lekker warm blijft maar je mag je natuurlijk niet verbranden dus wel oppassen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan