Twee mooie boeken

HeleenQ

New member
Gisteren bij mijn boer, waar ik altijd melk haal, een leuk en lang gesprek gehad over rauwe melk en weston price. Hij wist er toch meer over dan ik dacht en dat was natuurlijk een leuke ontdekking! :)

Halverwege vroeg hij of ik het boek van Ron Smidt kende met de titel 'The untold story of raw milk'. Nee, nou hij ging het gelijk ophalen en ben het nu aan het lezen.

Ff op internet gezocht en hier de geupdate versie gevonden:

http://www.drrons.com/untold-story-of-milk.htm

Hij heeft ook nog een ander leuk boek geschreven!

http://www.drrons.com/traditional-foods-best-medicine.htm

Kortom, dit wilde ik jullie even meegeven, wellicht tot inspiratie!

Btw, er staan ook fantastische producten op deze site:

http://www.drrons.com/additive-free-supplements-product-list.htm

En nog een opstekertje wat betreft stearaaten in supplementen wat gewoon gehydrogeneerde olien zijn!!

http://www.drrons.com/beware-of-additives-in-supplements.htm

Kortom, een leuke ontdekking welke ik even wil delen.

 
Wow .... wat een ontdekking! Bedankt voor de tips! Ik zie al bijzondere levertranen staan. Wil e.e.a. ook zeggen dat je van plan bent om binnenkort aan de rauwe melk te gaan?

 
Nee, zelf zal ik niet snel aan de rauwe melk gaan vanwege m'n heftige melkeiwit allergie, dit werkt gelijk averechts en krijg er enorme darmkrampen van en mijn imuumsysteem reageert er ook heftig op. In de toekomst wellicht zelfgemaakte yoghurt eten, maar eerder over 1-2 jaar dan binnen een paar maand.

Eerst lekker verder helen met GAPS, dit gaat erg goed en ik ga meer en meer begrijpen en voelen wat wel en niet werkt voor mij. 'k Zit absoluut op de juiste weg en ga lekker door!

 
Mooi zo Gerrit! Dat dacht ik al. Ik zelf ga voorlopig ook nog niet aan de zuivel. Ik heb bovendien gelezen dat het bij LDN gebruik voor een optimaal effect beter is om zgn. exorfinen te beperken/uit te sluiten van het dieet. Ik had nog nooit van exorfinen gehoord maar die schijnen in granen, caseïne en soja te zitten. Klinkt dus erg GAPS!

 
Hey Gerrit,

Interessante links! Dankjewel! Wel wil ik een kritische kanttekening plaatsen bij het onderwerp Stearaten in supplementen. Ten eerste vind ik de bronvermelding in het stuk erg summier en om te beweren dat alle stearaten uit katoenzaadolie gehaald worden is niet helemaal correct. De meeste stearaten komen nl. uit rundvet. Dit is mijn tweede punt. De opbrengst van (magnsium) stearaat uit de genoemde olieen schijnt zeer laag te zijn en zal kennelijk niet vaak gebruikt worden. Stearaat komt van nature voor ind e glycerine van rundvet. Dit levert dus per saldo meer op.

Verder is het zo dat er nog lang niet genoeg onderzoek is gedaan naar de bijwerkingen van magnesium stearaat (niet te verwarren met stearic acid). Het onderzoek waar vaak naar verwezen wordt, dat het het immuunsysteem zou onderdrukken, heeft niks te maken met magnesium stearaat an sich, maar gaat over een combinatie van factoren waaronder stearaat zuur om immuunreacties te onderdrukken bij transplantatie patienten. [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1384169/?pageindex=1#page

Over de eigenlijke werking van stearaat dat van verzadigde vetten afkomstig is, zijn vooralsnog geen negatieve conclusies getrokken mbt het immuunsysteem.

Dus hoewel ik het verstandig vind om dit soort dingen in de gaten te houden en eventueel te vermijden als je je er toch niet prettig bij voelt, vind ik het voorbarig om nu alle magnesium stearaat te gaan vermijden. Verstandiger zou zijn om proberen te achterhalen wat de bron van stearaat is dat de producent gebruikt. Als dit niet mogelijk is, weet je genoeg. Het lijkt me toe dat wanneer een stearaat 'niet geschikt voor vegetariers' is, het dus niet van katoenzaadolie oid afkomstig is, maar van rundvet. Bij het laatste is het kennelijk niet nodig om hydrogenering toe te passen (deze vetten zijn al verzadigd). Wederom, dit ligt mijns inziens dus bij de individuele producent om te besluiten te hydrogeneren of niet.

Ik begrijp dus zeker de voorzichtigheid, maar om nu direct met rode vlaggen te gaan wapperen heeft op dit moment geen goede gronden. Het gebruik van gehyrdogeneerde vetten is contra-productief als het gaat om de opname van vitaminen en mineralen. Wat ik zou doen, is dus sowieso de goedkope merken vermijden en kritisch kijken naar de 'top shelf' merken.

Groeten

Heleen

 
Hoi HeleenQ,

Ik noemde het ook een opstekertje en 't was geen rode vlag :)

Sowieso ben ik niet van de supplementen en zie ik enkel voeding als medicijn, waaronder ook de rauwe gefermenteerde levertraan en ook de boterolie. De enige andere 'supplementen' die ik af en toe neem zijn vaak tijdelijk nodig, neem bijvoorbeeld malic acid, dit om een goede voorbereiding te hebben voor de lever/gal reinigingen. Verder tijdelijk gebruik van L-glutamine, dit valt gewoon erg lekker bij mij en heeft ook zo z'n nodige gezondheidseffecten. En als laatste nog edelgist, maar dit zie ik ook als voeding omdat het eenvoudig weg in de natuur gekweekt wordt en geen synthetische vitaminen zijn.

Ik blijf altijd zeggen, voeding is je medicijn en dit moet je héél letterlijk nemen. Maar je moet wel op zoek naar die voeding die bij jou het beste past. Vetten/eiwitten/kh blijft wel de volgorden, maar de een kan beter tegen eieren en de ander tegen zuiveleiwitten. Qua vetten kun je aardig je gang gaan waarbij ik het meeste baat heb en voel bij geklaarde boter gemaakt van Jersey roomboter. Momenteel nog steeds erg geel en dus weet ik dat het van grasgevoerde melk is gemaakt. Super voedend en erg versterkend om de overige voeding die ik neem op te laten nemen!

Maar ik dwaal alweer af geloof ik :)

 
:D Afdwalen kan interessante gedachtespinselen opleveren... Het zij je vergeven! ;-)

En ik begreep volkomen hoe jij t bedoelde, het ging mij ook om het artikel zelf en niet om het feit dat jij het er neerzette, dus zeker niet persoonlijk bedoeld! Wat ik trouwens altijd wil voorkomen, omdat iedereen anders in elkaar zit, andere behoeften, interesses en noodzaken heeft. Daarom vond ik dat stukje ook iets te kort door de bocht. Elk verhaal heeft altijd twee kanten (en daarom is het verdraaid lastig om goeie keuzes te maken, vind ik).

Mijn achtergrond is orthomoleculair dus ik heb me een tijd stevig verdiept in supplementen en om beter te worden, merkte ik dat ze me erg hielpen. Ik heb zelf de hoeveelheid nu aardig teruggeschroefd en hou bepaalde dingen achter de hand voor bv een verkoudheid of andere ziekte. Ik blijf het een interessante discussie vinden of je puur en alleen met voeding idd een dusdanige basis hebt dat je daar en van opknapt en geen tekorten meer hebt. Ik denk dat dit per persoon verschillend zal zijn, maar ik vind het zelf heel moeilijk om dat zo aan te nemen. De levertraan en goeie boter zijn hier ook standaard onderdeel van de dagelijkse voeding, ik merk gewoon ook bij de kids dat ze het hier heel goed op doen.

Waar haal jij Jersey boter vandaan? Bij mijn schoonfamilie in de UK is het gewoon in de winkel te krijgen, maar ik heb het hier in de vergeten uithoek die ik thuis noem, nog niet gevonden.

 
Gelukkig, dank je :)

Oh 'k vatte het totaal niet persoonlijk op hoor, no worries. Persoonlijk vind ik het prettig om zaken van verschillende kanten te bekijken, dus jouw reactie is ook zeker interessant!

Qua orthomolucair kan ik aardig met je meepraten denk ik, niet dat ik er een studie voor gevolgd heb maar me er wel 6 jaar terug aardig in heb verdiept en ook de nodige zaken heb geslikt en veel getest maar nooit verder gekomen dan veel geld uitgeven (ook voor testen bij de orthomolucair arts) voor toch wel vaak symptoombestrijden en niet de oorzaak oplossen, vandaar dat ik hierdoor 4 jaar lang door heb getobt zonder ook maar echt iets zinnigs op te lossen!! Kijk hier op terug als een goed leer moment en had het dus daarom niet willen missen, dan had ik er nu nooit over kunnen meepraten uit ervaring :)

"k blijf het een interessante discussie vinden of je puur en alleen met voeding idd een dusdanige basis hebt dat je daar en van opknapt en geen tekorten meer hebt."

Kort gezegd, JA absoluut! Mijn mening is dat God ons gegeven heeft wat ons door hem geschapen lichaam nodig heeft! Dit past PERFECT bij elkaar en wij als mensen kunnen nog zo slim zijn en allerlei isolaten eruit gaan filteren en namaken, maar enkel echte voeding wordt door ons lichaam herkend. Ik heb nog nooit een isolaat gezien in moeder natuur, enkel en alleen voedingstoffen die synergetisch samenwerken, prachtig toch!? Je kunt best uitzoeken wat jouw lichaam mist aan bepaalde voedingsstoffen waarna je hier voeding zoekt die dit tekort op korte termijn kan aanvullen, denk aan magnesium (amandelen, rauwe chocola en noem maar op) dit kan nooit zo goed werken als een synthetische ontwikkelde formule die totaal anders werkt en waarbij het lichaam andere voedingsstoffen mist om uberhaupt die isolaat op te kunnen nemen/te verwerken!

Daarom moeten wij echt gaan leren voeding als medicijn te zien, neem dit super letterlijk.

En dan gaat het erom, welke voeding je eet, niet surrogaat of enorm afgezwakte voeding, maar de hoogsthaalbare kwaliteitsvoeding die er bestaat. En dan kun je zeker voeding zoeken die je op dat moment goed kunt gebruiken, denk aan het ontgiften, dus opruimen of juist herstellen dus opbouwen. Het is ook goed om dit af te wisselen. En zelfs een vastendag vind ik niet verkeerd, komt in meerdere geloven maar ook in de oude culturen voor en heeft ook zeker zo zijn redenen!

Kortom, we moeten terug naar moeder natuur, jij in combinatie met moeder natuur weet het het beste! Daarom ook uit je hoofd en terug in je lichaam.

Niet wij als mens kunnen het maken of breken...hoe dwaas kun je zijn om te denken dat wij het beter kunnen en weten.... 8O

 
Oh ja, de jersey boter nog. Vorig jaar zat ik te neuzen op de site van proef.nu, ze hebben erg leuke producten daar. Toen kwam ik erachter dat hun boter afkomstig was van jersey koeien! Dit staat o.a. hier: http://www.proef.nu/vers-uit-eigen-biotoop/voorbeelden/zuivel/boter.html

Vanaf dat moment ook elke week een aantal pakjes gekocht waarbij ik er zelf dan geklaarde boter van maak (Ghee) ivm de lactose/eiwitten.

En als je geluk hebt dan kan je kaasboer ook rauwmelkse roomboter of ghee bestellen van hetzelfde bedrijf als waar de remeker kaas (ook erg lekker en super voedzaam) vandaan komt. Dan heb je wel zo'n beetje het hoogsthaalbare qua kwaliteitsvoeding :)

 
De site van DrRon kwam ik een tijd geleden al eens tegen.

Hij is ook een Lyme patient en zegt zelf dat hij een vredig samenlevings verband met Lyme heeft gevonden en heel af en toe nog wel eens oplevingen vd Lyme heeft.

Hij zweert idd ook bij rauwe melk.

 
Bedankt Gerrit, voor je tips. Ik zal hier eens rond gaan vragen naar die boter. Soms gaat er een pakje per dag door en dan wil ik gewoon dat het de beste kwaliteit is.

En vwb de supplementen en voeding: Ik kan je alleen maar gelijk geven. Ik krijg zelf veel vragen over het Genesis dieet (ik heb toch een bepaald lezerspubliek ;-)) wat zijn jou gedachten daar over? Ik heb me er al een hele tijd niet meer in verdiept, maar ik moest er ineens aan denken na wat jij zei.

BTW ik krijg net een glas versgeperste biologische perensap! We hebben zo'n juicer die veel minder hitte gebruikt en het pulp kun je dan weer gebruiken om baksels mee te zoeten of groenteburgers te maken. Lekker hoor! Daar kan coolbest niet tegenop! ;)

 
Quote:
BTW ik krijg net een glas versgeperste biologische perensap!


Heleen,

Ik zie dat je nog steeds niet los bent van de fructose.

Mike

 
Hoi Heleen (zonder q dan maar!: u vraagt wij draaien:)),

over fructose gesproken:

die site waar jij over parasieten had gelezen http://metenisweten.org/ -dank daarvoor!- (ik heb velletjes op mijn nagelriemen sinds kort weer en bijt nagels! - is het een gevolg of een oorzaak van parasieten) daar staat een hele enge vetgedrukte passage over fructose:

Quote:
Fructose hoopt zich op in het lichaam. Na 10 jaar zit het er nog gewoon in, ook al ben je allang gestopt met het gebruik ervan. Dit ondermijnt je spijsvertering- en immuunsysteem ernstig en de kans op hart- en nierziekte, diabetes, CFS (vetzucht), en problemen met de schildklier, blindheid en spierziekte neemt steeds verder toe.


Ik heb vroeger een tijd lang heel veel vruchtensappen gedronken...

(maar er staat trouwens dat vruchtensappen uit vers fruit niet zo´n ramp is - dat is misschien voor een klein deel waar - gezien Mikes eerdere kanttekeningen bij veel hedendaags fruit )

De site gaat verder erop:

Quote:
IN DE PRAKTIJK blijken beide zoetstoffen zeer gevaarlijk te zijn. Bij regelmatig gebruik van light produkten, energiedrankjes, Red Bull, vruchtensappen e.d. zetten, na verloop van tijd, deze zoetstof kristallen zich af overal in je lichaam o.a. ook op je ooglens. Hierdoor ga je slechter zien. Wanneer je ook nog bloedingen in je oog krijgt, is dit een teken dat je een vérgaande staat van vergiftiging hebt door zoetstoffen. OP DAT MOMENT KUN JE NOG STEEDS TERUG. STOP ONMIDDELLIJK MET LIGHT PRODUKTEN, CANDAREL, ZOETJES, ENERGIE-, FRISDRANKEN EN VRUCHTENSAPPEN. BLIJF JE DOORGAAN MET HET GEBRUIK VAN DEZE ZOETSTOF DAN IS HET VOLGENDE STADIUM EEN HERSENTUMOR.


Nou lekker allemaal: maar wat ik niet begrijp is dat die site zegt eerst dat die suikers blijven hangen in het lichaam, ook 10 jaar erna nog, maar later zegt men dat je ook na lang gebruik van suiker ook nog steeds terug kan?!

Hoe dan als die suikers blijven hangen in het lichaam?

Zijn er mensen die er weet van hebben dat die suikers blijven hangen, nooit meer weggaan als het klopt en hoe je er dan vanaf komt?!

 
Bedenk dat ALLES terug te draaien is. Alles wat niet in je lichaam thuishoort is positief geladen en kan met zuurstof (H2O2) en de zapper worden verwijderd. Daarnaast zijn er van diverse substanties bekend dat ze chelerend (bindend) werken, waaronder alfa liponzuur, vitamine C, koriander, blauwgroene algen (chlorella, spirulina), etc. Wil je echt snel schoon schip maken, doe dan intraveneuze ozontherapie.

Mike

 
Mike, dat geeft moed gelukkig wat je schrijft!

Ik zal zeker de optie ozontherapie in overweging nemen.

Ik ben nu nog met een andere bezig, maar als dit niets wordt moet ik me weer verder orienteren.

Ondertussen doe ik nu wel een detoxprogramma dat ik tegenkwam.

Het is van Tine van der Maas, die in Zuid-Afrika zeer veel mensen van ziekten afkrijgt (schijnbaar).

www.healsa.co.za/PDF%20Files/BasicWellness.pdf

ik heb het gisteren al 1 dag gedaan.

het is wel heftig met de schil en de vezels en pitten en al erbij, maar ik ga ervoor.



 
@Mike:laat mij asjeblieft van een versgeperst sapje genieten, gemaakt van een versgeplukte (achtertuin), biologische peer die met klokhuis en al geperst is. Iets nuance aanbrengen in je woorden zou ik zeer waarderen, want dit komt bij mij heel vervelend over.

 
Heleen,

Het was niet mijn bedoeling je te beledigen, alleen maar om je te confronteren met je neiging naar zoet. Ik kom het in veel van je posts tegen en volgens mij zit je nog in de ontkenning hierover. Uiteindelijk moet je doen wat je niet laten kunt, daar ga ik niet over. Ik ben inderdaad weinig genuanceerd over zoet fruit, vind het regelrechte suikerbommen.

Mike

 
In de Paleowereld is er idd ook veel te doen over suikers en dan met name HCFS/GlucoseFructosestroop en andere suikers. "Safe starches" zoals aardappel,bataat,witte rijst worden geprefereerd boven fruit bij hogere KH inname.

Ik weet t eerlijk gezegd allemaal niet meer wat ik waarvan moet denken,het is een heel gecompliceerd geheel allemaal....

Ook begin ik steeds meer te geloven dat Ray Peat met zn omstreden ideeen wel eens een punt zou kunnen hebben....dat tafelsuiker minder slecht(&verslavend) is dan alle andere zoetstoffen en fructose/HFCS. (

Als ik naar mezelf kijk,dan blijf ik ook wel een zoetekauw (ondanks dat ik t mezelf niet toesta....daar zal ook wel o.a. die pompoenverslaving vandaan komen,hoewel ik anderzijds totaal geen behoefte voel aan fruit op zich....wel dus dingen als slagroom&appeltaart,krentenbol met boter&kaas,roomijs met veel slagroom etc. De meest funeste&verslavende combi suiker&vet) Ik denk enerzijds dat Moeder Natuur geen fruit,honing..zoete smaak zou hebben voortgebracht als het totaal niet goed zou zijn voor de mens,uberhaupt al het leven.

Dus wat dat betreft vind ik dat Heleen nog een hele gezonde (zowel fysiek als mentaal) en matige keuze heeft gemaakt met haar sapje van een onbewerkte pure peer.

En over Jersey gesproken....ik zag vandaag op de markt bij de kaasboer een kaas: (biologische) Remeker Boerenkaas gemaakt van rauwe melk van Jersey koeien.Hij heeft een hele ziltige smaak,hoewel hij volgens de verkoper dus minder zout bevat dan andere (boeren)kazen. Volgens hem ook zeer geschikt om een lekker ovengerecht mee te maken.

 
De biologische Remeker kaas bevat ongeraffineerd keltisch zeezout.

En wie heeft ervoor gezorgd dat die kaasmakers dat gebruiken.....tromgeroffel......jawel, Mike.

Het is heerlijke kaas.

Van Jersey koeien, dus een hoog vetgehalte en dan ook nog het Keltische zeezout, top of the bill.

Overigens kun je bij de www.kaaskamer.nl in Amsterdam, Runstraat 7 verschillende biologische, rauwmelkse kazen kopen, ook Remeker kaas.

Je kunt het ook online (of via de mail) bestellen. Het wordt vacuüm verpakt en per post verzonden.

In de regel heb je het de volgende dag in huis.

Wij bestellen al een hele tijd zo onze kazen.

Een enkele keer gaan we op weg naar een kennisavond even bij de kaaskamer langs/aan, altijd lekker om even kazen te proeven.

Moet wel zeggen dat de eigenaar laatst aangaf dat het steeds moeilijker wordt om goede biologische, rauwmelkse kazen in te kopen.

Steeds meer boeren stoppen met op die manier kaas te maken.

En dan te bedenken dat in Oostenrijk, althans in het dal waar wij waren, het Klein Walsertal, vrijwel alle kazen van biologische rauwe melk worden gemaakt. En ook de roomboter, volop verkrijgbaar van rauwe melk. Een paradijsje.

Die regering ook met hun wetten. Heel vroeger aten we toch ook alles van rauwe melk en dan hoefde je niet na te gaan of het biologisch was, het was gewoon biologisch. Logisch toch.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan