Traditionele gezonde Nederlandse voeding

bij ons thuis aten we amper vis, konden we niet betalen.

Maar met opa ging ik elke week naar de visboer voor haring of idd een lekkerbekkie en dan vaak een rolmops of makreel.

Later gingen we heel vaak te vissen en met de buurman vingen we dan paling bv die hij zelf rookte of in de pan werd gebakken door zijn vrouw in een grote klomp roomboter, ik keek er altijd van op dat het zoveel was :) ook erg lekker.

 
Quote:
Dat mag dan wel zo zijn, maar onze WEERSTAND tegen kwik is wel drastisch verminderd.

Ja, maar je zegt ook Mike dat we niet zo bang hoeven te zijn voor de natuurlijke vorm van kwik, zoals in kzzout????

En de vis die je aanraad Mike is dat vanwege de verhouding vet/kwik, of omdat het kleine visjes zijn en dus (???) het kwikpercentage lager is?

Ik heb ook wel eens langs horen komen dat je vis dan eigenlijk moet combineren met chorella. Hoe doe je dat dan. Ik had de poedervorm gekocht, welke ik niet lekker vind trouwens, voor ik las dat dat niet zo verstandig is met vullingen. Maar misschien kan ik het aan de kids geven. Iemand daar een smakelijke tip voor?

Nog 2 weken hollandse nieuwe lees ik, mijn man eet er nu elke week 1, ik zal er eentje bij halen ipv de kibbeling :cry:, brrr. Na deze periode stoppen jullie met haring of gaan jullie dan over op de oude?

 
Met het nieuwe haringseizoen net van start denk ik dat het een mooi moment is om eens serieus haring te gaan proberen. Ik vind het helemaal niets, de geur alleen al, maar heb inmiddels ondervonden dat de afkeer van "primitief" voedsel grotendeels het wat-de-boer-niet-kent-vreet-ie-niet-syndroom is. Wat is het ergste dat me kan overkomen? Kokhalzen? Botten in de pan, het vlees en de zachte delen eraf pulken zag ik mezelf aanvankelijk ook niet doen en dat is in een paar maanden een piece of cake geworden. Dus hop aan de haring!

 
Quote:
wat-de-boer-niet-kent-vreet-ie-niet-syndroom


dat had ik vroeger met biefstuk zeer rose gebakken, nu eet ik het niet maar VREET ik het en snij steeds dunnere plakjes naarmate hij bijna op is, baal als het weer opperdepop is.

Op het werk had ik gisteren weer 2 haringen mee genomen, moet nu al oppassen want sommige kids prikken zelf hun vorkje wel eventjes, het is zo hap-slik-weg.

Ik luste meer dingen niet zoals olijven en kefir vond ik in het begin niet echt lekker, nu blief ik het wel :)

 
Quote:
Ja, maar je zegt ook Mike dat we niet zo bang hoeven te zijn voor de natuurlijke vorm van kwik, zoals in kzzout????


Het is inderdaad zo dat de zee alle elementen bevat die op aarde voorkomen, incl. kwik, en dat er tegelijkertijd ook een synergie plaatsvindt tussen 'giftige' elementen en andere elementen, waardoor er een remmende werking ontstaat. Dit geldt natuurlijk ook voor alles wat in de zee groeit en bloeit. Toch kan het wel degelijk het effect hebben van een emmer die overstroomt, afhankelijk van hoe vol de emmer al was voordat je vis ging eten. Moet je daarom vis mijden? Welnee, maar voorzichtigheid is wel geboden!

Quote:
En de vis die je aanraad Mike is dat vanwege de verhouding vet/kwik, of omdat het kleine visjes zijn en dus (???) het kwikpercentage lager is?


Hoe kleiner hoe lager in de voedselketen. Er vindt kwikstapeling plaats naarmate je hogerop in de voedselketen terechtkomt bij grotere dieren. Behalve dat de kleine visjes dus minder kwik bevatten, is het ook duurzamer, want dergelijke visjes zijn minder populair en worden dus niet overbevist.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.889
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan