Turks fruit (en groente)

G

Guest

Guest
Ik las vorige keer iets over dat men in een groot deel van Turkije nog redelijk traditioneel boert. Maar geldt dat ook voor fruit en groente?

M.a.w. is fruit en groente betrouwbaar(der) uit Turkije of is daarvan ook de kans groot dat het vol zit met chemicalien van pesticiden en insecticiden?

 
Waarom zou je je groente en fruit van zover willen hebben?

Als je koopt bij de lokale (groente)boer steun je zijn werk/bedrijf en je hebt voedsel uit je eigen omgeving.

Is toch niets mis mee, mits biologisch.

Lia

 
De lokale boer (een Landwinkel) heeft niet alles. En soms zijn de producten kwalitatief minder ten opzichte van de prijs hoe biologisch dynamisch het ook mag zijn.

Wij kunnen wel idealistisch allerlei wensen hebben, maar we hebben ook gewoon een realistisch boodschappenlijstje. En als ik de keuze heb uit een groente of fruit bij de supermarkt vandaan, of bij de Turkse groenteboer of anders niet, dan kies ik toch voor de Turkse groenteboer.

Het zou alleen mooi meegenomen zijn als het dan uit Turkije komt dat het dan ook gezonder is.

 
Als je eventjes googlet, dan zul je lezen dat er zelfs meer landbouwgif zit in Turkse groente en fruit.

 
@vrsuyver,

En hoe bepaal jij die kwaliteit dan?

Misschien zit in die kleine niet glimmende biologische citroen, wel veel meer vitamine, dan in die mooie grote glimmende Turkse citroen?

En wordt de container waar het fruit in vervoerd word, niet ingespoten met vergif/insecticide, om te voorkomen dat insecten uit Turkije zich in Nederland gaan vestigen?

Net als Poekie ook zegt: steun liever bedrijven uit eigen land. Dat scheelt milieu vervuiling ook. (brandstof van transport)

Laatst kocht ik zoete aardappelen. Herkomst USA. Maar als ik Nederlandse had kunnen kopen, zou ik dat liever gedaan hebben.

 
Ik weet van een kennis die bij Demeter werkt..dat de turkse groentenboeren een eigen

co-op hebben,..en dat hun groenten en fruit goed is.

Hij koopt er zelf ook.

En bio groenten en fruit wordt ook gespoten..maak je maar geen ilussie's

Hier.... http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/11/29/recommended-vegetable-list.aspx een artikel van Mercola..welke groente en fruit je het beste

bio kunt kopen..en welke niet.

Dia.

 
Als ik groenten en fruit zou verbouwen zou ik het ook bespuiten. Het ligt er alleen aan waarmee.

 
Als je zorgt (als biologische groenteboer) dat je grond goed is heb je geen reden om te spuiten. Want er komt alleen 'ongedierte' op als er iets opgeruimd moet worden. Op ons eigen moestuintje spuiten wij ook niet. En de biologische groenteboer waar wij komen spuit zijn groentes ook niet. Je moet gewoon vragen stellen en vertrouwen hebben in de antwoorden die je krijgt. Maar je merkt gauw genoeg of iemand eerlijk is of niet.

Lia

 
Poekie, ik ben het ermee eens dat als de grond goed is, het niet noodzakelijk is om te spuiten. Verschillende boeren willen echter niet de moeite nemen of zijn vanuit de overheid niet in de gelegenheid de grond te verbeteren.

Ik ben van mening dat heel veel boeren te veel grond hebben. Hierdoor is het erg veel werk om de grond in grote lijn goed te onderhouden.

 
@Cham,

Niet zoveel hoor. In het begin (twee jaar geleden) hadden we sla, venkelknol, prei, wortels, bieten, radijsjes, courgette, komkommer, chiazaad, spinazie, snijbiet, andijvie, aardbeien.....

Vorig jaar hebben we de grond vervangen, het was bollengrond met heel veel zand. De groentjes groeiden niet goed genoeg.

Dus we hebben nieuwe grond opgebracht en het gemineraliseerd met keltisch zeezout.

Tot voor 2 weken terug hebben we een behoorlijke grote oogst gehad van aardbeien, en die smaakten naar de zon. :lol:

Heerlijk door de smoothie en bij de yoghurt met slagroom en kruiden. Er was een meerkoet die ze ook errug lekker vond.

Nu staat er sla, maar ook alweer veel te veel want sla eten we bijna niet meer. radijsjes maar die eten we ook niet meer, ze zijn trouwens doorgeschoten. We hebben venkelknol en broccoli staan en veel kruiden: een paar soorten munt, citroenmelisse, johanneskruid, koriander, peterselie, bladselder (voor de soep), salie, brandnetel, kleefkruid en nog een paar andere kruiden. Gebruik ik voor het eten maar ook heel veel voor de thee.

We willen volgend jaar de volgende groentes zetten, omdat we die veel eten:

prei, worteltjes, venkelknol, uien (veel), knoflook (moet in het najaar geplant worden).

@Vrysuyver

Ik denk dat wij het ook uitzonderlijk goed treffen hoor met onze boeren hier in de omgeving.

Een groenteboer die nog op een goede, ouderwetse manier bezig is. Het is ook erg rommelig in zijn 'winkel' maar zijn producten zijn prima. Hij heeft sinds kort ook weer een koelcel. Vorig jaar was zijn schuur tot op de grond toe afgebrand. Hij was gelukkig goed verzekerd.

Onze groenteboer, Gerrit composteert zelf en gebruikt dat weer om zijn grond te bemesten. Totaal organisch dus.

Gisteren ook weer spulletjes gekocht ook om weer beestenbottenbouillons te maken. We kregen zo vers van zijn landje venkelknol en bladselder. De preien waren net gesneden, met de prut er nog aan. Hij vroeg of-ie ze nog even schoon moest maken.

Maar mijn man zei, hoeft niet hoor, zo kunnen we zien dat ze uit de grond komen en niet zoals in de supermarkt dat ze op water geteeld zijn. We spoelen ze thuis wel af.

Lia

 
Vrysuyver,

Ik prefereer ook groente en fruit wat uit Nederland komt en het liefst regionaal zodat je en de boeren steunt en ook beter voor het milieu ivm vervoer en je hebt sociaal contact wat goed voor ons is. Je kunt de boer van alles vragen en in zijn tuin kijken.

Meestal zijn de producten dan ook nog goedkoper, geen tussenhandel en wordt de boer niet zo uitgemolken.

Verder heb je dan de mogelijkheid één keer per week echt vers groente en fruit te kopen.

Fruit uit het buitenland moet een lange weg afleggen en omdat het kwetsbaar is wordt het onrijp geplukt, ook bio fruit en laat nu net de meeste vitamines de laatste dagen aan een struik of boom onstaan maar ja dan zijn ze al geplukt helaas.

Ik persoonlijk koop ook alleen maar groente, fruit en kruiden wat buiten in de open lucht is verbouwd. Zon is het belangrijkste wat er is.

Omdat tegenwoordig veel gewas zo snel mogelijk moet groeien, pesticiden, geen zonlicht, mineraalarm grond, veredeld/hormonen en dan ook nog onrijp geoogst geplukt en lang onderweg. Dan vind ik het niet gek dat groente en fruit minder vitamines bevat waaronder folium zuur en minder mineralen.

Wij gingen vroeger altijd dagen onderweg op vakantie naar Turkije en langs de weg stonden mensen met druiven te koop, een ander gebied weer met overheerlijke perziken noem maar op. Toen vond ik vlees, groente en fruit veel beter smaken.Dat is nu ook minder. Zelfs in Antalya en Mersin waar het klimaat uitzonderlijk goed is staan heel veel kassen.Geen goede ontwikkeling.

Er zullen nog wel lokale boeren zijn die puur boeren omdat men daar ook van hormonaal voedsel, pesticiden etc. af wil maar dat gaat zo snel nog niet en ja ik ook koop mijn groente en fruit liever van de lokale bio boer hier.

Het doet mij goed om hem te steunen.

 
Haluk,

Als je weer een keer in Arcen bent om melk te halen zou je ook eens kunnen gaan kijken naar het adresje voor biologisch-dynamische groenten. Is in de buurt van Peter Hegger en daar hebben ze hele mooie groenten.

Kainga, Maasstraat 130, Arcen.

Groetjes, Marian

 
Haydarpasa, ik hoopte al op een reactie van jou. Bedankt voor de uitleg van informatie, want dat is wel duidelijk zo.

Ik denk dat we wat meer bij de boer gaan halen.

 
staat jouw adresje op de communitykaart Poekie?
Ik kan hier om de hoek ook lokaal kopen, dat is natuurlijk energetisch een plus. Maar hoe verantwoord ze telen, daar krijg ik nog niet helemaal hoogte van. Ze spuiten zo min mogelijk, maar dat is een ruim begrip.
 
Wat ik op een hete zomerdag wel eens graag bij een Turkse winkel haal is watermeloen. Ik weet dat het veel fruitsuikers heeft, maar als het stikheet is, is het erg dorstlessend en erg lekker. Ik geloof dat meloen niet zoveel bespoten is, klopt dat? Alhoewel ik eens een artikel gelezen heb, dat sommigen er een rode vloeistof inspuiten dat hij nog lekkerder is.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.686
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan