Keer op keer zie ik vooral vrouwen uit de bocht vliegen, het kan geen toeval meer zijn! Ik heb mijn vermoeden dat moderne vrouwen iets minder vet en iets meer koolhydraten nodig hebben al vaker geuit hier op dit forum en ook nu word ik hier weer in bevestigd. Ik denk dat het komt door jarenlange consumptie van te weinig vet en te veel koolhydraten, omdat deze boodschap er nu eenmaal bij vrouwen in is geramd. Voeg daaraan toe calorierestrictie (uithongering) door verschillende dieten en de spijsverteringsramp is compleet.
Daarnaast is de hormoonhuishouding van vrouwen ingewikkelder en is er dus ook een grotere kans dat er iets mis kan gaan. Mannen zitten hormonaal simpeler in elkaar en ik vermoed dat ze als jagers van nature beschikken over sterkere bijnieren, omdat ze in stresssituaties vaker het hoofd koel moesten houden. Vandaar dat mannen het over het algemeen beter doen op low-carb dieten als Atkins en Dr Frank, terwijl vrouwen er juist hopeloos op crashen.
Dit zie ik ook telkens weer opnieuw terug bij GAPS. Met uitzondering van Albert, een man, zijn het de vrouwen die in de problemen komen door te weinig koolhydraten en vaak ook te weinig in zijn algemeenheid te eten, door het uitblijven van een hongergevoel vanwege het verzadigende karakter van de voeding. Vandaar dat je m.i. beter naar GAPS toe kunt werken door een soort van 'GAPS Plus' aan te houden, waarbij de 'plus' hem zit in een minimum van 50 gram en een maximum van 100 gram koolhydraten per dag. Groenten tellen hierbij niet mee, dus denk aan glutenvrije granen, zoete aardappels, wortelgroenten, rauwe melk (lactose), honing, Billington's suiker en, in zeer beperkte mate, fruit.
Pas als je bloedsuikerspiegel stabiel is, is GAPS een prima protocol, dat tot zeer indrukwekkende resultaten heeft geleid. Atkins is ook prima, maar gaat ervan uit dat het lichaam van een suikerverbranding te dwingen is naar een vetverbranding. Nogmaals, mannen lukt dat veel beter dan vrouwen. Beter is het om zowel GAPS als Atkins andersom te doen, dus door uit te gaan van de eindfase en geleidelijk terug te werken naar de beginfase.
Helaas is Atkins erg commercieel geworden (vraag me af of Robert Atkins zelf het hiermee eens zou zijn, maar hij kan het niet navertellen). Als ik Atkins noem, gaat het mij om de principes zoals deze beschreven staan in zijn boek en niet die vreselijke repen die nu op de markt zijn. Het gaat altijd om volledig en volwaardig en vers voedsel, niet een of ander fabrieksproduct. Heb jij wel eens repen zien groeien op het land? ik niet.
Mike